Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست‌های نامتجانسی که در سال‌های اخیر در حوزه مسکن وضع شده، صنایع وابسته به ساختمان را نیز دچار مشکلات جدی کرده است و نمود بیرونی آن در قیمت‌های تمام‌شده مشاهده می‌شود.

خبرگزاری فارس سمنان- حسن رضاییان: تردیدی وجود ندارد که سیاست‌های دولت، همواره در بخش‌های مختلف می‌تواند امور را سامان دهد یا به‌نوعی به آن لطمه وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکن که این روزها یکی از مشکلات مهم مردم محسوب می‌شود، سال‌هاست در بند سیاست‌های نامتوازن دولت گرفتار آمده و از این‌رو، هر روز شاهد جهش قیمت‌ها و افزایش بیشتر مشکلات مردم هستیم.

در شرایطی که عمده اقتصاددانان و کارشناسان بخش مسکن معتقد هستند سیاست‌های راهبردی دولت در صورتی که صحیح وضع شود، می‌تواند بخش مسکن را سامان دهد، عده‌ای دیگر نیز دخالت دولت را در سال‌های گذشته دارای تجربه‌های تلخی می‌دانند.

این دسته از کارشناسان، اعتقاد دارند دولت به هیچ وجه نباید در بخش مسکن دخالت کند و این صنعت به‌طور خودکار می‌تواند خود را سامان دهد.

در سال‌های اخیر، سیاست‌های نامتجانسی که در حوزه مسکن وضع شده، صنایع وابسته به صنعت مسکن و ساختمان را نیز دچار مشکلات جدی کرده است.

شرایط نوسان قیمت‌ها به‌خصوص در حوزه ارز سبب شده است تا بخش‌های وابسته به حوزه مسکن دچار مشکلات جدی شوند و در بازه‌های متعددی، رکود مدت‌دار را نیز تجربه‌ کنند.

روایت دخالت‌های دولت در بخش مسکن

حسین طوسی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان پروفیل upvc ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: صنعت ساختمان در رکود قرار داشته و هنوز حرکت آن‌چنانی در آن به‌عنوان تحول مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: صنایع و مشاغل وابسته به صنعت مسکن مانند تولیدکنندگان پروفیل upvc از مشکلاتی رنج می‌برند و در حال حاضر، در وضع خوبی قرار ندارند.

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان پروفیل upvc ایران با اشاره به اینکه دولت نمی‌تواند کاری برای بخش مسکن انجام دهد، اضافه کرد: دولت نمی‌تواند در این بخش سرمایه‌گذاری کند؛ البته ممکن است برخی از سیاست‌هایش در این رابطه تأثیرگذار باشد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند: دولت به هیچ وجه نباید در بخش مسکن دخالت کند و این صنعت به‌طور خودکار می‌تواند خود را سامان دهد

طوسی با تأکید بر اینکه دولت نباید در بخش مسکن دخالت کند، تصریح کرد: هر بار که دولت در حوزه مسکن دخالت کرد، مسائل حادی امروز پیرامون مسکن پیدا شد که باید برای آن‌ها فکری شود.

وی با بیان اینکه برخی دخالت‌های دولت بخش ساختمان را دچار مشکل کرده است، اضافه کرد: بازار مانند سابق به خاطر نوسانات قیمت ارز مشکل دارد؛ زیرا اقتصاد ما شدیداً متأثر از ارزهایی مانند دلار است. نوسان در بازار ارز تمام مسائل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان پروفیل upvc ایران با اشاره به اینکه هنوز در التهابات نوسانات ارزی هستیم، تصریح کرد: وابستگان صنعت و ارز در این شرایط دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند و بازار هم ثباتی ندارد.

طوسی با تأکید بر اینکه هر کسی شرایط نابه‌سامان کنونی هر کاری می‌خواهد انجام می‌دهد، اظهار کرد: بهانه این افراد این است که قیمت‌ها متغیر و بی‌ثبات شده و در این شرایط نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد.

داستان غم‌انگیز مسکن محرومان

عبدالمجید شیخی، عضو هیأت علمی دانشگاه و اقتصاددان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ابتدای کار به تخریب خدمات خوب دولت قبل همت گماشتند؛ اما امروز از همان ناحیه‌ای که بهانه می‌گرفت، ضربه خورده است.

وی ادامه داد: دولت، طرح مسکن مهر را ضایع کرد؛ اما خود هیچ برنامه‌ای برای تأمین مسکن محرومان پیاده نکرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: مدیر اجرایی باید به عدالت اجتماعی اعتقاد داشته باشد؛ نهادهای دیگر در صورت نبود این اعتقاد، چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ تمام ارکان با تلنگر یک مدیر اجرایی غیرمعتقد به عدالت اجتماعی دچار مشکل می‌شوند و با این وضع، در مسیر عدالت قرار نمی‌گیرند.

شیخی با بیان اینکه افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که به محرومان توجه می‌کند، تصریح کرد: ساخت مسکن ارزان‌قیمت و ارائه آن به دست مردم می‌توانست از افتخارات دولت باشد.

دولت، طرح مسکن مهر را ضایع کرد؛ اما خود هیچ برنامه‌ای برای تأمین مسکن محرومان پیاده نکرد

وی با اشاره به اینکه خرید مسکن مانع بزرگی بر سر راه ازدواج جوانان است، اضافه کرد: اگر این معضل و مشکل از سر راه برداشته شود، نرخ ازدواج افزایش پیدا می‌کند؛ جوانان چون توان تأمین مسکن ندارند، ازدواج نمی‌کنند و در این بخش، اشتغال در رتبه بعدی اولویت قرار دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه محرومان باید در دولت مورد توجه باشند، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در قبال اجرای طرح‌های مسکن مسؤول است و باید به وظایف خود به‌خوبی عمل کند.

ساخت مسکن ارزان؛ اولویتی مهم

به‌هرحال، توجه به مسکن محرومان و قشر ضعیف جامعه یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که هر دولتی باید به آن توجه کند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد توجه به این بخش باشیم.

سیاست‌گذاری‌های دولتی در حوزه مسکن باید به‌گونه‌ای باشد که جوانان بتوانند سرپناهی ولو کوچک برای خود مهیا کنند و محرومان و نیازمندان نیز مورد توجه قرار گیرند.

ساخت مسکن ارزان یکی از سیاست‌‌های است که می‌تواند در حوزه دولتی مورد توجه قرار گیرد و بخشی از مشکلات را رفع کند.

انتهای پیام/74035/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن محرومان صنایع دولت مسکن محرومان صنایع دولت مسکن محرومان سامان دهد حوزه مسکن بخش مسکن مسکن دخالت دچار مشکل قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس: ما که مجری نیستیم! | فیلم

علی آبادی، وزیر صمت در واکنش به افزایش قیمت خودروی پژوپارس گفت: سیاست شخصی من این است که سامانه یکپارچه خودرو حذف شود و مشتریان مستقیم با خودروساز در ارتباط باشند. در خصوص افزایش قیمت پژو پارس هم مسئول تعیین قیمت خودرو شورای رقابت است وزارت صمت سیاست گذار نیست ما فقط مجری هستیم./آخرین خودرو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس: ما که مجری نیستیم! | فیلم
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند
  • آقای رئیسی! قرار نبود مشکل بورس و دلار یک هفته ای حل شود؟/مقاومت در برابر تغییر وزرای اقتصادی دولت به قیمت بدترشدن معیشت مردم
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • حمایت از تولید، سیاست راهبردی سازمان ملی زمین و مسکن است
  • سقز نیازمند افزایش سهمیه مسکن محرومان است
  • احیای حساب ۱۰۰ امام(ره) گامی بلند در محرومیت زدایی روستاها
  • حساب ۱۰۰ امام منطبق بر ایدئولوژی انقلاب است