Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی ثابت‌نیا، سمیه ناظمیان را به سمت مسئول کمیتۀ دبیرخانه، سارا افتخاری در مقام مسئول کمیتۀ مالی، اسحاق شکری به سمت مسئول هماهنگی کمیته‌ها، رضا مرتضی‌سمنانی را در مقام مسئول کمیتۀ پشتیبانی، سیدمسیح نقیبی را به سمت مسئول فنی سایت بامک و کاوه صادقی‌آزاد را به ‌عنوان مسئول کمیتۀ روابط عمومی معرفی شدند.

چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند. این رویداد طبق تعاریف بین‌المللی یک مسابقۀ موسیقایی است و در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود.

در بخش موسیقی دستگاهی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی، در بخش موسیقی کلاسیک نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن و در بخش موسیقی نواحی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزۀ موسیقی دستگاهی، بخشی برای حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی و بخشی نیز با عنوان بخش ویژۀ موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی در نظر گرفته شده است.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار می‌شود. متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز در صورت آمادگی و تمایل، می‌توانند آثار خود را برای بررسی در گروه الف ارسال کنند.

جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحلۀ اول باید رپرتوارِ مشخص‌شده برای هر بخش به صورت ویدئویی ضبط و در موعد مقرر (حداکثر تا ۱۳۹۹/۲/۳۱ )، همراه با فُرم ثبت‌نام و مدارکِ مندرج در فراخوان، به صورت الکترونیکی در سایت انجمن موسیقی ایران در بخش «بانک اطلاعات موسیقی کشور» یا بامک بارگذاری شود.

پذیرش آثار در سامانۀ بامک از ۱۳۳۹/۱/۱۶ تا ۱۳۹۹/۲/۳۱ فعال خواهد بود. پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی، توسط هیئت‌های داوری، از منتخبان برای شرکت در مرحلۀ نهایی و اجرای صحنه‌ای در جشنواره (از اواخر تیر تا اواخر مرداد ۱۳۹۹، در تهران) دعوت می‌شود. تغییر احتمالی در زمان و نحوۀ برگزاری مرحلۀ نهایی جشنواره از طریق سایت رسمی انجمن موسیقی ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انجمن موسیقی برای اعتلا و ارتقا و اشاعه فرهنگ موسیقی الهام‌گرفته از فرهنگ والای ایران اسلامی و مبتنی بر اصالت‌های ملی، قومی و منطقه‌ای بر اساس نیازهای فرهنگی کشور جهت شناسایی و شناساندن هنرمندان موسیقی، انجمن موسیقی ایران با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی بر اساس اهداف فرهنگی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری بر طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی با هدف حمایت و صیانت از گونه‌های مختلف موسیقی با تمرکز بر موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی نواحی ایران، تلاش برای پویایی و برخورداری موسیقی اصیل ایرانی از دیدگاه‌های نواندیش و تحول‌گرا، تلاش برای تامین زیرساختارهای لازم در جهت ماندگاری گونه‌های مختلف موسیقی محلی، حمایت از نسل جوان موسیقی ایرانی (سنتی، نواحی، کلاسیک و دیگر گونه‌های موسیقی روز) که آثار جدی و حرفه‌ای را با برخورداری از شناخت درست و اصولی عرضه می‌کنند، ارتقای سطح ذائقه موسیقایی عمومی از طریق فعالیت‌های پژوهشی، اجرایی، برنامه‌ریزی، تلاش برای برخورداری عموم مناطق کشور از موسیقی طراز اول با راه‌اندازی شعب استانی و هدایت و حمایت آن‌ها،ایجاد اتاق فکر برای موسیقی ایرانی و استفاده از صاحب‌نظران موسیقی و انتقال آن­ها به مراجع فرادستی سیاست‌گذار، توجه و حمایت بیشتر نسبت به بخش‌های مغفول‌مانده‌ موسیقی و الگو و نمونه‌سازی با آفرینش آثار موسیقایی برجسته و جدی در عرصه‌ی موسیقی کشور فعالیت می کند.

اساسنامه انجمن موسیقی با عنوان انجمن هنری حفظ و اشاعه‌ سرود و آهنگ‌های انقلابی دهم مهرماه سال هزار و سی‌صد و شصت‌وچهار تهیه شد.  ایرج نعیمایی از ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۵، بابک رضایی از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، علی ترابی از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، بهرام جمالی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و علی ثابت نیا از ۱۳۹۷ مدیر عامل انجمن یادشده بوده اند.

برچسب‌ها جشنواره موسیقی جوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان جشنواره موسیقی جوان انجمن موسیقی ایران ملی موسیقی جوان موسیقی دستگاهی بخش موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت از شاعران جوان/زادگاهم مرا شاعر کرد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سولماز پورنعمت: در لابلای چالش‌های امروزی پای صحبت‌های شاعری جوان از روستای «حور» از توابع شهرستان نمین نشستیم شاعری دهه هفتادی که از قریحه والای شعری برخوردار است و از تخلّص «دالغین» بهره می‌جوید اکثر اشعار ایشان به زبان ترکی و مضامین اشعار وی اجتماعی، دینی، پند و اندرز و وعظ و حکمت است.

میلاد فطین متولد ۱۳۷۳ است و با قریحه شاعری خوبی که دارد در بین شاعران استان اردبیل و منطقه آذربایجان جایگاه خوبی پیدا کرده است وی عضو انجمن شعر و ادب شهرستان نمین است و در اکثر جلسات ادبی استان اردبیل حضوری چشمگیر داشته و اشعار ایشان به طور مستمر در نشریات استان به چاپ می‌رسد.

از جمله افتخارات این شاعر جوان می‌توان به انتخاب جوان نخبه در عرصه شعر در جشنواره ادبی استان اردبیل در سال ۱۳۹۷، مقام برتر در جشنواره بین‌المللی «سردار دل‌ها» در سال ۱۳۹۹، برگزیده اختتامیه بین‌المللی شعر تورکی «اورک لر سرداری»، نفر اول شعر ترکی شهر خدا و کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل اشاره کرد.

از شعر شاعران برجسته استان بهره گرفتم

میلاد فطین در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های شعرهای بنده استفاده از کلمات اصیل محلی است اظهار کرد: در کنار شعر به جمع آوری لغات اصیل محلی مشغول شدم و این باعث شد دایره لغات بنده قوی شود.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر سرودن شعر، اسیر تشویق‌های محافل نشدم افزود: با توجه به شرایط شغلی که دارم در حد توان از شعرهای شاعرانی چون «نادر الهی» و دیگر شاعران بزرگ بهره گرفتم و همچنان مطالعه و کسب تجربه را عامل موفقیت می‌دانم.

این شاعر جوان به اولین تجربه شعری خود اشاره کرده و می‌گوید: اولین شعر خود را در دوران سربازی و در سال ۱۳۹۳ با یک شعر مذهبی شروع کردم.

حرمله ایسته دی اوز نقشینی تصویره چکه

فاطمه دیده سی نین قلبینه بیر یاره اکه و...

وی ادامه داد: از دوران نوجوانی به شعر و ادبیات علاقه خاصی داشتم و در زمان خدمت هر موقع احساس غریبی به من دست می‌داد و وقت آزاد داشتم شروع به نوشتن می‌کردم اما همیشه احساس می‌کردم شعرهایم ضعیف است.

میلاد فطین از تاثیر آشنایی خود با شاعری در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: تشویق‌های این شاعر و آشنایی با ایشان برای ادامه سرودن کافی بود او به من روح بخشید و از آن روز شاعر شدم و هر روز می‌نوشتم و می‌نویسم.

وی با تاکید بر اینکه آدمی همیشه با زیبایی نفسی تازه می‌گیرد ادامه داد: من همیشه می‌گویم زادگاهم مرا شاعر کرد روستای «حور» بهشت طبیعت استان اردبیل است و این زیبایی‌ها در قریحه شعری بنده تاثیر زیادی داشته و دارد.

نقد، شعر را صیقل می‌دهد

وی با بیان اینکه هیچ وقت شعر چند زبانه ننوشته‌ام افزود: من شعر را با «قوشما» (بایاتی) شروع کردم و امروز با بهره‌گیری از شاعران بزرگ استان و کشور غزل می‌نویسم.

این شاعر جوان به اولین شعر خوانی خود در محفل ادبی در یکی از روستاهای شهرستان اشاره و اظهار کرد: اولین شعر خودم را در حضور شاعران شهرستان در روستای «نیارق» خواندم و مورد تشویق شاعران حاضر قرار گرفتم. آن روز آنچنان برای بنده خوشایند بود که از همان روز تصمیم گرفتم در انجمن‌های شعر شهرستان و استان شرکت کنم.

فطین با بیان اینکه نقد شعر را صیقل می‌دهد افزود: من از اوایل شروع به شعر خوانی در محافل، نقد را آزاد گذاشتم و اجازه دادم شعرهایم توسط شاعران بزرگ استان نقد و بررسی شود.

وی با اشاره به مشکلات شاعران اظهار کرد: مشکلات فقط در شعر و انجمن‌های شعر نیست تمام انجمن‌های هنری استان با مشکلاتی مواجه هستند و عرصه شعر کمی بیشتر دچار فراموشی و کم لطفی قرار گرفته است.

