Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدردانی تروئیکای اروپایی از گزارش ضدایرانی آژانس، حمله و اتهام‌پراکنی اتحادیه عرب علیه ایران، همکاری فرانسه با شرکا برای تحت فشار قرار دادن ایران در آژانس اتمی و حمله به نیروهای روسیه و ترکیه در «ادلب» سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به رد درخواست آمریکایی ها برای دیدار با ظریف نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که در ماه دسامبر خواستار دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شده اما این درخواست با مخالفت ایران مواجه شده است.

برایان هوک گفت: مایلم شخصاً با مقامات ایران دیدار و در خصوص مسائل کنسولی و آزادی زندانیان رایزنی کنم.

وی همچنین از تلاش های مکرر دولت ترامپ برای گشایش باب مذاکره با ایران و پاسخ منفی تهران خبر داد.

قدردانی تروئیکای اروپایی از گزارش ضدایرانی آژانس

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این ادعا که این اتحادیه خواستار حفظ توافق هسته‌ای است تهران را به برداشتن گام‌های مغایر با این توافق متهم کرده است. 

نماینده اتحادیه اروپا این اظهارات را در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این اتحادیه قرار گرفته آمده است: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ خودش را به ادامه حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک ابراز داشته و مصمم به ادامه همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام است. این توافق یک دستاورد مهم چندجانبه است و به اتفاق آرا توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.»

اتحادیه اروپا بار دیگر از خروج ایالات متحده از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقاً از بابت خارج ایالات متحده از برجام و بازاعمال تحریم‌ها متأسف است.»

نماینده اتحادیه اروپا در بخش دیگر بیانیه از اقدامات ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام، بعد از خروج آمریکا از این توافق انتقاد کرده است: «اتحادیه اروپا بار دیگر نگرانی‌های خودش را از ادامه انباشت اورانیوم کم‌غنا فراتر از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام ابراز می‌کند.»

وی اضافه کرد: «اتحادیه اروپا از بیانیه ایران در مورخ ۵ ژانویه مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای این کشور دیگر مشمول هیچ محدودیت عملیاتی نخواهد بود عمیقاً متأسفیم.»

ساعاتی قبل‌تر، سه کشور اروپایی هم بیانیه مشترکی درباره برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند. کشورهای اروپایی در این بیانیه مدعی شده‌اند که اقدام آنها در کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم حل اختلاف» در برجام از سر حسن نیت بوده است. 

در این بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپا با توجه به انجام اقدامات مغایر با برجام توسط ایران روز ۱۴ ژانویه "مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام" را فعال کرد. ما این کار را از سر حسن نیت و به امید یافتن راهی برای یافتن راهی دیپلماتیک جهت حرکت رو به جلو، در حین حفظ توافق انجام دادیم.»

کشورهای اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ما به صراحت گفته‌ایم که هدف کلی ما یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به پایبندی [به توافق] است و این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل نبود. ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در بجام ترغیب می‌کنیم.»

با آنکه کشورهای اروپایی برای اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران از عبارت «نقض» استفاده کرده‌اند درباره اقدام واشنگتن که با نقض برجام از آن خارج شده عبارت «خروج» را به کار برده‌اند. کشورهای اروپایی البته از «خروج آمریکا از برجام» ابراز تأسف کرده‌اند. 

در این بیانیه آمده است: «ما در ابراز تأسف و نگرانی در خصوص خروج آمریکا از برجام و من‌جمله عدم تمدید معافیت‌های تحریمی مربوط به پروژه‌های منع اشاعه که از بخش‌های کلیدی برجام بوده و به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده همواره صراحت داشته‌ایم.»

حمله و اتهام‌پراکنی اتحادیه عرب علیه ایران

اتحادیه عرب روز سه‌شنبه در بیانیه ایران و ترکیه را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد و گفت که «این مداخلات باید متوقف شود».

اتحادیه عرب مدعی شده است که ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در کشورهای عربی به دنبال «شعله‌ور کردن آتش‌ فتنه و اختلافات» هستند.

در بیانیه اتحادیه عرب آمده است که «دخالت‌های ترکیه در امور کشورهایی مانند سوریه و لیبی به هر نحوی مردود و محکوم است». این اتحادیه گفت که ترکیه با پنهان شدن در ورای دولت وفاق ملی لیبی به دنبال تحقق بخشیدن به منافع خود در لیبی است.

ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، حمایت می‌کند و در مقابل، مصر، عربستان سعودی، امارات عربی متحد، سه کشور تأثیر گذار در تصمیمات اتحادیه عرب، از دولت موازی در لیبی معروف به دولت شرق یا دولت طُبرُق حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کنند.

همزمان با صدور بیانیه اتحادیه عرب، رئیس پارلمان مصر نیز در بیانیه‌ای با انتقاد از تحرکات ترکیه در لیبی، گفت که این کشور عمق امنیت ملی مصر بوده و ثبات لیبی یعنی ثبات مصر.

پارلمان مصر دولت وفاق ملی را دولتی فاقد وجهه قانونی دانست و گفت که قاهره برای حل بحران لیبی که جزو اولویت‌هایش هست، آماده گفت‌وگو با همه طرف‌های این بحران است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر هفدهم خرداد طی دیداری که با ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی و «عقیله صالح»، رئیس پارلمان دولت طبرق در قاهره داشت، ابتکار عملی با هدف توقف فوری‌ها در لیبی ( از نوزدهم خرداد) داد که با مخالفت دولت وفاق ملی و ترکیه مواجهه شد.

همکاری فرانسه با شرکا برای تحت فشار قرار دادن ایران در آژانس اتمی

یک رسانه انگلیسی به نقل از فرانسه گزارش داده این کشور در حال همکاری با شریکان اروپایی خود جهت اعمال فشار بر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. 

«آگنس ون در مول»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری گفت: «ایران، همانند هر کشور دیگری باید هنگامی که با درخواست دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعطای دسترسی مواجه می‌شود بی‌درنگ و بدون تأخیر به آن پاسخ دهد و اجازه دهد بازرس‌های آژانس، نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در خاکش را به اثبات برسانند.»

او اضافه کرد: «این برای حفظ مرجعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قوت نظام راستی‌آزمایی آن ضروری است.»

حمله به نیروهای روسیه و ترکیه در «ادلب» سوریه

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که به نیروهای گشت مشترک این کشور با ترکیه در در استان ادلب سوریه حمله شده است.

بر اساس بیانیه صادره در این خصوص، این حادثه در جریان گشت مشترک دو کشور ترکیه و روسیه در بزرگراه «ام-۴» (بزرگراه حلب به حسکه در ۳۰ کیلومتری مرز جنوبی ترکیه با سوریه) حمله شد.

به گزارش خبرگزاری «اخلاص» ترکیه، در نتیجه این حمله هیچ فردی کشته یا زخمی نشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمدعلی کشاورز جلیل سبحانی پروانه سلحشوری اکبر طبری پرونده اکبر طبری افغانستانی ها در ایران تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا چین روسیه محمدعلی کشاورز جلیل سبحانی پروانه سلحشوری اکبر طبری پرونده اکبر طبری افغانستانی ها در ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی کشورهای اروپایی تروئیکای اروپا ایران در آژانس اتحادیه اروپا دولت وفاق ملی بیانیه ای اتحادیه عرب علیه ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور

یک منبع نظامی سوری جزئیات حمله هوایی آمریکا به دیرالزور را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع نظامی سوری امروز-سه‌شنبه- در اظهاراتی گفت: نیروهای اشغالگر آمریکایی بامداد امروز با استفاده از جنگنده و پهپاد حملات هوایی انجام داده و تعدادی از مناطق و روستاها و پایگاه‌های نظامی در استان دیرالزور و اطراف آن را هدف قرار دادند.

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این منبع نظامی خاطرنشان کرد: این تجاوز نظامی آمریکایی منجر به شهادت هفت نظامی و یک غیرنظامی شد.

وی تاکید کرد: همچنین ۱۹ نظامی و ۱۳ غیرنظامی در این تجاوز نظامی مجروح شدند.

این منبع سوری همچنین گفت که حمله آمریکا خسارت‌های مادی گسترده به اموال عمومی و خصوصی وارد کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم افغانستان بوده است
  • حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم
  • (ویدیو) تمسخر ظریف و برجام توسط پژمان جمشیدی
  • بیانیه ارتش سوریه درباره حمله هوایی آمریکا به دیرالزور