Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سکینه اسمی – خط راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور به طول ۱۸۴ کیلومتر احداث و در سال ۹۷ افتتاح شد ولی در حال حاضر ایستگاه‌های این طرح در ارومیه، نقده و… ناقص بوده و عملاً بهره برداری این طرح بیشتر نمایشی به نظر می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

نبود اداره کل راه آهن مجزا، ناقص بودن ایستگاه‌های راه آهن موجب شده اجرایی شدن این طرح نیز نتواند استان را از بن بست ریلی خارج زده و با توجه هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا تأثیری در محرومیت زدایی این منطقه در بخش ریلی نداشته باشد.

کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و نیز حق دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار می‌رود مزیت‌هایی که تاکنون عملاً به منحصه ظهور نرسیده است.

در همان سال بهره برداری خبر از انتقال مراحل تکمیلی مطالعات، انتقال بخش مسافری به داخل شهر و ادغام آن با ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر ارومیه- تبریز در کنار پایانه مسافری شهر ارومیه در حال انجام بود اما با گذشت بیش از دو سال هنوز خط سریع‌السیر ارومیه-تبریز محقق نشده است.

تکمیل راه آهن ارومیه – مراغه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه به خبرنگار مهر گفت: این طرح هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسیده و بسیاری از ایستگاه‌های آن از جمله ارومیه و نقده ناقص است.

محسن سیدحمزه لو با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ میلیارد تومان از محل اجرای این طرح به پیمانکار بدهکار هستیم اضافه کرد: اتمام کامل طرح راه آهن ارومیه – مراغه نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در کنار اجرای ناقص ایستگاه‌های راه آهن ارومیه – مراغه بخش سوخت گیری، بارگیری نیز طرح به صورت ناقص اجرایی شده است عنوان کرد: وجود این نواقصات موجب شده طرح به صورت کامل در دسترسی قرار نداشته و با مشکلاتی در این بخش مواجه شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه کرد: طرح قطار سریع‌السیر ارومیه-تبریز از مصوبات دولتی و کشوری بود و مراحل اداری و اجرایی آن تحت پیگیری و بررسی است که بعد از به تصویب رسیدن ماده ۲۳ و تأمین اعتبار و تعیین پیمانکار شروع به فعالیت می‌کنند.

حمزه لو خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه خاص استان در خصوص حمل و نقل مرزی که یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور را دارد، در این راستا سیاست‌های وازرت راه و شهرسازی و دولت بر افزایش مبادرت‌های مرزی است و بحث ترانزیت کالا از اولویت‌های اول و اصلی استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: راه‌های آذربایجان‌غربی زیربنای توسعه استان است که شامل راه‌های زمینی و ریلی می‌شود اما در بحث ریلی سرمایه‌گذاری اولیه عظیمی نیاز است که این بخش توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی اوضاع اقتصادی کشور نیاز به سرمایه گذاری عظیم و کمک گرفتن از بخش خصوصی و خارجی است.

حمزه‌لو اظهار کرد: پروژه‌های راهسازی و ریلی از لحاظ بار مالی بسیار هزینه بر است و باید از لحاظ مالی تأمین شود تا طرح‌ها به مرحله اجرا برسد در این باره با چند سرمایه‌گذار حوزه اقتصادی و حتی قرارگاه خاتم صحبت‌های انجام شد اما در حال حاضر هیچکدام از این رایزنی‌ها مثمرثمر نبود و منجر به نتیجه مثبت نشده است.

توسعه ریلی در آذربایجان غربی مغفول مانده است

استاندار آذربایجان غربی ظهر امروز سه شنبه در دیدار با مدیرعامل راه آهن کشور با گلایه از کم توجهی به توسعه ریلی در آذربایجان غربی اظهارکرد: توسعه ریلی در این استان مغفول مانده و یکی از سیاست‌های جدی توجه به زیرساخت‌های ریلی برای توسعه مراودات اقتصادی است.

محمدمهدی شهریاری با تاکید بر موقعیت ویژه استان در مراودات تجاری و بهره مندی از پایانه‌های مرزی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل ریلی می‌تواند در آبادانی منطقه سهم بسزایی ایفا کند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نبود اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی بیان کرد: استقرار اداره کل راه آهن آذربایجان غربی در سرعت و انسجام بخشی به فعالیت‌های ریلی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی یادآور شد: هم اکنون از اولویت‌های اول و اصلی ایجاد اداره کل راه‌آهن در آذربایجان‌غربی است که طرح توجیهی آن برای ارائه به سازمان راه‌آهن کشور نوشته و تنظیم شده است و سازمان راه‌آهن کشور نامه نگاری‌های لازم با معاونت امور استخدامی در خصوص چارت سازمانی اداره کل انجام داده و در مراحل پایانی قرار دارد.

در این دیدار که نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت در خصوص راه اندازی اداره کل مستقل راه آهن آذربایجان غربی، راه‌های ریلی آنتنی نقده به تمرچین، ارومیه به سرو، استقرار زیرساخت‌های گمرکی و ریلی ایستگاه قره تپه خوی و مطالعه ایستگاه مسافری خوی بحث و گفتگو شد.

ایستگاه راه آهن ارومیه ۱۶ هزار متر مربع وسعت دارد که یکی از بزرگترین ایستگاه‌های راه آهن در سطح کشور محسوب می‌شود.

ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

کد خبر 4951275

منبع: مهر

کلیدواژه: راه آهن راه وشهرسازی آذربایجان غربی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا ایلام آتش سوزی بیرجند گرگان آتش سوزی جنگل ها یاسوج استانداری سمنان صنایع دستی آذربایجان غربی اداره کل راه آهن راه آهن ارومیه میلیارد تومان راه و شهرسازی راه آهن کشور حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه طبق توافق با اداره کل تعاون به متقاضیان واگذار شد.

سید محسن حمزه‌لو در این رابطه اظهار داشت: طبق توافق انجام شده صدور پروانه ساختمانی برای قطعات تفکیکی اراضی موسوم به شهرک والدین شاهد بلامانع است.

وی ادامه داد: با واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه مشکل ۳۲ ساله این تعاونی و تعداد هفت هزار خانوار از اعضای آن حل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی مورد نیاز خدماتی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و درمانی در اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه تامین شده است.

حمزه‌لو اضافه کرد: رسیدن به استاندارد‌های شهرسازی و توسعه زیرساخت‌های لازم در اولویت راه و شهرسازی بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • کلنگ احداث سالن ورزشی سردار شهید زاهدی ارومیه به زمین‌زده شد
  • تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
  • بودجه مورد نیاز در سال 1403 برای بزرگراه تهران شمال 15000میلیاردتومان، بودجه تخصیصی 165میلیارد تومان
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه