Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-25@17:58:36 GMT

اخطار سفیر ایران در سازمان ملل به شورای حکام

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۴۱۷۰

کاظم غریب آبادی در گفت‌وگو با با خبرنگاران با اشاره به تلاش‌ها و اقدام سه کشور اروپایی جهت تصویب قطعنامه ای در شورای حکام در راستای دو درخواست دسترسی آژانس، گفت: در حالی که ایران به طور گسترده و سازنده با آژانس همکاری می‌کند، ارائه قطعنامه‌ای با هدف درخواست از ایران برای همکاری و اجابت دو خواسته آژانس، اقدامی تاسف آور و کاملا غیرسازنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غریب آبادی همچنین اظهار کرد: اینکه این قطعنامه از سوی کشورهایی ارائه می شود که یا دارنده سلاح هسته ای هستند یا میزبانی چنین سلاح های مخرب و کشنده ای را برعهده دارند و از سویی نگرانی‌های پادمانی خود را در مورد ایران اظهار می دارند، به سخره گرفتن هنجارها و قواعد بین المللی حاکم بر رژیم های خلع سلاح و عدم اشاعه است.

نماینده دائم کشورمان با انتقاد از عدم اقدام سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود تحت برجام، به آنها توصیه کرد اگر نمی توانند برای نجات برجام گامی بردارند، حداقل شرایط را پیچیده تر و دشوارتر نکنند.

سفیر کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اعضای شورای حکام نیز خواست تا با تدبیر و هوشیاری، از اتخاذ اقدامات سیاسی و عجولانه پرهیز نمایند تا موجبات تداوم همکاری های سازنده ایران و آژانس همچنان محفوظ بماند.

وی افزود: طبیعتا، در صورت تصویب چنین قطعنامه ای که اهداف آمریکایی نیز در آن کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی ایران نیز ناچار خواهد بود متناسب با آن، اقدامات لازم را اتخاذ نماید که مسئولیت آن برعهده بانیان چنین رویکردهای سیاسی و مخربی است.

غریب آبادی همچنین در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس درخصوص پادمان گفت: با وجود اینکه ۲۰ درصد بازرسی های آژانس در سطح جهانی از ایران انجام می‌شود و ایران سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی نیز برای آژانس فراهم می‌کند، انتشار چنین گزارشی از سوی آژانس و بزرگنمایی دو درخواست دسترسی، موجب تاسف عمیق است.

نماینده دائم کشورمان گفت: ما مفصلا در تهران و وین با مقامات آژانس صحبت کردیم که هر درخواست دسترسی باید طبق پروتکل الحاقی مبتنی بر اسناد و دلائل منطقی و متقن و همچنین اطلاعات و ارزیابی مستقل آژانس باشد. این در حالی است که درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران می باشد. آژانس اخیرا تلاش کرد تا اطلاعات متفاوت دیگری را به عنوان مبنای درخواست خود ارائه کند که صرفا شامل چند تصویر ماهواره‌ای تجاری است که این تصاویر نیز حاوی اطلاعات منطقی و متقنی که بتواند به عنوان مبنایی برای اثبات مشروعیت درخواست‌های آژانس قرار گیرد، نیست.

سفیر کشورمان افزود: از سوی دیگر، برخی‌ها از این طریق، دنبال باز کردن یک فرایند بی انتها فراروی ایران و آژانس و بازگشایی موضوعات ادعایی مختومه شده گذشته هستند که به هیچ وجه، مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست.

غریب آبادی گفت: درست است که همکاری های گسترده و شفافی با آژانس داریم، اما این به آن معنا نیست که هر درخواست آژانس را آن هم بر مبنای ادعاهای واهی دشمنانمان اجابت کنیم، هیچ کشور دیگری هم این چنین عمل نمی کند.

در این چارچوب، وی به آژانس و کشورهای عضو توصیه کرد تا فضای کلی روابط و همکاری های ایران و آژانس را در نظر بگیرند و از ایجاد یک بحران غیرضروری، پرهیز کنند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: ایران سلاح هسته ای انرژی اعضای شورای جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی اسلامی ایران انرژی ایران جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی سازمان های بین المللی غریب آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت «افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

یه گزارش ایسنا، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان پس از یک هفته حضور در این کشور، روایت خود را درباره گفت‌وگوها با مقام‌های مختلف افغانستان و همچنین مقام‌های بین‌المللی بیان کرد.

کاظمی قمی روز پنجشنبه و در رشته‌توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفت‌وگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای».

او همچنین بیان کرد که «ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد که افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

سفیر ایران تاکید کرد «توافقاتِ براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود».

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

در همین راستا، کاظمی قمی نوشت: «قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند، اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است و سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد».

امروز همچنین کاظمی قمی با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان دیدار و دوطرف درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های گوناگون رایزنی کردند.

در این جلسه که وزرای انرژی و آب، کشاورزی، اطلاعات و فرهنگ و همچنین سفیر افغانستان در تهران حضور داشتند، عبدالغنی برادر روابط میان افغانستان و ایران را بهتر و مثبت توصیف و تاکید کرد هر ۲ کشور باید برای توسعه روابط همکاری نمایند. 

طبق گزارش ارگ، عبدالغنی گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بیشتر بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب هلمند به ولایت نیمروز و به سیستان ایران رسیده که این کمک خواهد کرد که مشکلات بیشتر مردم هر ۲ کشور را حل کند». 

ملابرادر

این مقام طالبان همچنین خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور یاد کرد. 

معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان گفت در پی سفر اخیر او به ایران، کمیته‌های فنی هر دوطرف با هم همکاری می‌کنند و در زمینه‌های مختلف نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

او همچنین خواستار هماهنگی بیشتر میان تهران و کابل در زمینه مهاجران شد.

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

طبق این گزارش، سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب هیرمند به سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد افزود ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجاران، تلاش مشترک برای حفاظت از محیط زیست و به‌روزرسانی بخش کشاورزی است.

کاظمی قمی همچنین بر همکاری در افزایش سطح تجرت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران تاکید کرد.

نماینده ایران در امور افغانستان امروز همچنین با رئیس یانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • جشن دستاوردهای آژانس پلاتین در سال 1402
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم