Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی سومین چاپ خود از کتاب «موسی و یکتاپرستی» اثر فروید و ترجمه صالح نجفی را در ۱۸۸ صفحه و بهای ۳۲ هزار تومان منتشر کرد. «موسی و یکتاپرستی» یکی از جنجالی‌ترین تالیفات زیگموند فروید است. «موسی و یکتاپرستی» در ایران برای نخستین‌بار در انتهای دهه ۴۰ با ترجمه قاسم خاتمی منتشر شد. پس از آن این کتاب سال‌ها نایاب بود و هیچگاه تجدید چاپ نشد، تا اینکه در سال ۱۳۸۸ انتشارات رخدادنو ترجمه صالح نجفی از این کتاب را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشارات مصدق در سال ۱۳۹۶ چاپ تازه‌ای از ترجمه قاسم خاتمی را در دسترس مخاطبان قرار داد، تا اینکه نشر نی تابستان سال ۹۷ پیش ویراست تازه‌ای از ترجمه صالح نجفی را به بازار فرستاد که همین ترجمه اکنون به چاپ سوم رسیده است.

«موسی و یکتاپرستی» در اصل آخرین تالیفی بود که فروید تا پیش از درگذشتش آن را به پایان رساند و در آن فرایند شکل‌گیری و تحول ادیان را مطابق با سیر شکل‌گیری و تحول روان نژندی در افراد بررسی کرد. در این کتاب روایت تازه‌ای از تاریخ قوم یهود با تشکیک در تبار عبرانی حضرت موسی کلیم‌الله ارائه می‌دهد که با باور و خوانش‌های رسمی روحانیون یهودی همخوانی ندارد.

کتاب سه فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «موسی مصری تبار»، «اگر موسی مصری باشد...» و «موسی، قوم او و دین یکتاپرستی». اصلی‌ترین مبحث کتاب در فصل سوم به مخاطبان ارائه می‌شود که خود شامل یک مقدمه و دو قسمت است.

به باور فروید در این کتاب حضرت موسی نه عبرانی بلکه دارای تباری مصری است، چرا که تبارشناسی نام موسی در فرهنگ و تاریخ مصر، نام او را مصری نشان می‌دهد. فروید اعتقاد دارد که در مصر کهن، یعنی ۱۳۷۵ سال پیش از میلاد، آمنحوتپ چهارم، فرعون وقت مصر، پرستش خدای شرک آلود آمون را ترک گفت و به پرستش خدای یکتا «آتون» درآمد و نام خود را از آمنحوتپ به «ایخناتون» تغییر داد. حضرت موسی نیز معتقد به این آیین یکتاپرستی بود و آن را به قوم یهود انتقال داد. به عبارتی حضرت موسی، یک مصری بود که زعامت قوم یهود را بر عهده گرفت.

فروید همچنین در این کتاب ثابت می‌کند که دین یهود با دین آتون اشتراکات فراوانی دارند و خاستگاه‌شان یکسان است. یکی از شواهد فروید برای این خاستگاه و همچنین تبار مصری حضرت موسی، آموزش مختون کردن به یهودی‌هاست. بر اساس یافته‌های فروید سنت ختنه در میان مصری‌ها رواج داشت، اما یهودی‌ها با آن آشنا نبودند و این از آموزه‌های حضرت موسی به یهودیان است. فروید البته در نهایت دین موسویت را دینی مصری معرفی می‌کند.

فروید در تایید یافته‌های خود برای مخاطبانش به روایت کشف شده توسط ارنست زلین در سال ۱۹۲۲ در صحیفه هوشع اشاره می‌کند که بر مبنای آن روایت حضرت موسی در جریان یکی از طغیان‌های قوم نافرمان و لجبازش، جان می‌بازد و پس از آن قوم یهود منتظر منجی موعودی می‌مانند تا آن‌ها را به سرمنزل مقصود و جایگاه آرامش رهنمون سازد.

در بخش بعدی فروید به تحلیل کنش قوم بنی اسرائیل و دینداری آن‌ها بر طبق الگوی علائم روان‌نژندی فردی می‌پردازد. در منظومه فکری فروید پس از نگارش کتاب «توتم و تابو» فهم پدیده‌های دینی تنها و تنها از طریق این رویکرد ممکن می‌شود، چرا که به منزله قسمی بازگشت‌ِ اتفاق‌های مدت‌ها فراموش شده مهم در اوان تاریخ تشکیل خانواده‌های بشری، چندان برای ما آشنا هستند که خصلتِ وسواس گونه‌شان را از همان منشا دارند و بنابراین قوه اثرگذاری‌شان را از آن حقیقت تاریخی می‌گیرند که در خود دارند.

