Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه وزارت نیرو متولی اصلی پروژه انتقال آب بهشت‌آباد است، گفت: تا زمانی که نتیجه کار کارشناسی نخبگان سه استان اعلام نشود هیچ حرکتی صورت نخواهد گرفت و اگر مخالفت شود، کارگاه را برای همیشه تعطیل خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فعالان، کارشناسان و دانشگاهیان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری در روزهای گذشته به خبر فعالیت مجدد پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون واکنش نشان داده و بر ضرورت رعایت ملاحظات علمی و زیست‌محیطی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش نگرانی‌ها از فعالیت مجدد پروژه بهشت‌آباد همزمان با کاهش دبی رودخانه کارون، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) دوشنبه شب گذشته در جمع نخبگان چهارمحال و بختیاری حامل اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص طرح تونل انتقال آب بهشت آباد بود.

توقف اجرای تونل انتقال آب بهشت‌آباد

سعید محمد در این خصوص با بیان اینکه متولی اصلی پروژه بهشت‌آباد، وزارت نیرو است، گفت: به نظر می‌رسد باید موضوعات مربوط به این پروژه از جمله مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی توسط نمایندگان استان‌های مرتبط با موضوع، فعالانه مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دوبار اجرای این پروژه توسط قرارگاه موقتا متوقف شده است، بیان کرد: تا زمانی که دغدغه‌های زیست محیطی و اجتماعی این پروژه حل نشود، قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه برای اجرای آن اقدام نخواهد کرد.

فرمانده قرارگاه خاتم در این خصوص تشریح کرد: این تونل 65 کیلومتری فقط توسط قرارگاه خاتم اجرا خواهد شد؛ من پیشنهاد می‌کنم معتمدین و نخبگانی از سه استان مرتبط با این پروژه با هم جلسات مشترکی را طراحی کنند و با نگاه علمی و دقیق ابعاد موضوع را بررسی کنند و نتیجه را به قرارگاه و مردم برای پیگیری ابلاغ می‌کنیم.

محمد با تاکید بر عدم اجرای طرح بهشت آباد بدون نظر کارشناسان سه استان مرتبط با این طرح، اظهار کرد: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که تا زمانی که نتیجه کار کارشناسانه نخبگان سه استان اعلام نشود هیچ حرکتی صورت نخواهد گرفت و اگر کارشناسان اعلام کنند این تونل نباید اجرا شود، کارگاه را برای همیشه تعطیل خواهیم کرد.

هشدار نمایندگان به وزیر نیرو

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان خوزستان هفته گذشته در صحن علنی مجلس با متوقف کردن سخنرانی وزیر نیرو، نسبت به اجرای پروژه‌های متعدد انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اعتراض کردند.

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهارکرد: اولین دغدغه نمایندگان خوزستان موضوع کمبود آب در استان و پروژه‌های انتقال آب از طریق تونل بهشت‌آباد بود که اعتقاد داریم باید فوراً متوقف شود چرا که برای خوزستان فاجعه‌بار خواهد بود.

وی افزود:  وزیر نیرو اعلام کرد که کارگاه تونل انتقال آب بهشت آب از سرچشمه‌های کارون دایر است اما  فعال نیست و ما اعلام کردیم اگر فعال نیست باید فوراً جمع‌آوری شود.

 

طرح‌‌های مختلف انتقال آب، برای تامین مصارف صنعتی و کشاورزی است

اقاجاری نماینده ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: طرح‌های صنعتی مانند فولاد و ذوب‌آهن که در استان‌های کویری اجرا شده‌اند، طرح‌هایی هستند که نیاز بسیاری زیادی به آب دارند و اکنون برای تأمین آب این کارخانه‌ها باید آب شرب و کشاورزی مردم خوزستان فدا شود و آب مورد نیاز کشاورزان خوزستانی برای تأمین نیازهای کشاورزی و صنعتی استان‌های دیگر منتقل شود.

