Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@04:19:57 GMT

فرشِ پهن گل‌سرخ همدان برای جهشِ فرآوری

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۱۲۹۲

فرشِ پهن گل‌سرخ همدان برای جهشِ فرآوری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کشت ۲۵۰ هکتار گل‌محمدی در مزارع استان همدان طی سه سال گذشته گویای رشد و توسعه این محصول است که به جرات می‌توان گفت همدان را جزو رتبه‌های برتر تولید گیاهان دارویی قرار داده و با هدف‌گذاری سازمان جهادکشاورزی استان در توسعه کشت محصولات کم آب‌بر، بدون شک می‌تواند تا سال ۱۴۰۰ به جهش تولید رنگ حقیقت ببخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش سطح زیر کشت گل‌محمدی از ۵۲ هکتار در سال ۸۴ به ۲۵۰ هکتار طی سه سال گذشته در این استان با تولید حدود ۳۲۰ تُن و ارائه تسهیلات کم‌بهره، نشان از نگاه ویژه دولت به توسعه کشت گیاهان دارویی و اصلاح الگوی کشت دارد؛ نگاهی اثرگذار که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را بر آن داشت تا به‌موازات تولید گل‌سرخ، در اندیشه فرآوری این محصول نیز باشند که از ارزش‌افزوده بالایی نیز برخوردار است.  

این نکته قابل‌ذکر است که به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، شرایط آب و هوایی این استان به‌گونه‌ای است که گل محمدی تولیدشده در این استان از عطر و اسانس بالایی برخوردار است و حتی کاشان نیز بر این کیفیت اذعان دارد و تا حدودی برای گلاب‌گیری، از محصولات تولیدشده همدان استفاده می‌کند.  

با توجه به کاربرد متعدد گل‌محمدی در تولید گلاب، اسانس و روغن و همچنین قابل‌استفاده بودن در صنایع‌غذایی، دارویی و بهداشتی، کشاورزان همدانی علاوه بر کشت این گیاه، به فکر ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری افتادند و با استفاده از کمک‌های تسهیلاتی دولت و سرمایه‌گذاری شخصی، کشت و صنعت را در کنار یکدیگر توسعه دادند.  

حاج جلال میرزایی،  از جمله کشاورزان ملایری است که از سه سال گذشته نسبت به کشت گل‌محمدی و راه‌اندازی واحد فرآوری این گیاه دارویی با سرمایه‌ای حدود سه میلیارد تومان اقدام کرده است و ظرفیت تولید ۳۰۰ تن گلاب را دارد.  

کشت و صنعت گل‌محمدی؛ در کنار یکدیگر

وی انواع گیاه دارویی را در ۸۵ هکتار زمین کشت می‌کند که از این میزان ۱۵ هکتار آن مختص کشت گل‌محمدی است و روزانه ظرفیت تولید ۱۰ تن را دارد و با فعالیت این واحد شبانه‌روز برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است و علاوه بر گل‌محمدی تولیدی خود، از دیگر کشاورزان نیز برای فرآوری این گیاه را خریداری می‌کند.  

میرزایی که افزایش ظرفیت تولید و بسته‌بندی را طبق فن‌آوری روز در سر می‌پروراند، خواستار اعطای سرمایه در گردش با نرخ کم‌بهره است تا مجبور نباشد گلاب و انواع عرقیات تولیدی خود را به‌صورت فله‌ای روانه بازار کند.  

تأمین گاز و گرفتن انشعاب عمده‌ترین مشکل در مسیر این واحد فرآوری است که به گفته این کشاورز ملایری به دلیل هزینه بالای گازکشی و بالا بودن نرخ تسهیلات، توان توسعه واحد خود را ندارد و تاکنون با استفاده از سهمیه گازوئیل، واحد خود را فعال نگه‌داشته است.  

واحد فرآوری میرزایی در حوزه گیاهان دارویی و گلاب‌گیری یکی از ۲ واحد و البته اولین‌های صنایع تبدیلی گیاهان دارویی استان در روستای «خردمند» است که به دلیل نداشتن گاز و کامل نبودن چرخه بسته‌بندی، هنوز به ظرفیت کامل تولید نرسیده است.  

طبق گفته مدیر اداره جهادکشاورزی ملایر واحد فرآوری میرزایی تا چند سال آینده جوابگوی نیاز شهرستان است و تا هراندازه گل‌محمدی تولید شود، در این واحد قابل فرآوری است.  

در حال حاضر ۱۲۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر کشت گل‌محمدی است و ازنظر سطح زیر کشت و تولید رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.  

این نکته‌ای بود که علی‌مروت امیری در گفت‌وگو با ایرنا به آن اشاره و اصلاح الگوی کشت را یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی عنوان کرد.  

وی بیان کرد: به هر تعداد که متقاضی برای کشت گل‌محمدی باشد، اداره جهاد کشاورزی ملایر آمادگی برای توسعه کشت دارد، امسال ۱۵ هکتار گل‌محمدی در دست‌کشت داریم و تسهیلات نیز به متقاضیان داده می‌شود.  

امیری درباره مشکل تنها واحد فرآوری این محصول در روستای خردمند گفت: این واحد مشکلی برای فعالیت ندارد و سهمیه گازوئیل به‌تناسب نیاز به وی داده می‌شود.  

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: با توجه به اعطای ۸۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به این واحد فرآوری،   برای راه‌اندازی خط بسته‌بندی این واحد سرمایه در گردش به آن تعلق می‌گیرد و مصوبه استانی دارد، اما وی تسهیلات ارزان‌قیمت می‌خواهد که در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.  

پیش‌بینی برداشت ۲۱۰ تُن گل‌محمدی در ملایر

امیری گفت: تمام تلاش ما رفع مشکل این واحد فرآوری است که کار منحصربه‌فردی را در گلاب‌گیری و تولید عرقیات در شهرستان آغاز کرد، این واحد هم‌اکنون در حال فعالیت است و اشتغال خود را دارد و با برداشت و خرید حجم بالای گل‌محمدی، فرآوری را انجام می‌دهد.  

طبق گزارش اداره جهادکشاورزی ملایر، امسال برداشت ۲۱۰ تن گل‌محمدی در این شهرستان پیش‌بینی‌شده و تا سال آینده ۲۰ هکتار به اراضی سطح زیر کشت گل‌محمدی در این شهرستان اضافه می‌شود و از سویی نیز ۴۰۸ هکتار از اراضی ملایر زیر کشت انواع گیاهان دارویی با میزان تولید سالانه ۲۸۴ تن است.  

البته قیمت پایین نهال گل‌محمدی، مقاومت بالای این گیاه در برابر خشک‌سالی و آفت، کم آب‌بر بودن، ارزش‌افزوده بالا و خواص و موارد استفاده بالا در زمینه دارویی و غذایی ازجمله ویژگی‌های این گیاه دارویی است که موجب شده کشاورزان همدانی اقبال بالایی به کشت این محصول نشان دهند و حالا علاوه بر کشت، سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز برای فرآوری گل‌سرخ در استان همدان انجام‌شده است.  

به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی همدان، در حال حاضر ۲ واحد فرآوری گیاهان دارویی به‌ویژه گل‌محمدی در شهرهای ملایر و بهار فعال است و حدود ۶۰۰ تن گلاب در این ۲ واحد فرآوری می‌شود.  

حسن محمدی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با مساعد دانستن شرایط آب و هوایی همدان برای کشت و تولید گل‌محمدی، این ۲ واحد  که ظرفیت بالایی دارد در فرآوری گیاهان دارویی دانست که برای گلاب‌گیری از دیگر واحدها نیز گل خریداری می‌کنند.  

وی با اشاره به واحد فرآوری در شهرستان بهار با سرمایه‌گذاری بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید ۳۰۰ تن گلاب و اسانس با ۲۷ هکتار سطح زیر کشت گل‌محمدی و واحد فرآوری در روستای خردمند ملایر با ظرفیت تولید ۳۰۰ تن با سرمایه‌گذاری سه میلیارد تومان و ۱۵ هکتار سطح زیر کشت گل‌محمدی، افزایش سطح زیر کشت و به‌موازات آن ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری را از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان برشمرد.  

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان فعالیت واحد فرآوری گیاهان دارویی و تولید انواع دم‌نوش‌های گیاهی، میوه‌های خشک، اسانس و عرقیات در بسته‌بندی‌های شکیل در شهر در گزین را از دیگر واحدهای فرآوری فعال این استان عنوان و بیان کرد: در ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری به‌صورت تسهیلات به متقاضیان واگذار می‌شود.  

محمدی ادامه داد: چنانچه منابع اعتباری ارزان‌قیمت به ما ابلاغ شود، آماده‌ایم برای فرآوری گیاهان دارویی اعتبارات لازم را پرداخت کنیم.  

به گفته وی در حال حاضر ۱۳۸ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری یک‌هزارم و ۱۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد در دست اجرا است و پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۳۰ واحد تا پایان امسال بهره‌برداری و مابقی تا ۲ سال آینده تکمیل شود.  

محمدی گفت: از این تعداد ۱۳۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی استان همدان در شهرستان ملایر است و بیشترین تعداد این واحدها همچون کشمش، شوری و ترشیجات و خیار شور را به خود اختصاص داده است.  

تکمیل ۳۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی همدان خاطرنشان کرد: به دنبال کیفیت، به‌روزرسانی و بهره‌مندی از فناوری‌های روز و استفاده از بسته‌بندی‌های مدرن در این واحدها هستیم.  

محمدی بیان کرد: در حوزه گیاهان دارویی نیازمند توسعه واحدهای فرآوری هستیم: نگاه ما در تولید گیاهان دارویی ملی، فراملی و صادرات است و واحدهایی که جدید احداث‌شده‌اند، باید به دنبال برند سازی و توسعه بازار خود باشند.  

وی با سودآور دانستن صنایع تبدیلی و غذایی در کشور به‌ویژه استان همدان تأکید کرد: طی هفت‌تا هشت سال گذشته در دولت تدبیر و امید شاهد رشد بالایی در ایجاد این واحدها بودیم.  

او بر این باور است که صنعت گل‌محمدی نوپا است و جای رشد بالایی دارد و با توجه به کم آب‌بر بودن این گیاه، سودآوری بالایی دارد و اگر سطح زیر کشت این محصول در استان بالا برود، واحدهای بزرگ‌تری برای فرآوری احداث خواهد شد.  

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهادکشاورزی همدان پیشنهاد کرد: کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و غذایی رادارند، در صورت داشتن سرمایه کم، می‌توانند از طریق اخذ مجوز مشاغل خانگی وارد این عرصه شوند یا با واحدهای بزرگ‌تر فرآوری (قانون ظرفیت خالی) قرارداد بسته و از امکانات آن‌ها استفاده کنند.  

محمدی یادآور شد: در زمینه احداث واحدهای جدید فرآوری گیاهان دارویی، عرقیات، سیب‌زمینی، سیر و میوه از متقاضیان استقبال کرده و با آسان‌سازی روند بروکراسی اداری و پرداخت تسهیلات به آن‌ها در ایجاد این واحدها کمک می‌کنیم.  

وی همچنین واحد فرآوری حاج جلال میرزایی را یکی از واحدهای خوب استان برشمرد و برای حل مشکل این واحد گفت: با توجه به اینکه راه‌اندازی دستگاه بسته‌بندی و تکمیل چرخه فرآوری در طرح وی دیده‌شده و جزء تعهدات بانکی است، طی ۲ سال گذشته برای اخذ تسهیلات ارزان‌قیمت به وی تأکید کردیم که موافقت نکرد.  

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: هم‌اکنون آماده اعطای ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان تسهیلات به وی هستیم، اما او تأکید برگرفتن تسهیلات با سود پایین دارد، درحالی‌که منابع اشتغال روستایی تمام‌شده و امسال از محل بند الف تبصره ۱۸ تسهیلات با سود ۱۷ درصد اعلام‌شده است.  

با این اوصاف همدان به خود می‌بالد که ازنظر ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی جزء ۱۰ استان برتر کشور است و ۱۱ هزار و ۶۰۰ تُن گیاهان دارویی در سال تولید می‌کند و ازنظر کیفیت و مرغوبیت جزء سه استان برتر کشور به شمار می‌رود.  

کد خبر 524169 برچسب‌ها استان همدان وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گل محمدی استان همدان وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی فرآوری گیاهان دارویی ایجاد صنایع تبدیلی سطح زیر کشت گل محمدی میلیارد تومان کشاورزی همدان کشاورزی ملایر جهاد کشاورزی سرمایه گذاری ظرفیت تولید استان همدان برای فرآوری واحد فرآوری حال حاضر گل محمدی ارزان قیمت اداره جهاد سال گذشته بسته بندی گلاب گیری پیش بینی ۲ واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، شواهد تاریخی گویای این است که استان همدان از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی و صادارت آن به دیگر نقاط ایران بوده است.

برخی از این گیاهان علاوه بر اینکه مصرف خوراکی دارند از آنان به عنوان دارو هم استفاده می‌شود.

موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه بیشترین گیاهان دارویی که در استان همدان یافت می‌شود شامل خارشتر، سیر، پونه، آذربه و بومادران است گفت: ضروریست در حفظ و نگهداری این گنجینه‌ها بیش از پیش تلاش کرد.

محمدی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون برخی از این گونه‌های گیاهی در خطر انقراض قرار دارند افزود: چرای بیش از حد دام و همچنین ریشه کنی گیاه از جمله مواردی است که باعث آسیب گیاهان و مراتع می‌شود.

دیگر خبرها

  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • اشتغالزایی ۲ هزار نفر در چهار واحد فرآوری سنگ آهن اسدآباد
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • توسعه سطح کاشت گیاهان دارویی با توزیع ۷هزار نهال گل محمدی در سوادکوه
  • کارخانه فرآوری صد‌ها تن انجیر، خرما، انگور و آووکادو را ببینید