Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، انتخابات امروز (یکشنبه اول تیرماه) که دوازدهمین انتخابات پارلمانی از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال ۱۹۹۱ میلادی به شمار می رود، از ساعت ۷ بامداد آغاز شده که تا ۲۰ شب ادامه دارد. شهروندان واجد شرایط رای دادن در این فاصله زمانی می توانند رای های خود را در صندوق های اخذ رای که در  ۸ هزار و ۳۸۶ حوزه در سراسر صربستان تعیین شده است، بریزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره از انتخابات، بیش از ۳ هزار نفر در ۲۱ فهرست انتخاباتی از احزاب سیاسی، ائتلاف حزبی و گروه شهروندان برای کسب کرسی در ساختار جدید مجلس صربستان به رقابت می پردازند.

برگه های انتخاباتی به خاطر تعدد اقلیت های ملی در این کشور، به چندین زبان مختلف منتشر شده اند.

مجلس صربستان ۲۵۰ نماینده دارد و احزاب و گروه های شهروندی که در انتخابات شرکت کرده اند، بر اساس قانون جدید در صورتی که بیش از ۳ درصد آرا را کسب کنند، می توانند وارد ساختار جدید مجلس شوند.

احزاب سیاسی مسلمانان در این انتخابات مانند انتخابات گذشته نیز حضوری فعال دارند که برای ورود در دوازدهمین ساختار مجلس صربستان از زمان برقراری نظام چند حزبی به رقابت می پردازند.

همچنین بر صحت این انتخابات، سه هزار و ۳۴۱ ناظر از داخل کشور و یکصد و ۱۱ ناظر خارجی از کشورهای مختلف نظارت دارند.

تمامی انتخابات پارلمانی در صربستان از سال ۱۹۹۱میلادی تاکنون به استثنای ۲ انتخابات، زود هنگام برگزار شده است. دوازدهمین انتخابات پارلمانی صربستان ( انتخابات کنونی) بطور منظم یعنی پس از دوره  ۴ سال خود انجام می شود.

همزمان با انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن امسال، انتخابات شورای شهرداری و همچنین انتخابات استانی نیز برگزار می شود. 

انتخابات پارلمانی گذشته در صربستان که زودهنگام بود، در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶ میلادی ( ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) برگزار شده بود.

حزب پیشرو صربستان به رهبری «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نه تنها در ساختار کنونی پارلمان بیشترین نمایندگان را دارد، بلکه در بین مردم از بیشترین محبوبیت برخوردار است به طوریکه انتظار می رود این حزب در انتخابات پارلمانی پیش رو بیشترین آرای مردم را کسب کند.

استقبال مردم از این دوره از انتخابات به رغم باران و همچنین در زمان پسا کرونایی بسیار خوب اعلام شده و انتظار می رود که حدود ۶۰ درصد از افراد واجد شرایط رای بدهند.

وضع اضطراری در صربستان به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در ۱۵ مارس سال جاری میلادی (۲۵ اسفند ۹۸)؛ توسط «آلکساندر ووچیچ» رییس جمهوری این کشور در سراسر کشور اعلام شد.

مجلس جمهوری صربستان هفدهم اردیبهشت حالت فوق العاده در این کشور را که به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از اواسط اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برقرار بود، رسما لغو کرد.

ویروس کرونا برای نخستین بار ششم ماه مارس/۱۶ اسفند ۹۸ در صربستان شیوع یافت.

هر چند که ابتلایان به ویروس کرونا در صربستان بسیار کاهش یافته، اما بیشتر مردم به توصیه پزشکان عمل کرده و در محافل مختلف از ماسک استفاده کرده و فاصله بین افراد در فروشگاه ها و اماکن عمومی رعایت می شود.

استفاده از ماسک در این دوره از انتخابات در حوزه های رای گیری اجباری است و  رای دهندگان در حالیکه ماسک بر صورت خود دارند در حوزه های رای گیری به نمایندگان مورد نظر خود برای حضور در ساختار جدید مجلس رای می دهند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات پارلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی فهرست خود را برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شعار «انقلابی، کارآمد و مردمی» و تحت عنوان «فهرست وفاق» منتشر کرد.

اسامی کاندیداهای این فهرست بدین شرح است:

احمد نادری؛ ابراهیم یزدی؛ سمیه رفیعی؛ ابوالفضل ظهره‌وند؛ حسین نجابت؛ عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی؛ زهره سادات لاجوردی؛ زینب قیصری؛ علیرضا سلیمی؛ محمدحسین حسین‌زاده بحرینی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ مهدی عسگری؛ مجتبی زارعی؛ علی‌اصغر پورمحمدی؛ سید نظام‌الدین موسوی؛ مجتبی رحماندوست.

همچنین بنابر روایت فارس، حبیب الله بور بور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به ارائه فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: بعد از چندین جلسه با کاندیداهای مختلف، بالاخره به جمع بندی رسیدیم که فهرستی را به عنوان «فهرست وفاق» منتشر کنیم.

وی افزود: شعار این فهرست، انقلابی، کارآمد و مردمی است و ما با هیچ جریان سیاسی اعم از شورای ائتلاف، شریان، امنا و... هیچ وحدتی انجام نداده ایم.

بوربور تصریح کرد: از تمام ۱۶ نفر این فهرست تعهد نامه انتخاباتی گرفته شده است و این افراد با شاخص های جمعیت وفاداران همراه بوده اند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898762

دیگر خبرها

  • برگزاری سومین جلسه منتخبان مجلس دوازدهم به میزبانی شریان
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • برگزاری انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه
  • تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات در خوزستان فراهم شد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • فراهم شدن تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات در خوزستان
  • اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران