Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه سال تحصیلی که گذشت بسیار متفاوت بود گفت: امسال یکی از نقاط افتخار آمیز کارنامه نظام و تعلیم و تربیت رقم خورد زیرا علی‌رغم شرایط خاص و بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، نظام آموزشی سریع واکنش نشان داد و با وجود دشواری کار، عملکرد قابل قبولی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جامعه فرهنگی و اولیای دانش آموزان با روحیه مسئولیت پذیری بالا وارد میدان شدند و اجازه ندادند آموزش متوقف شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره روند آموزش‌ها از دانش‌آموزان ابتدایی و به ویژه کلاس اولی‌ها گفت: ما با مسئله ناگهانی تعطیلی مدارس روبه رو شدیم و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموزان در خانه ماندند که چالش بزرگی برای آموزش و پرورش و والدین بود. با این حال در یک مدت کوتاه سه روزه با شبکه آموزش وارد تعامل شده و بلافاصله پخش مدرسه تلویزیونی آغاز شد.

حکیم‌زاده ادامه داد: باید به خانواده‌ها این اطمینان را می‌دادیم که نسبت به آموزش بی تفاوت نیستیم. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی شبکه آموزش، استقبال از مدرسه تلویزیونی به ویژه در مناطق دوردست و روستایی، بالاتر از حدانتظار ما بود. ناچار هستیم در مناطقی از کشور سرباز معلم یا معلم تازه کار اعزام کنیم؛ برای اولین بار و به برکت تلویزیون، بهترین معلمان را به چادرهای عشایری و خانه‌های روستایی بردیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار مدرسه تلویزیونی، بسترهای دیگری برای آموزش فراهم کردیم گفت: مدارس از شبکه‌ها و بسترهای دیگری در فضای مجازی برای آموزش استفاده می‌کردند  که مخاطرات خود را داشت و برای اولین بار یک شبکه داخلی و در بستر اینترنت ملی تحت عنوان شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) راه اندازی شد که دارای امنیت بوده و منحصرا برای آموزش طراحی شده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معتقدیم هیچ روشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد عنوان کرد: تربیت در فرایند تعامل مستقیم مربی و متربی شکل می‌گیرد. همچنین تعامل دانش آموزان با یکدیگر در فضای اجتماعی و عاطفی مدرسه در یادگیری و شکل گیری رفتارهای صحیح موثر است و این امکان به هیچ وجه در فضای مجازی فراهم نمی‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: ما در شرایطی قرار گرفتیم که یا باید آموزش را تداوم می‌دادیم یا به کلی سال تحصیلی را لغو می‌کردیم؛ ‌ در واقع در یک شرایط اجبار قرار گرفتیم و حق انتخاب نداشتیم. برای سال تحصیلی بعد هم همینطور است. حتی اگر بر فرض همه زیرساخت‌ها فراهم باشد؛ همه دانش آموزان ابزار هوشمند در اختیار داشته و پهنای باند هم گسترش یابد، باز هم معتقدیم تربیت از طریق آموزش حضوری بهتر محقق می‌شود. در واقع مدافع بسته ماندن مدارس نیستیم، بلکه باید با توجه به شرایط کشور تصمیم‌گیری کنیم.

وی در ادامه سناریوهای بازگشایی مدارس در مهر ۹۹ را تشریح و در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد مدارس باز شوند نگرانی خانواده‌ها را چگونه برطرف می‌کنید؟ اظهار کرد: ما در این ایام به این نتیجه رسیدیم که دیگر به آموزش حضوری و آموزش آنلاین به چشم یک دوگانه نگاه نمی‌کنیم و با توجه به دستاوردهای خوبی که داشتیم حتما باید به سمت یک آموزش ترکیبی حرکت کنیم. فارغ از اینکه کرونا ادامه داشته باشد و یا نداشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به دغدغه‌هایی که خود ما و خانواده‌ها برای مهر۹۹ دارند روی سناریوهای مختلفی کار کرده ایم. سناریوی اول این است که امکان بازگشایی مدارس به شکل سابق را نداشته باشیم. تجاربی از چندماه اخیر داریم. در حال احصای چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف آموزش در ایام اخیر هستیم تا فضای ترکیبی مدنظر را با بهره گیری از تجارب کسب شده طراحی کنیم.  

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه سناریوی دیگر این است که دیگر با شرایط تعطیلی ناشی از کرونا روبرو نباشیم گفت: اعلام می‌کنم که در این صورت هم به شرایط قبل برنمی‌گردیم و یک آموزش کاملا سنتی بدون استفاده از فضای آنلاین نداریم. فضای آموزش آنلاین هرچند اجباری بود اما واقعا توانست کمک کننده باشد.

وی افزود: ما در گذشته معلمانی داشتیم که از روش‌های تدریس خلاقانه‌ای بهره می‌گرفتند اما کسی از آن مطلع نمی‌شد؛ ‌در حال حاضر در فضای شاد فضایی را فراهم کردیم تا معلمان نوآور و خلاق بتوانند تدریس خود را بارگذاری کرده و در اختیار معلمان و دانش‌آموزان دیگر قرار دهند. ما یک محدودیتی در زمان ارتباط با دانش آموزان داشتیم و به کلاس درس منحصر می شد اما در فضای مجازی، بستر ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان بسط پیدا کرد و خانواده‌ها نیز در معرض مشارکت قرار گرفتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال غنی سازی آموزش با استفاده از بستر فضای آموزش آنلاین و مدرسه تلویزیونی در کنار آموزش حضوری هستیم عنوان کرد: یک موضوع مهم در اولویت بودن سلامتی دانش آموزان است. روی مدل‌هایی کار می کنیم که ممکن است نقش‌ها در آن تغییر کنند. به عنوان مثال با وجود ۳۰ دانش آموز در یک کلاس نمی‌توان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد. شاید بگوییم به جای اینکه دانش آموزان پنج روز در هفته به مدرسه بیایند، از بستر فضای مجازی با روش آموزش معکوس استفاده کنیم و ۱۰ نفر هر کدام دو روز برای رفع اشکال و تثبیت و تعمیق یادگیری به مدرسه بروند.

حکیم‌زاده افزود: یا برخی موضوعات درسی نیاز به آموزش حضوری دارد؛ مدل حضور تغییر خواهد کرد و احتمالا در زمان آموزش هم با توجه به شروع برنامه درسی تغییراتی را ایجاد کنیم که نگرانی خانواده‌ها نیز برطرف شود و در عین حال از سلامتی بچه‌ها اطمینان حاصل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزش ما در ایام کرونا در سطح ملی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای اجرا شدند گفت: حتی در برخی مناطق دور دست، درسنامه تهیه و ارسال کردیم و حتی در مناطق عشایری آموزش چهره به چهره و رو در رو انجام شد. در دستورالعمل‌های ارسالی برای بازگشایی مدارس در اردیبهشت ماه نیز مشخص است که با توجه به اقتضائات منطقه‌ای، چگونگی آموزش حضوری به شورای مدارس تفویض اختیار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «مدرسه ایران» افزود: دولت بودجه خوبی را هم برای تهیه مواد ضدعفونی در مدارس تخصیص داد و با وجود بازگشایی یک ماهه مدارس و برگزاری امتحانات حتی یک مورد هم نداشتیم که مشکل خاصی گزارش شده باشد. مصمم به تداوم آموزش در عین حفظ سلامتی دانش آموزان در هر سناریویی که قصد اجرای آن را خواهیم داشت، هستیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آموزش و پرورش حق التدریسی ها فرهنگیان معلمان بازگشایی مدارس اخبار فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان معلمان حق التدریس اخبار استخدامی آموزش و پرورش اخبار معلمان خبرگزاری فرهنگیان اخبار آموزش و پرورش آخرین اخبار آموزش و پرورش حق التدریس آخرین اخبار فرهنگیان اخبار استخدام آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان رتبه بندی فرهنگیان استخدام حق التدریسی ها معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مدرسه تلویزیونی بازگشایی مدارس آموزش حضوری دانش آموزان فضای مجازی برای آموزش خانواده ها حکیم زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۳۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای آموزش و پرورش متناسب با الگوهای روز باشد

