Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی نماینده ولی فقیه در خراسن رضوی گفت: در عرصه عملیات انقلابی و سیاسی متاسفانه فقط با ۱۵ درصد حضور استاد و دانشجویان روبه‌رو هستیم‌ اما ۸۵ درصد دیگر با همه علم، دیانت و ارزشی بودن، در عرصه عملیات سیاسی و انقلابی وارد نمی‌شوند.

آیت الله سیداحمدعلم الهدی، امروز، ۲۹ خردادماه در مراسم بزرگداشت شهید چمران و روز ملی بسیج اساتید که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سالروز شهادت شهید چمران در تقارن با سالروز شهادت امام صادق(ع) قرار گرفته که ایشان نمونه‌ بزرگی از تبیین استاد و شاگردی را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وجود مقدس امام صادق(ع) شاگردان بسیاری را در محضر خود داشتند که از فقها و کلامیون نیز در بین آنان حضور داشت اما آنکه از همه آنان نزد حضرت گرامی‌تر بود، یک جوان کم سن و سال به عنوان صحابی کبیر، یعنی هشام‌بن حکم، بود که امام صادق(ع) در یک حرکت نمادین، برتری او را اعلام کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: علت برتری هشام نسبت به سایر شاگردان امام، مبارزات ایشان در مقابل انحراف از خط رهبری و ولایت بود. او دارای نقش مهم علمی و اجرایی در این خصوص بود که موجب توسعه و تبلیغ امامت در اندیشه سیاسی جامعه آن روز شد.

آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: در مقام علمی و دینی، وضعیت شهید چمران همانند شاگرد امام صادق(ع)، هشام بن حکم، است. این تشابه با نگاهی به تاریخ جنبش دانشجویی زمان قبل از انقلاب در مقابل رژیم، تا دندان مسلح پهلوی کاملا قابل مشاهده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در آن زمان که دانشگاه درگیر جریان‌های مارکسیستی بود و فضای آن، یک فضای ضد دین و ضد ارزش شده بود، با هدایت استاد شهید مطهری و مبارزات شهید چمران این فضای دینی به دانشجویان منتقل شد. به طور کلی شهید چمران در جامعه دانشگاهی، یک هشام‌بن حکم بود که در قیام دانشگاهی سیاسی آن زمان ظهور و بروز کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استقامت در مقابل انحرافات، بزرگ‌ترین امتیاز این شهید بزرگ است، عنوان  کرد: شهید چمران یک چهره دینی بود که با تکیه بر علم و اصول ارزش‌های الهی حرکت کرد و در جریان جنبش‌های دانشجویی و دانشگاهی پیش رو بود. اصل حرکت، جنبش و قیام دانشگاهی در برابر یک نظام تا دندان مسلح پهلوی به اواخر دهه ۲۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که دانشگاه در درون یک جریان مارکسیتی حزب توده قرار داشت و حرکت‌های دانشجویی خلاف نظام شروع شد اما خوشبختانه واقعیت جریانی که فکر می‌کرد اصل جریان مخالفت با رژیم را در خط خود به استخدام درآورده، راه به جایی نبرد و سقوط کرد چراکه آن دیدگاه‌ها با مزاج توحیدی جامعه پیشرفته علم و دانش در کشور ما سازگار نبود.

وی افزود: جریان‌های سیاسی سعی کردند با این حرکتی که به عنوان حرکت انقلابی و سیاسی شروع شده، مشارکت کنند. جریان مذهبی و دینی هم با حضور استاد مطهری در مقام یک سهم‌خواهی موثر و بزرگ قرار گرفت. از جمله کسانی که به عنوان الگو در جریان اندیشه دینی سهم دین را در جنبش دانشگاهی مشخص کرد، شهید دکتر چمران بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اگر شخصیت علمی شهید چمران را تحلیل کنیم، در جامعه آن روز، شهید چمران یک هشام بن حکم بود که از طرف روحانیت قیام کرد. آن روز در دانشگاه فضای معنوی حاکم نبود بلکه فضا کاملا ضد دین و روحانیت بود. دکتر حدادعادل نقل می‌کرد یک روز نمازم داشت قضا می‌شد؛ دنبال جایی بودم که کسی نبیند نماز می‌خوانم چون دین ضد ارزش بود. در این شرایط یک شخصیت دینی با تکیه بر عشق به روحانیت بروز کرد و با همه قدرت، راست قامت درون آن اندیشه‌های انحرافی ایستاد. او همان شهید چمران بود.

امام جمعه مشهد افزود: روزی که فشار دستگاه طاغوت بر روی چمران شدت گرفت، او ناچار شد ایران را ترک کند اما به فلسطین و لبنان رفت تا بتواند مبارزات خویش را با اندیشه الهی هر چه بیشتر و قوی‌تر دنبال کند. از آن روز تا روزی که پیکر مطهر او در خاک جبهه به زمین افتاد، کوچکترین انحرافی از راه مستقیم پیدا نکرد؛ همه این‌ها در حالی است که موقعیت‌های سیاسی زیادی برای او در حوزه‌های مختلف ایجاد شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در دوران قبل از انقلاب تا امروز که ۴۱ سال از آن می‌گذرد، فضای دانشگاه کاملا متفاوت شده و اندیشه سیاسی و اجتماعی در آن ظهوری نو پیدا کرده است. جریان‌های فرصت طلب همیشه درصدد سوءاستفاده از دانشگاه و دانشجویان برای اهداف ضد دینی و ضد انقلابی خود بوده‌اند تا کاری کنند که اسلام پیروز نشود اما در میانه راه با دانشجویانی روبه‌رو می‌شدند که با نام دین با آنان مبارزه می‌کردند.

طرح جدایی دین از سیاست و جریان خزنده دشمن در دانشگاه‌ها

امام جمعه مشهد عنوان کرد: در آغاز نهضت امام خمینی(ره) که شهید مطهری نقش هدایت دانشگاه‌ها را برعهده گرفت، مساله جریان‌های خزنده دشمن با طرح جدایی دین از سیاست در دانشگاه‌ها حرکت خویش را آغاز کرده بود اما به برکت خون شهدا و هدایت امام این جریان موفق نشد تا به هدف شوم خود برسد.

وی با تاکید بر نقش اساتید در دانشگاه‌ها بیان کرد: امروز دانشگاه‌ها با تلاش شهید مطهری و شهید چمران معبدی شده برای اندیشه سیاسی و اجتماعی؛ ضمن اینکه مظاهر دین در دانشگاه‌ها نه تنها پررنگ‌تر شده بلکه دین نیز تفکر آکادمیک را فتح کرده است و امروز عزیزان بسیج اساتید در یک فضای دینی و ارزشی، استاد پرورش می‌دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: یک گلایه از فضای دانشگاهی شهر و استان خودمان دارم که این مختص دانشگاه فردوسی یا دانشگاه علوم پزشکی نیست. در حال حاضر به جز دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۵ دانشگاه علوم پزشکی و قریب ۷۰ دانشگاه غیرانتفاعی مشغول فعالیت است اما آنچه در فضای آکادمیک شهر به چشم می‌خورد، این است که با وجود اساتید متدین، در عرصه عملیات سیاسی و انقلابی، تنها ۱۵ اساتید و دانشجویان حضور دارند.

وی ادامه داد: استاد تراز اسلامی با قبول عینیت دین و سیاست، با پذیرش مسئولیت وارد شدن در جریان انقلابی و سیاسی در برابر جریان‌های انحرافی قرار می‌گیرد چون مساله پرورش و نفوذ استاد در دانشجو یک مساله‌ای قبل از آموزش است. اگر استاد در دانشجو نفوذ نداشت، در تعلیم و آموزش هم موفق نخواهد بود.

نماینده‌ ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اگر این نفوذ عبارت از نفوذ دینی و انقلابی باشد، به تمام معنا وجود دانشجو را تسخیر می‌کند. این همان موقعیتی است که استاد می‌تواند همه نقش‌آفرینی‌ها را در عرصه استادی ایفا کند. استاد تراز اسلامی در حقیقت استادی است با اندیشه انقلابی، تعبد دینی و به دست آوردن یک قدرت نفوذ از عرصه سیاست و دین. این استاد می‌تواند یک تصویر مجسمی از یک عنصر ارزشی فداکار در خدمت اسلام همانند هشام بن حکم ِزمان یعنی شهید چمران باشد و برای جامعه امروز، مکتب امام صادق(ع) و تصویر هشام را کاملا مشخص کند.

وی عنوان کرد: مساله القا فکر و پرورش دانشجو، قبل از آموزش درس است زیرا اگر استادی در دل دانشجویش نفوذ انقلابی داشته باشد، می‌تواند به راحتی او را برای ارزش‌های دینی و نظام ولایی امروز تربیت کند که این نوع استادی کردن در تربیت شاگرد یک مثال مجسم از شهید چمران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علم الهدی آیت الله علم الهدی دانشگاه بسيج اساتيد ولی فقیه در خراسان رضوی نماینده ولی فقیه انقلابی و سیاسی عرصه عملیات دانشگاه ها امام صادق ع شهید چمران علم الهدی آیت الله آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه؛ صبح امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در راستای سلسله دیدارها و نشست های خود با مدیران و اساتید دانشگاه های استان و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان، با حضور در جمع اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، پیگیر دغدغه‌ها، نظرات و پیشنهادات آنان در حوزه های مختلف شد.

محمدطیب صحرایی سپس بر مزار شهدای گمنام این دانشگاه حاضر شد و به مقام والای این شهدا ادای احترام نمود.

استاندار کرمانشاه در ادامه روند حضور چندساعته خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با حضور در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی‌مهندسی این دانشگاه، در نشستی صمیمانه با جامعه دانشگاهیان شرکت کرد و به سوالات، دغدغه‌ها و پیشنهادات مطرح شده توسط حاضران، پاسخ داد.

در این نشست، چند ر از اساتید و دانشجویان به نمایندگی از حاضران و مجموعه‌های فرهنگی، سیاسی و تشکیلاتی این دانشگاه نقدها، نظرات و دغدغه‌های خود را با استاندار مطرح نمودند و پاسخ خود را دریافت کردند.

خبرنگار: سید محمد مهدی حسینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228109 برچسب‌ها ایسکانیوز

دیگر خبرها

  • تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  • تعطیلی کلاس‌ها در دانشگاه کلمبیای آمریکا پس از بازداشت دانشجویان حامی فلسطین
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا و بازداشت اساتید و دانشجویان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • برگزاری دومین دوره جایزه معماری میرحیدر به میزبانی دانشگاه شهید باهنر