Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با یادآوری اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفت: ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، کاظم غریب‌آبادی روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با موضوع موافقتنامه پادمان ان‌پی‌تی (NTP) ایران برگزار شد، اظهار کرد: سطح گسترده همکاری‌های کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس به آسانی حاصل نشده است که بخواهد بواسطه منافع سیاسی برخی کشورها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مایلم به برخی از مهمترین جنبه‌های برجسته این همکاری، به شرح زیر اشاره کنم:

۱_ ایران، پروتکل الحاقی را در نتیجه برجام، به طور موقت و داوطلبانه اجراء می‌کند.

۲_ ایران، به تنهایی با ۴۳۲ بازرسی در سال ۲۰۱۹، پذیرای بیش از ۲۰ درصد از کل بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی بوده است.

۳_ ایران در سال ۲۰۱۹، ۳۳ دسترسی تکمیلی را برای آژانس فراهم کرد که ۷۳ درصد از کل دسترسی‌های تکمیلی آژانس در بین دولت‌های دارای موافقت‌نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و بدون جمع‌بندی گسترده‌تر (۶۲ کشور) است.

۴_ سهم بازرسی‌های ایران در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، از ۴ به ۲۰ درصد در سطح جهانی افزایش یافت و تقریباً ۷ بازرس به طور پیوسته و روزانه، در طول سال در ایران حضور دارند.

۵_ با وجود مشکلاتی که آژانس در چند دولت عضو برای اجرای پادمان در شرایط کرونا با آن روبرو بوده است، همانطور که توسط مدیرکل گزارش شد، فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران حتی با پشتیبانی پروازهای چارتر بدون توقف ادامه داشت، که آژانس از آن به عنوان یک همکاری استثنایی یاد کرد.

۶_ در حالی که ایران اجرای برخی تعهداتش تحت برجام را متوقف کرده، فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس تحت تأثیر این تدابیر جبرانی قرار نگرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سپس بر سیاست بنیادین ایران برای تداوم تعامل و همکاری با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقت‌نامه‌های پادمان تاکید کرد و افزود: با توجه به این امر، جمهوری اسلامی ایران به حق آژانس برای طرح پرسش‌های مشروع، درخواست شفاف‌سازی، یا درخواست دسترسی، بر اساس مأموریت خود و مطابق رویه‌های مصوب، اذعان می‌کند؛ ضمن اینکه همچنین بر حقوق خود به عنوان یک دولت عضو جهت درخواست ارائه دلایل متقن و اسناد و استدلال‌های پشتیبان از سوی آژانس در این زمینه تاکید دارد.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: ایران همچنین معتقد است تعهدات کشورهای عضو، نامحدود نبوده و در چارچوب اسناد مربوطه تعریف شده‌اند. حقوق آژانس و تعهدهای کشورهای عضو، دو طرف یک سکه‌اند که تقویت‌کننده یکدیگر هستند. «تضعیف حقوق آژانس» و «تضعیف حقوق یک کشور عضو» نباید به عنوان یک گزینه مطرح شود.

وی با اشاره به دو درخواست آژانس برای دسترسی در ایران نیز گفت: اجازه دهید تحولات را از مارس (اسفند-فروردین) ۲۰۲۰ به طور خلاصه بیان کنم. ایران در طول دو ماه گذشته، تعامل سازنده خود با آژانس را با هدف حصول به یک درک مشترک روی جوانب مختلف درخواست‌ها ادامه داد تا مسیر برای یافتن یک راه‌حل هموار شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: در همین راستا، دو دور بحث و گفت‌وگو در ۲۹ آوریل و ۱۶ می ۲۰۲۰ (اردیبهشت و خرداد) در تهران بین مقام‌های ذیربط جمهوری اسلامی ایران و هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان برگزار شد که طی آن، طرفین وارد بحث‌های محتوایی در مورد چگونگی رسیدگی به موضوع‌ها به شیوه‌ای حرفه‌ای و سودمند شدند.

غریب آبادی با بیان اینکه ایران در این نشست‌ها به صراحت دو ابهام و نگرانی اصلی خود را مطرح کرد که کاملاً قانونی و مشروع هستند و مطابق با مفاد موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی‌اند، اضافه کرد: اول اینکه، درخواست‌های آژانس مبتنی بر اطلاعات غیر معتبر و بی‌ارتباط با پادمان است که چنین اطلاعاتی نه در دسترس عموم بوده (اطلاعات منابع باز) و نه معتبر و قابل راستی‌آزمایی هستند.

