Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلوردی کارشناس حوزه مسکن گفت: از حدود زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز قیمت مسکن در کلانشهر اراک بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که رقم بسیار زیادی است. اجاره بها نیز به همین میزان افزایش داشته که فشار زیادی بر مستاجران وارد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ "مردم دعا کنند باد بیاید تا آلودگی هوا برطرف شود؛ مردم خودشان را ماساژ دهند تا دردشان بهبود یابد، مردم کمک کنند تا ویرانه‌های سیل و زلزله و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را بسازیم" و حالا هم "مردم خانه نخرند تا ارزان شود!" تنها نمونه‌ای از نسخه‌هایی است که به هر مناسبت، یک مسئول مسئولیت‌پذیر در دولت تدبیر و امید! برای نجات مردمش از بحران می‌پیچد تا مشکل آنها حل و فصل شود.

افزایش قیمت مسکن در چند سال اخیر به امری عادی تبدیل شده. هر ساله با ورود به سال جدید، صاحبان مسکن، قیمت ها را بالا و افراد مستاجر را بیش از پیش در تنگنا قرار می دهند. این وسط هم هیچ متولی امری پیدا نمی شود تا تسکینی بر قیمت مسکن بگذارد و بتوان آن را کنترل کند.

روح الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس با اعلام اینکه قیمت مسکن در ۷ سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده قیمت مسکن در چند سال اخیر حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته، اما من مطلعم که قیمت مسکن در شرایط کنونی در قیاس با زمان دولت دهم حتی حدود ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایشی که فاصله طبقاتی را بیش از پیش و افراد مستاجر را از صاحب خانه شدن، ناامیدتر می کند.

برای مطلع شدن از وضعیت قیمت مسکن این روزهای یکی از گران ترین شهر های ایران، با یکی از مشاورین املاک شهر اراک به گفتگو نشستیم. 

کارشناس و مشاور املاک شهر اراک:

قیمت مسکن دل بخواهی تعیین می شود

سعید بلوردی کارشناس و مشاور املاک شهر اراک در گفتگو بادیارآفتاب، در خصوص وضعیت این روزهای مسکن در پایتخت صنعتی ایران و میزان افزایش قیمت املاک، گفت: از حدود زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز قیمت مسکن در کلانشهر اراک بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است که رقم بسیار زیادی است. اجاره بها نیز به همین میزان افزایش داشته که فشار زیادی بر مستاجران وارد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این میزان افزایش قیمت وجود دارد و آیا کسی قادر به کنترل شرایط هست یا خیر، گفت: متاسفانه در حوزه قیمت گذاری مسکن، متولی مشخصی نداریم و همین مسئله باعث شده تا قیمت ها سلیقه ای و دل بخواهی تعیین شود. این کار از دست مشاورین املاک هم بر نمی آید چرا که آنان نه قدرت لازم را دارند نه در حوزه وظایفشان است که قیمت گذاری مسکن را انجام دهند.

بلوردی ادامه داد: متاسفانه در اراک و بسیاری از شهرهای ایران رسم بر این شده که قیمت گذاری مسکن بر اساس محله صورت می گیرد و سال ساخت و موارد دیگر در نظر گرفته نمی شود. این در حالی است که باید یک کارشناس فنی بر اساس آیتم های متعددی که وجود دارد قیمت مسکن را تعیین کند. به عنوان مثال مواد به کار رفته در بدنه ساختمان و نمای آن از جمله مواردی است که قیمت را تعیین می کند ولی امروزه به اینها هیچ توجهی نشده و قیمت ها دل بخواهی و بر اساس نیازی که فروشنده دارد، تعیین می شود.

این کارشناس مسائل حوزه مسکن با بیان اینکه باید در هر محله، املاکی به عنوان املاک معین در نظر گرفته شود تا قیمت گذاری بر اساس آنها صورت بگیرد، گفت: باید کارگروهی تشکیل شود تا کارشناسان رسمی و عرفی نسبت به قیمت مسکن در هر محله تصمیم گیری کنند که شاهد قیمت گذاری سلیقه ای نباشیم.

این کارشناس حوزه مسکن، گفت: امروزه هر کسی ۲۰۰متر زمین داشته باشد، سازنده است. این در حالی است که باید برای ساخت مسکن، ساز و کاری تعریف شود تا هر کسی بنا بر سلیقه شخصی نتواند هر ملکی بسازد. بدون متولی بودن این حوزه باعث شده تا همه سازنده شده و قیمت را خودشان تعیین کنند. در حالی که می بایست این روند در قالب صنفی مشخص تعریف شود تا از افسار گسیختگی قیمت مسکن بکاهد.

بلوردی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا افزایش سالیانه قیمت مسکن را نداریم، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا وقتی کسی می خواهد خانه اش را بفروشد باید ضرر بدهد ولی در ایران کاملا برعکس است و فرد صاحب خانه مطمئن است هر وقت اراده کند خانه اش را بفروشد، به سود می رسد.

لزوم گسترش شهر، برای کنترل قیمت مسکن

وی یکی از راهکارهای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت مسکن را وسعت بخشی به زیرساخت های شهری و توسعه شهر در زمین های حاشیه ای دانست و افزود: اگر زمین های بکری که در حاشیه شهر ها وجود دارد، به زمین های مسکونی تبدیل و در آن ساخت و ساز انجام شود، باعث کاهش و یا ثبات قیمت مسکن در شهر ها می شود.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: متاسفانه دیدگاه برخی مسئولین در گسترش حوزه شهری کوتاه مدت است، در حالی که نمی توان با این دیدگاه مشکل مسکن را حل کرد. در حال حاضر توسعه شهری را ممنوع و ناشدنی می دانند در حالی که بالاخره باید شهر را گسترش داد. نمی توان که در کویر شهری دیگر ساخت! به ناچار بالاخره باید شهر را گسترش داد تا مشکل مسکن به تدریج حل شود.

وی در خصوص ورود مسکن در بازار بورس، گفت: این اتفاق خوبی است البته به شرطی که بورس ثبات پیدا کند. در حال حاضر که قدرت پول در بورس باعث رشد بسیار زیاد آن شده، در صورت ورود مسکن به این بازار، قیمت مسکن بیشتر از قبل هم می شود. طرح اجاره به شرط تملیک هم که دوباره مطرح شده، با توجه به ناموفق بودن آن در سال های گذشته، به نظر نمی رسد دردی از حوزه مسکن دوا کند.

لزوم ورود دولت در بخش مسکن/ ساخت مسکن ملی تاثیر خاصی بر قیمت ها نخواهد گذاشت

وی در پاسخ به اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی که گفته بود "تا زمانی که خانه گران است متقاضیان نخرند و بهترین راهکار برای مقابله با گرانی نخریدن است"، گفت: واقعا بر اساس چه منطقی این حرف زده شده؟ مردم اگر خانه نخرند، پس کجا زندگی کنند؟ بروند در بیابان چادر بزنند؟ مسکن جزئی از ضروریات زندگی افراد است. مردم اگر مسکن خریداری نکنند مجبورند آن را اجاره کنند که این کار هم باعث افزایش اجاره بها می شود. مشکل اینجاست که دولت نتوانسته توازنی در این زمینه ایجاد کند و حالا راهکارهایی این چنین می دهد.

بلوردی در نهایت خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ورود دولت به بخش مسکن می تواند بخشی از افسارگسیختگی قیمت مسکن را بکاهد. نمونه آن در دولت قبل و با ساخت و ساز مسکن مهر رقم خورد. دولت با ورود به حوزه مسکن و ساخت چندین هزار واحد مسکن، باعث شد تا قیمت مسکن مهار شده و افزایش جهشی نداشته باشد. البته در حال حاضر دولت تدبیر و امید در حال ساخت مسکن هایی به نام مسکن ملی است، ولی به نظر نمی رسد بتواند تاثیر خاصی بر قیمت ها بگذارد، چرا که هم از لحاظ تعداد، هم از لحاظ سرعت ساخت و ساز بسیار ضعیف عمل می شود و عملا تاثیر چندانی بر قیمت ها نخواهد گذاشت.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: میزان افزایش افزایش داشته قیمت مسکن قیمت مسکن درصد افزایش قیمت گذاری حوزه مسکن ساخت مسکن شهر اراک قیمت ها بر اساس بر قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ هزار مسکن روستایی در استان ایلام ساخته شده

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر سه شنبه در دیدار با مدیرکل و کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اظهار کرد: گزارشات ارایه شده توسط مدیرکل بنیاد مسکن بسیار خوب و قابل توجه بود و مایه امید و نشاط برای جامعه روستایی است، اقدامات جهادی و مومنانه بنیاد مسکن، امیدبخش و عملکرد این بنیاد رضایت‌بخش است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بنیاد مسکن پس از انقلاب اسلامی تاکنون، افزود: اقدامات زیادی پس از انقلاب تاکنون و در دولت سیزدهم در حوزه زیربنایی و عمرانی انجام شده است و کشور روز به روز در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است که این تلاش‌ها موجب شد ایران اسلامی در مقیاس منطقه‌ای و جهانی به جایگاه بسیار خوبی برسد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام یادآورشد: عملکرد بنیاد مسکن طی حدود سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم مستند و قابل رویت است که در حوزه ساخت مسکن، این بنیاد تعهد ساخت ۸ هزار واحد را داشت که تاکنون ۶ هزار واحد ساخته شده است.

بهرام‌نیا بیان داشت: در حوزه بهسازی روستاها، در بحث پرداخت تسهیلات کم‌بهره، اجرای طرح هادی روستایی و کمک و مساعدت برای ساخت مسکن محرومان، تهیه طرح جامع، الحاق روستا به شهر، بهسازی روستاهای هدف گردشگری و تولید مسکن روستایی و شهری، عملکرد مجموعه بنیاد مسکن امیدآفرین و رضایت‌بخش است.

وی اضافه کرد: جهش تولید را در بنیاد مسکن دیدیم و مشارکت مردم هم در این بنیاد لمس شد که امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ این بنیاد در تحقق شعار سال موثر باشد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام ادامه داد: طی دو سال گذشته از حساب ۱۰۰ امام (ره) ۲۰ واحد تکمیل و ۳۰۷ واحد نیمه‌تمام نیز تکمیل شد.

وی اضافه کرد: از زمان پس از انقلاب تا قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم کل مشارکت مردم در واریز به حساب ۱۰۰ امام (ره) ۵۰۰ میلیون تومان بود اما طی حدود سه‌سال از فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۱۶ میلیارد تومان به حساب ۱۰۰ امام (ره) از سوی مردم واریز شده است.

بهرام‌نیا بیان داشت: طی دو سال گذشته طرح هادی در ۳۰۰ روستای استان با اعتبار ۳۵۳ میلیارد تومان اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، بیش از ۱,۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان ساخت مسکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها پرداخت شد.

کد خبر 6079842

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • ۶ هزار مسکن روستایی در استان ایلام ساخته شده
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نفت با بستن تنگه هرمز
  • بازار سهام اروپا تحت تاثیر پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی قرار گرفت؟
  • اونس جهانی عامل اصلی نوسان بازار طلا و سکه در داخل
  • مشارکت مردم در رشد تولید مسکن چگونه است؟
  • کاهش ۰.۱۹ درصدی قیمت جهانی نفت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ |برنت ۹۰ دلار و ۲۸ سنت شد