Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:40:11 GMT

وقتی مدفن زباله های البرز تفرجگاه می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۷۷۹۳

وقتی مدفن زباله های البرز تفرجگاه می شود

 پسماندها  که در عصر فناوری مزایای فراوانی برای آنها برشمرده شده در استان پرجمعیتی مانند البرز به واسطه مساحت کم و تولید زیاد زباله همواره از دغدغه های زیست محیطی به شمار رفته که اگر خلاقیت و حرکت جهادی نخبگان نبود، امروز طلای کثیف بلای جان مردم این استان شده بود.

تصور کنید دراستانی به گستره پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از سه میلیون نفر روزانه بیش از ۲۵۰۰ تن زباله تولید می شود و مکان دفن پسماندها  با بوی بد تعفن و هجوم بی شمار مگس هایش درست در همجواری مناطق مسکونی و فرودگاه بین المللی باری و مسافری با یک منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال اینکه اگر محل انباشت زباله ها فاقد امکانات پیشرفته تجمیع،  تفکیک  و بازیافت باشد به طور قطع مضرات زیست محیطی آن به مراتب  فاجعه بار است که در این سال ها هم مردم و هم مسوولان البرزی و کرجی از آن رنج ها و مشقت ها کشیده اند.

 بوی نامطبوع زباله ها نه فقط در فرودگاه پیام  بلکه کیلومترها آن طرف تر در شهرک ابریشم ، کیانمهر کرج ، شهرک علوی ، ماهدشت ،  شهرچهارباغ و چندین روستا آزاردهنده بود و این مرکز پسماندی در واقع نقطه  ثقل تکثیر و انتشار مگس  ها و حشرات  آلوده برای منطقه و اطراف به شمار می رفت.

وزش بادهای منجیلی برای ساکنان غرب کرج و شهرستان ساوجبلاغ  در فصل گرم سال همچون روزگاران قدیم حالتی خوشایند نداشت و کیلومتر ها آن سوتر مردم آزاری می کرد.

خلاصه هرکسی که از جنوب و غرب کرج و البرز گذر داشت ، نمی توانست نفسی راحت بکشد و مردم به ستوه آمده از این بوی ناخوشایند زباله ها و هجوم مگس ها سال ها  به دستگاه های  اداری و اجرایی استان و ملی شکایت ها بردند.

اینجا حلقه دره مرکز دفن زباله های استان البرز است ، مکانی که دیروز و امروزش با هم متفاوت شده و قرار است برای تمام کشور الگو شود.

تصویر گذشته  حلقه دره

حدود پنج سال پیش به همراه یک گروه خبری برای تهیه گزارش به محل دفن زباله های حلقه دره استان البرز رفته بودم ، قرار گرفتن درمیان انبوهی از  زباله های متعفن سردرد و مسمومیت چند روزه گروه خبری را در پی داشت و لحظه های ناخوشایندی تجربه کاری شد.

انباشت و پراکندگی زباله ها  با جاری شدن  شیرابه ها و بوی تعفن پسماندها مجال ثبت لحظه ها و تصورات ذهنی را نمی داد، سگ های ولگرد ،  پرندگان زباله خوار، مگس ها و جانوران موذی در همه جا پراکنده بود ند و با نگاه به هرگوشه از حلقه دره  تنها چیزی که به حافظه خطور نمیکرد نام «طلا » بود که برای زباله پسوندش «کثیف » است.

کامیون ها یکی پس از دیگری  بارهایشان را در جنهم بازار حلقه دره رها می کردند و تنها کسانی که به ناچار این وضعیت رقت بار زیست محیطی را متحمل می شدند کارگران زحمتکش مدیریت پسماند شهرداری کرج بودند که در ازای درآمدی ناچیز تن به رنج های بی پایان تجمیع و تفکیک زباله ها می دادند.

در گوشه ای از حلقه دره  کارخانه فرسوده بازیافت به چشم می خورد که به عبارتی کمپوست تحویل کشاورزان می داد، همه جا محیط زیست به تاراج رفته بود. مگس ها و پشه ها مجال راه رفتن نمی دادند و برای عبور از این محل پوشیدن کلاه های حفاظتی شیشه دار و ماسک های چند لایه ضروری بود.دیدن این منظره  برای گروه خبری شاید موضوع تازه ای نبود اما وحشت در دل ها راه می انداخت که چگونه محیط زیست البرز نابود میشود.

موضوع حلقه دره پای ثابت نشست های کارگروه محیط زیست البرز

با اینکه در این سال ها استان البرز به واسطه تغییرات آب و هوایی مشکلات دیگری مانند افزایش ریزگردها، غبار محلی ، کاهش منابع آبی یا تنش آب ، گسترش بیابان زایی، افزایش شمار خودروها و آلودگی صوتی و زیست محیطی ناشی از ترافیک و افزایش جمعیت را تجربه کرد اما موضوع مدیریت پسماندهای حلقه دره پای ثابت چالش های زیست محیطی این استان بوده است. 

نشست های اداری در سطح استان و ملی با موضوع محیط زیست  در این سال ها برای رهایی از یک خطر زیست محیطی استمرار یافت تا اینکه همه مجموعه استان به ویژه مدیریت پسماند شهرداری کرج کمر همت بستند و به جای اینکه مکان دیگری برای دفن زباله های البرز بجویند ، چاره را در دانش بومی و استفاده از تجهیزات مناسب دیدند، اقداماتی که در این روزها از میزان دغدغه ها کاسته و امید تازه ای در دل ها به وجود آورده است.

اگر چه این ماه ها و روزها جهان و ایران در تب و تاب کرونا می سوزد اما حرکت های جهادی با تفکر نخبگی گره های ناگشوده ایام گذشته را می گشاید و تیر خلاص را به ناکامی ها می زند.

کشاندن چالش پسماندها به میزگرد خبری ایرنا البرز

دی ماه سال گذشته بود که میزگرد خبری با موضوع پسماندهای البرز و فاجعه زیست محیطی حلقه دره در ایرنا البرز تشکیل شد و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ، اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری کرج به واکاوی این دغدغه بزرگ پرداختند.

آنطور که از صحبت های این میهمانان بر می آمد، خطری زیست محیطی به نام پسماندها البرز را تهدید می کرد که برای رهایی از این مخمصه می بایست بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

در این نشست انگشت اشاره  مسوولان و کارشناسان دستگاه های متولی  محیط زیست ، بهداشت و مدیریت شهری در خصوص کم کاری ها به سوی یکدیگر نشانه می رفت و گاهی مواضع تندی علیه یکدیگر داشتند.

حمیدرضا لشکری معاون اداره کل حفاظت محیط زیست البرز یکی از میهمانان این میزگرد خبری بود که با آنکه نظراتش از روی دلسوزی و دغدغه ها مطرح می شد اما گاهی نمی توانست  ناراحتی خود را از پیامدهای ریز و درشت حلقه دره پنهان کند و شهرداری و مدیریت شهری کرج را زیر سووال می برد.

وی  اظهار داشت: مرکز حلقه دره  استان البرز تا چند سال پیش فقط پسماند های شهرستان های کرج و فردیس را جمع آوری و دفن می کرد ولی به ناگاه مدیریت پسماند شهرداری کرج با حجمی از پسماند شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد مواجه شد.

لشکری در خصوص موضوع جابه جایی مرکز دفن زباله های حلقه دره و انتقال آن به نقطه ای دورتر، گفت: طبق قانون مکان یابی مراکز پسماند شهری  بر عهده وزارت کشور ،  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت  محیط زیست است .

معاون  اداره کل حفاظت محیط زیست البرز افزود:‌  مکانی در فاصله هشت کیلومتری حلقه دره  جانمایی شد و شهرداری کرج مطالعات ارزیابی آن را انجام داد و هدف این بود که از فرودگاه دورتر شود  اما اعلام کردند که ۵۰۰ میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد که تامین آن از توان استان البرز خارج  بود.

دکتر مقصود جعفری نیا  معاون برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی البرز دیگر میهمان این میزگرد خبری گفت : دغدغه ها برای حفظ سلامتی مردم است که نگران سلامتی مردم هستیم .پسماند شهری آمیخته ای از تمام پسماند ها است که فلزات سنگین ، مواد  شیمیایی و غیره را شامل می شود.تمام این موضوعات با سلامتی انسان ارتباط مستقیم دارد. مواد شیمیایی وقتی در محیط زیست رها می شود حتی اگر در محدوده بسته باشد تغییر و تحولات جوی را  به زمین و منابع آب و کشاورزی منتقل خواهد کرد  و  باید  آن را به حداقل ممکن برسانیم.