آقاجاری ادامه می‌دهد: شدیداً پیگیر جلوگیری از طرح‌های مختلف انتقال آب کارون هستیم که اگر در این مسیر پاسخ مناسبی برای جلوگیری از انجام این طرح بدست نیاوریم، قطعاً تا استیضاح وزیر پیش خواهیم رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، میزان آورد آب رودخانه کارون تا ۶۰ سال پیش ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال بوده و از حدود ۱۷ سال پیش به ۱۴ میلیارد مکعب کاهش یافته و به حدود هفت میلیارد مترمکعب نیز رسید.

گفته می‌شود هم اکنون 1/3 میلیارد مترمکعب از سرشاخه‌های کارون انتقال داده می‌شود و با پروژه‌های متعددی انتقال ۱/۲ میلیارد مترمکعب در دستور کار است.

سرشاخه‌های کوهرنگ و بهشت آباد باکیفیت ترین اب کارون است که با انتقال آنها، باعث کاهش شدید دبی و کیفیت اب کارون می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب قرارگاه خاتم الانبیا وزارت نیرو مجلس شورای اسلامی آب قرارگاه خاتم الانبیا وزارت نیرو مجلس شورای اسلامی کارشناسان تونل خوزستان تونل انتقال آب بهشت آب انتقال آب بهشت آباد میلیارد مترمکعب قرارگاه خاتم سه استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف مهمترین پروژه برق آبی در حال توسعه پاکستان پس از ترور مهندسان چینی

پس از ترور پنج مهندس چینی در حمله انتحاری در خیبرپختونخوا پاکستان، شرکت چینی پیمانکار، روند توسعه مهمترین پروژه برق آبی در حال ساخت پاکستان را به حالت تعلیق درآورد.   به گزارش تسنیم افغانستان؛ در پی ترور پنج مهندس چینی در یک حمله انتحاری در خیبرپختونخوا پاکستان، شرکت چینی کار پروژه توسعه برق آبی «تاربلا» را به حال تعلیق درآورد.   به گزارش رسانه‌های پاکستانی، شرکت چینی بیش از دو هزار کارگر این پروژه را به خانه فرستاده است.   مدیر این پروژه گفته است همه کارکنان سایت و کارکنان دفتر تا دستورات بعدی به دلایل امنیتی تعلیق شده‌اند.   «تاربلا» از بزرگترین پروژه های توسعه برق آبی به روی رودخانه «سند» است.   بند تربیلا بر روی رود سند در پاکستان، بزرگترین بند خاکریزی شده جهان است و از نظر ساختارِ حجمی دومین بند در دنیاست. این بند در ناحیه هاریپور قسمت هزاره، حدود ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایلی) شمال غرب اسلام‌آباد قرار دارد. بند تربیلا، ۱۴۸ متر بالاتر از بستر رودخانه است. ذخیره آب تربیلا با مساحت حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع (۹۷ مایل مربع) را فراهم می‌کند. نیروگاه این بند با توان ۴۸۸۸ مگاوات، سالانه بیش از ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توقف مهمترین پروژه برق آبی در حال توسعه پاکستان پس از ترور مهندسان چینی
  • اجرای طرح «سهم من از بهشت» در استان قم
  • موافقت وزیر کشور با ارتقاء درجه شهرداری پارس آباد مغان
  • آمریکا: از ادامه اجرای خط لوله انتقال گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • شبکه‌های موجود قابلیت جایگزینی و انتقال مسیر ترافیکی میدان مدرس را ندارد
  • نظرات کارشناسان «قبل از اجرای پروژه‌ها» مدنظر قرار گیرد/ شهرداری در مواجهه با منتقدان از خود سعه‌صدر نشان دهد
  • آبرسانی به روستای جنجال آباد خراسان شمالی با همکاری گروه جهادی رویش‌های انقلابی و اهالی روستا
  • پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه باززنده‌سازی کارون
  • پیشرفت۳۰ درصدی پروژه باز زنده‌سازی کارون
  • تا زمان توقف تجاوز به غزه عملیات‌های یمن ادامه دارد