Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهروز ساری‌صراف، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در روز ۱۶ خرداد سال ۹۸، به میزان پنج میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب بود اما در اواخر شهریور بر اساس داده‌های مندرج در سایت سازمان آب منطقه‌ای، این حجم به سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون متر مکعب رسید یعنی یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در طی سه ماه از سطح دریاچه تبخیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساری‌صراف اظهار کرد: آسمان حوزه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته پر ابر بوده و با وجود این‌که این امر باعث خنکی هوا و مانع از تبخیر می‌شود اما حدود دو میلیارد متر مکعب آب تبخیر شده است.  

وی متذکر شد: مسئولان اقدامات مهم و بسیاری را در زمینه آبرسانی و انتقال آب از کردستان و نواحی مختلف به دریاچه ارومیه انجام می‌دهند اما متاسفانه فکری به حال کاهش تبخیر نکرده‌اند.  

ساری‌صراف افزود: برای رساندن هر قطره آب به این دریاچه زحمات بسیاری انجام می‌گیرد و اعتبارات بسیاری در این راه خرج می‌شود اما نمی‌توانند مانع از تبخیر این حجم از آب شوند.  

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: در تمامی مسائل و بخش‌ها میل و تمایل شدید به پیشرفت داریم، اما در خصوص دریاچه ارومیه سعی داریم تا به زمان گذشته و وضعیتی که در دهه‌های گذشته داشتیم، برسیم.  

وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه در سال‌های ۹۵تا ۹۷ بدترین وضعیت تاریخی خود از نظر کم آبی و کاهش میزان آب را تجربه کرده است، اما اکنون وضعیت کمی بهتر شده و همانند سال‌ آبی ۸۹_۸۸، دریاچه ارومیه حدود شش میلیارد متر مکعب آب را داراست و در آن سال‌ نیز حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب دریاچه تبخیر شد.  

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: در حوضه‌ای که ظرفیت نگه داری آب اکثر سدها اغلب ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب آب است البته حجم آب سد علویان حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب است، تبخیر سالانه بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۳۰ درصد از حجم آب دریاچه ارومیه بسیار قابل توجه و اغماض نشدنی است که توجه مسئولان را می‌طلبد.  

کد خبر 524172 برچسب‌ها دریاچه ارومیه استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دریاچه ارومیه استان آذربایجان شرقی میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه آب دریاچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳  در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

 دکتر سعید شهند   افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱  از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با  تولد دو گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت:دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر