Web Analytics Made Easy - Statcounter

از فردا (اول تیر ماه) سالن‌های تئاتر به روی علاقه‌مندان بازگشایی می‌شود در حالیکه هنوز خیلی مسائل از جمله اعتمادسازی مخاطب، رعایت موارد بهداشتی، بازرسی از سالن‌ها و تمهیدات استان‌های قرمز مورد چالش است که در این رابطه مدیرکل هنرهای نمایشی مواردی را مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، چهار ماه از تعطیلی سالن‌های تئاتر و سایر مراکز فرهنگی هنری در کشورمان به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ، اخیرا طبق ابلاغیه ریاست جمهوری و ستاد مقابله با کرونا قرار بر این شد تا ابتدای تیر ماه سالن‌های سینما  و نمایش باز گشایی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باز شدن سالن‌های تئاتر علاوه بر اینکه موجی از تکاپو و فعالیت از سوی عده‌ای هنرمندان را ایجاد می‌کند و همه این روزها در تلاش برای فعالیت مجدد در عرصه نمایش هستند اما چالش‌های زیادی را نیز برای جامعه هنری و همینطور مردم ایجاد می‌کند.

مشکل اعتمادسازی تئاتری‌ها برای مردم از یک سو و خطرناک بازگشایی سالن‌ها در فضاهای مسقف و بسته و همینطور چالش رعایت کردن یا نکردن مسائل بهداشتی و تشخیص سالم بودن یا نبودن تماشاگران و هنرمندان همه مباحثی است که این روزها اذهان را درگیر کرده و همینها باعث شده تا عده‌ای بگویند برای بازگشایی سالن‌ها هنوز شرایط مناسب نیست و یا اینکه قدری دیدتر این اتفاق می‌بایست بیافتد و عده‌ای دیگر اما معتقدند که بهرحال می‌بایست آزمون و خطا صورت بگیرد چرا که هنرمندان هم زندگی دارند و می‌بایست نان آور خانه‌هایشان باشند.

اما بهرحال مسئله سلامت انسان‌ها چیزی نیست که بخواهیم با آزمون و خطا و همینطور سرسری از کنار آن رد شویم چه اینکه پروتکل‌های بهداشتی نیز برای بازگشایی سالن‌ها از سوی وزارت ارشاد و همینطور پروتکل‌های جزئی و کاملی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه‌هایی چون تئاتر شهر نیز ارائه شده که می‌بایست هم از سوی هنرمندان و هم مردم رعایت شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی چندی پیش نیز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که قرار است بازرسی‌هایی از سالن‌ها صورت بگیرد تا موارد بهداشتی رعایت شوند اما سوال این است که بهرحال شرایط سالن‌های دولتی و خصوصی به لحاظ امکاناتی و همینطور فضای مناسب اجرا اعم از سالن بزرگ و کوچک، تهویه، موارد بهداشتی و سلامتی با یکدیگر مناسب هستند و باید دید سالن‌های خصوصی چقدر از پس این مسائل در دوره کرونایی بر می‌آیند.

از ابتدای تیر ماه یعنی از همین فردا قرار است سالن‌ها طبق پروتکل های مشخص بازگشایی شوند برخی از سالن‌ها از جمله تالار هنر در بخش دولتی و همینطور تماشاخانه‌های مستقل، نوفل لوشاتو،‌شهرزاد و .. در بخش خصوصی فعالیت‌هایشان را از فردا آغاز می‌کنند اما مجموعه تئاتر شهر هنوز شرایطش برای آغاز نمایش‌ها مشخص نیست.

از زمان ابلاغیه دستورالعمل بازگشایی سالن‌ها تا ابتدای تیر ماه که فردا باشد، مواردی از جمله اجراهای تئاترهای خیابانی در برخی استان‌ها و همینطور در استان تهران صورت گرفت که نشان داد کارنامه موفقی به لحاظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و موارد متعدد در زمینه رعایت بهداشت می‌توانیم داشته باشیم که امید می‌رود برای فضاهای مسقف تئاترهای صحنه‌ای نیز چنین شرایطی را بتوانیم رعایت کنیم.

*تمهیدات اداره کل هنرهای نمایشی در استانه بازگشایی سالن‌ها

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در آستانه بازگشایی سالن‌های نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد: برخی از سالن‌ها از فردا فعالیت‌هایشان را براساس برنامه‌ریزی که داشته‌اند، باز می‌کنند . تئاتر شهر هم به تازگی مجهز به سیستم‌های ضدعفونی کننده براساس پروتکل تنظیم کننده خود ما شده است اما دیگر برای تغییر شرایط در صورت افزایش آمار کرونا هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و ما براساس همان ابلاغیه گذشته قرار است کارها را در همه سالن‌ها در تهران و شهرستان‌ها شروع کنیم.

وی در ادامه گفت: مدیران کل استان‌ها مدام از ما می‌پرسند که تکلیف ما چیست و ما هم می‌گوییم که این تاییدیه معاون وزیر است . با این حال اگر دستور جدید آمد ما هم باید خود را با‌ آن وفق دهیم.

آشنا در پاسخ به این سؤال که در استان‌های وضعیت قرمز به لحاظ کرونایی آیا قرار است سالن‌های تئاتر بازگشایی شوند یا خیر،‌گفت: این دستورالعمل بازگشایی استثنایی برای استانی قائل نشده است و برای تمام شهرها ابلاغ شده منتها ما خودمان براساس شرایط برخی استان‌ها گفتیم با احتیاط کامل کارها جلو برود و توصیه ما این است که با تئاتر خیابانی و نمایشنامه خوانی و با توجه به فاصله گذاری اجتماعی در استان‌هایی که شرایط زرد است، شروع کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بازرسی سالن‌ها برای توجه به مسائل بهداشتی همچنین اظهار داشت: ما این همه ظرفیت را نداریم که همه سالن‌ها را همزمان مدام چک کنیم اما این قرار را گذاشتیم که برخی دوستان در شرایطی سرزده از سالن‌ها بازدید کنند با خود مدیران سالن‌ها نیز در این زمینه صحبت کردیم قرار شد تمهیداتی فراهم کنیم و همه با احتیاط با کار برخورد کنند تا ببینیم به تدریج شرایط چطور می‌شود.

*چه نمایش‌هایی اجراهای آغازین خواهند بود؟

از فردا قرار است هفت نمایش به صحنه سالن‌های مختلف برود.

 «آگوست در اوسیج‌کانتی» به نویسندگی تریسی لتس  و کارگردانی میکاییل شهرستانی.  خانه نمایش مهرگان- سالن شماره ۱  از فردا ساعت 20 با بازی زهره یعقوبی، شیرین فرخنده‌نژاد، مریم فرح‌آبادی، بهادر باستان‌حق، ماهی مشیری، مرجان رزم‌آزما، حسین زنگنه، دلارام زرگر، سامره حسن‌زاده، مسعود آشوری و علی قنبرزاده با صدای میکاییل شهرستانی. 

«و همیشه پاییز»  تالار مولوی- سالن اصلی ساعت 18 از ششم تیر ماه ، نویسنده و کارگردان مهیار جوادی‌ها، بازیگران: آبان حسین‌آبادی، یکتا طبیبی . بیست و پنج نوامبر ۲۰۱۹ خواب می‌بینم، دارم خواب می‌بینم که جلوی لپ تاپمم، سر کلاس نشستم. همه حرف می‌زنن و من نمی‌فهمم. کلمات رو می‌شناسم اما وقتی کنار هم می‌شینن، نمی‌تونم یه جمله کامل از توش دربیارم. بیست و پنج نوامبره و من نگرانم، کلاس شروع می‌شه، موضوع پایان‌نامم رو تو ذهنم مرور می‌کنم: هویت شی‌ای در عکس. من باید موضوع پایان‌نامم رو بگم. مکث می‌کنم. کلمات رو تو ذهنم مرور می‌کنم. می‌چسبونمشون به‌هم. نوبت من می‌شه. ازم به فارسی می‌پرسن موضوع پایان‌نامت چیه؟ مکث می‌کنم. همه ساکت می‌شن. خواب می‌بینم فارسی یادم رفته.

نمایش «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوه‌نژاد به زودی و پس از پایان تعطیلی سالن‌های نمایشی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در «کافه پولشری» ماجرای زنی روایت می‌شود که به تنهایی مدیریت یک کافه را برعهده دارد و همزمان خاطرات و فراز و فرودهای زندگی‌اش را با تماشاگر به اشتراک می‌گذارد.

«پنهان‌خانه پنج در» تالار مولوی- سالن اصلی ، پنج‌شنبه 5 تیر ساعت 20/30 به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه. بازیگران: علیرضا رشیدی، کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی. درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می‌ترسانند، در زمانه‌ای که آگاهی برای زنان جرم محسوب می‌شد عطری‌جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمه‌ها و در آخر بیگانگان و مغول‌ها بر آن‌ها وارد می‌شوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند.

«ابر شلوارپوش» تالار مولوی- سالن کوچک . یکشنبه ۰۱ تیر- ساعت ۱۹ . نویسنده، کارگردان، بازیگر: علیرضا اخوان . 

«است» تئاتر مستقل تهران اول تیر- ساعت ۱۹ . نویسندگان: پرنیا شمس، امیر ابراهیم‌زاده و کارگردان: پرنیا شمس . بازیگران: پروانه ذابح، یاسمن رسولی، ترانه یوسفی، شادی صف‌شکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی و ماهور میرزانژاد. 

«یازده جریحه روح» تئاتر مستقل تهران ، سه شنبه 3 تیر.ساعت 21. نویسنده و کارگردان: فرزاد امینی . بازیگران: مهدی بازدار، نازنین‌زهرا برومند، محمد پسندیده‌کار، سروش حائری، آزیتا رحیمی، فرزانه فرجی، نیلوفر فولادی، مونا کریمی، کیانا کریم‌پور، مهربان کشاورزی، رضا میرجلیلی. براساس ۱۱ داستان کوتاه مجموعه «سه قطره خون» اثر صادق هدایت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تئاتر هنر بازگشایی سالن ها بازگشایی تئاتر هنر بازگشایی سالن ها بازگشایی سالن های تئاتر بازگشایی تئاتر قادر آشنا پروتکل های بهداشتی هنرمندان ویروس کرونا کل هنرهای نمایشی بازگشایی سالن ها سالن های تئاتر سالن ها استان ها تیر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، رئیس حوزه هنری استان چهارمحال وبختیاری گفت : از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری استان نیز حضور دارند.

احسان قائدی افزود : پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مشارکت شرکت سنگ‌آهن بافق از ۱۸تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

به گفته وی : نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

رئیس حوزه هنری استان گفت : بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه ها در همایش استانی تئاتر بچه های مسجد شرکت کرده اند.

گفتنی است، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898999

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • بهانه عجیب حسین وفایی بعد از شکست؛ اینجا بوی بد می‌دهد/ مورفی به حسین وفایی: دیگر به اینجا برنگرد!
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر