Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@23:53:35 GMT

دنباله‌دار اوموآموا از منظومه شمسی خارج می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۱۵۶۳

دنباله‌دار اوموآموا از منظومه شمسی خارج می شود

از سال ۲۰۱۷ تا کنون ماهیت دقیق شی عجیبی به نام "اوموآموا" (Oumuamua) به شکل یک راز باقی مانده و فرضیات بسیاری در مورد آن شکل گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوموآموا در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه به دور خورشید چرخید، کشف و مشخص شد که جزئی از منظومه شمسی نیست و در حال حاضر پس از گذراندن میلیون‌ها سال در فضای بین کهکشانی، در حال خروج از منظومه شمسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر سیارک‌ها و دنباله‌دارها شکلی گرد و کروی دارند، اما اوموآموا به شکل یک سیگار برگ است که تخمین زده شده تقریباً ۲۷۴ متر طول دارد.

در صورتی که اوموآموا را یک دنباله دار در نظر بگیریم، باید با گرم شدن توسط خورشید از قسمت زیر آن گاز آزاد شود و شتاب بگیرد، اما طول بلند این شیء چنین فرضیه‌ای را رد می‌کند. اوموآموا بیشتر می‌تواند شبیه قطعه‌ای از یک سیاره باشد که به دلیل برخورد یک ستاره جدا شده است؛ البته در این صورت نیز هنوز سوالات پاسخ داده نشده زیادی در این زمینه باقی می‌ماند.

به گفته محققان، تنها در صورتی که اوموآموا یک کوه یخ هیدروژنی باشد، همه مشخصات عجیب آن قابل توجیه است. کوه‌های یخی برای میلیون‌ها سال در فضا می‌چرخد تا گذر از یک ستاره مانند خورشید به زندگی آن‌ها پایان دهد.

فرضیه کوه یخی هیدروژنی اوموآموا از آنجایی شکل گرفت که در هسته‌های متراکم ابرهای مولکولی، درجه حرارت بتواند به اندازه‌ای کاهش پیدا کند که هیدروژن منجمد شود. زمانی که اوموآموا با گذر از کنار خورشید گرمای آن را دریافت کرد، هیدروژن ذوب شده به سرعت تبخیر و باعث شتاب گرفتن آن شده است.

کد خبر 428973

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم ستاره شناسی سیاره منظومه شمسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks در اوج روشنایی

دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks دوم اردیبهشت‌ماه در درخشان‌ترین نقطه خود قرار خواهد گرفت، اما از اصفهان قابل رصد نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks یکشنبه -دوم اردیبهشت‌ماه- در درخشان‌ترین نقطه خود قرار خواهد گرفت، به طوری که در فاصله ۰.۷۸ واحد نجومی از خورشید و در فاصله ۱.۶۰ واحد نجومی از زمین قرار می‌گیرد؛ این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست، اما در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks در حضیض خورشیدی

دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks یکشنبه -دوم اردیبهشت‌ماه- در فاصله ۰.۷۸ واحد نجومی از خورشید نزدیک‌ترین فاصله را با آن خواهد داشت، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، اما در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 746492

دیگر خبرها

  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می‌کنند
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می کنند / با ۴۰۰ محافظ به این شهر و آن شهر می روند بعد می گویند به میان مردم رفتیم
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks در اوج روشنایی
  • آیا سیاره‌ای کشف نشده در منظومه شمسی ما وجود دارد؟
  • عملیات راهسازی در قطعه رانشی کیلومتر ۱۱ بزرگراه ایلام مهران شتاب می گیرد
  • شواهدی برای وجود سیاره نهم در منظومه شمسی