Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت که هدف تعدادی از اعضای کنگره آمریکا برای تهیه طرحی جهت اعمال تحریم‌های گسترده علیه کشورمان ممانعت از هر گونه احتمال گفت‌وگوی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است البته که ما تنها در قالب برجام آن هم در کنار سایر اعضا حاضر به مذاکره هستیم.

وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به تلاش برخی از اعضای کنگره آمریکا برای تهیه طرح جامعی جهت اعمال تحریم‌های گسترده علیه کشورمان اظهار کرد: آمریکا در ۴۰ سال گذشته برای آسیب زدن به اقتصاد و مردم ایران با اعمال فشارهای گوناگون از هیچ تلاشی دریغ نکرد که بارزترین نمونه آن حمله نظامی در طبس، کمک به صدام در جنگ هشت ساله، تحریم‌های اوایل انقلاب در دولت کارتر و در چند سال اخیر موضوع هسته‌ای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته در چند سال اخیر ادبیات آمریکا در مقابل ایران عریان تر شده است، از رییس جمهور تا وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری دولت آمریکا، رسما از عباراتی همچون تحریم‌های فلج‌کننده استفاده می‌کنند چون سیاست آن ها فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است و برای رسیدن به این هدف از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. این‌که وزیر خزانه‌داری آمریکا، کشور به کشور فعالیت های ما را پیگیری می‌کند نشان از  تلاش آمریکایی‌ها برای اعمال فشار به ایران دارد که قطعا راه به جایی نخواهند برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در تببین اهداف اعضای کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفت: هدف از این طرح بستن دست دولت آمریکا در مذاکرات احتمالی با ایران است که ردپای آن را می‌توان در توییت چند وقت گذشته ترامپ دید، او اینگونه بیان کرد که بهتر است ایران قبل از انتخابات با آمریکا مذاکره کند و با این توییت پالس داد.

جلال‌زاده اضافه کرد: طرح کنگره برای آن است که در صورت پیروز شدن دونالد ترامپ یا جو بایدن هیچ دولتی نتواند وارد گفت‌وگو با ایران شود البته که ما طبق بیانات مقام معظم رهبری تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام حاضر به گفت‌وگو با آمریکا آن هم در کنار سایر اعضای گروه ۱+۵ هستیم.

وی با بیان اینکه متقاضیان این طرح در زمره طرفداران دولت دونالد ترامپ نیستند، افزود: این افراد می خواهند در صورت پیروزی هر فردی در انتخابات ریاست جمهوری آینده احتمال هرگونه گفت‌وگوی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران را سد کنند ولی در نهایت به نظر می‌رسد احتمال رای‌آوری این طرح خیلی زیاد نیست چون اکثریت کنگره با دموکرات‌ها است و جمهوری‌خواهان به دنبال این طرح می‌باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره‌ی واکنش ایران به این طرح اظهار کرد: ما نباید از سطح اول یعنی مذاکرات هسته‌ای و برجام کوتاه بیایم. مذاکره در صورتی رخ می‌دهد که آمریکا به برجام برگردد پس اگر بحث و گفت‌وگو در قالب‌های دیگری دنبال شود شکست با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همه باید متفق‌القول بر این موضع استوار باشیم که این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند.

جلال‌زاده ادامه داد: ایران باید در وهله اول به توانمندی های هسته ای قبل از برجام برگردد تا دست برتر در مذاکرات احتمالی با آمریکا داشته باشد. همچنین توانمندی‌های اقتصادی داخلی را افزایش دهد تا در سایه سرمایه اجتماعی بتوان بازارهای منطقه‌ای را هم جلب کرد و از ظرفیت‌های داخلی همپای ظرفیت‌های برجامی و هسته‌ای بهره گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روابط ایران و آمریکا تحریم های آمریکا جمهوری اسلامی ایران جلال زاده هسته ای گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند

صادق زیباکلام رویکرد بایدن و نتانیاهو را در باره جنگ با ایران متفاوت می داند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حمله به ایران را چگونه می‌شود برداشت کرد؟ به هم‌میهن گفت:   «وجه تفاوت و اختلاف‌نظر آمریکایی‌ها و دولت نتانیاهو قابل فهم است زیرا دولت کنونی آمریکا دموکرات است و تا حدودی و تأکید می‌کنم که صرفاً تا حدودی به موازین دموکراسی پایبند است اما دولت اسرائیل به‌ویژه افراطیون مذهبی اطراف نتانیاهو به‌هیچ‌وجه به‌هیچ‌یک از مبانی دموکراسی پایبند نیستند. نتانیاهو متوجه شده است که افکار عمومی اسرائیل از عملکرد دولت اسرائیل بعد از عملیات هفتم اکتبر حماس رضایت ندارند؛ به همین دلیل سعی دارد که بحران را حفظ کند. مجموعه این دلایل باعث شده است که نتانیاهو و شرکای راست‌گرای افراطی‌اش با هیچ نوع آتش‌بس موافقت نکنند و به هر شکلی که ممکن است بحران را ادامه دهند با بهانه نابودی حماس. نتانیاهو می‌داند اگر راضی به آتش‌بس شود، افکار عمومی دولتش را کنار می‌گذارند و در مجموع استمرار بحران برای نتانیاهو به منزله باقی‌ماندن در قدرت است».

او ادامه داد: «شرایط اما برای جو بایدن متفاوت است. او به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد که چه آمریکا و چه اسرائیل با ایران مواجهه نظامی داشته باشند. آمریکا می‌داند اگر اسرائیل، ایران را بزند، ماجرا تمام نمی‌شود و ایران پاسخ می‌دهد و درگیری بالا می‌گیرد و حتماً پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هم هدف ایران قرار می‌گیرد و این آتش شعله‌ور شده و به این سادگی‌ها خاموش نمی‌شود. این را هم بگویم که چنین شرایطی به نفع روسیه است زیرا توجه غربی‌ها را از جنگ اوکراین به خاورمیانه معطوف می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود بخشی از توان نظامی‌اش را به‌جای آنکه به اوکراین بدهد، به خاورمیانه بیاورد.در عین حال می‌داند اگر جنگی در بگیرد ممکن است چین از این موقعیت استفاده کند و تایوان را تسخیر کند و طبیعی است در آن شرایط برای آمریکا سخت است که به مقابله با چین هم برود. همه این شرایط باعث شده است که آمریکا نخواهد جنگی با ایران در بگیرد.

در مقابل همان‌طور که گفتم نتانیاهو برای استمرار بحران بدش نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شود؛ بنابراین بین بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ با ایران اختلاف جدی وجود دارد». زیباکلام درباره اینکه ایران از چنین شکافی چه استفاده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مطرح کرد: «متأسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سیاست خارجی‌اش در خدمت ایدئولوژی غرب‌ستیزی و انقلابی‌گری بوده است. اکنون و با توجه به اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل، ایران می‌تواند یک بار هم که شده بدون واسطه با آمریکا وارد مذاکره شود تا به جای ایدئولوژی با ابزار دیپلماسی فضا را به نفع خود پیش ببرد».

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق شکست سنگینی به اسراییل وارد کرد
  • آثار و پیامد‌های عملیات وعده صادق در تنبیه متجاوزان صهیونیست
  • کنعانی: اگر اعضای گروه هفت دنبال ثبات هستند، با تجاوز‌ها مقابله کنند
  • ما به دنبال تنش نیستیم/ اگر اسراییل خطا کند، پاسخ شدید می‌دهیم
  • معاون اول رئیس‌جمهور: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • اگر اعضای گروه هفت دنبال ثبات هستند، با تجاوزها مقابله کنند
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی