Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین غلامحسین طاهری، کارشناس اقتصاد بین‌الملل‌ و رسانه، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بورس در هر کشوری نماد یک بازار رقابتی کامل است. چرا که تعداد خریداران و فروشندگان در آن بسیار زیاد است، اطلاعات به طور کامل در دسترس همگان قرار دارد و مهم‌تر از همه، قیمت توسط افراد فعال بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شده است و در نتیجه دیکته قیمت‌ها از جایی خارج از بازار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد این کارشناس اقتصاد بین‌الملل‌ و رسانه یکی از مهم‌ترین وظایف نهادهای ناظر بازار سرمایه، کنترل نوسان‌ها و موج‌های پر تلاطم بازار است. این کنترل با استفاده از ابزارها و قوانین مختلف انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در بورس اوراق بهادار تهران، «دامنه نوسان» است. اکنون در بسیاری از بورس‌های جهان به دلیل کاهش نوسان‌های بازار از دامنه مجاز نوسان استفاده می‌کنند. دامنه مجاز نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می‌شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند داشته باشد.

بیشتر بدانیم: دامنه نوسان قیمت چیست؟

او ادامه داد: هم اکنون محدودیت نوسان قیمت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سهام مثبت ۵ درصد تا منفی ۵ درصد است و برای حق تقدم سهام از مثبت ۱۰ درصد تا منفی ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود در این‌ حال آمار معاملات حکایت از آن دارد که شاخص کل در بازار بورس روز گذشته به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید.

نگاهی بر فواید و مضرات دامنه نوسان

باید توجه داشته باشیم که چالش‌های بسیار زیادی در حوزه سیاست‌گذاری دامنه نوسان‌ بازار بورس ایران وجود دارند. چون برخی پژوهشگران بر اجرای حد نوسان سهام تأکید دارند، در حالی که برخی به آثار منفی آن اشاره می‌کنند. با این وجود، در اغلب کشورها در طول زمان و با رشد بازارهای مالی دامنه نوسان قیمت سهام افزایش یافته است. به طور کلی، اعمال دامنه مجاز نوسان روزانه، فواید و مضراتی دارد. از فواید آن می‌توان به کاهش تلاطم بازار، محافظت از سرمایه‌گذاران، جلوگیری از بروز بحران‌های مالی، حفظ بازار و کاهش دست‌کاری قیمت اشاره کرد. همچنین تأخیر در کشف قیمت، عکس‌العمل بیش از اندازه، دخالت در معاملات، کاهش نوسان‌ها و اثر ربایشی از مضرات اعمال دامنه نوسان مجاز نرمال به شمار می‌روند.

کد خبر 522689 برچسب‌ها بورس - فرا بورس مجله مفاهیم بورس ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بورس فرا بورس دامنه نوسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۷۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟

روند کج‌دار و مریز در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و در روز گذشته (سه شنبه) مجددا نماگر‌های سهامی در مسیر نزولی قرار گرفتند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران افت ۰.۲۳‌ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۲‌ میلیون و ۲۰۱‌ هزار واحد به‌کار خود خاتمه داد. شاخص هموزن نیز در جریان دادوستد‌های روز سه‏‏‏‏‏‌شنبه، ۰.۳۹‌ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار، افت ۰.۴۳‌ درصدی را تجربه کرد. بازار در واپسین دقایق معاملات با موجی از تقاضا همراه شد و قیمت‌های آخرین معامله صندوق‌های اهرمی از قیمت پایانی فراتر رفت.

برخی افت قیمت‌های روز گذشته بازار را به اتمام زمان دامنه یک‌درصدی نسبت دادند و معتقد بودند که برخی از سرمایه‌گذاران به‌خاطر ترس از صف‌فروش نماد‌ها در روز‌های معاملاتی بعد با دامنه بیشتر، اقدام به‌فروش سهام خود می‌کنند.

ماجرای دامنه‌نوسان

تصمیم کاهش دامنه‌نوسان برای ۳ روز معاملاتی اتخاذ‌ شده بود و روز معاملاتی گذشته سومین روز بازار با دامنه یک‌درصدی بود. روز گذشته مجددا سازمان بورس تصمیم گرفت برای یک روز دیگر، دامنه محدود را اعمال کند. گروهی معتقد به این موضوع هستند که باید دامنه‌نوسان به روال سابق بازگردد تا فرآیند تخلیه هیجانات بازار، هر چه سریع‌تر انجام شود، در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری قرار دارند که اعتقاد دارند افزایش مجدد دامنه‌نوسان در شرایط کنونی به صلاح بازار نیست و باید اندکی صبر کرد تا کلیت بازار از رفع ابهامات مطمئن شود. این گروه موضوع افزایش دامنه‌نوسان در روز چهارشنبه را عجولانه تلقی می‌کردند و معتقد بودندکه دامنه‌نوسان بازار باید رفته‌رفته افزایش پیدا کند.

انتشار آمار‌های پولی

بانک‌مرکزی نیز اخیرا جزئیات آمار‌های پولی تا پایان بهمن ۱۴۰۲ را منتشر کرد. براساس این آمار، نقدینگی کشور تا پایان بهمن به ۷‌ هزار و ۷۷۹ همت رسیده که این عدد نشان‌دهنده رشد ۲۷.۵‌ درصدی نقدینگی نسبت به مقطع مشابه سال‌قبل است. شبه‌پول نیز به ۵‌ هزار و ۸۵۲ همت رسیده‌است و پول نیز با رشد ۴.۵‌ درصدی، مقدار هزار و ۹۲۷ همت را در پایان بهمن۱۴۰۲ نشان می‌دهد. گفتنی است که این میزان از رشد، بیشترین رشد تجربه شده پول در سال‌۱۴۰۲ است.

نگاهی به روند متغیر‌های پولی در بهمن۱۴۰۲ نشان می‌دهد که علاوه‌بر پول، نقدینگی و شبه‌پول نیز تغییر جهت داده و در مسیر صعودی قرارگرفته اند. پایه‌پولی نیز در پایان بهمن سال‌گذشته، به هزار و ۴۸ همت رسید. به‌رغم اینکه بانک‌مرکزی در زمستان سال‌گذشته، اقدام به انتشار گواهی‌سپرده ۳۰‌ درصدی برای کنترل نرخ تورم و جمع آوری پول سیال و سرگردان از سطح جامعه گرفت، اما با رشد ۴.۵‌ درصدی که در پول مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که بانک‌مرکزی در نیل به هدف اصلی خود ناکام بوده‌است.

گفتنی است که با افزایش سهم پول از نقدینگی، نسبت پول به شبه‌پول نیز افزایش یافته‌است و این موضوع می‌تواند خود را به شکل افزایش تقاضا در بازار‌های دارایی نشان‌دهد. می‌توان گفت که بخشی از تقاضایی که در اسفند سال‌گذشته و فروردین سال‌جاری روانه بازار‌های دارایی شد، در نتیجه همین افزایش سهم پول از نقدینگی بوده‌است. بررسی نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز نشان می‌دهد که در پایان بهمن سال‌گذشته، کل ارزش بازار سهام به ۸‌ هزار و ۴۷۵ همت رسیده‌است و با این ارقام نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز رقم ۱.۰۹ را نشان می‌دهد. رشد سالانه پایه‌پولی با کاهش همراه شده که کاهش ذخایر خارجی بانک‌مرکزی از جمله عوامل موثر در کاهش رشد پایه‌پولی بوده‌است.

ادامه مسیر بازار

بازار به‌خاطر ابهامات کنونی که در پیرامون خود دارد، همچنان خالی از تقاضا است و جریان تقاضا نمی‌تواند با اطمینان‌خاطر و جسارت، دل به دریای خرید بزند. به‌نظر می‌رسد که اگر وضعیت بازار شفاف‌تر شود و ابهامات پیش روی بازار برطرف شود، بازار در یک وضعیت باثبات بتواند در مسیر صعودی گام بردارد و جاماندگی خود نسبت به سایر بازار‌ها را جبران کند. نکته قابل‌توجه این است که سرمایه‌گذاران بتوانند در شرایط این‌چنینی که معاملات بازار حالات هیجانی به خود می‌گیرد، خونسردی خود را حفظ کرده و بر استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند.

در این‌صورت است که سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران، کمترین آسیب را خواهد داشت. مطمئنا تصمیمات معاملاتی که به‌صورت هیجانی و در فضا‌های این‌چنینی اتخاذ می‌شود، به‌شدت سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران را تحت الشعاع قرار می‌دهد. نکته مهم در شرایط خطیر فعلی این است که سرمایه‌گذاران به‌دقت کلیت بازار را زیرنظر بگیرند و از شواهد و قرائن موجود برای پیش‌بینی روند آتی بازار استفاده کنند. در شرایط مبهم، اگر متغیر‌های مثبت فراوانی نیز پیرامون بازار موجود باشد، بازار به کلیه این فاکتور‌ها بی تفاوت خواهد بود و تا رفع کامل شبهات، نمی‌تواند روندی جدی را در کلیت خود پیگیری کند.

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • بورس در پی جبران سریع
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