Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بنفشه محمودیان درباره جزئیات افزایش ۲۶ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: طبق روال همه‌ساله بعد از آن که شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد و میزان افزایش‌های سالانه سایر سطوح دستمزدی تصمیم‌گیری کرد، موضوع افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی مطرح و پیشنهاد مربوط بر اساس شاخص‌های موثر مطرح و برای تصویب به هیأت دولت ارجاع می‌شود و بعد از ابلاغ هیأت وزیران اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال جاری آخرین تصمیم درباره افزایش‌های دستمزدی به این ترتیب است که حداقل دستمزدها ۲۶ درصد رشد کرده و سایر سطوح دستمزدی از افزایشی معادل ۱۵ درصد به علاوه ماهانه ۱۶۴ هزار تومان بهره‌مند شده‌اند. افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی نیز منطبق بر همین مصوبه و عینا در همین قالب پیشنهاد شده است که اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سطوح حداقل دستمزد، حداقل مستمری‌ها ۲۶ درصد حداقل مستمری سال گذشته افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته رقم حداقل دستمزد یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان بود که امسال به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان می‌رسد.

محمودیان عنوان کرد: مستمری‌بگیرانی که مستمری بیش از این مبالغ و بالاتر از حداقل دریافت می‌کردند، مستمری سال ۹۹ آنها به این ترتیب محاسبه می‌شود که مستمری سال قبل در ۱.۱۵ ضرب می‌شود و عدد حاصله با رقم ۱۶۴ هزار تومان جمع و به مستمری سال ۹۹ تبدیل می‌شود.

این مسئول افزود: مبنای تعیین این ارقام به مصوبه تعیین حداقل دستمزد و تصمیمات شورای عالی کار برمی‌گردد که طی مذاکرات طولانی که عموما از انتهای هر سال آغاز می‌شود با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد به این فرمول افزایش حقوق‌ها می‌رسد و سازمان تامین اجتماعی نیز عینا به این مصوبه تاسی کرده و از همین درصدهای افزایش، برای بازنشستگان نیز استفاده کرده است.

آغاز واریز معوقه افزایش حقوق خرداد از امروز

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت معوقات افزایش حقوق گفت: افزایش‌ها از ابتدای سال اعمال می‌شود و با توجه به اینکه بازنشستگان حقوق فروردین تا خرداد را تا کنون دریافت کرده‌اند، مابه‌التفاوت را به این ترتیب دریافت می‌کنند که مابه‌التفاوت خرداد هفته آتی به حساب بانکی‌شان واریز خواهد شد و همکارانم مشغول فعالیت هستند؛ احکام صادر شده و مابه التفاوت‌ها محاسبه شده و واریز اینها از امروز شنبه ۳۱ خرداد شروع می‌شود.

وی افزود: مابه‌التفاوت ماه‌های فروردین و اردیبهشت همراه با مستمری افزایش یافته تیر ماه واریز خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه کف حقوق بازنشستگان به چه رقمی خواهد رسید، گفت: این افزایش مستمری وظیفه قانونی سازمان بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بوده و اعمال شده است. روش دیگری هم برای افزایش مستمری‌ها مدنظر قرار گرفته است و آن هم افزایش کمک هزینه‌های جنبی است که همراه با مستمری واریزی اعمال و پرداخت می‌شود.

افزایش کمک هزینه مسکن و خواروبار در فیش حقوقی بازنشستگان

محمودیان ادامه داد: کمک هزینه مسکن و خواروبار از این جمله است و مقدمات افزایش مضاعف اینها در سال جاری فراهم شده که طی هفته آتی با نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی آخرین هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و رقم نهایی مشخص می‌شود که در حداقل دریافتی موثر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دو موضوع امسال متناسب‌سازی مستمری‌ها نیز مطرح است، گفت: متناسب‌سازی حقوق از مطالبات بازنشستگان است و با عزم جدی مدیرعامل سازمان، مذاکرات متعددی از اسفند ماه برای تامین منابع آغاز شده و خوشبختانه به تفاهمات خوبی منجر شده است و امیدواریم ظرف حداکثر دو ماه آینده اجرایی شود که انتظار می‌رود به اندازه قابل توجهی در افزایش حداقل حقوق موثر باشد.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: منابع تا حد زیادی تامین شده و قرار است از سوی دولت در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد و بر اساس آن منابع متناسب‌سازی نیز انجام شود.

جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی درباره فاکتورهای متناسب‌سازی و مبنای میزان افزایش حقوق بازنشستگان در این طرح، اظهار کرد: چند فاکتور مهم در روش پیشنهادی ارائه شده مدنظر قرار داده‌ایم. موافقت تشکل‌های بازنشستگی را هم جلب کرده‌ایم و به یک نرخ مشترک رسیده‌ایم.

محمودیان گفت: نخست آنکه میزان مشارکت افراد در پرداخت بیمه چه از نظر مدت و چه مبلغ مدنظر است. زمان برقراری بازنشستگی لحاظ شده است. افرادی که در سال‌های دورتر بازنشسته شده‌اند دچار افت بیشتری در مستمری شده‌اند. در نهایت پیش‌بینی شده است که به همه مستمری‌بگیران در سطوح مختلف میزانی از افزایش تعلق بگیرد. سناریوها چندجانبه است.

وی با اشاره به اینکه کل افرادی که از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند، گفت: از این تعداد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته هستند. افرادی را داریم که از کارافتاده‌اند و حدود ۱۳۰ هزار نفر هستند. بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی هم حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: بازنشستگی کامل با ۳۰ سال پرداخت حق بیمه اتفاق می‌افتد؛ زنان با داشتن ۴۵ سال سن و مردان با داشتن ۵۰ سال سن و با پر کردن ۳۰ سال سابق خدمت می‌توانند درخواست بازنشستگی از خدمت بدهند.

وی گفت: قانونگذار این پیش‌بینی را برای افرادی که از سن بالاتری برخوردار هستند نیز پیش‌بینی‌هایی را انجام داده تا از شرایط تخفیف یافته سابقه استفاده کنند. به این ترتیب که اگر مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن دارای حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند از مستمری کامل بهره‌مند می‌شوند و حقوق‌شان کمتر از حداقل حقوق مصوب نخواهد بود.

وی افزود: اگر افراد با این شرایط سنی، سابقه‌شان از این کمتر باشد و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند از مستمری به نسبت سنوات پرداختی حق بیمه بهره‌مند خواهند شد.

محمودیان درباره سوابق بیمه‌ای گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان از سوابق بیمه‌ای و دستمزد خود به تفکیک هر ماه مطلع شوند و آن را مورد بررسی و کنترل قرار دهند تا در زمان بازنشستگی متوجه نشوند که برای برخی ماه‌ها حق بیمه شان با مشکل مواجه شده است.

فرمول محاسبه بازنشستگی

محمودیان به فرمول محاسبه بازنشستگی اشاره کرد و گفت: مستمری بازنشستگی بر اساس میانگین دستمزد دوسال آخر خدمت فرد محاسبه می‌شود. این میانگین در میزان سابقه فرد ضرب شده و بر عدد ۳۰ تقسیم می‌شود. عدد ۳۰ همان سابقه کامل یعنی ۳۰ سال خدمت است که اگر فرد ۳۰ سال سباقه خدمت داشته باشد حقوق کامل را دریافت می‌کند.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا هنوز افرادی هستند که سال‌های دورتر بازنشسته شده باشند و حداقل حقوق هم دریافت نکرده باشند، اظهار کرد: اگر افراد با حداقل ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده باشند، از حداقل حقوق کمتر نخواهند گرفت. اما اگر با کمتر از ۲۰ سال سابقه بازنشسته شده باشند، میزان حقوق دریافتی‌شان بر حسب سنوات بیمه پردازی‌شان محاسبه خواهد شد.

کد خبر 523403 برچسب‌ها حقوق و دستمزد سازمان تامین اجتماعی بازنشستگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق و دستمزد سازمان تامین اجتماعی بازنشستگی حقوق بازنشستگان افزایش مستمری بازنشسته شده مابه التفاوت حداقل دستمزد متناسب سازی افزایش حقوق یک میلیون حداقل حقوق مستمری سال هزار تومان سال سابقه مستمری ها خواهد شد هزار نفر حق بیمه بر اساس ۳۰ سال سال سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود

میرهاشم موسوی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان که طبق قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا است، عنوان کرد: بحث افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به بودجه سنواتی است که بنابر برنامه‌ریزی که انجام دادیم، این ماه اعمال خواهد شد و حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی را با احتساب افزایش حقوق پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: معوقه فروردین‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را هم سعی می‌کنیم در خردادماه پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در مجموع در تکالیف برنامه هفتم، هرآنچه که نظام بیمه‌ای باید در قالب تعهداتی برای بازنشستگان و اقشار مختلف انجام دهد و به ما ابلاغ شود، به موجب قانون پیش خواهیم برد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟
  • واریزی ۴ میلیونی برای این دسته از بازنشستگان
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • افزایش مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چه شد؟
  • دومین جلسه برای بررسی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری