Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@06:14:25 GMT

کشاورزی؛ نیرو محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۷۳۲۹

کشاورزی؛ نیرو محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور

ایسنا/خراسان رضوی محصولات کشاورزی نقش عمده‌ای در تغذیه جمعیت جهان دارند و این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران مشهودتر است، در ایران، همانند سایر کشورهای در حال توسعه، کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که درصد قابل ملاحظه و بالایی از تولید و اشتغال را در برمی‌گیرد.

کشاورزی به عنوان کهن‌ترین فعالیت تولیدی با خاستگاهی روستایی، در روند رشد و توسعه کشورهای مختلف در ادوار زمانی متفاوت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روند توسعه کشورهای مختلف حاکی از آن است که توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و یا حتی فراتر از آن، به عنوان پیش‌نیاز ضروری برای تحقق توسعه پایدار کشور امری حیاتی است؛ به طوری که بدون رفع موانع توسعه در این بخش، نمی‌توان انتظار داشت سایر بخش‌ها از جمله بخش صنعت به شکوفایی و توسعه دست یابند.

کشاورزی درصد بالایی از تولید و اشتغال را در برمی‌گیرد

در دنیای کنونی به علت افزایش جمعیت، مسئله امنیت غذایی در سطح جهان ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به یکی از مباحث مهم در کلیه کشورهای جهان تبدیل شده است. از آنجا که خودکفایی یکی از راهکارهای اساسی نیل به امنیت غذایی است، دستیابی به این مهم تنها از طریق افزایش تولید مواد غذایی در بخش کشاورزی ممکن خواهد بود. محصولات کشاورزی نقش عمده‌ای در تغذیه جمعیت جهان دارند و این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران مشهودتر است، در ایران، همانند سایر کشورهای در حال توسعه، کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که درصد قابل ملاحظه و بالایی از تولید و اشتغال را در برمی‌گیرد.
 

کشاورزی به تنهایی می‌تواند نیرو محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد

کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با سایر بخش‌های اقتصادی دارد و به دلیل بهره‌گیری فراوان از تولیدات سایر بخش‌های اقتصادی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور ایفا کند. در این دیدگاه، کاهش فرآورده‌ها و نیروی کار این بخش ناشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز (یک‌سونگر) داخلی و سازوکارهای تجارت بین‌المللی دانسته و گفته شده که یک بخش سازمان‌یافته و یکپارچه کشاورزی می‌تواند به بهبود امنیت غذایی، کاهش قیمت محصولات غذایی، حل معضل بیکاری و افزایش میزان اشتغال، کاهش شکاف درآمدی، ایجاد پیوندهای اقتصادی قوی در زنجیره تولید و تشویق فعالیت‌های مولد، ایجاد تأثیرات مثبت در محیط زیست و جلوگیری از گسترش فعالیت‌های زیست‌محیطی زیان‌بار از طریق توجه به مسئله آمایش سرزمین و کاهش پدیده حاشیه‌نشینی شهری از طریق کنترل مهاجرت روستایی کمک شایانی کند. بر این اساس، بخش کشاورزی به واسطه تأثیرگذاری گسترده بر اقتصاد به ویژه بر اقتصاد مناطق روستایی به تنهایی می‌تواند نیرو محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

تغییرات دهه‌های اخیر در کشاورزی اگرچه موجب افزایش قابل ملاحظه‌ای در تولید محصولات مختلف کشاورزی شده، اما روند رشد عوامل تخریب‌کننده منابع پایه موجب نگرانی است.. ایران از لحاظ منابع آبی محدودیت داشته، به نحوی که با متوسط بارندگی حدود ۲۵۰ میلی‌متر، یک سوم متوسط بارندگی جهان را دارد، این در حالی بوده که کشور دارای 2/1 درصد خشکی‌های جهان است. لازم به ذکر است که بخش کشاورزی با توجه به نیاز و مصرف بالای آب، تاثیرات و مخاطرات بیشتری را متحمل خواهد شد.

کمتر از 37 میلیون هکتار از سرزمین ایران دارای قابلیت کشت آبی و دیـم اسـت

کشورمان با داشتن متوسط حدود 250 میلی‌متر بارندگی در سال، از مناطق خشک و کم‌آب دنیا محسوب می‌شود. با توجه به وضعیت بارندگی، پوشش گیاهی و ... منابع آب قابل تجدید کشور حدود 130 میلیارد متر مکعب در سال برآورد شده و حجم آب قابل استحصال یا احتساب حجم آب‌های برگشتی، حدود 126 میلیارد متر مکعب در سال تخمین زده می‌شود، از طرف دیگر آخریـن بـرآوردها در زمیـنه خاک‌های دارای قابلیت مناسب برای کشت، نشان از محدودیت در ایـن زمیـنه دارد . از سـرزمین پهـناور کشور، کمتر از 37 میلیون هکتار دارای قابلیت کشت آبی و دیـم اسـت .

چالش‌های بخش کشاورزی

با وجود اینکه بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده، اما در عین حال با تنگناهای عمده‌ای روبه‌رو است. در بررسی مطالعات انجام گرفته در کشور تنگناهای فرآوری توسعه بخش کشاورزی در کشور در مشخص نبودن هدف در بخش کشاورزی، تعامل نامطلوب دولت و بخش کشاورزی، کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش، لزوم اصلاح ساختار سیستم‌های آبیاری، نگهداری، نوسازی تجهیزات و استفاده از روش‌های نوین تولیدی (فنی) ، ناپایداری منابع آب زیرزمینی (کمی و کیفی)، پایین بودن )ناچیز بودن) سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان شده است.

همچنین تشدید شوری آب‌ها و خاک کشور، افزایش قیمت‌های تمام شده محصولات کشاورزی و از دست دادن مزیت نسبی تولیدات داخلی و پایین بودن بهره‌وری (عملکرد تولیدات، بازدهی نهاده‌های عوامل تولید به خصوص آب و اقتصادی) و همچنین ناهماهنگی در حوزه سیاستگذاری و وجود مراکز متعدد سیاستگذاری در این حوزه عنوان شده است. از طرفی در زمینه چالش‌های اساسی در توسعه پایدار کشاورزی در منابع بیان شده، ایران علاوه بر چالش‌های جهانی با چالش‌های دیگری از جمله هرزروی و عدم بهره‌وری مناسب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، کاربرد غیراصولی از منابع طبیعی، مدیریت توسعه روستایی و امنیت سرمایه‌گذاری مواجه است .

کشاورزان کشورهای در حال توسعه در 40 سال آینده باید تولید غذا را دوبرابر کنند

کلام آخر اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، در 40 سال آینده، کشاورزان کشورهای در حال توسعه برای برآورده کردن تقاضای مواد غذایی مورد نیاز خود، باید تولید غذا را دو برابر کنند و این چالشی است که با تلاش‌های مختلفی که باید در زمینه تغییر اقلیم انجام شود و رقابت در حال رشد برای زمین، آب و انرژی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه نقش بخش کشاورزی به دلیل تأمین مواد غذایی، کمک به توسعه سایر بخش‌ها از طریق ایجاد مازاد اقتصادی، کمک به تأمین سرمایه در رشد اقتصادی، کمک به تأمین منابع ارزی، کمک به تأمین ذخیره نیروی کار و کمک به بازار کالاهای صنعتی در فرایند توسعه انکارناپذیر است، امروزه توجه به کشاورزی از خواسته و آرمان به ضرورت تبدیل شده و استقلال سیاسی با امنیت غذایی و نیازهای اساسی مردم گره خورده است، بنابراین ضرورت دارد تا در زمینه افزایش بازدهی و بهره‌وری کشاورزی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود.

منابع:
بازیار ، ا و همکاران. (1396). « تبیین بازدارنده‌های توسعه کشاورزی در روستاهای شهرستان رستم». فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی. شماره 1. صص: 76-65.
مومنی ، ف و دیگران. (1396). « اهمیت بخش کشاورزی در حفظ تعادل اقتصادی - اجتماعی ساختار شهری و روستایی ایران». فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. شماره 4. صص: 46-17.
قنبری،ی و برقی،ح. « چالش‌های اساسی در توسعه پایدار کشاورزی ایران». مجله علمی ترویجی راهبرد توسعه. شماره 16. صص : 234-218.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی جهاد كشاورزي کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشورهای در حال توسعه اقتصادی کشور امنیت غذایی بخش کشاورزی رشد و توسعه سایر بخش ها منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مساله امروز کشور را اقتصاد دانست و افزود: اصل کلیدی و راهبردی در تحول کشور نیز، دخیل کردن مردم برای تحول در اقتصاد است.

وی ادامه داد: روستاها که مهم‌ترین رکن تولید بخش کشاورزی بوده و هنوز هم بیش از یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده، نیازمند نگاه اقتصادی حمایتی است و باید برای تحقق، آن حقیقتاً بخش کشاورزی در ارکان تصمیم گیری به‌حساب آید و حداقل سهم خود را به دست آورد.

به گفته او در جهان امروز به ندرت کشور پیشرفته صنعتی را بدون کشاورزی پیشرفته و صنعتی خواهیم دید و اغلب کشورهای پیشرفته دارای کشاورزی مدرن هستند.

ابراهیمی لازمه ایجاد شرایط لازم در راستای جهش بخش کشاورزی به سوی امنیت غذایی پایدار و تحقق بهره وری را تغییر تفکر و نگاه قوای سه گانه کشور به روستاها و تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: قوای سه گانه کشور باید روستاها را یکی از محورهای اصلی توسعه دیده و استقلال کشور را وابسته به آن ببینند.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی تاکید کرد: تا این تغییر نگاه شکل نگیرد، قطعا برای روستاها در جذب و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی، صنعتی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و افزایش بهره‌وری این بخش مهم اقتصادی تلاش موثر صورت نخواهد گرفت.

وی ضمن بیان اینکه نگریستن به خودکفایی بدون توجه به الزامات پایداری آن، همواره کشور را با آسیب پذیری مواجه خواهد کرد؛ گفت: از الزامات توسعه پایدار، نگاه جدی همراه با برنامه‌های مدون به منابع پایه از جمله منابع آب و خاک کشور و اعمال روش‌های بهره ور با ملاحظات محیط‌زیستی در زیست‌بوم کشور است.

ابراهیمی ضمن بیان اهمیت اقتصادی کردن بخش کشاورزی و افزایش ارزش افزوده آن، اذعان کرد: ضروری است، کشاورزی از حالت اقتصاد معیشتی به حالت اقتصاد مدرن صنعتی تبدیل شود و این مهم میسر نیست مگر آنکه آنقدر سرمایه گذاری در بخش را بالا ببریم تا ملاحظه شود که کار کشاورزی برای تولیدکنندگان آن مقرون به صرفه است.

او در پایان تصریح کرد: در سال‌های گذشته حداکثر سرمایه‌گذاری انجام شده بین ۴ تا ۶ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های کشور بوده که قطعاً در حد و اندازه کشاورزی ایران نیست.

کد خبر 6079989 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند
  • جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • توسعه صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در بوشهر اولویت است
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از اقدام کوبنده و بازدارنده نیرو‌های مسلح علیه رژیم صهیونیستی