Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@06:44:10 GMT

درخواست پارلمان عراق برای قطع روابط با ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۴۲۲۶

ایسنا نوشت: سایت المعلومه گزارش داد، پارلمان عراق در بیانیه‌ای حمله ترکیه به مناطق شمال عراق را محکوم و تاکید کرد: نیروهای ترکیه‌ای هنوز به تجاوزها و حملات مکرر خود به خاک عراق ادامه می‌دهند که این اقدامات به منزله نقض حاکمیت ملی عراق و تهدید آشکار و مکرر امنیت و دارایی‌های غیرنظامیان است.

در ادامه بیانیه پارلمان عراق آمده است: در گذشته چنین عملیات‌های نظامی را محکوم کردیم و از دولت عراق خواستیم به مسؤولیت خود در قبال حمایت از شهروندان، ایجاد راه‌حلی قطعی برای این مشکل و تضمین عدم تکرار نقض حریم هوایی عراق توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درهمین راستا هفت نماینده پارلمان عراق در بیانیه مشترکی از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کشورشان خواستند در پاسخ به حمله ترکیه به شهر سنجار معاملات تجاری و دیپلماتیک با ترکیه را به حالت تعلیق درآورد.

در این بیانیه آمده است: از الکاظمی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و مسؤول حمایت از مرزهای عراق می‌خواهیم به تعهدات خود درباره حمایت از حاکمیت ملی کشور در برابر هر گونه نقضی که به منزله یک خط قرمز است، پایبند باشد.

آنها در ادامه ضمن ابراز تعجب از سکوت و عدم تلاش دولت عراق برای متوقف کردن آن، دلایل این سکوت و عدم اقدام را مورد سوال قرار دادند.

نمایندگان یاد شده در ادامه با اشاره به امکان تعلیق معاملات تجاری و دیپلماتیک دو کشور و لزوم احترام به قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری، از الکاظمی خواستند راهکارهای موثر اعمال فشار را برای توقف این تجاوزها و نقض حاکمیت ملی در پیش بگیرد.

این نمایندگان در ادامه بیانیه یاد شده تعجب و مخالفت شدید خود با سکوت دولت مرکزی و وزارت خارجه عراق در برابر این تعرض‌های خطرناک را اعلام کرده و بار دیگر پرداخت خسارت به خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها و جبران خسارات بزرگ وارده آمده به دارایی‌های مردم را خواستار شدند.

آنها تاکید کردند: تعرض‌های ترکیه به حاکمیت عراق که با بمباران روستاهای مرزی داخل اقلیم کردستان و مناطق مجاور آن بیرون از محدوده اقلیم به بهانه هدف قرار دادن نیروهای اپوزیسیون ترکیه انجام می‌شوند، موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن و وارد آمدن خسارات به دارایی‌های ساکنان این روستاها شده‌اند.

این هفت نماینده پارلمان عراق اظهار کردند: ترکیه روز گذشته مناطقی در کوه قندیل و اردوگاه مخمور را که تحت نظارت سازمان ملل است، و نیز مناطقی در مرزهای عراق از جمله الزاب، خنیر، خواکورک و برادوست که مناطقی وابسته به استان اربیل بودند، هدف قرار داد.

آنها در ادامه تاکید کردند: الکاظمی در برابر یک چالش واقعی برای اثبات قدرت خود در پایبندی به برنامه‌های کابینه و تعهداتش است و باید حاکمیت عراق را به مناطق و روستاهای هم‌مرز با ترکیه بازگردانده و طبق قوانین بین‌المللی ترکیه را برای توقف حملات و نفوذ نظامی‌اش در خاک عراق و نیز توقف نقض حاکمیت این کشور تحت فشار بگذارد.

همچنین آنها در پایان از دولت مرکزی عراق و وزارت خارجه آن خواستند به مسؤولیت‌های حقوقی و قانونی خود برای توقف این تجاوزها عمل کرده و تنها به صدور بیانیه‌های محکومیت که فایده‌ای ندارد، بسنده نکنند.

منبع: الف

کلیدواژه: پارلمان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان

عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تل‌آویو باید یک کودتای استراتژیک در منطقه انجام دهد، خواستار تسریع در عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان شد.

به گزارش ایسنا، «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در کنفرانس «فردا» مدعی شد این رژیم قدرت بالایی دارد و بزرگترین فاجعه‌ها را پشت سر کار گذاشته است اما اگر برای آینده برنامه‌ای نداشته باشد، این همه قدرت کافی نخواهد بود.

گانتس راجع به آینده غزه به روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت جنبش حماس نباید در آینده بر غزه کنترل داشته باشد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی آزادی عمل خود را در این منطقه حفظ کرده و آن را اعمال کند و مدیریت مدنی باید از طریق یک نهاد فلسطینی که بخشی از حماس نیست، انجام شود.

وی افزود: برای تامین آینده باید کودتای استراتژیک در منطقه انجام دهیم و تحرک سیاسی صورت گیرد و به دنبال عادی سازی روابط با عربستان، تقویت اتحاد میانه‌روها در منطقه و ایجاد یک جبهه متحد در برابر محور رادیکال باشیم و این مهم تر از هر اقدا دیگری است.

ابتدای ماه آوریل، یک مقام آمریکایی تایید کرد «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی این کشور، قرار است برای ادامه گفتگو با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان درباره توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان به ریاض سفر کند.

یک مقام آمریکایی دیگر به «سی‌ان‌ان» گفت: «این توافق بالقوه، که برخی آن را دارای چالش‌های دشوار می‌دانند، شامل عناصر بسیاری از جمله توافق نظامی آمریکا با عربستان سعودی است که از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن حمایت کند».

همچنین آکسیوس گزارش داد سالیوان به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و با شاهزاده محمد بن سلمان یک «توافق بزرگ» که شامل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و یک معاهده دفاعی است، گفتگو خواهد کرد.

شایان ذکر است که عربستان سعودی پیش از این تایید کرده بود که قبل از توقف تجاوزات خود، عقب نشینی از غزه و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، هیچ رابطه‌ای با تل‌آویو نخواهد داشت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • فرانسه سفیر خود را از باکو فراخواند
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است