Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اعتبارزدایی از تهدید باعث شد که استراتژی کلی آمریکا ناشی از فشار تحریمی و تهدید نظامی بی اثر شود، لذا استراتژی ایالات متحده نسبت به ایران به عبارتی فشل شده است.

         
ماجرای درخواست‌های ترامپ از ایران برای مذاکره با آمریکا از زمان آزادی مایکل وایت و تبادل زندانیان میان دو کشور شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رئیس جمهور آمریکا در اولین توئیت خود که در روز شانزدهم خرداد منتشر شد، ادعا کرد که این مبادله زندانی نشان می‌دهد، توافق با ایران امکان‌پذیر است. او ساعاتی مجدداً در توئیتراز ایران قدردانی کرده و تهران را به انجام «توافق بزرگ» دعوت کرد.    در این خصوص برآن شدیم تا در گفتگو با سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل به واکاوی این وضوع بپردازیم که چرا ترامپ با وجود آگاهی از واکنش ایران اما هر بار به بهانه‌ای پیشنهاد مذاکره به مقامات کشورمان می‌دهد. وی گفت: ترامپ در حقیقت با نزدیکی به انتخابات به دنبال دستاورد سازی در حوزه‌های مختلف برای بالا بردن شانس انتخاباتی خود می‌باشد.
وی ادامه داد: به ویژه در حوزه سیاست خارجی به دلیل عدم دستاورد مناسب دولت ترامپ در تضاد با بازیگران بین المللی از جمله کره، چین و ایران قرار دارد به همین دلیل مترصد آن است که از کوچکترین فرصت‌ها هم استفاده کند و آن‌ها را تبدیل به دستاورد کند.

خوش چشم با اشاره به اینکه پس از گذشت دو سال از فشار حداکثری بر ایران ترامپ نتوانست با این ابزار مقامات ایرانی را پای میز مذاکره بکشاند، گفت: در حقیقت تاریخ مصرف فشار حداکثری ترامپ بر ایران گذشته است و آمریکا در حصول این دستاورد شکست خورده است لذا ترامپ از آخرین روزنه‌های ممکن نیز برای نشان دادن دستاوردی در حوزه سیاست خارجی دریغ نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا حاصل مذاکره مستقیم نبوده است خاطر نشان کرد: این اتفاق حاصل ابتکار سوئیس در زمینه برخی اقداماتی بوده که دو طرف خواستار آن بودند و در مسیر رسیدن به این خواسته هیچ گونه گفت و گوی دو سویه‌ای صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی نیز از شمارش معکوس نزدیکی به انتخابات آمریکا به نفع خود در حال استفاده است گفت: با تمام شدن دوره کارآمدی فشار حداکثری و پایین آمدن تاثیر تحریم‌ها جمهوری اسلامی نیز به این امر واقف شد که با اقداماتی از جمله فرستادن ۵ تانکر به ونزوئلا سیاست جدیدی در راستای تقابل با آمریکا داشته باشد.

خوش چشم افزود: در حقیقت این اقدام فصل جدیدی از اقدامات در تعامل با آمریکا را به وجود آورد، چون فشار‌ها بر هر کشوری یک دوره و پیک حداکثری خواهد داشت و سپری شدن آن فصل جدیدی از تقابل ایران و آمریکا را آغاز خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله ایران به عین الاسد تهدیداتی که آمریکایی‌ها در زمینه‌های سخت علیه ایران انجام می‌دادند بی اثر شد، گفت: در حقیقت اعتبارزدایی از تهدید باعث شد که استراتژی کلی آمریکا ناشی از فشار تحریمی و تهدید نظامی بی اثر شود، لذا استراتژی ایالات متحده نسبت به ایران به عبارتی فشل شده و ایران با وقوف به این امر آغازگر یک سیاست فعالانه و کنشگر شده است.

وی در خصوص تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر این استراتژی فشل شده، گفت: استراتژی آمریکا ثابت است و انتخاب بایدن یا ترامپ تاثیری بر آن ندارد این تاکتیک هاست که از سوی روسای جمهور، متفاوت اتخاذ می‌شود، اما سیاست تحریم همراه تهدید نظامی از زمان اوباما آغاز شده است و در حقیقت پایه گذار این فرمولاسیون اوباما بود.

خوش چشم در پایان تصریح کرد: از این رو آمریکایی‌ها با شکست رویکرد نظامی و تحریم باید به دنبال سیاست جدیدی در قبال ایران باشند که قطعا اتخاذ چنین سیاستی نیازمند کار و تحقیق طولانی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوش چشم مذاکره انتخابات2020 ترامپ آمریکا ایران کارشناس مسائل بین الملل فشار حداکثری خوش چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم

به گزارش همشهری آنلاین، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

کد خبر 846830 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند