Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@12:19:29 GMT

علت کاهش قیمت زعفران در کشور

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۸۷۵۴

علت کاهش قیمت زعفران در کشور

نایب رئیس شورای ملی زعفران دلایل کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت زعفران در کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا میری در گفت‌وگوی زنده خبری با اشاره به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت زعفران اظهار کرد: این کاهش قیمت نتیجه افزایش زمین‌های زیر کشت این محصول و عدم صادرات با توجه با شیوع کرونا است.

وی در خصوص دیگر دلایل کاهش قیمت زعفران افزود: کشت بی رویه زعفران در استان‌های مختلف، تأمین کامل بازار جهانی و ازدیاد زعفران موجود و سخت گیری‌های بانک مرکزی برای صادرات از جمله این دلایل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زعفران در مسیر قاچاق

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: با سخت‌گیری‌های بانک مرکزی صادرات هر کیلو زعفران بین دو تا ۲.۵ میلیون ضرر دارد که این موجب شده است زعفران مسیر قاچاق پیدا کند که این مقدار رقمی بالغ بر ۳۰ درصد صدارات زعفران است.

میری با بیان اینکه محدودیت‌های به وجود آمده به دلیلی شیوع ویروس کرونا صدرات را به شدت کاهش داده است، تصریح کرد: سایر کشورهایی که به مانند ایران صدرات زعفران داشته‌اند در تعطیلات به سر ببرند و مصرف زعفران در دنیا به شدت کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به کاهش مصرف داخلی زعفران اضافه کرد: مراسم‌ها، عزاداری‌ها، مراسم ماه رمضان و مجالس عروسی از جمله مهم‌ترین مابع مصرفی زعفران در کشور بوده است که با توجه به شیوع کرونا و لغو آنها مصرف داخلی زعفران به شدت کاهش پیدا کرده است.

صنایع تبدیلی راهی برای نجات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: باید صنعت کشت زعفران به سمت صنایع تبدیلی برود و زعفران به صورت خام از کشور خارج نشود ولی ورود این تکنولوژی به کشور زمان بر است ولی باید صنعتا زعفران در کشور نیز به مانند کشورهایی که زعفران را به صورت خام از ما خریرداری می‌کنند به سمت صنایع تبدیلی برود.

میری تصریح کرد: باید تعاملی بین تولید کننده دانشگاه‌ها صورت بگیرد تا صنعت زعفران به سمت تولید صنایع تبدیلی حرکت کند و در این صورت اگر مازاد تولید نیز وجود داشته باشد در صنایع تولیدی حل می‌شود.

وی در خصوص بازگشت ارز صادراتی گفت: در حال حاضر زعفران را بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار داده می‌شود در حالی که بانک مرکزی خواستار بازگشت ارز با مبلع زعفران ۱۳۰۰ دلاری می‌خواهد که این موضوع موجب می‌شود این روند صادراتی برای صادر کننده ارزش نداشته باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به اینکه روند کاهش قیمت زعفران تا چه زمان ادامه دارد، گفت: صادرکنندگان و نهادهای رسمی تلاش دارند تا جلوی این کاهش قیمت را بگیرند.

میری با بیان اینکه لوازم خرید کشت دو تا سه برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: با این وجود قیمت زعفران به شدت کاهش یافته است که این مضوع ضرر کشاوران را در پی داشته است.

کد خبر 429585

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برداشت زعفران زعفران زعفران ایرانی کاهش قیمت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق زعفران در کشور صنایع تبدیلی قیمت زعفران شدت کاهش کاهش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمز قیمت طلا کشیده شد

قیمت طلا امروز در معاملات بازار جهانی کاهش را در پیش گرفته است.

آخرین نرخ اونس طلا

به گزارش دنیای اقتصاد، هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۷۴ (دو هزار و سیصد و هفتاد و چهار) رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۳۸ درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • مسابقات کوراش بانوان در سطح خوب و با میزبانی شایسته برگزار شد
  • قیمت طلا و سکه امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • ترمز قیمت طلا کشیده شد
  • قیمت طلا کاهشی شد
  • نشست مجازی تقوی با کوبایی‌ها
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران
  • خرید زعفران با کیفیت و قیمت باورنکردنی
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن