Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-23@09:29:09 GMT

خورشیدگرفتگی اول تیرماه در ایران قابل رؤیت است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۲۵۴۷

خورشیدگرفتگی یا «کسوف» زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایۀ ماه بر روی زمین بیفتد.

این خورشید گرفتگی به هنگام سپیده دم در منطقه جغرافیایی جمهوری کنگو قابل مشاهده خواهد بود و سپس با عبور از آفریقای مرکزی، دریای سرخ و خاورمیانه، به سمت شرق حرکت خواهد کرد و در نقطه پایانی در دریای فیلیپین و اقیانوس آرام شمالی قابل رویت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خورشید گرفتگی پیش رو از نوع «حلقه آتش» خواهد بود. در این وضعیت، ماه در دورترین فاصلۀ خود از زمین قرار دارد و در مقابل به خورشید نزدیکتر است. بنابراین ماه نمی‌تواند قرص خورشید را به‌طور کامل بپوشاند و تنها مرکز خورشید را از دیده‌ها پنهان می‌کند. در این حالت بخش‌های نازکی از خورشید در اطراف ماه دیده می‎شوند و حلقۀ درخشانی از نور خورشید دور تا دور ماه نمایان می‌گردد.

خورشید گرفتگی روز ۲۱ ژوئن بسیار بزرگ خواهد بود چرا که ماه تقریبا ۹۹ درصد خورشید را خواهد پوشاند. این خورشیدگرفتگی آسمان را نسبت به کسوف‌های معمولی تیره تر خواهد کرد و حلقه تاجی شکل آن احتمالا می تواند برای لحظاتی برای چشم عادی نیز پدیدار شود. چیزی که معمولا با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست. هر چند مشاهده مستقیم به چشم ها آسیب می زند و افراد باید از فیلترهای مناسب برای نگاه مستقیم به خورشید استفاده کنند.

در طول هر سال تنها دو فصل خورشیدگرفتگی وجود دارند که هر کدام حدود یک ماه طول می کشند.

خورشیدگرفتگی بعدی که در ایران قابل مشاهده باشد در ۳ آبان ۱۴۰۱ رخ خواهد داد.

خورشیدگرفتگی یکم تیرماه در ایران

این کسوف در سراسر ایران نیز قابل مشاهده است، هرچند میزان آن در تمامی نقاط کشور یکسان نخواهد بود و به طور متوسط ۴۸ درصد خورشید گرفته خواهد شد. این عدد برای افغانستان ۷۵ درصد خواهد بود. هرچقدر به سمت جنوب شرق برویم زمان و درصد خورشیدگرفتگی بیشتر می شود.

در ایران این خورشید گرفتگی از ساعت حدود ۹ صبح شروع خواهد شد و حوالی ساعت یازده و نیم به پایان می رسد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: زمین کنگو اقیانوس آرام نور خورشید ایران کسوف افغانستان اقیانوس آرام ایران خاورمیانه کسوف نور خورشید خورشید گرفتگی قابل مشاهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش هنرمندان حوزه هنری استان در جشنواره ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس حوزه هنری استان گفت: نمایش تئاتر سفر به خانه خورشید هشتم یکی از تولیدات شاخص حوزه هنری است که توانسته در بین ۵۰ اثر ارسالی به این رویداد ملی عنوان برگزیده را کسب کند.
محمدشریف اسلامی افزود: این نمایش به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی است که جایزه تقدیر بازیگری را به خود اختصاص داد. وی ادامه داد: مرحله نهایی جشنواره ملی روستایی آسمان هشتم روز‌های ۳۰و ۳۱ فروردین در روستای کردر رضوی شهرستان میناب برگزار شد. اسلامی اضافه کرد: جشنواره روستایی آسمان هشتم که پنج دوره به صورت ملی برگزار شده از رویداد‌های مهم حوزه هنری کشور محسوب می‌شود. رئیس حوزه هنری استان گفت: نمایش تئاتر خیابانی سفر به خورشید، جلوه‌ای از پیوند هنر و باور‌های مذهبی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است که داستان شفا یافتن یک معلول پس از سال‌ها انتظار را روایت می‌کند. وی افزود: از آنجا که شفا یافتن بیماران و تحقق حاجات زائران از کرامت‌های امام رضا (ع) محسوب می‌شود نمایش سفر به خورشید و شفا یافتن یک معلول پس از سال‌ها انتظار گواهی بر نقش هنر برای روایت اعتقادات مذهبی است.  

دیگر خبرها

  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • اجرای طرح‌های جلوگیری از آب گرفتگی در شهر‌ها + فیلم
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • بارش شهابی Lyrid 2024 را از دست ندهید
  • اگر سریع و تیزبین هستید، 8 تفاوت را برایمان پیدا کنید!
  • انرژی خورشیدی چیست؟
  • درخشش هنرمندان حوزه هنری استان در جشنواره ملی