Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن بار دیگر بر عزم خود به برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور تا قبل از سپتامبر ۲۰۲۱- تاریخ پایان ریاست وی بر حزب حاکم لیبرال دموکرات- تاکید کرد.

وی در این باره گفت: یک سال و سه ماه از ریاست من بر حزب لیبرال دموکرات باقی است و بر آنم تا پیش از پایان دوره، همه‌پرسی برگزار کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است برگزاری همه‌پرسی از آن بابت اهمیت دارد که آبه سال‌ها است که به دنبال مشروعیت بخشیدن به عملیات‌های فراسرزمینی نیروهای دفاع ملی ژاپن است.

به گزارش مهر، قانون اساسی ژاپن که پس از شکست در جنگ دوم جهانی توسط حاکمان آمریکایی به این کشور تحمیل شد؛ ظاهراً ماهیتی کاملاً صلح آمیز دارد. این منشور صلح در سال ۱۹۴۷ به تصویب پارلمان ژاپن رسید و از آن زمان تاکنون مشمول اصلاحات نشده است.

در ماده نهم قانون اساسی ژاپن به صراحت قید شده که این کشور برای همیشه از ورود به جنگ و استفاده از نیروی نظامی برای حل مناقشات بین‌المللی خودداری می‌کند.

این بخش از قانون اساسی ژاپن همچنین به توکیو اجازه تشکیل ارتش به معنی مرسوم آن در دیگر کشورها و ساماندهی نیروی زمینی، دریایی، هوایی و یا دیگر نیروهای بالقوه جنگی را نمی‌دهد. با این وجود، ژاپن به عنوان یکی از متحدین آمریکا در طول جنگ سرد، برای مقابله با تهدیدهای احتمالی اقدام به سازماندهی یک بازوی نظامی موسوم به «نیروهای دفاع ملی» کرد تا در صورت لزوم بتواند از آن استفاده کند.

در واقع، استراتژی دفاعی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم در درجه نخست بر مبنای تکیه بر آمریکا تعریف می شد به این معنا که باید برای راضی نگه داشتن واشنگتن در مواقع غیر ضروری کمترین و در مواقع ضروری بیشترین تلاش را به خرج داد. این یکی از اصلی ترین دلایلی بود که دولت توکیو را واداشت تا در تاریخ ۱۹ سپتامبر سال میلادی ۲۰۱۵ با اتخاذ یک تصمیم امنیتی جسورانه از منشور صلح خود فاصله گرفته و به اسم مقابله با چالش های دنیای جدید، مصوبه حضور ارتش در جنگ های فرا سرزمینی را به تائید برساند.

در توضیح این مصوبه باید گفت که با اتکا به آن توکیو می تواند در صورت تهدید منافع ملی خود و یا یکی از متحدینش (به طور خاص واشنگتن) قوای نظامی خود را برای نخستین بار پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و پایان بلندپروازی های امپریالیستی ژاپن به شرکت در جنگ های برون مرزی وا دارد.

گفتنی است جمعه گذشته، «یوشیهید سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن تاکید کرد چنانچه شرایط ایجاب کند؛ حق مشروع ژاپن به دفاع از خود، مجوزی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های خارجی است.

کد خبر 4954259 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ژاپن شینزو آبه اصلاح قانون اساسی عملیات نظامی ایالات متحده آمریکا عراق ویروس کرونا رژیم صهیونیستی ایران دونالد ترامپ فلسطین روسیه عربستان سعودی سوریه ترکیه امارات متحده عربی آژانس بین المللی انرژی اتمی افغانستان قانون اساسی همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شگفتی جام ملتهای فوتسال: ژاپن به قرقیز باخت!

تیم ملی فوتسال قرقیزستان نتیجه‌ای شگفت انگیز در جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا گرفت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ سایت رسمی فدراسیون فوتبال، تیم ملی فوتسال ژاپن نخستین بازی خود در دور گروهی جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا را مقابل قرقیزستان برگزار کرد.

این دیدار در حالی پایان یافت که قرقیزها با خلق شگفتی توانستند سه بر دو از سد ژاپن عبور کرده و یکی از شگفتی‌های دور نخست این رقابت ها را رقم زدند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر جزیره شیکوکو ژاپن را لرزاند
  • ایران منطقی بازی کرد/ سخت‌ترین دوره جام ملت‌ها را در پیش داریم
  • قانون اساسی برخاسته از نماز + فیلم
  • شگفتی جام ملتهای فوتسال: ژاپن به قرقیز باخت!
  • شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا
  • سامورایی‌ها با شمشیر کند به آسیا آمدند/ شکست ژاپن برابر قرقیزستان
  • تویوتا ۱۳۰ هزار خودرو را به دلیل نقص فنی فراخوان می‌دهد
  • ارتش مکتبی و قانون اساسی
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • دولت توسعه‌گرا چیست؟