وی تصریح کرد: نیازی به گفتن نیست که هر اطلاعاتی که ادعا می‌شود از طریق به اصطلاح عملیات مخفی یا فعالیت‌های اطلاعاتی به دست می‌آید و هرگونه استفاده بعدی از آنها به عنوان مبنایی برای درخواست‌ها، مطابق با اساسنامه آژانس نبوده و در نتیجه، نباید هیچ جایگاهی در فرآیند فعالیت‌های راستی‌آزمایی داشته و به طور طبیعی هیچ تعهدی نیز برای ایران ایجاد نمی‌کنند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: در مورد اطلاعات منضم به نامه ۲۱ می (اول خرداد) ۲۰۲۰ آژانس که در گزارش به آن اشاره شده نیز تأکید می‌شود که تصاویر ماهواره‌ای ارائه شده، حاوی اطلاعات منطقی و متقنی که بتواند به عنوان مبنایی برای اثبات مشروعیت درخواست‌های آژانس قرار گیرد، نیست.

غریب‌آبادی با بیان اینکه آژانس فاقد استدلال‌های منطقی کافی است، گفت: به عنوان نمونه، گزارش آن سرشار از عباراتی مانند «احتمال وجود»، «استفاده یا ذخیره احتمالی» و «انجام احتمالی فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای» است.

وی تصریح کرد: ایران همچنین نگرانی‌های جدی خود در مورد تلاش‌ها برای باز کردن یک فرآیند بی‌پایان راستی‌آزمائی و رسیدگی به ادعاهای ساختگی مداوم را ابراز کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خاطرنشان کرد: همه موضوع‌های باقیمانده گذشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران، توسط قطعنامه ۷۲/۲۰۱۵ شورای حکام در ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفته و بسته شده‌اند. در همین زمینه، مایلم نگرانی‌ها و مخالفت شدید ایران را در مورد برخی نیت‌ها برای تغییر مسیر و بازگشایی دوباره ادعاهای گذشته که بسته شده‌اند، به بهانه‌های مختلف، اعلام کنم.

غریب آبادی افزود: با توجه به ابهامات و نگرانی‌های قانونی یادشده که هنوز نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارند، ایران معاون پادمان آژانس را برای انجام مباحث بیشتر به تهران و یا برگزاری یک جلسه در وین با هیأت ایرانی در مناسب‌ترین زمان برای آژانس دعوت کرده است. در همین زمینه با توجه با همکاری گسترده میان ایران و آژانس و تعداد قابل توجه فعالیت‌های راستی‌آزمایی در حال اجرا در ایران، موضع ایران در خصوص چنین موضوع غیر فوری نباید به عنوان «انکار یا رد» خوانده شود.

وی یادآور شد: در حالی که ایران آمادگی خود را برای ادامه رایزنی‌ها با آژانس با هدف رسیدگی به اختلاف‌های موضوعی و حل‌وفصل هرچه سریع‌تر مسائل جاری اعلام کرده است، انتشار گزارش کنونی توسط مدیرکل با تأسف و ناامیدی عمیق نگریسته می‌شود؛ در حالی که گزارش آژانس از اجرای پادمان در سال ۲۰۱۹ در جهان مشکلات مختلفی را در زمینه اجرای پادمان در چندین دولت عضو برشمرده، این یک تناقض آشکار است که آژانس به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی مساله دیگری به جز ارائه گزارش در مورد ایران وجود ندارد. ما این رفتار را نه بی‌طرفانه و نه حرفه‌ای، بلکه یک استاندارد دوگانه تلقی می‌کنیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: اگر به تحولات بعد از ماه مارس (اسفند-فروردین) پیرامون این دو موضوع نگاه شود، واضح است که پیشرفت خوبی حاصل شده و این ناعادلانه و غیرواقعی است که بگوییم ما هنوز در همان وضعیت گذشته قرار داریم. نیازی به گفتن نیست که ایران آمادگی خود را برای «رسیدگی به درخواست‌های آژانس، همانگونه که در گذشته نیز انجام شده»، حتی پیش از این نشست شورای حکام، در صورتی که دو نگرانی اصلی آن رفع شود، اعلام کرده بود.

