Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: باید تدابیری بیاندیشیم که تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس به دولت اثرگذاری بیشتری داشته باشد. ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس، روح الله متفکرآزاد با اشاره به  اهمیت جایگاه تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: با توجه به اینکه 5 نفراز نمایندگان به قید قرعه می‌توانند در هر جلسه صحن مجلس تذکر شفاهی بدهند و ممکن نماینده‌ای یک ماه در نوبت باشد اما نتواند تذکر خود را بیان کند، در این موارد نمایندگان می‌توانند از تذکرات کتبی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی مواقع اتفاقی در یک حوزه انتخابیه رخ می‌دهد و نماینده آن حوزه حتما باید در آن زمینه موضع‌گیری کند؛ برای مثال اگر آب آشیامیدنی مردم در یک حوزه انتخابیه دچار قطعی شود، مردم توقع دارند نماینده آن‌ها در مجلس شورای اسلامی موضع گیری کند. در تذکرات کتبی یا شفاهی نماینده می‌تواند موضوعات این چنینی را مطرح کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در شمال کشور تقویت شود‌عضو هیئت‌رئیسه مجلس: اقدام دولت در تعیین سن برای ارائه تسهیلات ازدواج غیرقانونی استسه گام غرب برای افزایش فشارها بر ایران/مجلس در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها می‌ایستد

وی افزود: از آنجایی که امکان بیان تذکر شفاهی را در هر جلسه می‌توان فقط به تعداد معدودی از نمایندگان اختصاص داد، در تذکرات کتبی، نمانیدگان می‌توانند تذکرات خود را مطرح کنند و توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی قرائت شود.

متفکرآزاد با بیان اینکه تذکرات کتبی و شفاهی بخشی از فرایند نظارت مجلس است، ادامه داد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و رئیس‌جمهور از تذکرات مطلع می‌شوند. تذکرات کتبی مهم و ارزشمند است اما برای اثرگذار بودن تذکرات کتبی باید در مجلس یازدهم تدبیر و برنامه‌ریزی کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی تذکری در صحن قرائت می‌شود، برای رئیس جمهور یا دفاتر وزارتخانه‌های مختلف ارسال می‌شود، علاوه بر این باید برای پاسخ‌گیری بهتر نیز تدبیر کنیم. طبیعتا اگر به تذکرات نمایندگان پاسخی ندهند، عکس العمل‌های جدی‌تر باید انجام شود؛ مثلا وقتی 10 تذکر داده می‌‍شود اما پاسخی داده نمی‌شود باید سوالی مطرح شود تا وزارتخانه‌ها پاسخگوتر شوند.

وی با بیان اینکه اکنون الزامی برای پاسخگویی وزارتخانه‌ها به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان وجود ندارد، افزود: تذکر ابزاری است که اگر وزارتخانه‌ها متوجه شوند، به نفعشان است تا سریعتر پاسخ دهند. اما به طور کلی وزارتخانه‌ها یا رئیس‌جمهور وظیفه‌ای مانند آنچه در قبال استیضاح یا سوال دارند، در قبال تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان ندارند.

متفکر‌آزاد با بیان اینکه از نمایندگان خواهش کرده‌ایم تا موضوعاتی را تذکر دهند که نمی‌توان با شیوه دیگری از پیگیری‌ها، آن مشکل را حل کرد، اظهار داشت: تلاش می کنیم تا تذکراتی که یک موضوع دارند را تجمیع کنیم و با امضاهای متعدد مطرح شود  تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. برای مثال تذکری در مورد یک سیاست ضد جمعیت و خانواده، به امضای حدود 40 نفر از نمایندگان رسید، قطعا با این روش تذکر، موثرتر خواهد بود. سعی می‌کنیم به سمت تجمیع تذکرات برویم و باید به دنبال ایجاد سازوکاری دقیق در آن زمینه باشیم.

انتهای پیام/115/ ت

R7887/P1336/S6,47/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مجلس آذربایجان شرقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس آذربایجان شرقی مجلس آذربایجان شرقی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارتخانه ها رئیسه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتمام بررسی لایحه جامع تجارت در مجلس یازدهم اظهار کرد: این لایحه در ۵ دوره مجلس و حدود ۲۰ سال بلاتکلیف مانده بود ولی به همت نمایندگان مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد.

وی افزود: متن آن، متن غنی و قوی است و حقوقدانان زیادی روی آن کار کرده‌اند و قانون جامع و قوی به تصویب رسید و از کمیسیون حقوقی و قضایی، رئیس کمیسیون، معاونت قوانین و نمایندگان بابت همراهی و همکاری خود و تعیین تکلیف این لایحه قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: لایحه مذکور می‌تواند گام موثری در بحث تجارت و تعیین تکلیف شرکت‌ها داشته باشد و از دولت نیز بابت همکاری در این موضوع تشکر می‌کنیم و امیدواریم این گام مبارک در مسیر رونق اقتصادی موثر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • انتخاب اعضای هیئت رئیسه فدراسیون سه گانه
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • از هزینه شدن جایگاه رهبری در امور حزبی ممانعت شود
  • درخواست از بیت رهبری درپی تکرار یک ادعای عجیب درباره ریاست مجلس آینده
  • احترام نظامی به جایگاه هیئت رئیسه مجلس
  • افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • تذکر یک نماینده مجلس درباره تلاطمات بازار ارز و دستکاری دولت در جداول بودجه ۱۴۰۳ /قالیباف پاسخ داد