وی افزود: تاکید این است که پسماند کم تولید شود، اگر درست تفکیک نکنیم کل پسماند عفونی می شود. روزانه بیش از ۹ تن  پسماند عفونی و غیر عفونی در البرز جمع آوری می کنیم. دانشگاه علوم پزشکی ۲ وظیفه دارد  که  برابر قانون نظارت بر پسماند های پزشکی عمل می کنیم ،  بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی تابع  قوانین وزارت بهداشت پسماند تولید می کنند.

حسین روستایی معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در میزگرد دی ماه  ۹۸ ایرنا  با بیان اینکه این سازمان در خدمات رسانی مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: بخش عمده پسماندهای استان البرز به سمت مرکز دفن زباله های حلقه دره سرازیر می شود در حالی هیچکدام از شهرداری ها ، دهیاری ها و فرمانداری های استان همکاری مالی و تجهیزاتی در این بخش نداشته و شهرداری کرج تنها مانده است.

وی به برخی ناهماهنگی ها اشاره کرد و گفت:  هر چند شهرداری کرج در زمینه ساخت کارخانه کمپوست، تولید کود آلی از پسماند و بهسازی سایت های دفن زباله هزینه گزافی پرداخت کرده اما وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه ها هیچ گونه مشارکتی برای خرید کودها انجام نداده و هزینه های گزاف متوجه شهرداری کرج شده است. 

روستایی در خصوص تاریخچه راه اندازی و ظرفیت محل دفن زباله های حلقه دره گفت: مرکز فن پسماند حلقه دره  در دهه ۶۰  از طریق جهاد کشاورزی به شهرداری واگذار شد که  تا سال  ۹۵ مختص شهر کرج بود. بر اساس تصمیم کارگروه مدیریت پسماند از سال ۹۵  حلقه دره مرکز پردازش و دفن استان شد.

تا پیش از آن حدود روزانه ۸۰۰ تا  یک هزار تن زباله در این مکان مدیریت می شد اما اکنون نزدیک به  ۲ برابر شده که روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تن پسماند  به مرکز پردازش حلقه دره منتقل می شود.

وی بیان داشت : در زمان ایجادمرکز پسماند حلقه دره ، شهرک ابریشم  و فرودگاه پیام وجودنداشته که به تدریح اطراف این مکان ، مسکونی شد و فرودگاه و منطقه ویژه پیام شکل کرفت .

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت :  انتقال مرکز دفن پسماند آسان نیست چرا که باید مکان دیگری را آلوده کرد و اگر تصمیم بر جابه جایی باشدباید ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد که بودجه گزافی است.زمانی که پسماند حلقه دره ایجاد شد شاخص ها مانند  فاصله با مراکز مسکونی و نوع پوشش خاک  رعایت شد  اما گسترش شهرنشینی محدوده استاندارد را از بین برده است.

وی با بیان اینکه نوع خاک مرکز پسماند حلقه دره رس سینت بوده که دارای لایه نفوذ ناپذیر است ، گفت : مطالعات انجام شده نشان می دهد ۱۵۰ متر با آبخوان های زیرزمینی فاصله وجود دارد.

مطالب فوق بخشی از صحبت های حاضران در میزگرد خبری دی ماه ۹۸ ایرنا البرز بود که اینک با بازدید خبرنگاران از اقدامات انجام شده شاید به جرات می توان گفت که خیال همگان از بابت دفن بهداشتی و بازیافت زباله های البرز کم کم راحت می شود.

بازدید متفاوت گروه خبری از شگفتی های حلقه دره

دعوت دوباره سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از خبرنگاران رسانه ها ازجمله ایرنا با توجه به ذهنیت قبلی از حلقه دره ابتدا چندان برای گروه خبری خوشایند نبود، تصویری که بازدید سال های قبلی در ذهن ها برجای گذاشت پذیرش این دعوت را برای بیشتر خبرنگاران سخت کرد.

سرانجام با  گروهی از خبرنگاران و احمد خیری رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ، راهی حلقه دره شدیم، آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در همه جا حضورش به اثبات رسیده و زباله های بیمارستانی نیز راهی حلقه دره می شود، اما این بار منظره ای متفاوت از گذشته پیش چشم خبرنگاران ظاهر شد.

طبیعت حلقه دره با تحولات شگرفی بوی خوشی به خود گرفته بود و اثری از زباله،مگس، حشرات موذی یا بوی نامطبوع نبود، ساختاری مهندسی شده در این مکان پسماندی شکل گرفته و زباله ها به روش هوشمند و مکانیزه ابتدا تفکیک و به فراخور نیاز راهی کارخانه های اطراف خود می شود.هیچ اثری از مناظر نازیبا و بدبو نیست و طرح های توسعه ای برای هریک از اجزای پسماند مانند شیرابه ، زباله های خشک وتر فعال یا در حال راه اندازی است .

در اینجا پسماند ماهیت اقتصادی و ارزش افزوده خود را پیدا کرده و به جرات می توان گفت که ارزشی برابر یا بیشتر از طلا پیدا کرده است. 

حکایت خیری از  عهده داری ریاست سازمان مدیریت پسماند کرج 

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج که فعالیت در حرفه خبرنگاری نشریات البرز را در رزومه کاری خود دارد، پس از آنکه خبرنگاران را به محوطه پسماندها برد، باب سخن را از روزهای کاری خود در سازمان مدیریت پسماندها باز کرد و گفت : در وضعیتی مدیریت دور ریزها را پذیرفتم که شرایط خاصی بر محیط زیست کرج و البرز حاکم بود و این سازمان هدف مستقیم انتقادها و گلایه ها قرار داشت که اکنون هم برخی از این انتقادها به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: کار کردن در سازمان مدیریت پسماندها دشواری های خاص خود دارد اما من درد و رنج کودکان زباله گرد و پاکبان ها را می دیدم و با این نگاه از قلم به عمل روی آوردم.

خیری ، تغییر سیمای حلقه دره را مرهون عزم و همکاری مسوولان استان و مدیریت شهری کرج دانست و از حمایت استاندار البرز، شورای اسلامی شهر و شهردار کرج، کارشناسان ، نخبگان علمی و کارگران قدردانی کرد.

کارهایی که حلقه دره را متحول کرد

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج  گفت: اولین اتفاقی که طی ماه های اخیر در حلقه دره رخ داد ، گشودن درهای این منطقه پسماندی بر روی مردم ، نخبگان و دوستداران محیط زیست بود که از نظرات و پیشنهادات آنان استفاده شد.

 تامین برق ، آسفالت جاده و محدوده های اداری و صنعتی، تکمیل نور ، توسعه ساختمان های اداری ، جابه جایی زباله ها و رفع مناظر نازیبا در این منطقه گام بعدی بود که با طرح های متعددی برای ساماندهی پسماندها ، استفاده بهینه از آنها و خارج کردن محیط منطقه از مخاطرات زیست محیطی یکی پس از دیگری در این منطقه شکل گرفت و با دقت و سرعت پیش رفت.

راه اندازی  اولینکارخانه پیرولیز  کشور درحلقه دره

خیری  افزود:یکی از کارهای خوبی که با همت استاندار البرز انجام شد راه اندازی اولین واحد پیرولیز کشور در البرز است، مجوز راه اندازی این واحد صنعتی و مکانیزه اسفندماه سال گذشته با پیگیری های  استاندار صادر شد.

 کارخانه پیرولیز با ظرفیت ۳۵۰ تن بازیافت زباله در روز به تازگی فعال شده و  قرار است طی ۲ ماه آینده با ظرفیت ۸۰۰ تن زباله در روز دامنه فعالیت آن توسعه یابد.این کارخانه ، سخت ترین و غیر ممکن ترین بخش زباله یعنی کیسه های پلاستیکی را بازیافت و  مواد پتروشیمی مانند مازوت که از خانواده گازوئیل است را تولید می کند. 

به گفته خیری ، موادی که از این کارخانه بیرون می آید بسیار گران است و چون محصولات کارخانه پیرولیز جز مواد پالایشگاهی محسوب می شد نیاز به مجوز داشت که صادر شده است.

 راه اندازی این کارخانه موجب شد تا بخش زیادی از مشکلات زیست محیطی حلقه مرتفع و برای زباله ها ارزش افزوده به وجود آید.

نوسازی وتوسعه کارخانه کمپوست حلقه دره 

گام دیگر که برای تحول در حلقه دره برداشته شد  نوسازی و توسعه کارخانه کمپوست است که این طرح اکنون در دست اقدام است و تا ۲ ماه آینده کارخانه کمپوست وارد مدار تولید می شود.

قرار است روزانه ۸۰۰ تن زباله در این کارخانه به کمپوست تبدیل شود .

شهرداری کرج ۱۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه کارخانه کمپوست حلقه دره هزینه کرده است ، در مجموع تاکنون هشت هکتار زمین برای هوادهی کمپوست در کنار این کارخانه اختصاص یافته است.

جابه جایی منبع اصلی بوی نامطبوع حلقه دره

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : انباشت مقادیر زیادی زباله در کنار کارخانه کمپوست ، وضعیت نامطلوب زیستی محیطی برای این محل و مناطق اطراف به وجود آورده بود که قبل از آغاز عملیات نوسازی کارخانه کمپوست ، این پسماندها به مکان مناسبی انتقال و ساماندهی شد.

براین اساس ۱۰ هزار سرویس کامیون زباله در این مکان جابه جا و محیط زیست منطقه از بوی نامطبوع و آلودگی خلاصی یافت.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بیان داشت: بیشتر بوی نامطبوع حلقه دره در گذشته ناشی از محدوده کارخانه کمپوست بود که اکنون با روش های مناسب مهار شده است.

در زمان حاضر زیر ساخت های تولید کود استاندارد در کارخانه کمپوست حلقه دره فراهم شده و دیگر اثری از فساد پذیری پسماندها در این مکان وجود ندارد. کودهای پسماندی مطابق با استاندارد و الزامات جهاد کشاورزی و شهرداری ها  به زودی در کارخانه کمپوست حلقه دره  تولید می شود. 


مهار شیرابه ها و استحصال گاز از پسماندها 

اقدام دیگر سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در حلقه دره، حفر چاه های مخصوص شیرابه های زباله است که افزون بر مهار شیرابه و بازچرخانی آن، هیچ خطری متوجه سفره های آب زیر زمینی نمی کند. این طرح هوشمند با هزینه سه میلیارد تومان به زودی گشایش می یابد و  اجرای مراحل اولیه آن موجب ساماندهی شیرابهها  شده است. اکنون ۶ حلقه چاه استحصال گاز از شیرابه ها و پسماندها در حلقه دره  وجود دارد  که شهرداری کرج با مشارکت بخش خصوصی درصدد استفاده بهینه از این منبع برای تامین انرژی است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت:  اگر استحصال گاز از پسماندهای حلقه دره توجیه اقتصادی پیدا کند تعداد چاه های تجمیع شیرابه ها را با مشارکت بخش خصوصی به حدود ۴۰۰ حلقه چاه خواهیم رساند. اکنون ۱.۷ هکتار سطح اشغال شیرابه ها در حلقه دره داریم که عمق آن سه متر بوده و حدود ۶۰ هزار متر مکعب میزان کل شیرابه حلقه دره است .

هیچ بوی نامطبوع از حلقه دره  انتشار نخواهد یافت

رییس سازمان مدیریت پسماندشهرداری کرج بیان داشت : در ماه های اخیر طرح های مهندسی مناسبی برای مهار بوی نامطبوع و آلودگی هوا و محیط زیست در حلقه دره اجرا شده که گشایش بخشی از این طرح ها موجب شد تا امروز ساکنان اطراف حلقه دره نفس راحتی بکشند.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ بوی نامطبوع از محل دفن زباله های حلقه دره  محیط اطراف را آزار نمی دهد، گفت: در سال های گذشته مشکلات زیست محیطی در این محدوده وجود داشت اما به تدریج مرتفع شد.

خیری گفت : طی سال های گذشته تاکنون  چند منبع اصلی بوی نامطبوع در غرب و جنوب کرج وجود داشت که سبب آزردگی خاطر مردم در مناطق  ماهدشت، مسکن مهر ابریشم ، کیانمهر و دیگر شهرک های اطراف شدکه یکی از این منابع وجود پسماندهای فسادپذیر کارخانه کمپوست در سطح  ۱۰ هکتار از اراضی منطقه حلقه دره بود. جاری شدن شیرابه های زباله در حلقه دره منبع دیگر  انتشار بوی تعفن و آلودگی زیست محیطی به شمار می رود که اکنون به طور کامل برطرف شده است.

به گفته خیری ، منابع دیگر  انتشار بوی تعفن در منطقه که اکنون به قوت خود باقی است، تصفیه فاضلاب کرج و فعالیت تعدادی گاوداری در ضلع شمالی مسکن مهر ماهدشت و  واحدهای تولید پودر ماهی است که ارتباطی به محل دفن زباله ها ندارد.

وی  بیان داشت:  شهرداری کرج نیز طرح انتقال مکانیزه زباله ها به حلقه دره را با استفاده از خودروهای ویژه اجرایی در برنامه کاری دارد. در کارگروه محیط زیست استان تصویب شد که برای حمل زباله از ماشین آلات استاندارد استفاده شود.

شهرداری کرج  ضمن آسیب شناسی مدیریت پسماند، سه ماموریت جدی را برای ساماندهی  مدیریت پسماندها طراحی کرده که  شامل هوشمند سازی مدیریت پسماند، اصلاح فرایند ها و سیستمی کردن امور ، ساماندهی مرکز حلقه دره و  طراحی مدل ها و نظام تامین مالی برای این بازیافت مناسب پسماند است.

طرح جنگلکاری و امکان تفرج مردم در حلقه دره 

موضوع مهمی که بیان آن موجب شگفتی خبرنگاران شد ، تبدیل منطقه حلقه دره به تفرجگاه عمومی در آینده بود که رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به آن اشاره کرد. 

خیری بیان داشت : یکی دیگر از اقدامات برای زیبا سازی و زدودن خاطرات بد زیست محیطی حلقه دره  انجام طرح  جنگلگاری در اراضی این منطقه است که اکنون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج اجرای طرح جنگلکاری ۳۰ هکتاری در حلقه دره را محور کاری خود قرار داده تا فضای زیبایی برای این محیط به وجود آورد.

وی افزود: با تغییر سیمای حلقه دره تلاش ها براین است تا امکان تفرج مردم در این محدوده فراهم شود بدون آنکه آنان احساس ناخوشایندی از منطقه داشته باشند و درعین خاطرات ناخوشایند گذشته حلقه دره از ذهن ها پاک شود.

تولید برق از پسماندهای حلقه دره 

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : قرار است با مشارکت یک شرکت خارجی نیروگاه زباله سوز در حلقه دره احداث و راه اندازی شود ضمن آنکه طرح های دیگری در زمینه تولید موادارزشمند در دست اقدام داریم.مرحله بعدی بازیافت حداکثری و دفن حداقلی زباله ها است که استراتزی ما در سال ۱۴۰۴ بازیافت ۹۰درصدی زباله است .

افزایش پنج برابری بودجه پسماند کرج 

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج  گفت: در سال ۹۷ زمانی که  این سازمان را تحویل گرفتم تمام بودجه آن ۱۷ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ به ۴۱ میلیاردتومان رسید و امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان مدیریت پسماند اختصاص یافته است.جهش مالی بر اساس قانون شکل گرفته که ۵۰ درصد کار برای شهرهای همجوار بوده که می بایست قدر السهم خود را پرداخت کنند تا کار انجام شود.

ثبت سه هزار سگ گزیدگی در کرج و ساماندهی سگ های بلاصاحب

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد در حلقه دره پرداخت و بیان داشت : سال گذشته سه هزار مورد سگ گزیدگی در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان کرج ثبت شد که ۷۰درصد آنها مربوط به سگ های دارای صاحب و ۳۰ درصد مربوط به سگ های بلاصاحب بوده است. 

خیری بیان داشت: هر سگ گزیدگی هزینه هنگفتی برای کشور دارد چرا که بخش عمده واکسن های پیشگیری از عوارض هاری وارداتی است.

یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در حلقه دره ایجاد مکان مناسبی برای جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب در این منطقه است.بحث کنترل جمعیت حیوانات یک بحث تخصصی است که نیازمند رویکرد علمی ، جمعیت شناسی و نگاه تمام شمول به همه ابعاد گونه جانوری است تا به اکوسیستم آسیبی وارد نشود.

به طور مثال در شهر کرج موضوع شکایت مردم در سامانه ۱۳۷ برای حضور سگ های بلا صاحب جز دومین شکایات مردم کرج بوده است چرا که تعداد سگ های بلاصاحب در صورت عدم کنترل به چندین برابر می رسد.راه اندازی محل نگهداری سگ های بلاصاحب در حلقه دره گام موثری برای کاهش جمعیت این گونه حیوانات در محدوده شهری کرج و سایر مناطق استان است .

سگ ها پس از انتقال به این مکان واکسیناسیون می شوند و اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری ها به عمل می آید.یک کلینیک تخصصی برای حیوانات بلا صاحب ایجاد کردیم که به صورت رایگان مراجعات مردمی را پاسخ دهد. همچنین یک پناهگاه جدید نیز با رعایت پروتکل در باغستان کرج  ایجاد کرده ایم و قرار است که این پناهگاه به محل رجوع علاقه مندان باشد که کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند و علاقه مند به این حیوانات هستند سرپرستی این حیوانات را بر عهده بگیرند و برای آنها غذا ببرند.

خیری گفت : هیچ یک از شهرهای همجوار  کرج برنامه کنترلی برای سگ ها  ندارند و تنها شهرداری کرج با به کار گیری پیمانکار  اقدام به زنده گیری سگ های ولگرد می کند  که در این زمینه شاهد نظارت های مردمی و شبکه های اجتماعی هستیم. نکته مهم این است که حفظ و نگهداری یک سگ برای مدیریت شهری  کرج ماهانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

تاکنون در پناهگاه های سگ کرج ۵۰۰ قلاده سگ ساماندهی شده است.

۱۵ پروژه پسماند و بهداشتی در حلقه دره تکمیل می شود

اجرایی شدن ۱۵ پروژه فنی و مهندسی در بخش مختلف از مهمترین اقداماتی به شمار می رود که تا پایان امسال در حلقه دره تکمیل و بهره برداری می شود.

ساخت مرکز شماره ۲ نگهداری سگهای بلاصاحب با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ، ساخت  فاز یک مرکز استحصال گاز مرکز دفن زباله ها با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی ، احداث  شبکه توزیع برق و روشنایی مرکز حلقه دره  و نصب برج نوری با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ، بهسازی محیطی و زون بندی مرکز دفن زباله ها با نصب نیوجرسی و دیوارهای پیشساخته با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ، احداث  فاز یک محوطه تخمیر کود با ۷۰ درصد پشیرفت فیزیکی ، احداث گلخانه تحقیقاتی مرکز حلقه دره با  نصب سازه  و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، احداث  منوفیل بهداشتی پسماندهای عفونی تسطیح و رگلاژ -نصب ژئوممبران با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله پروژه های در دست اقدام است .

همچنین ساخت  لندفیل مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تسطیح و رگلاژ و احداث دیواره خاکی با  ۷۰ درصد پشیرفت فیزیکی ، بهسازی و اورهال خطوط قدیم کارخانه کمپوست با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی ،احداث خط تولید ۲۵۰ تنی جدید بازیافت پسماند و افزایش ظرفیتکارخانه تا ۸۰۰ تن در روز با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی ،احداث ورودی مرکز پردازش و دفع حلقه دره با  ۱۰ درصد پشیرفت فیزیکی ، احداث  تاسیسات بازچرخانی مهندسی شیرابه احداث مخزن بتنی ذخیره سازی اولیه، تامین تجهیزات مکانیکی و الکتریکی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی ،احداث مجتمع خدماتی حلقه دره،کارواش- تعمیرگاه با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی ،احداث محوطه تخمیر کود فاز ۲  به مساحت ۵ هکتار با ۱۰ درصد پیشرفین فیزیکی  و  احداث تاسیسات تصفیه شیرابه دیگر پروژه های در دست ساخت و تکمیلی سازمان مدیریت پسماند کرج است .

خیری گفت: امسال کاهش مشکلات زیست محیطی در حوزه پسماند و استفاده حداکثری از پسماندها اولویت کاری شهرداری کرج است ضمن آنکه مدیریت پسماند از مبدا تا مقصد با جدیت دنبال می شود.

نکته پایانی 

مشاهده وضعیت متفاوت حلقه دره این واقعیت را آشکار کرد که با مدیریت جهادی و پشتوانه علمی و عملی می توان بسیاری از ناممکن ها را امکان بخشید و اگر همه دستگاه های متولی دست به دست هم دهند با جهش از سد بحران ، تحریم و کرونا می توانند چالش های زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی را مرتفع کنند.

امروز مردم البرز دیگر همچون گذشته شاهد بحران زیست محیطی در حلقه دره نیستند و این گونه طرح ها امید تازه ای در دل ها به وجود آورده است .

البته استان البرز در شرایط تحریمی و کرونایی طرح های متعدد جهادی مانند تکمیل ۲ آزاد راه تهران - شمال و شهید همت و راه اندازی چندین کارخانه برای تولید مواد ضد عفونی ، ماسک و دستکش به اتمام رساند و الگوهای خوبی از مدیریت جهادی دریک  شرایط حساس به نمایش گذاشت.

در این میان اقدام ارزشمند سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج برای خلاصی مردم از سال ها بوی نامطبوع و انتشار حشرات ، حرکتی مثال زدنی در نوع خود است که باید این دست خدمات را به عنوان الگو به همه بخش ها معرفی کرد.

