Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمید قزوینی روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت به مناسبت سالگرد شهادت شهید دکتر مصطفی چمران در یادداشتی به یک ویژگی شخصیتی مهم این چهره تاثیرگذار جریان مقاومت پرداخته است. قزوینی مسئول پروژه تاریخ شفاهی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و مورخ کتاب‌هایی، چون «یاران موفق: خاطرات آیت‌الله سیدمرتضی مستجابی»، «حدیث روزگار: خاطرات استاد سیدهادی خسروشاهی»، «خاطرات محمدرضا حافظ نیا»، «من و آقاموسی: خاطرات آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی از امام موسی صدر» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌دانیم که شهید چمران از اصحاب خاص امام موسی صدر بود و این دو شخصیت برجسته تاریخ مشترک مهمی باهم دارند. یادداشت حمید قزوینی را در ادامه بخوانید:

مصطفی چمران از معدود شخصیت‌هایی است که همۀ جناح‌های سیاسی، از ملی مذهبی تا اصولگرا و اصلاح‌طلب و دیگران، درباره او سخن گفته و هریک روایت خود را دقیق‌تر و کامل‌تر می‌داند.

در سال‌های اخیر شماری از نویسندگان و هنرمندان، تلاش کرده‌اند با تمرکز بر قطعاتی از زندگی این چهرۀ دوست‌داشتنی، آنچه خود مطلوب می‌دانند، در قاب‌هایی کوچک و ناقص و پر ابهام و بعضاً تکراری به مخاطب ارائه کنند. هر کدام از این‌ها اگر تلاشی صادقانه بوده باشد، تنها گوشه‌ای از تصویر آن یگانه را بازتاب می‌دهد.

واقعیت این است که زندگیِ حماسی و رمزآلود شهید چمران، از تهران تا آمریکا و سپس اقامت در جنوب لبنان تا بازگشت به ایران و فعالیت‌ها و دلدادگی‌های او نمونۀ کاملی از جمع اضداد است و اتفاقاً همین ویژگی نقطۀ قوت اوست.

چه بخواهیم و چه نخواهیم او ضمن تعهد به مهندس بازرگان و مشی اصلاح طلبانه‌اش، به امام خمینی و روش انقلابی او نیز پایبند است. چمران در عین حال که خود را وقف برنامه‌های امام موسی صدر در جنوب لبنان و مقاومت در برابر اسرائیل می‌کند، به گروه‌های فلسطینی هم بدبین است.

چمران می‌تواند طبعی لطیف و هنرمندانه داشته باشد و در همان حال سلاح به دست گرفته و راهی جنگ شود. او با وجود آنکه اهل تدین و تشرع است، اما نگاه تنگ نظرانه به غیر متدینان ندارد و کار را بر آنان سخت نمی‌گیرد...

به این فهرست، موارد دیگری هم می‌توان افزود که به همین‌ها بسنده می‌کنم.

فقط می‌گویم که چمران منحصر به قرائت یک فرد و جریان خاص نیست و برای شناخت او باید همۀ ویژگی‌هایش را دید و از نگاه حداقلی به او اجتناب کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید چمران امام موسی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود فراستی: یک نقد مثبت برای کیارستمی دارم که از آن پشیمانم (فیلم)

مسعود فراستی منتقد سینما، در برنامه «عیدی اچ‌دی» درباره رابطه‌اش با عباس کیارستمی گفت:کیارستمی می‌گفت که در دنیا فقط دو منتقد هستند که مخالف فیلم‌های من نظر می‌دهند و می‌نویسند که یکی از این دو، فراستی‌ست. ما هروقت یکدیگر را می‌دیدیم رابطه بسیار محترمانه‌ای از خود بروز می‌دادیم. من در مورد خانه دوست کجاست نقد مثبت نوشتم و الان پشیمانم.

روزهای آخر زندگی کیارستمی من با یکی از دوستانش تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم ببینمش. او گفت بگذار کمی بهتر شوم بعد هم را ملاقات می‌کنیم. 

اگر نقدهای من در رابطه با آثار کیارستمی را بخوانید از نظر دیگران بنیان‌کن است و خیلی تند است.

عباس کیارستمی بدلی نبود و من او را دوست داشتم. از فیلم‌هایش اما هیچ خوشم نمی‌آمد. یک نقد مثبتِ بد و غلط هم در مورد یکی از فیلم‌هایش دارم.

 

منبع:چارسو فرهنگ

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 6 سال با ادبیات تُند و +18 مسعود فراستی (فیلم)

دیگر خبرها

  • انتقاد تند گوندوگان از خودش!
  • تعابیر عجیب حدادعادل در تعریف از نوه‌هایش
  • فیلم| ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد!
  • یاد یاران، روایتی از زندگی و خاطرات ماندگار شهدای والا مقام
  • ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! (+فیلم)
  • مسعود فراستی: یک نقد مثبت برای کیارستمی دارم که از آن پشیمانم (فیلم)
  • لیزر را جمع کنید: مودریچ را کلافه کردند! (عکس)‏
  • حال و هوای حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایام نوروز + فیلم
  • توضیحات ظریف درباره خاطرات دوران وزارت خارجه
  • بخشش باید فرهنگ گدایی را ریشه‌کن کند