Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر مذهبی، تاریخی و گردشگری راین مفتخر به مدفن پاک امامزاده ای از نسل امام ششم شیعیان، امام جعفرصادق علیه السلام است که در قلب شهر و در یکی از میادین اصلی قرار گرفته و مورد احترام و مراجعه خیل کثیری از مجاوران و مردم اطراف و اکناف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ شهر مذهبی، تاریخی و گردشگری راین مفتخر به مدفن پاک امامزاده ای از نسل امام ششم شیعیان، امام جعفرصادق علیه السلام است که در قلب شهر و در یکی از میادین اصلی قرار گرفته است؛ او ابوالبشائر هاشم (معروف به بشیر یا شیرخدا) بن تمیم ابی هاشم بن زیدالحاجی الزاهد ابی طالب بن علی الکبرآبادی بن محمّد بن علی بن محمّد بن علی الخوارزمی بن القاسم الشیخ بن محمّد الدیباج ابن الإمام جعفر الصادق (علیه السلام) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 



همانگونه که پیدا است نسب شریف امامزاده ابوالبشائر هاشم ملقب به شیرخدا با ۹ واسطه به امام صادق علیه السلام می رسد و تاریخ وفات این امامزاده جلیل القدر که ربع اول قرن ششم هجری است، گواه سابقه دیرینه مذهب جعفری در این خطه از ایران اسلامی است.



مضجع شریف امامزاده هاشم از قدیم الایام ملجأ و مأمن مردم راین و بسیاری از شهرهای اطراف بوده و هست و به عنوان یکی از امامزادگان شاخص استان کرمان مطرح است‌.
 

 


امامزاده ای که کرامات زیادی از او دیده شده و توسل به او مجرب است؛ تا قبل از کرونا و تعطیلی بقاع متبرکه، آستان مقدس شیرخدا پذیرای تعداد قابل توجهی زائر در ایام هفته به ویژه شب های جمعه بود؛ جدای از مجاوران حضرتش؛  زائرانی از اطراف و اکناف به آستان بوسی امامزاده مشرف شده و ضمن عرض ارادت، طلب حاجت می کنند.

 



مردم راین هنگام سفر و حتی مردم شهرهای جنوبی هنگام عبور از راین؛ به جهت توسل و داشتن سفری بی خطر، دور امامزاده می گردند و نذورات خود را تقدیم آستانش می کنند.

 



نخستین بار حجت الاسلام حمیداسماعیل پور، امام جمعه سابق راین و امام جمعه فعلی فردو، پژوهشی با استناد به متون کهن راجع به این امامزاده جلیل القدر انجام و آن را در نخستین همایش بزرگداشت امامزاده ابوالبشائر هاشم ارائه داد.

 

 

آنگونه که در بعضی منابع نوشته شده « ابوالبشائرهاشم از نقباء و سرپرستان سادات کرمان بوده که این محل را به عنوان باغ اختصاص و عبادتگاه خود برگزیده بود. سیدی شریف، جلیل القدر وعظیم المنزله و نقیب( سرپرست سادات کرمان) بود.

 

 

علامه نسّابه بیهقی متوفای 565هـ.ق پس از ذکر نسب شریف، وی و پدرش را از نقباء و بزرگان سادات کرمان به شمار آورده و می نویسد: او پس از پدر بزرگوارش، منصب نقابت سادات را درکرمان عده دار شد و فرزندان او جملگی در کرمان سکونت داشته اند.

 

 

جد وی امامزاده زیدالحاجی ابوطالب، درعبادت و زهد، شهرت بسزایی داشت و سیّدی عالم، فاضل دیندار بود وبه عنوان نسّابه و نقیب کرمان در آنجا می زیست و فرزندانش نیز در کرمان بودند.

 

 

حدود60 سال قبل در زمان بازسازی مقبره قدیمی، پس از برداشتن لحد که از خشت و گل بود در زیرزمین، جای قبر به طور یقین مشخص نبود، لذا کارگران باکندن سطح زمین در گوشه ای به نقطه محکم که با ملات آهکی ریخته شده بود برخوردند. در اثر ضربه کلنگ در دو نقطه، دو سوراخ در قبر مطهر نمایان شد، حاضرین که تعدادی از آنها هنوز در قید حیات هستند، شهادت می دهند که بعد از اینکه گرد و غبار تمام شد؛ بوی عطر مشک و عنبر فضا را در برگرفت و هنگامی که به داخل قبر نگریستند، جسد مطهر امامزاده ابوالبشائر هاشم سالم و بدون از هم گسیختگی باموهای بلند وخرمائی مشاهده شد، فوراً با سلام و صلوات سوراخ ها را بسته و افرادی مقداری از خاک های داخل قبر را برای شفاء مریض برداشته اند. خبر سالم بودن جسد امامزاده در شهر پیچید و مردم عشق و علاقه شان چند صد برابر شد و توجه خاصی به مزار امامزاده پیدا کردند.

 

 

علت شهرت امامزاده ابوالبشائر هاشم، به شير خدا در هيچ يك از منابع اشاره نشده است. اما گمان می رود كه او نيز همچون اجدادش بخاطر اتصاف به زهد و تقوی به شير خدا ملقب و معروف شده باشد، يا اينكه شير خدا تاريخ بازسازی بنای بقعه كه معادل سال ۱۱۱۵ قمری است، باشد»

 

 

 

مسجد شیرخدا در ضلع غربی مضجع امامزاده، زائرسرا و چند باب مغازه از جمله فضاهای جانبی و متعلق به آستان امامزاده است.

 




 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: مذهب جعفری علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش آستان سید محمد (ع) مراغه در طرح آرامش بهاری

توکلی گفت: این امامزاده از سوی قرارگاه، آرامش بهاری و ضیافت الهی به خاطر اجرای برنامه‌های قرآنی و برپایی نمازجماعت در ایام تعطیلات نوروز جزو ۵ امام زاده نمونه کشورمعرفی شده است.

وی افزود: طبق ارزیابی قرارگاه، آرامش بهاری و ضیافت الهی آستان امامزاده‌های سید صدرالدین در اردبیل، سید محمد مراغه، ناصریاسر طرقبه، بی بی حکیمه کچساران، اسماعیل فسا ایام نوروز امسال در زمینه قرآن و نمازجماعت خوش درخشیده اند.

به گفته وی همزمان با عید نوروز و ماه مبارک رمضان طرح آرامش بهاری، جزء خوانی قرآن، نماز‌های صبح، ظهر، مغرب و عشا در این امازاده برگزار می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه مراغه گفت: به خاطر استقبال شهروندان، نماز مغرب و عشا در این امام زاده یک نوبت همزمان موقع اذان همراه با افطاری ساده اقامه و نوبت دوم نیز یک ساعت پس از اذان اقامه می‌شود.

آقای توکلی افزود: آیین استقبال از نوروز ۱۴۰۳ نیز در آستان مقدس امامزاده سید محمد (ع) شهر مراغه برگزار شد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته آستان امامزاده سید محمد مراغه رتبه نخست فعالیت‌های قرآنی جشنواره سلاله را در کشور کسب کرد.

وی گفت: در طول سال بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در آستان امامزاده سید محمد (ع) مراغه اجرا می‌شود.

امامزاده سید محمد (ع) مراغه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بازداشت ۲پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری بندر امام
  • درخشش آستان سید محمد مراغه در طرح آرامش بهاری
  • درخشش آستان سید محمد (ع) مراغه در طرح آرامش بهاری
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • تحقق یک آرزوی دیرینه؛ مترو به حرم رضوی متصل می‌شود
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • اطعام مستمندان سنت دیرینه مردم آذربایجان غربی در میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی
  • نورافشانی بارگاه امامزاده علی صالح در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع)