Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@22:52:56 GMT

اوضاع پیچیده تئاتر در آستانه بازگشایی

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۱۷۱۷

اوضاع پیچیده تئاتر در آستانه بازگشایی

در شرایطی که بازگشایی سینماها یا دست‌کم کیفیت بازگشایی با انصراف دو فیلمی که پیش‌بینی می‌شد در جذب مخاطب موثر باشند، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته، تعدادی سالن تئاتری از فردا باز می‌شوند تا شاید بقیه سالن‌ها و گروه‌های اجرایی متوجه شوند، اوضاع میان تئاتر و تماشاگرش در روزهای کرونایی چند، چند است.

به گزارش ایسنا، از اول تیرماه تعدادی از تماشاخانه‌های تهران با اجرای چند نمایش پس از حدود چهار ماه بازگشایی می‌شوند تا شروع رسمی فعالیت‌های تئاتری در سال 99 کلید بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نکته مهم در شروع دوباره فعالیت‌های تئاتری این است که برخلاف آنچه در سینما برای بازگشایی سالن‌ها تاکید می‌شد که فیلم‌هایی برای ترغیب مردم در رفتن به سینما اکران شود، در تئاتر اصلا چنین بحثی جدی نبوده و آثاری هم که قرار است روی صحنه روند چندان تبلیغ پرشماری نسبت به تعطیلی طولانی مدت تئاترها ندارند.

البته از آنجا که ماهیت اجرای تئاتر با اکران فیلم در سینما فرق دارد، خیلی هم نمی‌شود ایرادی وارد کرد که چرا اجرای نمایش‌های جذاب‌تری برای حضور علاقه‌مندان برنامه‌ریزی نشده یا مثلا چرا سالن‌های پرمخاطب و شناخته شده‌ای مثل تئاتر شهر و ایرانشهر در میان مراکز میزبان مخاطب از اول تیرماه نیستند؟

پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد برنامه‌های تئاتر شهر و پاسخ قطعی گروه‌هایی که در اسفند سال قبل روی صحنه بودند، احتمالا تا یکی دو روز آینده معلوم می‌شود، اما ایرانشهر وضعیتی کاملا متفاوت دارد و طبق گفته مدیرش ممکن است سالن‌های آن تمام تابستان خالی باشند.

حسین مسافر آستانه در این باره به ایسنا گفت: گروه‌هایی که برای این مجموعه در فهرست اجرا بودند برای شهریور و اکثرا مهر به بعد آماده اجرا هستند. من مستقیم و غیرمستقیم با کسانی که از اسفند سال قبل تاکنون در جدول اجرای ایرانشهر  بودند، صحبت کردم ولی هیچ کدام آمادگی نداشتند که تیر و مرداد کارهای خود را روی صحنه ببرند. البته دلایل آن‌ها هم قابل درک است چون در صورت مهیا کردن شرایط برای اجرا و به آمادگی رسیدن گروه، با این مسئله روبرو هستند که چطور در سالنی با نصف یا شاید حتی یک سوم ظرفیت روی صحنه روند.  

وی افزود:در حال حاضر خیلی چیزها به هم وابسته است و همه وابسته به یک شرط اصلی یعنی کرونا هستیم. شدت گرفتن موج دوم کرونا از جمله مسائلی است که هم گروه‌ها و هم تماشاگران به آن فکر می‌کنند و اگر ذره‌ای خطر وجود داشته باشد باز کردن سالن غیرمعقول است. در حالی که برقراری شرایط ایمن را پس از موج دوم، هنوز کسی تضمین نکرده است. با این حال اگر گروهی بتواند با شرایط فعلی اطلاع‌رسانی و تبلیغ کند و روی صحنه رود، من خودم استقبال می‌کنم که این اتفاق بیفتد چون در نهایت مجبوریم خود را با  شرایط وفق دهیم.

مسافر آستانه همچنین گفت: حتی خود من هم ممکن است اجرا داشته باشم و نمایش «برگشتن» را که قبل از شیوع کرونا برای سالن «سرو» با تغییر گروه بازیگران آماده کرده بودم، روی صحنه ببرم . این نمایش به دعوت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حال تمرین بود که با شیوع کرونا متوقف شد و الان یک هفته‌ای است که تمرین را دوباره شروع کرده‌ایم ولی اینکه آیا به اجرا خواهد رسید و حمایت چطور خواهد بود را هنوز نمی‌دانیم و باید یکی دو هفته دیگر هم منتظر باشیم.

اگرچه وضعیت این دو مجموعه مهم تئاتری فعلا تعطیلی سالن‌هاست، اما بعضی سالن‌های خصوصی از فردا آمادگی میزبانی از تماشاگران خود را دارند از جمله تئاتر مستقل تهران که نمایش‌ «است» به کارگردانی پرنیا شمس، تالار مولوی «ابر شلوارپوش»  به کارگردانی علیرضا اخوان و تماشاخانه مهرگان «آگوست در اوسیج‌کانتی» به کارگردانی میکاییل شهرستانی را از روز اول تیرماه روی صحنه خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازگشایی تئاتر روی صحنه سالن ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال شدن پروژه ساخت بزرگترین سالن آمفی‌تئاتر استان توسط دانشگاه پیام نور ایلام

ایسنا/ایلام رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام گفت: با حمایت‌های استانداری فاز دوم آمفی‌تئاتر دانشگاه پیام نور استان ایلام آغاز شد.

دکتر فرزاد اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دانشگاه پیام نور استان ایلام با تلاش‌های فراوان  و با حمایت‌های دولت در مسیر رشد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی در سطح کشور قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام گفت: با حمایت‌های استانداری فاز دوم آمفی تئاتر دانشکاه پیام نور استان ایلام از دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است.

وی افزود: این آمفی تئاتر یکی از بزرگترین آمفی تئاترهای استان ایلام است که با توجه به موقعیت مناسب شهری دانشگاه پیام نور مرکز استان، هم زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را فراهم می آورد و هم می تواند بسیاری از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی ادارات و نهاد عمومی و مردمی استان را پوشش دهد.

اسفندیاری ضمن تقدیر از حمایت های صورت گرفته اعلام کرد: در دو سال گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور استان در جشنواره‌های حرکت، رویش، نشریات و.... به مقام های اول و دوم کشوری دست یافته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
  • آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • فرزند زمانه خود باش
  • داود آزاد به صحنه می‌رود
  • فعال شدن پروژه ساخت بزرگترین سالن آمفی‌تئاتر استان توسط دانشگاه پیام نور ایلام
  • «پینوکیو» در تالار هنر خوانش می‌شود
  • میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد از ۱۰ نمایش در سال جدید
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری
  • قطب‌الدین صادقی و ۴ پروژه تئاتری/ از کاخ سعدآباد تا کانون