Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیرامون موضوع کمربند جنوبی مشهد مباحث زیادی از جمله وعده تحویل کوه پارک با وجود خلأ قانونی محیط زیست مطرح شده که در جدیدترین اظهارات قرار است تحقیق و تفحص از تصرفات کمربند جنوبی مشهد در مجلس شورای اسلامی آغاز شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، ارتفاعات جنوبی مشهد محدوه ای را از حدود منطقه طرق تا وکیل آباد را در برمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منطقه تا چند سال پیش یکی ار بکرترین و پاک ترین مناطق شهر شناخته می شد و کارشناسان آن را ریه مشهد می‌نامیدند. اما از حدود 15 سال پیش به مرور ساخت و سازهای پراکنده ای در زمین‌های مناطق لویزان، شهرک آزادگان، نیاوران و هاشمیه تا نزدیک کوه آغاز شد.

پروژه آبادگران با وسعت ۴۷ هکتار در سال ۱۳۷۷ برابر طرح مصوب مسکن و شهرسازی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ آغاز به کار کرد. درحالی که قرار بود به عنوان یک پروژه گردشگری، با ساخت مجتمع توریستی و رفاهی، در خدمت زائران امام رضا(ع) باشد و خدمات ارزان‌قیمت به آنان ارائه دهد، نه تنها این هدف محقق نشد بلکه به واسطه انحراف‌های متعدد تبدیل به منطقه‌ای لاکچری در دل کوه شده است.

ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد شتاب گرفت و با وجود ممنوعیت‌هایی که توسط ارگان‌های مختلف در مورد ساخت و ساز در این مناطق اعلام می‌شود مدتی است شاهد رشد قارچ گونه این سازه ها بودیم.

تجمع فعالان محیط زیستی نقطه عطف پیگیری

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تخریب محیط زیست تبدیل به بحرانی جهانی و شهر به‌عنوان یکی از مراکز اصلی آلاینده محیط زیست تبدیل شده است. در سال‌های اخیر  پدیده ساخت و ساز در ارتفاعات جنوبی مشهد با شتاب بیشتری در حال انجام است که واکنش گروه ها و فعالان عرصه محیط زیست را در پی داشته است.

شهرداری نمی تواند در کمربند جنوبی توسعه ساخت‌‍وساز دهد

ثورج همتی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد شهر مدرنی است و از گذشته برای این شهر طرح جامعی تهیه شده است. همچنین برای کمربند جنوبی  از ۱۰ سال پیش  برنامه‌ریزی و طرح‌ جامع ایجاد شده بود. متاسفانه در گذشته در قوانین کشور مطالعات ارزیابی وجود نداشته است؛ یعنی قانون اجازه داده است تا این طرح بدون مطالعات قبلی اجرا شود.

وی افزود: مطالعات در این زمینه به کندی پیش می‌رود و با اینکه ۸۰ درصد از این پروژه انجام شده،  هنوز مطالعاتی به دست ما نرسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط زیست مسئول شهر نیست، وظیفه اصلی و قانونی ما  برای حدود ۳ میلیون کیلومتر در استان تعریف شده است. ما قانون داریم هر کس وارد پارک‌ ملی شود با او برخورد کنیم و وظیفه ما نگهداری منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است.

محیط زیست در مورد کمربند جنونی خلأ  قانونی دارد

همتی ادامه داد: ارکان حاکمیت در استان تصمیم به انجام این پروژه را گرفته‌اند و اقدامات لازم  با حفظ کاربری انجام شده است. شهرداری نمی‌تواند دراین قسمت توسعه ساخت‌‍وساز انجام دهد، زیرا قانون از قبل تعیین شده است. ما امیدواریم مجموعه شهرداری برای کمربند جنوبی تصمیمات درست را لحاظ کند.

وی ضمن اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در مورد مسأله کمربند جنونی خلأ  قانونی دارد و نمی‌تواند جلوی سیستم ساخت و ساز را در آن قسمت بگیرد افزود: خسارت‌هایی که به محیط زیست این قسمت وارد شده  باید مطالعه شود و در این زمینه هیچ مطالعه‌ای برای ما فرستاده نشده است. وزارت راه و شهرسازی باید در قبال تغییر کاربری پاسخگو باشد.

ارتفاعات جنوبی مشهد میراث طبیعی و منافع ملی است

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خلال تجمع گروه های فعال محیط زیستی ارتفاعات جنوبی مشهد را از میراث طبیعی و منافع ملی دانست و بیان کرد که براساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تکلیف همه ملت است.

وی بر پیگیری قضایی تخلفات صورت گرفته در ارتفاعات جنوبی مشهد تأکید کرد و گفت: پرونده‌ای نسبت به تصرفات صورت گرفته در این منطقه در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌دهیم و تحقیق و تفحص درباره آن را آغاز می‌کنیم.

نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه درخصوص وضعیت ارتفاعات جنوبی مشهد نکاتی را مطرح کرد و نوشته شده که با توجه به اینکه ارتفاعات جنوبی شهر مشهد تنفس گاه شهر بوده و الزامی است از تخریب و ساخت و ساز بدون درنظر گرفتن مطالعات زیست محیطی جلوگیری شود، خواهشمند است دستور فرمایید بررسی و حداکثر مساعدت مقتضی مبذول شود.

از بین گزینه‌های مختلف به کوه‌پارک رسیدیم

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد در جدیدترین نشست خبری با اشاره به روند اجرای پروژه کمربند جنوبی مشهد اظهار کرد: از اختیاراتم این است که پروژه‌ای را که نیمه تمام رها شده و زیرسازی های آن خراب بوده را تکمیل و به بهره‌برداری برسانم، در جلسه‌ای هم که نام آن را ستاد تدبیر یا جلسه هماهنگی دستگاه‌ها و .... می‌گذارید از بین گزینه‌های مختلف به کوه‌پارک رسیدیم.

وی بیان کرد: نگرانی وجود دارد که ارتفاعات مشهد مثل نیاوران تهران و... شود اما اگر مردم بیایند و آنجا تفرجگاه شود خود مردم نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد، تازمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسد پروژه کمربند جنوبی را اجرا نمی‌کنم.

کلایی بیان کرد: در زمینه کمربند جنوبی اگر در دهه ۸۰ بودم، این پروژه را به هیچ وجه آغاز نمی‌کردم. این پروژه پیش رفت و در دهه ۹۰ با پدیده‌ای به نام انفجارهای پیاپی مواجه و این انفجارها منشا اعتراض‌هایی شد. در یک فرایند طولانی اعتراض‌ها منجر شد دادستانی پروژه را متوقف کند. بخش زیادی از پروژه کمربند جنوبی در حال حاضر پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: این نگرانی در خصوص ارتفاعات وجود داشته و دارد که مانند سایر ارتفاعات شده و ساخت و ساز بی‌رویه در آن انجام شود. اگر مردم را به آنجا بکشانیم و تفرجگاه مردمی کنیم، خود مردم اجازه نخواهند داد که انجا تغییر کند. پیوست زیست‌محیطی را تهیه و بر اساس آن نقشه‌ها را اصلاح کردیم.

شهردار مشهد با تأکید به اینکه اگر ارتفاعات جنوبی تفرجگاه شود، خود مردم نخواهند گذاشت کاربری آنجا تغییر کند، گفت: قرار شد تا پیوست محیطی به تأیید نرسیده کاری در آنجا انجام نشود.

ارتفاعات جنوبی مشهد از لحاظ جغرافیایی و زیست محیطی اهمیت زیادی دارد

محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اظهار کرد: آغاز به کار این پرونده از ۲۰ سال قبل بوده و در سال ۹۳ از سوی شورای حقوق بیت المال، ادامه کار شهرداری را متوقف کرد.
وی افزود: هزینه زیادی از بیت المال در این پروژه صرف شده و بخش زیادی از آن انجام شده است. به همین دلیل برای وضعیت آن باید تصمیمی گرفته می‌شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با تأکید بر اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد از لحاظ جغرافیایی و زیست محیطی برای مشهد اهمیت زیادی دارد، گفت: تاکنون به همت شهرداری مشهد یک میلیون اصله درخت در این منطقه کاشته شده و اکنون این درخت‌ها تاحدودی نمای جنوبی مشهد را سرسبز کرده است.


وی افزود: بخش عمده‌ای از مسیر آسفالت شده و زیرسازی بخش‌های دیگر آن نیز انجام شده است و حالا شهرداری قصد دارد با احداث پارکینگ در این منطقه، زیرساختی برای استفاده مردم از فضای سبز ایجاد شده در ارتفاعات جنوبی مشهد، فراهم کند.
درودی همچنین بیان کرد که با توجه به هزینه‌های زیادی که در این پروژه تاکنون صورت گرفته، باید آن را تکمیل کرد.

 

شهرداری مکلف شده پروژه کمربند جنوبی را به عنوان تفرجگاه استفاده کند

گفتنی است این پروژه در سال ۹۱ آغاز به کار کرده و در سال ۹۶ با حکم صادقی، دادستان وقت استان، متوقف شد.

پروژه کمربند جنوبی در سه فاز طراحی شده که در فاز اول آن پیشرفت زیادی داشته است، اما اینکه بگوییم این پروژه از ابتدا پیوست محیط زیستی نداشته و حالا که هزینه برای آن صورت گرفته، باید آن را ادامه بدهیم، مساله‌ای جدی است.

با این حال، کارشناسان معتقدند که ۸۰ درصد از فاز اول این پروژه عملیاتی شده و این در حالی است که پروژه کمربند جنوبی مشهد سه فاز دارد.

مدیر پروژه ارتفاعات جنوبی مشهد با اشاره به اینکه قبلا ۷۰ تا ۸۰ درصد این پروژه به اتمام رسیده است، اظهار کرد: شورای پنجم، شهرداری را مکلف کرده است که پروژه کمربند جنوبی را به عنوان تفرجگاه استفاده کند و از همین رو در دی ماه گذشته و به درخواست شهرداری مشهد، شورای تدبیر استان مصوب کرد تا بخشی از این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر به عنوان تفرجگاه درنظر گرفته شود و برای استفاده مردم از این تفرجگاه، پارکینگ احداث شود.


وعده تحویل کوه پارک مشهد تا تیرماه
قابل ذکر است در جدیدترین اظهار نظر شهرداری مشهد از آغاز به کار پروژه ای با عنوان کوه پارک در مشهد خبر داد و این پروژه بخشی از پروژه کمربند جنوبی را شامل می شود که قرار است به عنوان منطقه‌ای تفریحی در اختیار مردم قرار گیرد و در همین راستا شهرداری مشهد وعده داده که این پروژه را تا تیر امسال به مردم تحویل می دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ارتفاعات جنوبی مشهد پروژه کمربند جنوبی مجلس شورای اسلامی کمربند جنوبی مشهد شهرداری مشهد خراسان رضوی آغاز به کار زیست محیطی ساخت و ساز انجام شده محیط زیست کوه پارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۳۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد

دریافت 1 MB کد خبر 846479 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم میانکاله پتروشیمی محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • یک خبر خوب برای محیط زیست؛ پروژه پتروشیمی میانکاله کاملا لغو شد
  • بسته شدن پرونده ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • عملیات اجرایی کمربند جنوبی خط انتقال آب به اراک
  • پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود
  • فضای سبز و تفریحی نوار ساحلی بوشهر افزایش می یابد
  • آغاز دومین پویش نجات طبیعت شیراز
  • بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود
  • تحقق پروژه کاشت ۱۱۰ هزار درخت در اصفهان تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