Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو سابق شورای عالی مسکن و شهرسازی گفت: بورس مسکن زمینه افزایش قیمت را فراهم می کند و دولت برای تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن باید به سمت پیش‌فروش مسکن و استفاد از شیوۀ فروش زمین اقساطی برود.

مقداد همتی کارشناس حوزه مسکن، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش‌ نهادهای تصمیم‌گیر مبنی بر تسهیل شرایط حضور مسکن در بازار بورس، عنوان کرد: ماهیت کالای مسکن بسیار متفاوت‌تر و پیچیده‌تر از سایر کالاهای اساسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر تفاوت‌های اقتصادی نظیر غیر منقول بودن خانه، کالای مسکن، اساسی‌ترین نیاز خانوارها و غیر قابل جایگزین است که این امر تصمیم‌گیری برای این موضوع را پیچیده می‌کند. از طرفی حضور کالای صددرصد مصرفی نظیر مسکن در بازارهای سرمایه‌ای با منطق اقتصادی در تضاد است.

عضو سابق شورای عالی مسکن و شهرسازی کشور در تشریح تاثیر حضور مسکن در بازار بورس، اظهار داشت: تلاش وزارت راه و شهرسازی مبنی بر فروش متری زمین در بورس به جهت افزایش تقاضایی که به وجود می‌آورد، شرایط را برای افزایش قیمت زمین مهیا می‌سازد.

وی در بیان دیگر دلایل نادرست بودن تصمیم فروش متری زمین و مسکن در بورس، افزود: تجربه نشان داده است که بازار مسکن معمولا با دوره‌های رکود طولانی مدت مواجه می‌شود، از این رو کالای مسکن شرایط حضور در بازار بورس را ندارد و برای تقاضای سرمایه‌ای از نقدشوندگی مناسب برخوردار نیست.

*پیش‌فروش دانگی مسکن، بهترین راه تامین مالی تولید انبوه 

 همتی در توضیح راهکارهای جایگزین به منظور تامین مالی مسکن، گفت: در شرایطی که قصد متولیان مسکن از عرضه زمین در بورس، تامین مالی باشد، می‌تواند با تسهیل شرایط پیش‌فروش مسکن نسبت به تامین مالی اقدام کند.

این کارشناس مشکن  ضمن اشاره به تجربه‌های خارجی پیش‌فروش مسکن، گفت: تامین مالی ساخت مسکن می‌تواند به صورت پیش‌فروش انجام بپذیرد، همچنین برای حضور تقاضاهای خرد مصرفی میتوان شرایط پیش فروش دانگی را فراهم کرد.

همتی در توضیح روش‌های دیگر تامین مالی مسکن، بیان کرد: استفاده از روش‌های فروش اقساطی زمین که سابقه اجرا در پروژه مسکن ویژه را دارد، می‌تواند به عنوان روش‌های موفق ساخت مسکن احیا شود. در این شیوۀ ساخت مسکن، هزینه ساخت در اقساط چندگانه از متقاضی دریافت می‌شود، پس از تکمیل واحد مسکونی نیز هزینه زمین توسط اقساط بلند مدت از صاحب‌خانه گرفته خواهد شد.

وی در پایان، گفت: فروش اقساطی زمین تحت عنوان طرح تام فاز، مد نظر وزارت راه و شهرسازی قرار داشت که این شیوۀ ساخت مسکن پس از تغییر معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی پیگیری نشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن افزایش قیمت تامین مالی بورس مسکن افزایش قیمت تامین مالی بورس تام فاز بورس مسکن تامین مالی ساخت مسکن پیش فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از توسعه طرح‌های نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در این راستا ضمن آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر برای ساخت بیش از ۵۰ هزار مسکن بیش از ۲ هزار هکتار تأمین شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، ارسلان مالکی صبح امروز در جلسه شورای تأمین مسکن استان بوشهر با اشاره به تسریع در اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در این راستا بیش از 85 هزار هکتار زمین در استان‌های مختلف برای الحاق به شهرها شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 41 هزار هکتار اراضی استان‌ها به شهرها برای ساخت مسکن الحاق یافته است، گفت: 15 هزار هکتار زمین نیز در حال طی فرآیند تصویب در شورای عالی مسکن برای الحاق به شهرها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین مسکونی به مردم در استان‌های مختلف خبر داد و تصریح کرد: در 2.5 سال گذشته 50 درصد کل 40 سال گذشته زمین مسکونی به مردم واگذار شده است

مالکی، از آغاز ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور خبر داد و بیان کرد: ایده دولت برای ساخت 4 میلیون خانه در طرح نهضت ملی مسکن کار بسیار بزرگ و امیدآفرینی است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تصویب 53 شهرک جدید در نقاط مختلف کشور گفت: مراحل تصویب این شهرک‌ها در استان‌ها تمام شده و بخشی نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی میزان کل ساخت مسکن در استان بوشهر را 19 هزار و 500 واحد مسکونی اعلام و تصریح کرد: در این راستا بیش از 2 هزار هکتار معادل ساخت بیش از 50 هزار واحد مسکونی تأمین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه بیش از 71 هزار متقاضی واجد 3 شرط در استان بوشهر ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: 17 هزار متقاضی هم دارای 4 شرط برای دریافت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام/190

  

دیگر خبرها

  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی زمینه ساز اتمام پروژ‌های نهضت ملی مسکن
  • نهضت ملی مسکن، تحولی در حوزه روستایی ایجاد خواهد کرد
  • تامین مالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان
  • آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر
  • تامین ۳۷ هکتار زمین مسکن ملی در خاش
  • زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد
  • تسهیلات ساخت انگیزه‌ای برای ورود مردم جهت تکمیل آورده‌های نهضت ملی مسکن است
  • اراضی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد پروژه‌های مسکن ملی تامین شد