این شاعر اهل نمین افزود: شهرستان نمین شاعران بزرگی از جمله: جعفر ابراهیمی متخلص به «شاهد»، اسکندر نجفی سوها، علاالدین اشرفی و … دارد اما انجمن فعال و ثابتی که بتوان در آن اشعار شاعران مورد نقد و بررسی قرار گیرد وجود ندارد و از بزرگان شعر نمین انتظار بیشتر از اینها است.

فطین نبود حمایت‌های مالی برای چاپ کتاب شاعران و نویسندگان را یادآور شد و بیان کرد: بنده دو جلد کتاب شعر آماده چاپ دارم که امسال یکی از آنها را منتشر خواهم کرد.

ترانه سرایی هنر هر شاعری نیست

این شاعر جوان و ترانه سرا با بیان اینکه ترانه سرایی با سرودن شعر متفاوت است هر شاعری نمی‌تواند ترانه سرایی کند و برعکس هر ترانه سرایی هم نمی‌تواند عزل بنویسد افزود: من به ترانه سرایی علاقه دارم و امروز اکثر خواننده‌ای برتر استان و حتی کشوری با ترانه‌های بنده آشنا هستند.

وی با بیان اینکه شاعران نادرترین افراد جامعه هستند و همانند کودک نیاز به توجه دارند تصریح کرد: از مسؤولان شهرستان می‌خواهیم به شاعران بویژه به نسل جوان توجه ویژه داشته باشند.

فطین با اشاره به اینکه شاعران در فراز و نشیب‌ها همیشه استوار بوده‌اند افزود: مسؤولان شرایط را برای رشد و شکوفایی شعر شهرستان فراهم نمایند نشست‌های نقد و بررسی شعر می‌تواند شاعران جوان را رشد و نمو دهد.

وی با بیان اینکه شعر در خانه شعر رشد می‌کند نه در اجتماع اظهار کرد: سال‌ها پیش ده‌ها انجمن شعر در استان و به تبع آن شهرستان نمین فعال بودند اما امروز فقط چند تا انجمن فعالیت می‌کنند آن هم کم فروغ هستند.

فطین با بیان اینکه آینده رشد و نمو یک درخت بستگی به مهارت و تجربه باغبان دارد و شعر نیز مانند درخت بستگی به ذوق و قریحه شاعر دارد، خاطرنشان کرد: اگر به شاعران فضا داده شود و انجمن‌ها فعال و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود قطعاً شعر شهرستان در استان حتی کشور حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

شاعیرلر اؤد کیمی هئیی آلیشیرلار

دومان دا یاغیرلار چن ده یاغیرلار

اوره یی هرزامان دولسا بونلارین

اؤزلرین کاغاذین اوسته بوغورلار

فرهنگ اهدای کتاب باید ترویج یابد

فطین با بیان اینکه شعر در تکامل و تربیت نوجوانان و جوانان بی تاثیر نیست تصریح کرد: در یک دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که عده‌ای از مردم زیاد در قید مسائل فرهنگی نیستند و باید مردم را بار دیگر با محافل فرهنگی آشتی بدهیم.

شاعر و نویسنده اهل نمین با بیان اینکه شاعران در فروش کتاب خود با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: دستگاه‌های دولتی با خرید کتاب و اهدای آن ضمن کمک به شاعران و نویسندگان فرهنگ اهدای کتاب را احیا کنند.

گذشته شعری شهرستان نمین قابل افتخار است و باید مسؤولان شرایط را برای ادامه این جریان افتخارآمیز فراهم نمایند انجمن‌های شعر شهرستان در رده‌های مختلف سنی فعال گردد. کارگاه‌های آموزشی راه اندازی شود تا شاعران جوان بتوانند از اساتید شعری استان و شهرستان بهره مند شوند.

کد خبر 6078146

دیگر خبرها

  • داوران بخش فیلم‌های داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • «ایران جوان بمان» با معرفی ایده «عطاری‌ها و سقط جنین»
  • لزوم حمایت از شاعران جوان/زادگاهم مرا شاعر کرد
  • فعالیت ۱۰۰ شاعر در حوزه هنری گلستان
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه و روز جهانی قدس در قم / عکاس خبری باشگاه خبرنگاران جوان درخشید
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه و روز جهانی در قم
  • معرفی دریاچه ارومیه به‌عنوان قطب گردشگری شمال‌غرب كشور با برگزاری جشنواره‌های گردشگری
  • «ایران جوان بمان» در کرمانشاه
  • معرفی تجهیزات آزمایشگاه نوار قلب در کنگره بین‌المللی کاسپین