Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

الاهرام با توجه با افول قدرت آمریکا در جهان و از بین رفتن شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده و روی کار آمدن قدرت های نوظهور مانند چین و از میان رفتن جهان تک قطبی آمریکایی تاکید کرد، اسرائیل به دلیل از دست دادن حمایت های آمریکا در بیم و وحشت به سر می برد.

اخبار بین الملل-با وجود اطلاع رژیم اسرائیل از محوریت و استراتژی آمریکا در روابط با این رژیم که روابطی ذاتی بوده و موجودیت رژیم تل آویو به آن بستگی دارد و همیشه از سوی آمریکا نیز حمایت می شود، اما فکر استراتژیک اسرائیل آن را مجبور می کند که احساس خطر کرده و مدام این روابط را مرور کند از بیم اینکه خدشه ای به این روابط وارد نشود چرا که سران تل آویو این موضوع را تهدیدی جدی و حیاتی برای موجودیت، ثبات و امنیت خود می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می افزاید: یکی از انگیزه های این ترس و برآوردهای رژیم اسرائیل در نزد خود به دلیل بروز تغییر و تحول در این روابط در سالهای اخیر در سایه بوجود آمدن اختلاف میان تل آویو - واشنگتن پیرامون قضایا و بحران های خاورمیانه است و نیز این رژیم این موضوع را درک کرده که قدرت آمریکا افول کرده و هیمنه آن در جهان از بین رفته و قوای جهانی ظهور کرده قادر به ربودن گوی قدرت از آن است و می توانند جهانی چند قطبی را به جای جهان تک قطبی آمریکایی بوجود آورند که دیگر تنها آمریکا نمی تواند در آن قد علم کند. در مقدمه این دولت ها،  روسیه و چین قرار دارند و در کنار آنها نیز نشانه هایی از سرکشی های کشورهایی اروپایی به رهبری آلمان و فرانسه علیه رهبری آمریکا در جهان و تلاش برای ایجاد هویتی امنیتی برای اروپایی مستقل از پیمان ناتو و تأسیس ارتش مستقل اروپایی هستند.

ادریس معتقد است که اختلاف اسرائیل با آمریکا در سال های گذشته بخصوص در هشت سالی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آن را برعهده داشت، درباره مسایل خاورمیانه بویژه در پرونده ایران و رد خطر تهران برای رژیم اسرائیل به عنوان یک تهدید موجودیتی از سوی اوباما و عدم حضور نظامی در آمریکا آنطور که اسرائیل می خواست و نیز وجود نشانه هایی درباره سقوط جایگاه این کشور در جهان باعث این شده تا اسرائیلی ها این پرسش را از خود بکنند که، آیا ممکن است تغییری در روابط میان آمریکا و اسرائیل روی دهد؟ آیا اسرائیل می توان بدون حمایت آمریکا به حیات خود ادامه دهد؟ آیا اسرائیل جایگزین هایی برای آمریکا دارد؟.

همین پرسش ها نیز باعث شد تا ژنرال "عاموس یادلین" رئیس انجمن مطالعات امنیت ملی اسرائیل در کنفرانس هرتزلیا شواهدی از  وجود خطرات جدید ارایه کند که این دلایل می توانند تاثیر منفی بر روابط آمریکا با این رژیم بگذارد. وی به دو خطر که بر روابط تل آویو و واشنگتن تاثیر می گذارد اشاره می کند؛  خطر اول احتمال اوج گرفتن جنبش های اعتراضی مردمی با گرایش های قومی و راست افراطی و ناسیانولیستی آنطور که قاره اروپا امروز شاهد آن است و در این اعتراض ها حزب های جدیدی بوجود آیند که باعث کنار رفتن حزب های فعلی که از اسرائیل حمایت می کنند یعنی حزب جمهوریخواه و دموکرات شود،  اما خطر دوم ارتباط اسرائیل با چین به دلیل منافع اقتصادی است؛ از سوی دیگر اسرائیل فرصت برقراری ارتباط با چین را به عنوان یک قدرت نوظهور و نیز غلبه بر دشمنان منطقه ای و استراتژیکش غنیمت می شمارد.

یادلین اشاره می کند که آمریکا روابط اسرائیل با چین را نمی پذیرد و اعطای وکالت به چین برای اداره یکی از بنادر حیفا، از سوی واشنگتن غیر قابل قبول بود، چرا که آمریکا بیم داشت حضور چین در این منطقه بر پایگاه نظامی آن در نزدیکی این بندر تاثیر بگذارد، همچنین مخالفت آمریکا به دلیل رشد سرمایه گذاری چین در سرزمین های اشغالی بخصوص تاسیس ایستگاه آب شیرین کن معروف به شورک -۲ که بزرگترین نوع خود در جهان محسوب می شود، است در حالی که چین آماده تاسیس آن در سرزمین های اشغالی به ارزش بیش از ۵/۱ میلیارد دلار بود،  که ظرفیت تولید آن ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در سال است.

در همین راستا دونالد ترامپ چند روز پیش از ورود مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به  قدس اشغالی (۳ می ۲۰۲۰) در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نسبت به سرمایه گذاری های چین در اسرائیل ابراز نارضایتی کرد و گفته می شود که پمپئو پیام محکمی از ترامپ برای نتانیاهو آورده بود که در آن ترامپ تهدید کرده بود که اقدامات واقعی و شروط زیادی را بر پروژه های چینی بخصوص پروژه ایستگاه آب شیرین کن آن اعمال کند.

این تحلیلگر مصری می نویسد،  هشدارهای عاموس یادلین و دیگر تحلیلگران استراتژیست های آمریکایی این پژواک را می دهد که در سایه دو رخداد مهم اخیر، رژیم اسرائیل به روابط خود با آمریکا و آینده آن می اندیشد. رخداد اول رویکرد یکجانبه گرایانه افراطی آمریکا در پرونده ویروس کرونا است که برای اولین بار اسرائیل خود را در میان این بحران خطرناک تنها و بدون متحد و پشتوانه آمریکایی دید و مجبور به درخواست کمک از طرف های دیگر شد.  این حادثه زنگ هشداری به اسرائیلی ها بود مبنی بر اینکه "هشیار باشید که آمریکا همیشه پشتوانه شما نخواهد بود"،  اما رخداد دوم اوج گرفتن اعتراض های مردمی در ایالت ها و شهرهای بزرگ آمریکا در پی قتل جورج فلوید شهروند آفریقایی - آمریکایی تبار به دست پلیس آمریکا در شهر مینیابولس در ایالت مینیسوتا بود که باعث تحریک خشونت ها شده و همچنین باعث تنزل جایگاه ترامپ به دلیل سو مدیریت این بحران شده، که رییس جمهوری آمریکا خواستار کمک نیروهای گارد ملی برای خاموش کردن شعله تظاهرات و تهدید به ورود ارتش برای سرکوب کردن تظاهرات کرده است.

رخدادهای اخیر در آمریکا و عواقب آن تنها باعث کاهش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده که قرار است در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) برگزار شود به نفع رقیب دموکراتش جو بایدن نشده بلکه سبب شده تا مردان سیاسی اصلی پیرامون او از وی دور شوند و از رفتارهای او تبری جویند همانند مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا و رد کردن ورود ارتش برای سرکوب کردن جنبش های مردمی و همچنین انتشار کتاب "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی آمریکا علیه سیاست های او در قدرت از سوی نشر سایمت اند شوستر در روز ۲۳ ژوئن جاری ضربه محکمی به ترامپ خواهد بود و به شانس پیروزی او در انتخابات پایان می دهد.

ادریس در خاتمه می نویسد،  "کنار رفتن پرده ها" تنها عنوانی است که می توان برای دوره جدیدی که رژیم اسرائیل با آن در سال های آینده مواجه است به کار برد و این رژیم باید پاسخ دهد که چگونه می خواهد بدون حمایت های آمریکا به حیات خود ادامه دهد؟ "مارتن اندیک" دوست نزدیک رژیم اسرائیل و سفیر سابق آمریکا در تل آویو در گفت وگو با رادیو ارتش این رژیم در روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر نتانیاهو درباره الحاق کرانه باختری به اسرائیل جدی باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد، او پاسخ داد که الحاق شهرک های صهیونیستی از حمایت آمریکا برخوردار است، اما پیش بینی های "فرانکلین فویر" در مجله آتلانتک تاکید می کند که "نظام ترامپ درحال فروپاشی است و او اکنون سرنوشت دیکتاتورهایی را دارد که ملت هایشان علیه آنها انقلاب می کنند". اینها حقایقی واقعی است، هرچند برای اسرائیل باور کردن آن دشوار باشد، اما نمی تواند از آن فرار کند و باید هزینه آن را بپردازد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: چین اسرائیل آمریکا چین آمریکا اسرائیل رژیم اسرائیل تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الجزایر: اقدام اسراییل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی برگزار شد.

در این نشست، نماینده الجزایر در سازمان ملل تاکید کرد که خاورمیانه از شرایط حساسی می‌گذرد که همه را ملزم به تسلیم شدن در برابر قوانین بین المللی می‌کند.

به گفته نماینده الجزیره، اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود و اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد. ما نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم، چون سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد و نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم.

نماینده الجزایر در سازمان ملل افزود که ما بر سر دوراهی هستیم، یا قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کنیم یا وارد هرج و مرج شویم؟

نماینده الجزیره به تحولات غزه نیز اشاره کرد و گفت که هرگونه حمله به رفح کاملاً غیرقابل قبول است و باید از آن اجتناب کرد، چون صلح و امنیت با توانمند ساختن مردم فلسطین در استفاده از حقوق خود به دست می‌آید.

در این نشست همچنین علاوه بر الجزایر، معاون فرستاده آمریکا نیز اعلام کرد که وظیفه شورای امنیت است که اقدامات ایران را بی پاسخ نگذارد.

معاون نماینده آمریکا افزود که واشنگتن با مشورت با کشورهای عضو، اقدامات بیشتری را برای پاسخگو کردن ایران در سازمان ملل انجام خواهد داد، هرچند آمریکا به دنبال تشدید تنش نیست و اقدامات ما کاملاً جنبه دفاعی دارد.

نماینده آمریکا همچنین در نشست اضطراری شورای امنیت افزود: ایران از تعهدات بین المللی خود شانه خالی می‌کند و با تسلیح نیروهای نیابتی باعث ناامنی منطقه می‌شود. ایران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است که ناقض قوانین بین المللی است.

حمله ایران به رژیم صهیونیستی باعث خشم زیاد آمریکایی‌ها شده است و شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این ارتباط بیان کرد: باید اذعان کرد که بازدارندگی ایالات متحده آمریکا در نتیجه حمله اخیر ایران علیه اسرائیل ضربه مهلکی خورد.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ایران تابوی چند دهه‌ای عدم حمله از خاک ایران به سرزمین‌های اشغالی را شکست.

رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد که ایران طی عملیات وعده صادق اقدامی با حجمی بی‌سابقه را به انجام رساند.

«عوفر شیلح» رئیس پیشین کمیسیون روابط خارجی و امنیت کنست رژیم صهیونیستی نیز گفت: جهان تغییر کرده است. دشمن ما یک محور کامل و یکپارچه است و نظریه شکست اسرائیل را در سر دارد.

«لیمور لفنات» از وزیران پیشین رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: پس از شب گذشته به صورت کامل روشن شد که ما نمی‌توانیم خلاف تصمیم آمریکا عمل کنیم و اگر این کار را بکنیم احمق هستیم.

گفتنی است ایران شب گذشته در واکنش به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری تهران در دمشق حمله‌های ترکیبی موشکی و پهپادی گسترده‌ای را علیه اهدافی معین در سرزمین‌های اشغالی انجام داد. سپاه پاسداران در این عملیات ده‌ها پهپاد و موشک را علیه اهداف مهمی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

همچنین رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که دولت این کشور نباید در اقدام نظامی علیه ایران مشارکتی داشته باشد. «مایکل ترنز» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن نباید در اقدام نظامی علیه ایران شرکت کند.

کد خبر 6078378

دیگر خبرها

  • عملیات ایران علیه اسراییل برای آمریکا عبرت‌آموز بود
  • عملیات ایران نشان داد اسراییل و آمریکا فاقد قدرت بازدارندگی هستند
  • رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»
  • اظهار بُهت رسانه‌های صهیونیستی از قدرت پاسخ تنبیهی ایران
  • اظهار بُهت رسانه‌های صهیونیست از قدرت پاسخ تنبیهی ایران
  • الجزایر: اقدام اسراییل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود
  • علم صالح ، استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه و کارشناس روابط بین الملل: پاسخ ایران به اسرائیل یک اتفاق تاریخی بود/ اقدام ایران حمله به آمریکا بود نه اسرائیل/ اقدام نظامی ایران فراتر از پاسخ به اسرائیل بود/ ایران در قد و قواره یک قدرت اتمی ظاهر شد
  • تمجید سید حسن خمینی از حمله سپاه به اسرائیل
  • کاریکاتور/ وحشت اسرائیل از قدرت موشکی ایران
  • سپاه به افسانه قدرت آمریکا و رژیم صهیونیستی پایان داد