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری کرمانشاه، گفت: الگوها در فضای حاکم بر آموزش و پرورش تغییر کرده و همه اقدامات باید متناسب با این پارادایم‌ها باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، علی شعبانی امروز در مراسم آغاز طرح بزرگ راهیان پیشرفت که در برج فناوری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه مجموعه الگوها و باورها که پارادایم نامیده می‌شود در هر زمان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: امروز برای انجام هر اقدامی باید پارادایم را بشناسیم و چنانچه اقدامات ما متناسب با این تغییر پارادایم‌ها و مجموعه الگوها نباشد نتیجه ندارد.

وی با بیان اینکه در گذشته فضای حاکم بر آموزش و پرورش فیزیکال بود افزود: این الگوها ناگهان تغییر کرد و اگر بخواهیم آموزش ببینیم و آموزش دهیم باید بدانیم در چه پارادایمی زندگی می‌کنیم.

شعبانی با اشاره به اینکه امروز فناوری همه چیز است گفت: در عصر جدید وضعی با عنوان داده محوری وجود دارد و عصر دیجیتال که ترکیبی از حوزه فیزیکی و الکترونیکی الزاماتی دارد که داده محوری یکی از این الزامات است.

معاون استانداری کرمانشاه بیان کرد: در جنگ روایت‌ها باید بتوانیم داده مناسب را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم زیرا جنگ، جنگ داده است و دوره احساس و شهود گذشته است.

وی با بیان اینکه نوآوری در همه ارکان زندگی اصل و همه چیز است گفت: بخشی از راهیان پیشرفت داده محوری است و افراد می‌توانند داده را دریافت کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش در حال تغییر است و چنانچه تصور کنیم با روش‌های سال گذشته می‌توان امسال را پیش برد به طور قطع عقب خواهیم ماند گفت: امروز نمی‌توان به فناوری سال گذشته اعتماد کرد و هر موفقیتی که کشور ما امروز دارد مدیون آموزش و پرورش است.

وی با انتقاد از عدم خودباوری بین جامعه ایرانی به ویژه استان کرمانشاه افزود: ما باید بتوانیم داشته‌های خود را به نمایش بگذاریم و فرزندان ما آن را ببینند و این نگاه برای پیشبرد اهداف کمک می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: امروز اتاق فکرها باید روی حوزه‌های کلی فکر کنند و راه را مشخص و ریل گذاری کنند و تمام اقدامات باید متناسب با فضا و محیط زندگی باشد زیرا تجارب گذشته می‌تواند به ما کمک کند اما کافی نیست.

سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار داشت: برای دستیابی به اهداف این طرح باید به دنبال تربیت چند ساحتی دانش‌آموزان باشیم و دانش‌آموزان یک بعدی هیچوقت موفق نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ساحت‌های 6 گانه که در سند تحول تعریف شده باید رشد یابد و برای تربیت دانش‌آموز در ساحت‌های مختلف هیچ راهی جز انسجام، هماهنگی و عدم عملکرد زنجیره‌ای و بخشی‌نگری وجود ندارد و همه ما کارگزار نظام و خادم هستیم و بدون بخشی‌نگری تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های نظام برای تربیت دانش‌آموزان استفاده کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه یکی از بسترهای ایجاد هماهنگی برای ترتیب دانش‌آموزان جهاد دانشگاهی است گفت: تفاهم‌نامه‌ای با این نهاد انعقاد شده و تمام ساحت‌های سند تحول در این تفاهم نامه قید شده، اما بیشتر روی ساحت علمی و فناوری و ساحت اجتماعی و سیاسی تأکید شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • فضای آموزش و پرورش متناسب با الگوهای روز باشد
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس بافق +عکس
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس بافق