Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی کاربران خواستار بررسی روند جذب نماینده سابق سراوان به عنوان هیات علمی دانشگاه شده‌اند که در پیگیری این مطالبه، مرکز جذب وزارت علوم، ادعای وجود فشار، لابی یا اقدام خلاف قانون در جذب این نماینده سابق مجلس را رد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا نماینده هتاک عضو هیأت علمی دانشگاه شد؟» شائبه وجود برخی لابی‌ها برای جذب محمد باسط درازهی نماینده سابق سراوان در دانشگاه را مطرح کرده‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده سابق مجلس،‌ پیش‌تر به دلیل رفتارش با یک کارمند دولتی و انتشار فیلم این اتفاق مورد توجه قرار گرفته بود.

*ماجرای عضویت نماینده سابق سراوان در هیأت علمی دانشگاه چیست؟

قضیه از این قرار است که شنیده شده که در روزهای آخر مجلس دهم درازهی موافقت لازم را برای عضویت در هیات علمی مجتمع آموزشی سراوان در سیستان و بلوچستان را به دست آورده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس، گفت: این سؤال باقی است که اگر یک نماینده مجلس شایستگی عضویت در هیأت علمی را دارد چرا پیش از آن نتوانسته این کار را انجام دهد؟

وی ادامه داد: تعداد زیادی دکترای بیکار در کشور وجود دارد که شغل مناسبی پیدا کنند؛ اما برخی مدیران و مسئولین و نمایندگان با فوق لیسانس توانسته‌اند موافقت مسئولان را برای عضویت هیأت علمی دانشگاه کسب کنند.

*هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی تاثیری در فرآیندهای قانونی جذب اعضای هیات علمی ندارد

خبرنگار فارس این موضوع را از هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کرد. محمدعلی کی نژاد رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره به خبرنگار فارس، تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نقش سیاست‌گذاری را بر عهده دارد و تکالیف اجرایی بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم است.

وی خاطر نشان کرد: اما هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی تاثیری در فرآیندهای قانونی جذب اعضای هیات علمی ندارد و همه امور مربوط به جذب هیات علمی فارغ از مقام و نام شخص، بر اساس قوانین و مقررات جاری، انجام می‌شود.

* مراحل طی شده در مورد پرونده مورد بحث، مقدماتی است 

خبرنگار فارس این موضوع را از مرکز جذب وزارت علوم، پیگیری کرده است و این مرکز در پاسخ به این پیگیری، بر عدم وجود هرگونه لابی یا فشار در جذب نماینده سابق سراوان به عنوان عضو هیات علمی در مجتمع آموزش عالی حوزه انتخابیه تاکید کرد.

مرکز جذب اعضای هیات علمی با رد ادعای وجود فشار یا لابی یا هرگونه اقدام خلاف رویه های قانونی در مورد جذب آقای باسط درازهی اعلام کرد:
۱- درخواست تجدیدنظر و اعمال ماده ۲۰ حق قانونی همه کسانی است که در بررسی بدوی پرونده ها در هیات های اجرایی جذب نمی توانند رای مثبت اعضا را جلب نمایند که به صورت طبیعی در مورد بیش از ۹۵ درصد از پرونده های مشابه، درخواست و انجام می شود.
۲-پرونده آقای درازهی در تاریخ ۹۸/۰۷/۱۷در هیات اجرایی جذب این مجتمع مطرح و با رای قبول اعضا مواجه نشده بود و ایشان در تاریخ ۹۸/۰۸/۰۸ درخواست تجدیدنظر و اعمال ماده ۲۰ کرده بودند. برای برگزاری جلسه تجدیدنظر برحسب ماده ۲۰ دو نفر از نمایندگان هیات مرکزی جذب، جایگزین دو نفر از اعضای هیات اجرایی می‌شوند که چون باید این دو نفر به لحاظ مسائل بومی منطقه ای، از غیر از منطقه سیستان و بلوچستان انتخاب شوند، برگزاری جلسات مربوطه در نوبت بررسی قرار گرفت. لکن به دلیل مشکلات شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری جلسه حضوری مدتی به تاخیر افتاد تا آنکه نهایتا طی ۲۰ روز گذشته جلسات کارگروه علمی و عمومی و جلسه هیات اجرایی جذب ایشان به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد و هیچ کدام از این جلسات در وزارت علوم برگزار نشده است بلکه در قالب هیات اجرایی دانشگاه و با معرفی نمایندگان هیات مرکزی از دو دانشگاه معتبر دولتی خارج از استان و از اساتید شناخته شده گروه علمی مورد تقاضای داوطلب برگزار شده است. استعلام و تحقیق معمولا در پروسه تجدیدنظر تکرار نمی شود ولی در مورد این پرونده باتوجه به گذشت مدت طولانی از استعلام و تحقیق قبلی به عنوان پروسه هم عرض انجام شد که هنوز پاسخ آن دریافت نشده است. قبل از دریافت نتایج آن، پرونده از مجتمع دانشگاهی مربوطه به وزارت علوم جهت تایید نهایی ارسال نمی شود. مطمئنا روال های قانونی در مورد این پرونده و سایرپرونده ها برابر مقررات هیات عالی جذب، محفوظ می شود و هیات مرکزی جذب تحت تاثیر هیچ لابی یا فشاری نخواهد بود. بکار گیری واژه تصویب و یا عدم تصویب عضویت یک داوطلب عضویت هیات علمی قبل از اتمام پروسه که منوط به طرح در جلسه هیات مرکزی است، غیر فنی و ناصحیح است. مراحل طی شده در مورد پرونده مورد بحث مقدماتی است و تاکنون منجر به رای تایید عضویت یک متقاضی نگردیده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه مجلس شورای اسلامی سراوان وزارت علوم دانشگاه مجلس شورای اسلامی سراوان اعضای هیات علمی آموزش عالی لابی نماینده سابق سراوان جذب اعضای هیات علمی هیأت علمی دانشگاه هیات اجرایی وزارت علوم هیات مرکزی مرکز جذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول

پیش نشست پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با رویکرد اندیشه تمدنی امام رضا(ع) عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس با موضوع محوری «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» در پردیس دانشگاه آرال استانبول برگزار شد.  

در این نشست، قدیر جان‌آتان، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول، علی راد، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، محمد نوردوغان، عضو هیأت علمی دانشگاه آرل استانبول، حسن کارابولوت، مترجم و نویسنده و امید آکتاش نویسنده، شاعر و محقق  ترک سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست، حسن کارابولوت، پژوهشگر و نویسنده ترک دبیرپیش نشست، پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی، دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) را قرائت کرد. در این پیام آمده است: تلاش کنگره جهانی امام رضا(ع) بر این است که بتواند با جلب توجه اندیشمندان سراسر جهان، امتداد حوزه‌های فکری و تمدنی امام رضا(ع) را در دنیا به صورت بهتر و گسترده تری توسعه دهد، امروزه عدالت، یک مسأله جهانی است و جزو اصول عامه بوده و در نوع خود موضوع بسیاری از مسائل در سطح جهان است.

قدیر جان‌آتان، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول نیز در سخنان خود، به مفاهمه و همگرایی عدالت و در خصوص دوسویی عدالت در اسلام از جمله عدالت، حقیقت، کرامت، تبعیض، ظلم پرداخت.

از دیگر سخنران این نشست؛ علی راد، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در سخنانی به ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا(ع) و احیای میراث گرانقدر رضوی در فراگیری عدالت و پرهیز از ظلم خواهند اشاره داشت.

محمد نوردوغان هم در سخنانی، درباره حیات پربرکت امام رضا علیه السلام گفت: در اهمیت عدالت همین بس که قرآن آن را غایت ارسال رسل و انزال کتاب و میزان توصیف می‌کند.

شایان ذکر است، این نشست از طریق کانال ۱۴ ترکیه و کانال سحر جمهوری اسلامی ایران و همچنین، کانال یوتیوب نمایندگی فرهنگی کشورمان در استانبول پخش شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • امضای اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد