Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل اصلاح توافقنامه ریاض توسط عربستان برای پایان دادن به بحران یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جنوب یمن به عرصه تقابل سیاسی و میدانی میان امارات و عربستان تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که از سال گذشته تاکنون شاهد درگیری‌های زیادی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و همچنین دولت و نیروهای منتسب به منصور هادی در عدن واقع در جنوب یمن بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه کنیم که پس از حدود پنج سال که از جنگ یمن می‌گذرد، اوضاع تا حد زیادی تغییر کرده است. به صورتی که عربستان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار طی این سال‌ها در یمن هزینه کرده و حالا به دلیل بحران نفتی پیش آمده نمی‌تواند بودجه کلان برای ادامه جنگ در یمن و حمایت از دولت منصور هادی تهیه و تزریق کند. تمام این مولفه‌ها، خصوصاً درگیریِ نیروهای تحت امر امارات با عربستان نشان می‌دهد که اوضاع و احوال میدانی در یمن قفل شده و به این دلیل شاهد آن هستیم که سعودی‌ها به دنبال برون‌رفت از وضعیت کنونی هستند.

وی ادامه داد: بنا بر اطلاعات و داده‌های موجود، دولت منصور هادی در جنوب یمن فرو پاشیده است اما شورای انتقالی که تحت حمایت امارات متحده عربی است، دست برتر را دارد. احتمال دارد طی روزها و هفته‌های آینده شورای انتقالی به حمایت امارات، دولت خود را در مقابل دولت مستعفی منصور هادی تعیین و معرفی کند که این مسئله با توجه به توافق ریاض، برای عربستان قابل قبول نیست و اگر چنین اتفاقی رخ دهد بدون تردید تنش در باب‌المندب افزایش پیدا خواهد کرد که دلیل آن سهم‌خواهی سعودی‌ها و همچنین چشم‌داشتِ امارات به جنوب یمن است. نکته مهمتر این است که جنگ برای عربستان در یمن به یک حاشیه تبدیل شده است و موضوع مهمتر برای سعودی‌ها وضعیت و پرونده جنوب یمن خواهد بود. سعودی‌ها به هیچ وجه نمی‌پذیرند که امارات بخواهد جنوب یمن را براساس راهبردهای خود هدایت و تقسیم کند و نیروهایش تحت عنوان شورای انتقالی را به عنوان یک دولت در آنجا مستقر کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به محور اصلی اختلاف عربستان و امارات در طرح اصلاح توافقنامه ریاض، گفت: اختلاف اصلی دو کشور این است که براساس پیشنهاد اصلاحیه توافق ریاض، سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا منصور هادی، استاندار عدن و مسئول امنیت این استان را به همراه یک نخست‌وزیر جدید معرفی کند و پس از آن نیروهای دولت انتقالی به منطقه أبین منتقل شوند و پس از آن تشکیل دولت را عملیاتی کند. این دقیقاً همان نکته اختلافی است؛ چراکه سعودی‌ها می‌خواهند دولت جدید در عدن را پس از خروج نیروهای تحت حمایت امارات تشکیل بدهند اما ابوظبی به دنبال آن است تا تشکیل دولت در زمانی انجام شود که نیروهای دولت انتقالی در عدن حضور دارند یا دست کم قبل از خروج آنها، مشارکت در تعیین دولت صورت بگیرد. باید توجه داشت که امارات به هیچ وجه عدن را خالی نخواهد کرد و اگر از این مناطق بیرون بیاید نمی‌تواند اقدام به چانه‌زنی کند و اساساً هیچ امتیازی کسب نمی‌کند.

هانی‌زاده افزود: این وضعیت نشان از یک بن‌بست سیاسی دارد، اما اگر شرایط جهانی و منطقه‌ای به امارات اجازه دهد، شورای انتقالی به زودی یک دولت وابسته به ابوظبی را در جنوب یمن روی کار می‌آورد؛ این برهه دقیقاً زمانی است که تمام معادلات به ضرر ریاض رقم می‌خورد. به نظرم مولفه‌های کنونی و شرایط فعلی نشان از آن دارد که جنوب یمن به زودی تجزیه و از خاک این کشور جدا می‌شود و اگر این اتفاق بیافتد سعودی‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت مذاکره جدی با انصارالله گام بردارند. موضوع دیگری که نباید از نظر پنهان بماند ارتباط عربستان با سازمان ملل و سایر لابی‌های بین‌المللی است. اگر اوضاع به نفع سعودی‌ها پیش نرود بدون تردید ریاض از طریق ارتباط‌هایی که با سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی دارد، اوضاع را تغییر خواهد داد و به همین جهت احتمال دارد که اختلاف میان امارات و عربستان عمیق‌تر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت آمریکا از عربستان در یمن بیش از امارات است و همین موضوع می‌تواند معادلات سیاسی جنوب یمن را در دقیقه ۹۰ به نفع عربستان رقم بزند. همین چند روز پیش بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه‌ای، عربستان سعودی را از فهرست سیاه کشتار کودکان در یمن خارج کرد که به خوبی نشان می‌دهد تا چه حد سازمان ملل تحت نفوذ آمریکا و سعودی‌ها قرار دارد. از سوی دیگر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن هم قرار است در شورای امنیت طرحی را مطرح کند که بحث گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور را دنبال خواهد کرد. فعال شدن سازمان ملل و نفوذ عربستان بر این سازمان به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها در داخل یمن و خصوصاً جنوب این کشور در حال مغلوب شدن هستند و به همین دلیل دست به دامان ایالات متحده، بریتانیا و حتی فرانسه برای خروج از بن‌بست فعلی به نفع خود هستند. این در حالی است که اعضای شورای انتقالی جنوب یمن به دنبال آن هستند تا از ظرفیت امارات برای تجزیه جنوب یمن استفاده کنند که این موضوع تماماً به ضرر ریاض تمام خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: امارات متحده عربی سازمان ملل عربستان سعودی یمن انصارالله عدن عبدربه منصور هادی آنتونیو گوترش شورای انتقالی جنوب یمن مارتین گریفیتس باب المندب أبین شورای انتقالی منصور هادی سازمان ملل جنوب یمن سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟

عربستان سعودی در آستانه میزبانی از دو رویداد بزرگ بین المللی پروژه ای جاه طلبانه را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد ریاض را به خطوط و ایستگاه‌های مترو مجهز کند.

به گزارش عصرایران به نقل از وال استریت ژورنال، پروژه متروی ریاض به خاطر عملیاتی شدن در یک فاز، اجرا با سرعت بالا و هزینه کلانش اهمیت یافته و مطرح شده است.

مقامات عربستان، 22.5 میلیارد دلار را برای اجرای 175 کیلومتر خط ریلی اختصاص داده اند.

احداث مترو در یک شهر گرم و کویری مشکلات اجرایی، حفظ و نگهداری بیشتری دارد و ساخت آن را مشکل تر می‌کند.

عربستان قصد دارد در آستانه میزبانی اکسپوی 2030 و احتمال میزبانی جام جهانی 2034 با چنین زیرساخت‌های وجهه و اعتبار حقوق بشری خود نزد جهانیان را بالا برده و درهای خود به روی دنیا را بگشاید. آیا این پروژهها کارایی لازم برای این اهداف را دارند؟

جزئیات بیشتر از ساخت مترو در ریاض کویری را در تصاویر گزارش ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اکسپو ۲۰۳۰ در سرزمینی برگزار می‌شود که تا ۲۰ سال قبل کسی تصورش را نمی‌کرد (فیلم) آیا خارجی ها از دبی به عربستان سعودی می روند؟ چالش مسکن و نوشیدنی الکلی طرح خلاقانه مترو «ریاض» (+عکس)

دیگر خبرها

  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)