کد خبر 4953278 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: زیگموند فروید یهودیت تازه های نشر ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی ترجمه خبرگزاری مهر ویروس کرونا معرفی کتاب ادبیات کودک و نوجوان رایزنی فرهنگی ادبیات صنایع دستی ادبیات داستانی بازار نشر گردشگری سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضرت موسی قوم یهود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مراسمات شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه(س)

جزئیات مراسمات شب‌های قدر و محل استقرار زائران در حرم حضرت معصومه(س) اعلام شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی با اشاره به محل استقرار زائران در مراسم احیاء شب‌های قدر در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: محل استقرار برادران شبستان امام خمینی (ره)، مسجد بالاسر و رواق شهید مطهری، شبستان اول مسجد اعظم، سمت قبله صحن صاحب‌الزمان (عج) و صحن امام هادی علیه‌السلام خواهد بود.

 وی افزود: برای استقرار خواهران صحن امام رضا علیه‌السلام، بالکن‌های شرقی و غربی شبستان امام خمینی (ره)، شبستان نجمه خاتون، بخش شمالی صحن صاحب‌الزمان (عج) و شبستان دوم و سوم مسجد اعظم آماده‌سازی شده است.

 مدیر حرم مطهر گفت: برای استقرار مشترک خواهران و برادران به‌صورت خانوادگی نیز صحن پیامبر اعظم (ص)، صحن جوادالائمه علیه‌السلام، صحن مسجد اعظم، میدان آستانه و خیابان شهید آیت‌الله نمر مهیا شده است.

 وی ادامه داد: تمامی محل‌های استقرار ویژه خواهران و برادران مفروش خواهد شد و بخشی از صحن‌های پیامبر اعظم (ص) و جوادالائمه علیه‌السلام نیز برای حضور خانواده‌ها مفروش خواهد بود، بخشی از میدان آستانه که برای خانواده‌ها است مفروش شده و خیابان شهید آیت‌الله نمر نیز بدون فرش است و زائران برای نشستن در این مکان‌ها زیرانداز به همراه داشته باشند.

 فلاحی عنوان کرد: باتوجه‌ به محدودیت‌های ترافیکی در شب‌های قدر و کمبود پارکینگ حتی‌المقدور زائران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و از آوردن وسایل حجیم به حرم مطهر خودداری کنند.

اعلام مراسم شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه(س)

ویژه‌برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در شب‌های قدر اعلام شد.

 بر اساس این گزارش مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با جمعه شب 10 فروردین‌ماه 1403 از ساعت 21:30 با قرائت دعای جوشن کبیر با صدای عباس حیدرزاده آغاز می‌شود و در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی سخنرانی و مراسم احیا را برگزار خواهد کرد.

 مراسم شب 21 ماه مبارک رمضان مصادف با یکشنبه شب 12 فروردین‌ماه 1403 نیز از ساعت 21:30 با قرائت دعای جوشن کبیر با صدای حسن شالبافان آغاز می‌شود و سخنرانی و آیین احیاء شب قدر نیز توسط آیت‌الله حسینی خراسانی برگزار خواهد شد.

 مراسم شب 23 ماه مبارک رمضان مصادف با سه شنبه شب 14 فروردین‌ماه نیز از ساعت 21:30 با قرائت دعای جوشن کبیر با نوای مهدی سلحشور و سخنرانی و مراسم احیا توسط آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری دنبال خواهد شد.

 گفتنی است مراسم هر سه شب قدر از شبکه دو سیما و شبکه استانی قم و همچنین شبکه‌های مجازی به‌صورت زنده پخش می‌شود.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره بخار آب حمام برای روزه‌دار
  • نگهداری نسخ قرآن کریم به ۷۹ زبان دنیا در کتابخانه آستان قدس رضوی
  • جزئیات مراسمات شب‌های قدر در حرم حضرت معصومه(س)
  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
  • از بازدید پشت صحنه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» تا افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی
  • جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روز ولادت کریم اهل‌بیت
  • لحظات عملیات کماندویی دستگیری 147 مظنون داعش
  • جزو آخرین گزینه‌ها برای حضور در این دیدار بودم / «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد
  • امام حسن در جنگ با ایران شرکت نکرد / اگر امام حسن صلح نمی‌کرد، معاویه یوم‌المرحمه‌ی دوم را اجرا می‌کرد!