با اینکه  تحریم  و محدودیت های اعتباری چهره ناخوشایندی از سختی کار به شمار می روند اما همین موانع در بسیاری از مواقع به بروز خلاقیت ها و جهش منجر شده است.

ذکر این نکته ضروری است که روزانه حدود ۲ هزار و۵۰۰ تن زباله در استان البرز تولید می شود که یک هزار و ۶۰۰ تن آن به حلقه دره انتقال می یابد و مابقی در مکان های دیگر دفن می شود.

حلقه دره در  پنج کیلومتری جنوب غربی کلانشهر کرج و جنوب شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. محل دفن زباله ها در این مکان سال ۶۸ جانمایی شده است.

برچسب‌ها شهرداری کرج مدیریت پسماند استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری کرج مدیریت پسماند استان البرز شهرداری کرج مدیریت پسماند استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۷۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اقبال حمیدی، امروز چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌هایی اجرایی می‌شود، از جمله آن با همکاری انجمن‌های زیست محیطی به صورت نمادین نسبت به پاکسازی مناطق گردشگری از زباله اقدام خواهد شد.

وی افزود: معضلات زیست محیطی با افزایش جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود و ما نیازمند فرهنگ‌سازی در این مورد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به ابلاغ آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک در کشور، خاطرنشان کرد: سازمان صمت مکلف شده است که در طول مدت پنج سال، هر سال ۲۰ درصد از واحدهایی که نسبت به تولید پلاستیک همچون کیسه پلاستیکی اقدام می‌کنند را با مواد دوستدار محیط زیست جایگزین کند.

حمیدی ادامه داد: سرانه مصرف روزانه پلاستیک هر نفر سه کیسه است که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تُن پلاستیک در کشور مصرف می‌شود.

وی فعالیت‌های معادن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و حریق بقایای محصولات کشاورزی توسط کشاورزان را از دیگر معضلات زیست محیطی استان برشمرد و اضافه کرد: کمتر از دو درصد روستاهای استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و این فاضلاب وارد آبراه‌های پایین دست روستا می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلوده شدن خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کانون داخلی گرد و غبار در استان کردستان وجود ندارد و در یکی دو سال اخیر مشکلی بابت گرد و غبار کشورهای همسایه نداشته‌ایم.

خودروهای فرسوده، عامل اصلی آلودگی هوای شهر سنندج

حمیدی تصریح کرد: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوای شهر سنندج ناشی از خودروها و سیستم حمل و نقل فرسوده است چون بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی این شهر فرسوده است.

وی افزود: در مورد حل این مشکل با شهرداری سنندج رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، واژگونی تانکرهای حامل سوخت را از دیگر عوامل آلودگی خاک استان دانست و گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون حدود ۳۰۰ مورد واژگونی تانکر سوخت را در استان داشته‌ایم که نیاز هست پلیس راهور نظارت‌های خود را بر تردد این تانکرها در مسیرها دارای ممنوعیت بیشتر کند.

حمیدی ادامه داد: پسماند شهرها و روستاهای استان نیز از دیگر عوامل آلودگی خاک استان است، به نحوی که از حدود ۱۷۰۰ روستای استان فقط ۸۰۰ روستا دارای جایگاه زباله منطبق بر شرایط لازم هستند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های استان کردستان نیز مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست و خاک و هوا بوده و موجب افزایش سگ‌های ولگرد و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده است.

شهرداری‌ها مسئله پسماند را در اولویت قرار دهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مشکل زباله و پسماند تا زمانی که در اولویت شهرداری‌ها قرار نگیرد این مشکل حل نخواهد شد.

حمیدی گفت: بحث تفکیک از مبدا زباله باید نهادینه شود و اگر مدیریت پسماند به صورت سامانه‌ای صورت گیرد قاعدتاً مشکلاتی همچون افزایش سگ‌های ولگرد و سایر مشکلات بهداشتی کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری‌های استان مسئله دفع اصولی زباله و پسماند را رعایت نکنند به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

کد خبر 747167

دیگر خبرها

  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟
  • خبر مهم مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری در مورد زباله سوز | امضاء پیش قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی در ماه جاری
  • زباله‌سوز ۶۰۰۰ تنی به تهران می‌آید
  • تجهیز خیابان‌های تهران به سطل زباله هوشمند
  • سطل‌های زباله در تهران هوشمند می‌شود
  • امضا پیش قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی در اردیبهشت ماه
  • پیش قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی اردیبهشت ماه امضا می‌شود