Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه نشست خبری به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های فرهنگی که در حوزه پیشگیری در مقابله با اعتیاد کافی است یا خیر؟ اظهار کرد: بر اساس تحقیقات ما، برنامه‌های فرهنگی و پیشگیرانه از اعتیاد در فضای مجازی ۱۰ درصد افزایش داشته اما این موضوع به این معنی نیست که این افزایش مناسب است بلکه باید اقدامات بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ۳۳ درصد از افرادی که به اعتیاد مبتلا شده بودند، بیان کردند که «ما در مواجهه با یک فرد معتاد و اولین‌باری که به ما مواد پیشنهاد شد، قدرت نه گفتن نداشتیم».

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیش از ۳۰ درصد معتادان اذعان داشتند «اطلاعی از اینکه با چندبار مصرف تفننی یک ماده مخدر نمی‌دانستند که معتاد می‌شوند».

مؤمنی افزود: درست است که برنامه‌های فرهنگی در صدا و سیما پخش می‌شود اما کافی نیست و دیگر رسانه‌ها و سازمان‌ها هم باید پای کار بیایند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور هم در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند یا خیر؟ گفت: آقای روحانی در سال حداقل یکبار در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر شرکت می‌کند و مصوبات جلسات هم بلافاصله پس از ۱۰ روز به امضای وی خواهد رسید البته این مصوبات در تمام ارکان نظام پیگیری می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: دلیل آنکه شاهد خواهیم بود گاهی کارهای‌مان به نتیجه نهایی نمی‌رسد، نقص در قانون است.

مؤمنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بهزیستی و دیگر نهادها اعلام کرده‌اند که «هزینه‌های نگهداری معتادان به آنها دیر پرداخت شده است»، آیا این مسئله را قبول دارید یا خیر؟ اظهار کرد: قبول دارم که مشکلاتی در پرداخت‌ها بوده است اما ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستادی اجرایی نیست بلکه این ستاد یک نهاد نظارتی و سیاستگذار است و باید بیشتر وقت خود را صرف سیاستگذاری کند.

پاسخ به شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند»

وی در واکنش به شایعه «معتادان کرونا نمی‌گیرند»، گفت: آسیب‌پذیری معتادان به دلیل ایمنی پایینی که در بدنشان دارند، نسبت به سایر افراد بیشتر است اما مافیا و قاچاقچیان با این شایعه خواستند تا اعتیاد را در بین جوانان و دیگر آحاد جامعه بیشتر کنند.

مؤمنی ادامه داد: یکی از دلایلی که معتادان در ایران کمتر به کرونا مبتلا شده‌اند، این بود که از همان روزهای اولیه ورود این بیماری به کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری بهزیستی و وزارت بهداشت اقلام پیشگیری از کرونا را از جمله ماسک و دستکش را در بین معتادان متجاهر توزیع کردند که آنها به این بیماری مبتلا نشوند.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۳۰ نفر از معتادان متجاهری که جمع‌آوری شده‌اند، به کرونا مبتلا بودند.

مؤمنی تأکید کرد: در سال گذشته مصرف شیشه رتبه سوم را در ایران داشت و پس از مدتی حتی به رتبه چهارم هم رسید اما شاهد بودیم که یکباره یک ماده مخدر شیشه جدید به نام «شیشه افغانی» وارد کشور شده که نشان‌دهنده آن است قاچاقچیان مواد مخدر از هر راهی برای ضربه زدن به جوانان کشورمان استفاده خواهند کرد.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای نگهداری یکساله از معتادان متجاهر

وی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد تومان برای نگهداری یکساله معتادان متجاهر اختصاص داده شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: طبق قانون، یک معتاد متجاهر باید بین یک تا سه ماه نگهداری شود اما سوال اینجاست که آیا معتادی که به تهاجر رسیده، ظرف سه ماه درمان می‌شود؟ اینکه این فرد را سه ماه نگهداری کرده و سپس او را رها کنیم، یعنی کاری را نصفه و نیمه انجام داده و منابع را هدر داده‌ایم.

مؤمنی با اشاره به شیوه نگهداری معتادان در کشورهای دیگر گفت: در برخی از کشورها بار اول، دو سال و اگر اعتیاد در فرد مجدد تکرار شود، سه سال یک فرد معتاد را نگهداری می‌کنند. در این راستا از مجلس می‌خواهم که قانون نگهداری معتادان متجاهر را اصلاح کند و اجازه دهد که بتوانیم معتادان متجاهر را مدت بیشتری نگهداری کنیم.

۱۰۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم

وی گفت: در کشور حدود ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر داریم که از این تعداد حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از ۵۰۰۰ معتاد متجاهری که در تهران در دوران کرونایی جمع‌آوری و از آنها تست کرونا گرفته شد، حدود ۳۷ تا ۳۸ نفر تست کرونایشان مثبت بود.

مؤمنی افزود: این نوید را می‌دهم که قرار است یک تا دو مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر در تهران راه‌اندازی شود که جزئیات آن را در جلسات بعدی خواهم گفت.

کد خبر 4954222 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: اسکندر مومنی ستاد مبارزه با مواد مخدر هفته مبارزه با دخانیات حسن روحانی معتاد متجاهر ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران قوه قضاییه ویروس کرونا شورای شهر تهران آتش سوزی اکبر طبری وضعیت هوای تهران سازمان تامین اجتماعی بازنشستگان کمیته امداد امام خمینی سیدابراهیم رئیسی نیروی انتظامی شورای عالی استان ها دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتادان متجاهر معتاد متجاهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان

فرمانده انتظامی لاهیجان از اجرای طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر به مدت دو روز در شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا ۲۷ نفر جمع‌آوری و دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان و به نقل از پایگاه خبری پلیس گیلان، حمید محمدی‌نسب با بیان اینکه مواد مخدر و اعتیاد تهدیدی جدی برای سلامت فردی و اجتماعی است، اظهار کرد: بالا بردن سطح آگاهی عمومی و پیشگیری اجتماعی یکی از راه‌های اصلی مبارزه با اعتیاد است.

وی از اجرای طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر به مدت دو روز در شهرستان لاهیجان خبر داد و افزود: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری عوامل انتظامی در اجرای این طرح، ۱۳ خرده‌فروش را دستگیر و ۱۴ معتاد متجاهر را جمع‌آوری کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان با بیان اینکه معتادان دستگیر شده برای ترک اعتیاد به مراکز درمانی منتقل شدند، خاطرنشان کرد: از افراد دستگیر شده یک کیلو و ۴۶۳ گرم انواع مواد مخدر شامل تریاک، حشیش، شیشه، هروئین و سایر مواد افیونی کشف شد.

محمدی‌نسب با اشاره بر تشکیل پرونده برای خرده‌فروشان دستگیر شده و اعزام آنها به دادسرا، تصریح کرد: مواد مخدر و اعتیاد ریشه بسیاری از جرایم و بزهکاری‌ها در جامعه است و باعث از هم پاشیدن بنیان خانواده می‌شود که همکاری همراهی همه مردم و نهادها با پلیس در راه این راه می‌تواند اثربخش و امیدآفرین باشد.

کد خبر 746955

دیگر خبرها

  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ معتاد و سوداگر مرگ در لنگرود
  • نظام بین‌الملل در مورد مبارزه با مواد مخدر به وظایف عمل نکرده‌اند
  • نظام بین‌الملل درموردمبارزه با مواد مخدربه وظایف عمل نکرده‌است
  • نظام بین‌الملل درموردمبارزه با مواد مخدربه وظایف عمل نکرده‌اند
  • نظام بین‌الملل در زمینه مبارزه با مواد مخدر مسئول است
  • رئیسی: تمرکز بر مبارزه با شبکه‌های اصلی توزیع مواد مخدر