Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:54:47 GMT

تکیه بر دانش بومی زمینه ساز تحقق جهش تولید

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۴۹۷۸

تکیه بر دانش بومی زمینه ساز تحقق جهش تولید

توسعه تولیدات داخلی و استفاده بهینه از نیروی کار و سرمایه ایرانی مهمترین عامل در تحقق رهنمود رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال است.

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت تولید امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده اند، که این مهم در راستای شعارهای سال‌های قبل و با توجه به اهمیت ویژه تولید داخلی است.

با توجه به اهمیت تولید داخلی و قطع وابستگی ها به خارج از کشور و استقلال و خودکفایی اقتصادی که می تواند کشور را در برابر تکانهای بیرونی مصون بسازد تحقق شعار سال نیاز به کار جهادی و انقلاب دارد و  با توجه به تحولات عمیقی که در معادلات سیاسی و اجتماعی جهان وجود دارد و نظر به شتاب تحولات اقتصادی، کشوری می تواند از فشارها مصون بماند که خودکفا، درون زا، دانش بنیان و مردمی باشد، چنین اقتصادی همان اقتصاد مقاومتی است که رهبری در سالیان گذشته بر آن تاکید داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهش تولید، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو 

شهرستان بروجرد با برخورداری از ۶۹ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۳۵ هزار بهره بردار سالانه ۳۶۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی و ۵۶۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال تولید می شود.

همچنین حدود ۵۵ درصد واحدهای صنعتی شهرستان اکنون به صورت فعال و نیمه فعال مشغول فعالیت هستند و از مجموع ۵۹۰ پروانه بهره برداری صادر شده در بروجرد هم اکنون ۱۸۳ واحد فعال،۱۳۳ کارگاه نیمه فعال و مابقی به صورت راکد هستند.

در سالهای گذشته به ویژه دهه ۸۰ شهرستان بروجرد با برخوردار بودن از شهرک صنعتی ۳۴ درصد صنایع استان لرستان را به خود اختصاص داده و به عنوان قطب صنعت لرستان از جایگاه والایی برخوردار بود و اکنون بیش از  ۱۰ هزار نیرو در این واحدها فعالیت می کنند که حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

برخوردار بودن بروجرد از حدود ۱۴ معدن فعال و نیمه فعال در این شهرستان با برداشت مواد معدنی تالک، فلدسپات، سیلیس، خاک رس و شن و ماسه و وجود تعداد ۳۳ کارگاه قالیبافی به صورت متمرکز و غیر متمرکز در سطح شهرستان از دیگر افتخارات مردم بروجرد است.

بدون شک احیای صنایع راکد و پیشگیری از تعطیلی واحدهای فعال صنعتی از اولویت کاری دولت در سال جاری است و اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، در سال گذشته و جهش تولید در سالجاری  از موئلفه های مهم و در دستور کار دولت است.

چند سالی است که موضوع اقتصاد، با نامگذاری سال ها عجین شده و شعارهای سال با تولید پیوند خورده است. این امر نشان از وجود برخی مشکلات و کاستی ها در زمینه رونق تولید دارد و البته نشانگر دغدغه های رهبر معظم انقلاب در این زمینه است.  

طبیعی است یکی از الزامات جهش تولید، رونق صنعت و تولیدات داخلی و بومی است که باید زمینه ها برای عرضه بیشتر این محصولات فراهم شود.

یک کارشناس اقتصادی گفت: صادرات محصولات تولیدی، یکی دیگر از راهکارها برای تحقق جهش تولید است، باید صادرات رونق داشته باشد در این زمینه هم نیاز است تا بازارهای هدف در کشورهای مختلف ارزیابی و شناسایی شود.  

علی آل طاها افزود: در شرایط فعلی و انتشار ویروس  کرونا، صادرات برخی از محصولات امکانپذیر نیست و با مشکل روبه رو است اما باید رایزنی های لازم انجام شود تا بازارها و کشورهای مقصد صادراتی در دست گرفته شود.

وی اظهار داشت: برای تحقق شعار سال باید تولید رونق یابد، کرونا نشان داد که تنها راه رونق اقتصادی، رونق تولید است، اکنون اقتصاد در بسیاری از کشورها که بر پایه خدمات بود، با کرونا آسیب دیده است.

وی تاکید کرد: یکی از لوازم جهش تولید این است که واحدهای تولیدی برای جلوگیری از شکنندگی و تحمل خسارات مالی، انعطاف پذیر باشند. جهش تولید بدون انعطاف پذیری امکان پذیر نیست. کرونا نشان داد که می توان فرصت ها را در کنار تهدیدها جست و جو کرد.

آل طاها بیان کرد: در شرایط کرونا حدود ۱۰ واحد تولیدی این شهرستان خط تولیدی خود را تغییر داده و توانستند اقتصاد را رونق دهند و خیلی از واحدها که به تولید اقلام بهداشتی روی آوردند، اکنون قابلیت صدور تولیدات خود را دارند.

هم افزایی مسوولان، لازمه جهش تولید   

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: تحقق جهش تولید الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد یک از این الزامات دیپلماسی اقتصادی و تقویت مراودات تجاری با همسایگان و دیگر کشورها است.

حمید آزادبخت با اشاره به اینکه کرونا هم به چالش جدی در عرصه جهش تولید بدل شده است، بیان کرد: جهش تولید، به این معنا است که تدابیری به کار بسته شود و به سمتی برویم که با رونق تولید و افزایش میزان تولید، درآمدها بیشتر شود، و شکاف میان درآمد ما با کشورهای توسعه یافته کاهش باید.

وی تاکید کرد: در این زمینه، هم افزایی میان مسوولان مهم است، شیوع کرونا نشان داد که در فضای همدلی و هم افزایی می توان بسیار زودتر به هدف رسید.

وی ادامه داد: در زمان کرونا، مدیران پای کار بودند و با انسجام و همدلی، اتفاقات خوبی رقم خورد، کرونا سبب شد تهدیدها تبدیل به فرصت شود. در زمانی که نگران کمبود اقلام بهداشتی بودیم و بازار به شدت با کمبود روبه رو بود، کمک به تغییر خط تولید واحدهای تولیدی، کمک به سرعت دادن صدور مجوزها و در نهایت رسیدن به مرحله اشباع بازار از اقلام بهداشتی مورد نیاز در زمان کوتاهی محقق شد.

وی افزود: در سه ماهه اخیر مسوولان تمام و کمال پای کار بوده اند، بانک ها هم همراهی کرده اند اکنون دیگر کمبود الکل و ماسک وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی که دیگر کشور ها عرصه را بر ایران تنگ کرده و بر تحریم های ناجوانمردانه خود می افزایند، صادرات بهترین راه برای داشتن درآمد ارزی برای کشور است و با تقویت و ایجاد زیرساخت‌های تجاری و راه اندازی پایانه‌های صادراتی می توان گام های موثری در راستای ارتقای جهش تولید برداشت و کشور به جای یک وارد کننده به صادرات کننده ای قدر مبدل شود.

بازگشت به چرخه تولید ۲۰ واحد صنعتی در بروجرد

 معاون برنامه ریزی و اقتصادی فرمانداری بروجرد گفت: در راستای تحقق شعار سال " جهش تولید" ۲۰ کارگاه تولیدی که به دلیل مشکلاتی مالی تحت مالکیت بانک‌ها قرار گرفته‌اند در سال جاری به چرخه تولید باز می گردند.

احمد گودرزیان افزود: با رفع مشکل بدهی این واحدها به بان ها زمینه اشتغال حدود ۵۰۰ نفر فراهم خواهد شد و این در حالی است که پارسال نیز ۲۰  واحد صنعتی راکد این شهرستان در راستای تحقق شعار رونق تولید احیا شد.

گودرزیان افزود: از جمله این واحدها که زمینه اشتغال بیش از ۱۶۰ نفر را فراهم کرده  کارخانه زمان کار، جلوگیری از تعطیلی زاگرس خودرو و تولید ۱۲۰دستگاه خودرو، کاشی جم،کارخانه پلاستیک سازی و کارتن سازی بودند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ نیز پیگیری و اقدامات لازم برای احیای ۲۰ واحد صنعتی راکد انجام می شود، اظهارداشت: از جمله این کارخانه ها، احیای سامان کاشی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه نساجی و حمایت لازم از این واحدها که یک برند در کشور بشمار می روند می باشد.

رئیس اداره برنامه ریزی و اقتصاد فرمانداری بروجرد اضافه کرد: تلاش شده تا با احیا واحدهای راکد که درسالهای اخیربا مشکلاتی مواجه شده اند ضمن احیا این واحدها در زمینه جهش تولید  و اشتغال مجدد کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته وی سیاست جدید فرمانداری بروجرد رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ این شهرستان که درسال های اخیر دچار رکود و تعطیلی شده اند و به زودی تدابیر لازم برای احیا کارخانه ها و سنگبریهای صورت خواهد گرفت.
شهرستان بروجرد دارای ۵۶۰ واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک است که  از این تعداد ۲۶۰ واحد فعال، ۱۱۵ واحد نیمه فعال و ۱۸۵ واحد راکد است.

برچسب‌ها بروجرد وزارت صنعت معدن و تجارت جهش تولید لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد وزارت صنعت معدن و تجارت جهش تولید لرستان بروجرد وزارت صنعت معدن و تجارت جهش تولید لرستان رونق تولید تحقق شعار نیمه فعال جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید

نشست مشترک رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک ملت با هدف بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های مشترک جهت کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و رشد و شکوفایی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست مشترک با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت، دکتر روح‌الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی، دکتر کمیل شاعری معاون سرمایه‌گذاری و دکتر یاسر عرب‌نیا معاون توسعه منابع و پشتیبانی صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از معاونان بانک ملت در محل صندوق نوآوری برگزار شد.

نقش‌آفرینی جدی بانک ملت در همکاری مشترک با صندوق نوآوری در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۳

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر رضا دولت آبادی، مدیرعامل فقید بانک ملت که همواره یکی از حامیان جدی مجموعه دانش‌بنیان کشور محسوب می‌شد و تبریک به مدیرعامل جدید این بانک گفت: مجموعه بانک ملت را یکی از بانک‌های پیشرو در حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور می‌دانیم و معتقدیم، با اصلاح برخی روندها و استفاده از ابزارهای نوآورانه می‌توانیم همکاری‌های دو جانبه را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی در ادامه یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۳ را حرکت هدفمندتر و اولویت‌بندی دقیق برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: تعامل و همکاری مشترک ما با شبکه بانکی کشور نیز مبتنی بر این برنامه خواهد بود. سال ۱۴۰۲ همکاری خوبی را با ۳ بانک در راستای شعار سال و رشد تولید اجرا کردیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) مصوبات در این حوزه داشتیم که ۳ هزار میلیارد تومان (۳ همت) پرداخت شده است و منجر به ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصول دانش‌بنیان شده است که رقم قابل‌توجهی است. در راستای کمک به تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم)، برنامه‌های جدی در دستور کار داریم و انتظار داریم بانک ملت در این زمینه، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.  

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، انتشار اوراق صکوک را یکی از مصادیق مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: فرآیند این کار نیاز به تسهیل‌گری دارد و بانک ملت می‌تواند در این حوزه با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری خوبی داشته باشد. 

خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی از سال گذشته موضوع تأمین مالی جمعی را با جدیت پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این حوزه نیز یکی از مصادیق بارز مشارکت مردم محسوب می‌شود و اثرگذاری بسیار خوبی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال خواهد داشت.

بحث تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ و همچنین موضوع سرمایه‌گذاری، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر شد. 

تعامل و همکاری خوب میان بانک ملت و صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور

دکتر فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت نیز در این نشست تأکید کرد: همه ما به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی مهم این شرکت‌ها در اقتصاد کشور، اعتقاد راسخ داریم. یکی از بخش‌های مورد توجه نظام و دولت، توجه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. بانک ملت تلاش می‌کند در راستای سیاست‌های نظام و متناسب با ظرفیت‌های مجموعه بانک، به وظایف خود در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند. 

وی افزود: تعامل بسیار خوبی میان بانک ملت و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم. امیدواریم با شناسایی دقیق نقاط قوت همکاری مشترک، بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور با همکاری یکدیگر رقم بزنیم. در بحث عمل به تسهیلات تکلیفی (تسهیلات تبصره ۱۸) تلاش می‌کنیم به تعهدات خود عمل کنیم. 

فرخ‌نژاد تصریح کرد: اوراق صکوک و تأمین مالی جمعی نیز از موضوعات مورد توجه بانک ملت محسوب می‌شوند و تلاش می‌‎کنیم در قالب چند تفاهم‌نامه، دامنه فعالیت‌های مشترک در این حوزه‌ها را گسترش دهیم. بانک ملت تلاش می‌کند بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود برای کمک به توسعه زیست بوم نوآوری کشور استفاده خواهد کرد. 

برنامه صندوق نوآوری برای کمک به تبدیل ۱۰۰۰ شرکت نوپا به شرکت فناور 

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست گفت: بازیگران متعددی در حوزه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی می‌کنند و در این بین، شبکه بانکی کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد. 

وی افزود: همکاری میان صندوق نوآوری و بانک ملت از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و طی دو سال اخیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ترجیحی توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است؛ همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای این شرکت‌ها صادر شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های بسیار خوش‌حسابی در شبکه بانکی کشور محسوب می‌شوند و بخشی از این موضوع به دلیل حساسیت‌هایی است که در انتخاب و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد. 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: در صندوق نوآوری، برنامه‌های ویژه‌ای را برای کمک به تحقق شعار سال و گسترش حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک دیده‌ایم. یکی از مواردی که در سال جدید باید مورد توجه قرار گیرد، تسهیلات تکلیفی موضوع تبصره ۱۸ است که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی دیگری باقی مانده است که امیدواریم با همکاری بانک ملت به زودی پرداخت شود. 

ذوالفقاری افزود: یکی از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری در سال ۱۴۰۳ بحث کمک به تبدیل‌ ۱۰۰۰ شرکت نوپا به شرکت فناور است که بحث منابع تکلیفی در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد. نیازهای مالی زیست بوم نوآوری کشور به سرعت درحال رشد هستند و ما نیز در صندوق نوآوری در این زمینه برنامه‎‌های توسعه‌ای مدنظر داریم. امیدواریم بانک ملت رقم خوبی را برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ در نظر بگیرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتشار اوراق صکوک و صدور ضمانت‌نامه‌ها به خصوص بحث صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری در سراسر کشور، می‌توانیم در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک، اتفاقات خوبی را رقم زده و به توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم.

تأسیس شرکت مشترک میان صندوق نوآوری و بانک ملت

دکتر کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ضمن اشاره به موضوع تأسیس شرکت مشترک میان این صندوق با بانک ملت گفت: توافقاتی برای تأسیس شرکت مشترک انجام شده است و امیدواریم این شرکت در سال ۱۴۰۳ تأسیس شود. این شرکت می‌تواند در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های مالی، هوش مصنوعی و بلاکچین فعالیت کند. 
 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان