Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد هستند معلمانی که قراردادشان در حد کارگران ساختمانی هم نیست و تلاشی برای به رسمیت شناخته شدنشان نمی‌شود و سال‌ها لطف و کرامتشان در تأمین نیاز سیستم آموزش و پرورش به معلم از طرف آنها وظیفه انگاشته شده است.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-رضا رضوی؛ یک کج‌سلیقگی احتمالا عمدیِ کوچک در ابتدای تعریف روابط معلمان با مدارس غیرانتفاعی شکل‌گرفته و این معلمان در ذیل قانون وزارت کار، تعاون و رفاه تعریف‌ شده‌اند درحالی‌که اساساً شکل کار آن‌ها در نوع این قراردادها نمی‌گنجد و رویه‌ای نامطلوب در مقایسه با دیگر گروه‌های معلمان آموزش‌وپرورش برای آن‌ها به کار گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌های میدانی خبرنگار خبرگزاری آنا نشان می‌دهد که همین قانون نیم‌بند وزارت کار هم در بسیاری موارد و با دستاویزهای مختلف زیر پا گذاشته می‌شود.

بااینکه آموزش‌وپرورش مدام در مورد کمبود معلمان در کشور صحبت می‌کند و از آمار بیش از 197 هزاری این کمبود سخن به میان می‌آورد سال‌هاست که جمعی 200 هزارنفری از این معلمان در مراکز و مدارس غیردولتی مشغول به کار هستند و علیرغم درخواست‌های مکرر آنان هیچ اقدامی برای تغییر قانون به‌کارگیری و تغییر وضعیت آنان انجام‌نشده و این معلمآن‌همچنان تحت تابعیت قانون کار و به‌عنوان یک کارگر مشغول به کار هستند.

«کارزار» معلمان غیرانتفاعی و درخواست استخدام

این معلمان به‌تازگی در سایت «کارزار» که محلی برای اعلام مطالبه مردمی است نامه‌ای را تنظیم و به اشتراک گذاشته‌اند تا با امضا آن موردتوجه بیشتر مسئولین قرار گیرد. در این متن که تا لحظه تنظیم این گزارش 19 هزار و 726 نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است: «طبق اظهارات مسئولین، وزارت آموزش‌وپرورش با کمبود نیرو مواجه است که در سال‌های آتی با بازنشستگی خیل عظیمی از معلمین، این کمبود رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و بهترین گزینه برای جبران این کمبود به‌کارگیری معلمین مدارس غیرانتفاعی است که نزدیک به دویست هزار معلم زبده و کارآزموده را شامل می‌شود که دارای گزینش و صلاحیت لازم، تحصیلات عالیه، تجربه‌ی کار مفید و آشنا با دوره‌های آموزشی می‌باشند و نیازمند صرف وقت و هزینه دولت جهت برگزاری دوره‌های آموزشی یک‌ساله و آزمون نمی‌باشند.

معلمین غیرانتفاعی بعد از این‌همه سال کار، در امر تعلیم و تربیت کشور، آن‌هم بدون دریافت حق‌وحقوق حداقلی خود و عدم پشتیبانی و رسیدگی مسئولین و مقامات، حق خود می‌دانند که دیگر به این ظلم پایان داده شود و برای برقراری عدالت استخدامی و رفع تبعیض بین معلمین غیرانتفاعی و سایر معلمین، با استخدام رسمی (بدون در نظر گرفتن سن و رشته‌ی این نیروها) آن‌ها را به جایگاه واقعی خود برسانید.»

چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی!

یکی از این معلمان در مورد وضعیتشان می‌گوید: بیش از ۳۰ سال است که معلمان غیرانتفاعی بار مالی هنگفتی از دوش دولت برداشته‌اند و حالا توقع دارند در جواب این لطف حداقل امتیازات را دریافت کنند و این محبت و لطف یک طرفه نباشد.
وی خطاب به مسئولین آموزش‌وپرورش می‌افزاید: باید به مدارس غیرانتفاعی به چشم دانشگاه فرهنگیان نگاه کنید نه یک کارگاه! آیا زمان آن نرسیده ایجاد یک ردیف استخدامی به این ظلم آشکار پایان داده شود؟
وی تأکید می‌کند: حقوق ناچیز آن‌هم برای ۸ ماه و بدون بیمه اصلاً در شان یک معلم نیست. مسئولین باید ما را به جایگاه اصلی‌مان برگردانند چراکه معلم گزینش‌شده غیرانتفاعی لایق استخدام دولتی است.

