Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،یکی از ۳۵ معدن فعال شن و ماسه کوهی لرستان در روستای برخرودار از توابع خاوه درشهرستان دلفان است که  اهالی آن هفته گذشته فعالیت معدن شن و ماسه در نزدیکی این روستا را موجب آلودگی های زیست محیطی وخسارت به کشاورزی خود دانسته و خواستار تعطیلی آن شدند.

مردم این روستا از تردد خودروهای سنگین در این منطقه و صدای انفجارهای معدنی ناراضی بوده و در تجمعات اعتراضی خود با در دست داشتن تصاویری از رهبر معظم انقلاب و سردار شهید قاسم سلیمانی از مسئولان خواستند به اعتراض آنان رسیدگی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته محیط زیست اعلام کرده به طور معمول برای فعالیت واحدهای شن و ماسه خارج از مناطق حفاظت شده، استعلامی از این سازمان  اخذ نمی‌کنند، به همین دلیل  دخالتی در صدور مجوز این واحدها نداشته‌ و در صورت محرز شدن آلودگی محیط زیست ورود می کند که این هم تاکنون تایید نشده است.

فرماندار دلفان نیز گفته در جلسه ای با حضور معترضان و پیمانکار مقرر شد از مجاری قانونی مشکل پیگیری شود اما متاسفانه افرادی اوضاع را متشنج کرده اند که در این منطقه زمین و منافعی ندارند و اصلا ساکن "برخوردار" نیستند.

حشمت بهمنی گفته مردم منطقه "برخوردار" از مردم ولایی استان لرستان هستند، رزمندگان، شهدا و علمای زیادی دارند و برای مردم این منطقه احترام خاصی قائل هستیم و اجازه نخواهیم داد که حق مردم به هیچ وجه پایمال شود.

هرچند به گفته ی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکنون گزارشی دال بر تخلف این واحد معدنی برای تعطیلی آن دریافت نشده و کارشناسان نیز هرگونه آلودگی زیست محیطی، تخریب منابع طبیعی، انفجار بیش از حد مجوز اخذ شده و یا اضافه استخراج را تایید نکرده اند اما بنا به خواست اهالی، فعالیت این معدن متوقف می شود.

گزارشی دال بر تخلف معدن "برخوردار" دریافت نشده است

محمدرضا صفی خانی رییس صمت لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: این سازمان مسول صدور پرونه بهره برداری معادن است که برای این مهم استعلام های لازم و تاییدیه های مورد نیازرا از محیط زیست، منابع طبیعی و امور اراضی اخذ می کند.

محمدرضا صفی خانی افزود: معدن شن و ماسه کوهی در روستای برخوردارفعالیت بیش از ۱۰ سال داشته و در این مدت شکایتی از جانب مردم محلی نداشته و چنانچه بر خلاف مجوز بهره برداری عمل می کرد تاکنون تعطیل شده بود.

وی ادامه داد: در خصوص مسایل زیست محیطی و مراتع ملی نیز، هرگونه بررسی و لغو مجوز مشروط درخواست کتبی ادارات محیطزیست و منابطع طبیعی می باشد که تاکنون این دستگاهها چنین اقدامی را نداشته اند.

وی با بیان اینکه میزان انفجار در این معدن بر اساس مجوز و به اندازه ی مشخصی بوده تصریح کرد: تاکنون گزارش کارشناسی مبنی بر تخلف این واحد معدنی دریافت نشده است.

فاصله معدن تا روستای " برخوردار" قانونی است

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در خصوص همجواری معدن با روستای برخوردار نیز گفت: بر اساس قانون فاصله ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ متری معدن تا روستا رعایت شده و همچنین استعلام از دستگاها تنها یکبار صورت می گیرد.

جمال مومیوند افزود: سرمایه گذاران معدنی پس از کش و قوس های فراوان و طی مراحل سخت و طولانی موفق به اخذ مجوز می شوند بنابراین بر اساس قانون، انجام استعلام ها فقط یک بار می باشد هرچند که تاکنون گزارشی دال بر عدم اجرای تعهدات توسط بهره بردار معدن برخوردار دریافت نشده است.

معدن " برخوردار" تعطیل می شود

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز به ایرنا گفت: معدن شن و ماسه برخوردار طی بیش از ۱۰ سال فعالیت در منطقه مشکل و یا معارضی نداشته و برخی ازاهالی نیز در این واحد مشغول بکار بوده اند.

مومیوند با اشاره به اینکه بهره بردار این معدن یک فرد بومی منطقه است ادامه داد:‌ با فرض مردمی  و عمومی بودن این مطالبه، بنا بر جلسه شورای معدن استان مصوب شده معدن را ازبهره بردار سلب کرده و معدن جایگزینی به وی داده شود.

وی اظهار داشت: معادن تحت حاکمیت دولت هستند و قبل از فعالیت مراحل سخت صدور مجوز و تاییدیه های زیست محیطی و منابع طبیعی را دریافت می کنند بنابراین باید به نحوی رفتار کرد که معدنکاری به عنوان یک زنجیره بار ارزش تحت شعاع قرار نگیرد.

وی در خصوص پیشنهاد کاهش استخراج معدن و فعالیت آن در مکان فعلی افزود: اهالی منطقه با وجود معدن مشکل دارند بنابراین دولت به این خواسته ی آنها احترام گذاشته و با وجود عدم تخلف بهره بردار، معدن را از وی سلب و تعطیل می کند که مقدمات این کار فراهم شده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن دلفان لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن دلفان لرستان سازمان حفاظت محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت قانون معادن دلفان لرستان معدن و تجارت دریافت نشده بهره بردار زیست محیطی محیط زیست شن و ماسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، طراحی زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی کشور، با استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی توانمند در حوزه پژوهش و فناوری، توسط مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی اجرا می‌شود.   در قالب این طرح، ایمینو با هدف انتخاب همکار برای پروژه پژوهشی طراحی زیست بوم در این عرصه از متخصصان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری صنایع معدنی دعوت به همکاری می‌کند.   این مرکز نوآوری در راستای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه برای جذب همکار پژوهش از میان دانشگاهیان، متخصصان و فناوران، اولویت‌هایی همچون حضور فعالانه متخصصان داخلی و بین المللی صاحب تجربه و دستاورد، فعالیت در دو زمینه سیاستگذاری و مدیریت فناوری و نوآوری و نیز معادن و صنایع معدنی را در موضوعات مرتبط و میان‌رشته‌ای در نظر گرفته است.   همچنین آشنایی با موضوع و تبیین تصویر کلان وضعیت موجود و مطلوب زیست بوم و برنامه‌های اجرایی مدنظر طرح از دیگر اولویت‌های جذب همکاران پژوهشگر و فناور به شمار می‌رود.   مرکز نوآوری ایمینو با ایجاد زمینه همکاری و استفاده از متخصصان، صاحب نظران، دانشگاهیان، فعالان فناور، نوآور و شرکت‌های دانش بنیان، زمینه را برای تدوین طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی فراهم می‌کند.   سیاستگذاری، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی توسعه فناوری و توسعه بازار با هدف رونق کسب و کار‌های دانش‌بنیان و فناور نوپا ، از اهداف این مرکز نوآوری است و علاقمندان به همکاری می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق پست الکترونیک ایمینو به نشانی info@imino.ir با این مرکز نوآوری در ارتباط باشند.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
  • صدور ۳۰۰ مجوز مشاغل خانگی در کاشمر
  • مطالبه مردم برای کاهش معضلات مربوط به حوزه حجاب یک خواست عمومی است
  • زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع معدنی چه کاری انجام می‌دهد؟
  • توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 
  • برخورد با کشف حجاب درجامعه یک مطالبه مردمی است
  • بهره‌برداری از ۵۴ طرح صنعتی و گردشگری در قشم
  • طرح معدن مس دره زرشک زیر ذره بین سامانه شفافیت