غریب آبادی تصریح کرد: با این حال نادیده گرفتن نگرانی‌های مشروع مطرح شده ایران، عدم ارائه دلایل متقن و منطقی برای توجیه‌پذیری چنین درخواست‌هایی از سوی آژانس و درخواست سیستماتیک و مکانیک (رویه‌ای) دسترسی توسط آژانس، نباید اتفاق می‌افتاد.

وی گفت: همانطور که هیئت‌ها ممکن است به یاد بیاورند، در جلسه‌های توجیهی فنی آژانس اظهار شد که این ادعاها به بیش از ۱۷ سال پیش بر می‌گردد، اثبات نشده‌اند، از هیچ فوریتی برخوردار نبوده و هیچ خطر اشاعه‌ای نیز ندارند. همچنین، توسط مقام‌های آژانس گفته شد که یکی از دو مکان مزرعه و دیگری یک بیابان است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با طرح این پرسش که چرا ایران به طور اتوماتیک دسترسی به این دو مکان را ارائه نمی‌کند تا سیاسی بودن آن‌ها را اثبات کند، افزود: پاسخ واضح است؛ به عنوان یک موضوع حاکمیتی، هیچ کشوری قلمرو خود را فقط براساس ادعاهای مستمر مطرح شده از سوی دشمن خود، به روی بازرسی‌ها باز نمی‌کند؛ حتی اگر بدیهی باشد که نتیجه، نادرست بودن این ادعاها را ثابت می‌کند.

غریب آبادی افزود: مایلم از کشورهای عضو بخواهم خود را جای ما قرار داده و ببینند آیا خودشان حاضرند فقط براساس ادعاهای بی‌پایه و اساسی که هر از چند گاه از سوی دشمنانشان مطرح می‌شود، با آژانس وارد تعامل شوند؟!

وی با بیان اینکه گزارش مدیرکل، همچنین به آزمایش‌های تولید فلز اورانیوم در آزمایشگاه جابر بن حیان اشاره می‌کند، افزود: مایلم به اطلاع برسانم که آژانس به همه فعالیت‌های راستی‌آزمایی مرتبط گذشته، از جمله گزارش پیشین خود با عنوان «GOV / ۲۰۱۵/۶۸» در مورد ارزیابی دوباره عدم تطبیق‌های احتمالی در این خصوص، کاملاً بی‌توجه بوده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادامه داد: این گزارش تأیید می‌کند که «آژانس در سال ۲۰۱۴ این اطلاعات را دوباره بررسی و ارزیابی کرد که میزان اورانیوم طبیعی درگیر، مرتبط با عدم قطعیت‌های مربوط به حسابرسی مواد هسته‌ای و اندازه‌گیری‌های مرتبط است.» باید اضافه شود که مواد مرتبط با این پروژه، از زمان نخستین روز راستی‌آزمایی در سال ۲۰۰۳، تحت مهر و موم آژانس قرار دارد.

غریب آبادی تاکید کرد: اجازه دهید یک بار دیگر تأکید کنم که سطح کنونی همکاری‌های ایران و آژانس مثال‌زدنی است که برخی از جوانب آن را در این بیانیه توضیح داده‌ام.

وی عنوان کرد: این بر عهده همه ماست تا حافظ چنین منبع غرور و افتخاری برای همه، از جمله آژانس و کشورهای عضو باشیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین یادآور شد: ما باید در برابر کسانی که می‌خواهند این دستاورد مهم را به دلیل امتیازهای سیاسی کوته‌بینانه خود نابود کنند، متحد بایستیم. این مسئولیت نمی‌تواند تنها توسط ایران برعهده گرفته شود و اگر این امر خدشه‌دار شود، همه ما باید تأثیرات منفی آن را تحمل کنیم.

غریب آبادی افزود: صرف اینکه گفته شود مسائل مربوط به پادمان از برجام جداست، کاملاً اشتباه است؛ فراموش نکنیم که حجم وسیعی از بازرسی‌ها و دسترسی‌های تکمیلی در ایران، در نتیجه اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی ذیل برجام انجام می‌شود و حتی این دو درخواست دسترسی آژانس نیز به لطف اجرای پروتکل الحاقی صورت گرفته است!

وی با بیان اینکه بسیاری از جمله دبیرخانه می‌گوید که احترام به مأموریت آژانس و رژیم پادمان و راستی‌آزمایی نباید به خطر بیفتد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز کاملاً با این اصل موافق بوده و معتقد است که دبیرخانه به عنوان متولی اصلی، باید خود را در خط مقدم این پویش (کمپین) از طریق رعایت دقیق مفاد اساسنامه آژانس و موافقتنامه پادمان قرار دهد. «احترام و اعتماد» در طول زمان ایجاد می‌شود اما می‌تواند در عرض چند ثانیه درهم شکسته و از بین برود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: جمهوری اسلامی ایران مایل است بار دیگر اعتقاد خود را مبنی بر اینکه اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی نیازمند همکاری با حسن نیت دو طرف است، تکرار کند؛ با توجه به این موضوع، ایران قویاً از دبیرخانه و اعضای آژانس می‌خواهد در برخورد با این موضوع، تدبیر و هوشیاری نشان دهند و از ورود به فرآیندها و رهیافت‌های عجولانه پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: هرگونه رویکرد سیاسی یا تصمیم از طریق سوءاستفاده از شورای حکام، به طور حتم سطح کنونی همکاری ایران و آژانس را تضعیف خواهد کرد و مسئولیت و عواقب آن نیز برعهده حامیان آن خواهد بود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این چارچوب، از آژانس خواست تا مأموریت خود را به طور حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه اجرا کند.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: هرگونه فشار یا دخالت در فعالیت‌های آژانس، بویژه فرایند راستی‌آزمایی با هدف پیگیری دستور کار سیاسی، کارآمدی و اعتبار آژانس را به مخاطره می‌اندازد، کاملاً غیرسازنده بوده، و باید تقبیح شده و رد شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 429384

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند شهرداری آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فعالیت های راستی آزمایی جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی ایران و آژانس کشورهای عضو عنوان یک درخواست ها شورای حکام غریب آبادی بازرسی ها نگرانی ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به تهران سفر می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعا‌های خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" مدعی شد که ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت.

وی در این مصاحبه گفت: اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

گروسی ادامه داد: یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیز‌های دیگر مستقل از تولید مواد شکافت‌پذیر نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه اهداف ایران نامشخص است گفت: خط‌مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت‌پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است.

این ادعا‌های گروسی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بار‌ها تأکید کرده‌اند که دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح‌آمیز بوده است و هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در این خصوص تأکید کرد: دکترین هسته‌ای ایران کاملاً واضح و روشن است و اقدامات صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم، اساساً سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران هیچ جایگاهی ندارد و بار‌ها مواضع ایران دراین‌باره اعلام شده است.

مدیرکل آژانس همچنین با تکرار ادعا‌های خود درباره بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند، این موضوع بر گمانه‌زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است.

مسئله بازرسی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آژانس ۱۰ برابر بیشتر از دیگر کشور‌های عضو "ان‌پی‌تی" بر تأسیسات ایران نظارت دارد.

پیشتر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تأسیسات هسته‌ای ایران را حدود ۲ درصد تأسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از ۱۰ برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.

وی در حاشیه شصت و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران همکاری خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. حدود ۱۲۰ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اکنون مورد پذیرش و اعتماد ایران هستند و فعالیت جدی دارند.

گروسی همچنین در این مصاحبه در واکنش به تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و ایران اظهار داشته که هرگونه تصور حمله به تأسیسات هسته‌ای محکوم است.

وی درباره تهدید حملات هسته‌ای گفت: به‌نظرم عادی‌سازی صحبت از تسلیحات اتمی، استفاده از این تسلیحات و دستیابی به تسلیحات اتمی واقعاً اسفناک است.

مدیرکل آژانس همچنین با بیان اینکه آژانس همواره از گفتگو‌ها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند، در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آنچه واقعاً به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما و ایران است، زیرا چیز‌های زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به‌زودی به ایران سفر کنم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

دیگر خبرها

  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد
  • روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟
  • واکنشی به ادعاهای عجیب هسته‌ای کریمی قدوسی
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی درباره برنامه هسته ای ایران
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • مریوان، قلمرو حکمرانی وانتی‌ها
  • تل آویو دلیلی برای اثبات ادعاهای خود درباره آنروا ندارد