معلمان غیرانتفاعی بی‌پناه مانده‌اند

یکی دیگر از این معلمان می‌گوید: ما دو خواهر هستیم که به کار تدریس مشغولیم. من 7 سال سابقه کاری در غیردولتی دارم و خواهرم با 5 ماه سابقه کاری در آموزش‌وپرورش دارد و درعین‌حال من با حقوقی بسیار ناچیز و خواهرم با حقوق بالا مشغول به کاریم و پس از شیوع کرونا من بی حقوق و مزایا مانده‌ام.

وی می‌افزاید: حتی خواهرم همیشه به من می‌گوید که من از تو خجالت می‌کشم بااین‌همه سابقه و زحمت و تلاشت باید در این وضعیت باشی. ما معلم‌های غیردولتی در سکوت فریاد می‌زنیم و کسی هم‌صدای ما را نمی‌شنود.

ما قرارداد کارگری داریم نه معلمی!

یکی دیگر از معلمان می‌گوید: چون قرارداد ما زیر نظر وزارت کار بسته می‌شود و عضو آموزش‌وپرورش نیستیم و فقط موضوع آموزش ما زیر نظر این وزارتخانه است و این وزارتخانه مثلاً در مورد عدم پرداخت حقوق و مزایا در دوره کرونا نمی‌تواند وارد عمل شده و حق معلمان را بگیرد و همین موجب سوءاستفاده برخی مدیران شده است و دست معلمان غیرانتفاعی هم به هیچ جا بند نیست.

نمره رسمی می‌دهیم اما خودمان هنوز رسمی نیستیم

یک معلم دیگر به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی جالب است که من به‌عنوان معلم یک دانش‌آموز ازنظر آموزش‌وپرورش جایگاه و رسمیتی ندارم و با من مثل یک کارگر برخورد می‌شود اما نمراتی که من به شاگردانم می‌دهم رسمیت داشته و مدرک تحصیلی وی بر اساس همین نمرات صادر می‌شود.

فهرست بلند بالای مسائل معلمان غیرانتفاعی 

یکی از معلمان غیرانتفاعی گوشه‌ای از مشکلات این افراد را به‌طور خلاصه به شرح زیر اعلام می‌کند و می‌گوید که این مسائل با تغییر وضعیت قرارداد و استخدام به‌سادگی حل خواهد شد:

1- این معلمان حقوق بسیار پایینی می‌گیرند و میانگین حقوق این افراد شش‌صد تا هشت‌صد هزار تومان است که با تورم موجود در جامعه همخوانی ندارد.

2- این افراد یا به‌طور کل فاقد بیمه هستند یا از بیمه‌های هفت تا پانزده روز در ماه برخوردار هستند که بایستی بخشی از حق بیمه را از حقوق خودپرداخت کنند. (شمار بسیار اندکی از معلمان غیرانتفاعی بیمه سی‌روزه دارند.)

3- این معلمان امنیت شغلی ندارند و این قشر زحمتکش و شریف جامعه که اغلب دارای سابقه و مهارت کافی در امر تدریس هستند با کوچک‌ترین اتفاقی (نظیر بارداری، اعتراض به میزان حقوق، بیماری و ...) از کار بیکار می‌شوند.
4- با بالا رفتن سن این افراد مدارس غیرانتفاعی حاضر به استفاده از این نیروها که سال‌های جوانی‌شان را صرف تعلیم و تربیت دانش‌آموزان کرده‌اند، نیستند.

5- وجود قراردادهای موقت و بسیار متزلزل از دیگر مشکل این معلمان است و معلمان غیرانتفاعی با قراردادهای هشت تا نه ماهه مشغول به کار می‌شوند و از اردیبهشت تا مهرماه حقوقی دریافت نمی‌کنند.

 6- عدم برخورداری از مزایای در نظر گرفته شده برای کارمندان رسمی آموزش‌وپرورش مانند وام مسکن، بن خرید کالا، استفاده از امکانات خانه معلم‌ها و اسکان در مدارس در تعطیلات.

 7- عدم دریافت عیدی، پاداش و نداشتن سنوات شغلی.

 8- استفاده از نیروهای بازنشسته‌ی دولتی که فرصت حضور از جوانان جویای کار را می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود معلم غیرانتفاعی به حقوق کم راضی شود، چون نیروی بازنشسته حقوق و بیمه‌اش را از دولت دریافت می‌کند.

ازآنجاکه وزارت آموزش‌وپرورش مدعی کمبود معلم در ساختار خود است و چون این معلمان غالباً دارای تحصیلات مناسب و تجربه‌آموزشی مطلوب هستند لازم است مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد قانون‌گذار هرچه سریع‌تر برای حل مشکل این افراد و همچنین حل مشکل آموزش‌وپرورش از طریق استخدام و به‌کارگیری معلمان باتجربه مدارس غیردولتی اقدام کرده و یک‌بار برای همیشه راه را بر قراردادهای استثمار گونه معلمان ببندد.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش استخدام معلم دانش آموز مدرسه غیردولتی معلمان غیرانتفاعی معلمان غیرانتفاعی مدارس غیرانتفاعی آموزش وپرورش مشغول به کار سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳

فرهادی؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسیدن رتبه‌بندی معلمان بود، اظهار کرد: ۵۷۲ هزار معلم به رتبه خود معترض بودند که تمام اعتراضات بررسی شد و به سرانجام رسید.
میزان حقوق معلمان بعد از افزایش در فروردین ۱۴۰۳

وی افزود: ۸۵۰ هزار نفر از معلمان رتبه‌بندی شدند و از این به بعد رتبه‌بندی معلمان جدیدالاستخدام انجام می‌شود، نو معلمانی که در سال ۱۴۰۳ وارد آموزش و پرورش می‌شوند، مشمول رتبه‌بندی هستند و باید منابع مالی آن پیش‌بینی شود، رتبه‌بندی یک نظام پیوسته است و معلمان در صورت کسب شرایط هر ۴ سال ارتقای رتبه دارند.

صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش محقق نشد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه «مهمترین خبری که تمایل داشتید در سال ۱۴۰۲ اعلام کنید، اما محقق نشد، چه بود؟» گفت: صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش که محقق نشد هم‌اکنون میزان مطالبات از ۴۳ هزار میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد کاهش یافته است و اگر ۶ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کردیم، رقم مطالبات صفر می‌شد.

فرهادی درباره استخدام معلم در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: ۳۰ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس شدند همچنین مجوز استخدام ۵۱ هزار نفر را دریافت کردیم که ۴۴ هزار نفر جذب شدند و ظرفیت باقی مانده به دلیل خالی ماندن سهمیه‌ها و سایر مسائل بود.

ورود ۱۰۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۲ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی، جذب می‌شوند و ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد مدارس می‌شوند؛ بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار معلم جدید خواهیم داشت همچنین امسال، ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مربی سلامت استخدام می‌شوند که از اول مهر کار خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: سال ۱۴۰۳، ۷۳ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که تلاش می‌کنیم در صورت رضایت آنها، استمرار خدمت داشته باشند.

فرهادی درباره کمبود معلم در سال ۱۴۰۳ گفت: جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ از ۳۰ هزار نفر به سه هزار نفر در سال کاهش یافت و این وضعیت باعث کمبود معلم شد که هم‌اکنون از طریق آزمون استخدامی به دنبال جبران آن هستیم.

تلاش برای پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: دوسوم کمبود معلم از طریق ساعات حق‌التدریس یا اضافه کار معلمان جبران می‌شود، در تلاش هستیم حق‌التدریس معلمان با کمک سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و خزانه هر دو ماه پرداخت شود، سال گذشته به دلیل تأخیر در پرداخت حق‌التدریس شرمنده معلمان شدیم.

فرهادی بیان کرد: اگر می‌خواهیم معلمان شاغل و بازنشسته برای اضافه کار انگیزه لازم داشته باشند باید حق‌التدریس‌ها به موقع پرداخت شود و مبلغ پرداختی آن افزایش یابد. طرحی را با همراهی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و براساس آن حق‌الزحمه ساعات اضافه تدریس معلمان دو برابر خواهد شد.

چرا ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع نشد؟

وی درباره توزیع شیر مدارس عنوان کرد: سال گذشته دستور توزیع شیر صادر شد و در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار مالی لازم پیش‌بینی نشده بود، اما با تدابیر اتخاذ شده و همراهی معاون اول رئیس جمهور، توزیع شیر در مدارس آغاز شد و تا پایان اسفند ۴۰۲ به طور میانگین ۲۴ مورد توزیع شیر در مدارس داشتیم و بهار ۱۴۰۳ هم ۱۵ نوبت دیگر توزیع شیر خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع شیر به ۷۰ نوبت نرسید؟ مطرح کرد: شرکت‌های تولیدکننده برای شیر مدارس خط تولید آماده نداشتند و مشکل اعتباری وجود نداشت بلکه ظرفیت تولید محدود بود به همین دلیل حدود ۴۰ نوبت شیر در مدارس توزیع شد و این کار از مناطق محروم آغاز شد و مدارس تهران دیرتر از همه مناطق کشور، شیر دریافت کردند.

tags # فرهنگیان ، معلم سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد + فیلم
  • راه جبران ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش چیست؟
  • این افراد معلم می‌شوند
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان هزینه شد
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • برنامه‌های گرامیداشت مقام معلم در شهرستان زارچ
  • ۹ هزار معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