Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست عضو هیات علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا عنوان کرد: شاید بتوان تخمین زد که آمریکا در کرونا بیش از ۳ هزار میلیارد دلار خسارت دیده است و این رقم اعجاب‌انگیزی است که به اندازه جنگ عراق این کشور را در تنگنای اقتصادی قرار می‌دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، در مقابل، چین با کنترل بیماری توانست تلفات خود را کاهش دهد؛ بنابراین چین و آمریکا وارد رقابت‌های جهانی خواهند شد که با مشکلات بسیاری نیز همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوریزدان پرست با اشاره به اینکه در قرن اخیر، نظام سرمایه‌داری با چند بحران رکودی مواجه شده است، گفت: یکی از نزدیک‌ترین آن‌ها بحران سال ۲۰۰۸ بود که تاثیراتش گسترده و جهانی بود و اقتصاد جهان را در هم شکست، امروز آماری که بر اثر رکود اقتصادی ناشی از کرونا ارائه شده است از میزان بیکاری سال ۲۰۰۸ به مراتب بیشتر است و جهان دریافت که اصول اقتصادی و شعارهای نظام سرمایه‌داری و لیبرالی کارآمد نیست.

وی عنوان کرد: در جهان پس از کرونا، جایگاه برخی کشورها در نظام اقتصادی بهتر و جایگاه برخی نیز بدتر خواهد شد. 

پوریزدان پرست گفت: ویژگی سرایت‌پذیری کرونا به ساختارهای اقتصادی در جهان ضربه زده است. این خسارات اقتصادی محدود به یک منطقه یا ناحیه نیست، بلکه امروز به مشکل همه جهان تبدیل شده است.

وی بیان داشت: ایران توانست بیماری را کنترل کند و در مقایسه با دیگر کشورها تلفاتی اندک داشت؛ با این حال در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بسیاری از حرفه‌ها دچار آسیب شدند، رکود ناشی از کرونا نیز این ضررها را دنباله‌دار خواهد کرد؛ همچنین از بین رفتن فرصت رونق در عید نوروز هم آسیب‌های بسیاری به مشاغل گوناگون و مرتبط با یکدیگر وارد آورد که باعث شد هم بخش‌ عرضه و هم بخش تقاضا دچار بحران شود.

این استاد دانشگاه خسارت‌های اقتصادی در سطح استانی را با خسارت‌های کلان در حوزه ملی مقایسه کرد و بیان داشت: در این زمینه تفاوت چندانی در نوع خسارات دیده نمی شود؛  برای مثال در حوزه گردشگری و صنایع وابسته به آن، همان تاثیر منفی که سراسر کشور متحمل شدند به فارس هم وارد شد و فرق تنها در میزان و اعداد و ارقام است.

پوریزدان‌پرست با بیان اینکه دولت در خصوص جبران ضرر و زیان‌ها باید به‌صورت جدی اقدام کند، افزود: کمک‌هایی که تاکنون تحت عناوین مختلف ارائه شده است، چندان شایان توجه نبوده است؛ به هر روی با توجه به ویژگی‌ همه‌گیری و تاثیر یکسان ویروس نمی‌توان گفت اتفاقی منطقه‌ای و استانی رخ داده است؛ زیرا همه به یک صورت متاثر شده‌اند.

آسیب انسانی بدترین آسیب کروناست

این استاد دانشگاه آسیب انسانی را بدترین آسیب کرونا دانست و ابراز داشت: در کشور ما، بسیاری از مردم از جمله پزشکان، سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته‌ای بر اثر کرونا از بین رفتند؛ افزون بر این، خسارت اقتصادی چندین میلیارد دلاری که تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و درآمدهای مردم را دستکم تا مهار کامل بیماری کاهش خواهد داد، به مدت طولانی باقی خواهد ماند و بیکاری وسیع قطعا زندگی مردم را در دراز مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به متاثرشدن اقتصاد جهانی از شیوع کرونا بیان کرد: آنچه تا به حال در آمریکا رخ داده نشان از بیکاری حدود ۴۰ میلیون نفر دارد و ممکن است خانه‌ و املاک بسیاری از مردم براثر بدهی به بانک‌ها مصادره شود که باعث افزایش تعداد افراد بی‌خانمان خواهد شد.

باید منتظر سبک زندگی تازه در جهان پس از کرونا باشیم

این استاد دانشگاه بیان کرد: جهان بعد از کرونا نه فقط از لحاظ اقتصادی که در همه جنبه‌ها به گونه دیگری خواهد بود و سبک زندگی تازه‌ای را برای مردم به ارمغان خواهد آورد، وضعیت ایران هم در این میانه از دیگر کشورها متفاوت نیست، گرچه در کشور ما برجستگی سبک زندگی ایرانی و اسلامی باعث آرامش روحی روانی مردم شده و کنترل بیماری نیز به‌درستی صورت پذیرفته است و میزان مشکلات بر این اساس کمتر خواهد بود.

وی بر ضرورت برگزاری مانورهای گوناگون برای مشکلات پیش‌بینی‌نشده آینده تاکید کرد و بیان داشت: نباید احتمال جنگ ویروسی را از ذهن دور داشت. براین اساس نیروهای نظامی و پایگاه‌های بسیج سراسر کشور باید برای کنترل وضعیت‌های گوناگون آماده شوند؛ همانگونه که با حضور به موقع آنان مشکل کمبود ماسک و دستکش که در ابتدای شیوع بیماری رواج یافته بود کاهش یافت.

پوریزدان پرست افزود: جز این‌ها پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز باید زمینه تحقیق برای ساخت واکسن‌های گوناگون را فراهم کنند و برای تهیه داروی این بیماری یا دیگر بیماری‌های مشابه ویروسی آمادگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه اول تیرماه ۹۹  گفت: از دیروز تا امروز ۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند.
دکتر سیما سادات لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.
به گفته وی، استان های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

برچسب‌ها کرونا دانشگاه شیراز دولت فارس پروندهٔ خبری تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه شیراز دولت فارس کرونا دانشگاه شیراز دولت فارس استاد دانشگاه دانشگاه شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • مخبر: نخبگان سرمایه‌های اصلی کشور هستند/ نظام سلطه جرات مقابله نظامی با ایران را ندارد