Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرودی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آب های داخلی) در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  در خصوص انتشار تصاویر مرگ میلیون‌ها بچه ماهی در دریاچه هامون گفت: بعضی از ماهی‌هایی که در تالاب تلف شدند ارزش غذایی و اقتصادی ندارند.

او افزود: با کاهش آب ورودی به رودخانه هیرمند و به تبع آن سهمیه بندی جریان آب برای تمامی ذینفعان، توسط دستگاه‌های ذی ربط، کاهش قابل توجه و قطع جریان آب در رودخانه هیرمند از محل سد سیستان به سمت دریاچه حادث  شده است که این امر منجر به گرفتار شدن تعدادی از ماهیان در گودال‌های این رودخانه می شود این مهم در کنار افزایش قابل توجه درجه حرارت، که خود عامل تبخیر بیشتر و کاهش اکسیژن محلول آب می‌باشد از عوامل اصل تلفات ماهیان  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد:غالب ماهیان گرفتار شده کوچک و از نوع هرز می‌باشند و ماهیان درشت و غیر هرز نیز توسط صیادان و اهالی روستاه‌های اطراف نهراب برابر تجربیات و آموزش ها، مورد صید و بهره برداری قرار می‌گیرند.

شاهرودی افزود: در مورخه ۲۷/۳/۱۳۹۹ و با کاهش آب ورودی و افزایش قابل توجه دمای هوا و تعدادی از ماهیان هرز در این گودال‌ها گرفتار و تلف  شدند که با جاری شدن اب لاشه‌های آن‌ها در کنار روستای ده دراز دپو می شود که توسط صیادان جهت خشک کردن و ارسال به کارخانه‌های پودر ماهی جمع آوری شده است ماهیان خوراکی و بزرگتر نیز توسط صیادان برای مصرف و یا آبزی پروران جهت پرورش صید شده است

مدیرکل شیلات استان افزود: پیرو این اتفاق، بازدید میدانی با مدیرکل محیط زیست استان صورت پذیرفت و مقرر شد  حق ابه تالاب در روز‌های که دمای هوا افزایش و اب ورودی کاهش می‌یاید در رودخانه جاری  شود تا از تلفات ماهیان جلوگیری گردد ضمنا این اداره کل آموزش و ساماندهی گروه‌های صیادی و ابزی پروران و رصد رودخانه‌ها و دریاچه را در دستور کار خود قرار داده است و از عموم مردم، خصوصا اهالی گرانقدر مطبوعات درخواست همکاری و ارائه اطلاعات در این زمینه را دارد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست سیستان مرگ ماهیان تالاب هامون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان به شدت مسری بوده که در گوسفند و بز ایجاد بیماری می‌نماید. با توجه به اینکه میزان تلفات در گوسفند ۱۰ درصد و در بز‌ها تا ۸۵ درصد می‌رسد، در صورت مشاهده تلفات بالا در بز‌های گله نسبت به گوسفندان، باید به این بیماری مشکوک شد.

وی افزود: تب شدید، ترشحات بینی و چشمی، تورم مخاط دهان و لثه، اسهال، مشکل در تنفس از علائم بالینی بیماری و زخم‌های گسترده به همراه نکروز در دستگاه گوارش از علائم کالبد گشایی است.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به اهمیت این بیماری در دام‌های اهلی و وحشی از دامداران خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای نسبت به ایمن سازی دام‌ها علیه این بیماری توجه جدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • صدور اسناد مالکیت پنج تالاب و ۲ رودخانه خوزستان
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • ایمن سازی دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان طرقبه شاندیز
  • شاه ماهی ۳۰۰ کیلویی به رود ارس برگشت
  • صادرات ۲۰ تن ماهی قزل آلای لرستان به خارج از کشور
  • صید کیلکا ۱۲ درصد افزایش یافت
  • هوشمندسازی در کاهش تلفات از اولویت‌های پلیس راهور
  • دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید
  • آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد