Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی با اشاره به این که در حوزه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق عشایری سه کار مهم انجام شده است، اظهار داشت: این سه کار مهم شامل تأمین آب شرب عشایر، راه دسترسی و تأمین سوخت فسیلی برای عشایر است.

وی با بیان این که تأمین آب امری واجب و ضروری است و حتماً همه آحاد جامعه از جمله عشایر باید به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی داشته باشند، افزود: در این خصوص از گذشته کارهای خوبی انجام شده است اما نقطه عطف آن از سال ۹۸ شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قندالی ادامه داد: در سال ۹۸ توانستیم با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی ۱۸ میلیون یورو سهمی برای تأمین آب شرب عشایر داشته باشیم که رقم ریالی آن ۲۵۳ میلیارد تومان بود که اجرای ۴۱۳ پروژه در کل کشور با همین اعتبار شروع شد و تا امروز بیش از ۹۰ درصد این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و با اتمام آنها، آب سالم و بهداشتی به محل استقرار ۱۷ هزار خانوار عشایری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: امسال هم ۱۳۵ میلیارد تومان از این محل برای توسعه شبکه آبرسانی به عشایر اختصاص یافته که در مجموع طی این دو سال شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی و سالم ۱۳ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که امیدواریم با استمرار تزریق این منابع، بتوانیم روزی جشن آبرسانی به تمام عشایر کشور را بگیریم.

۷۵ درصد درآمد عشایر به دام متکی است

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: درآمد بیش از ۷۵ درصد عشایر متکی به دام است و به همین دلیل توجه به بحث دام از موضوعات محوری سازمان امور عشایر است.

وی گفت: یکی از طرح‌هایی که اجرای آن در مناطق عشایری از سال ۱۳۹۲ آغاز شده، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که در قانون احکام دائمی تبدیل به حکم بسیار مؤثری شد و بر اساس تبصره ۲ بند ۵ ماده ۵۲ قانون الحاق، مقرر شد سالانه یک درصدِ ورودی صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت به صورت تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر اختصاص یابد.

قندالی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح از سال ۹۲ تا ۹۸ حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان فقط از این محل تسهیلات به جامعه عشایری تزریق شد، توضیح داد: اجرای زنجیره تولید گوشت باعث افزایش بهره وری در مناطق عشایری شده است و بر اساس محاسبات انجام شده سالانه ۱۳۵ میلیون ریال سرانه برای هر عشایری که وارد این طرح شود، افزایش درآمد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بیشترین هزینه در حین تولید مربوط به تغذیه دام است که ما توانستیم در نقاطی که به صورت پایلوت این طرح در حال اجراست مصرف علوفه را به ازای هر کیلوگرم گوشت قرمز از ۹ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم برسانیم و مصداق آن هم بسیار زیاد است و فقط در یک مزرعه نیست و تقریباً در همه استان‌ها وجود دارد.

این مسؤول با بیان اینکه طول دوره پروار دام سبک نیز بسیار مهم است، گفت: در شرایط سنتی تقریباً حداقل ۲۴۰ روز نیاز است دام از وارد پروسه پروار و در انتها وارد بازار شود که با اجرای طرح زنجیره تولید این زمان تقریباً به ۱۵۰ روز رسیده است.

قندالی با بیان این که با این کار درصد زایش دام هم بالا می‌رود، گفت: طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در فصل ورود به مرتع، دام از گله جدا شود که به نوعی به تعادل نسبی بین دام و مرتع نیز کمک می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که همچنین در این طرح ارتقای سطح دانش و افزایش درآمد عشایر نیز دنبال می‌شود، بیان داشت: در این طرح ترویج علم و فنون در بین عشایر صورت می‌گیرد و از طرفی تکنولوژی پرورش دام نیز به عشایر انتقال می‌یابد که خیلی استقبال شده و در بعضی از استان‌ها مردم از ما جلوتر هستند.

۱.۷ درصد جمعیت کشور عشایر هستند

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که جمعیت عشایری نسبت به جمعیت کل کشور در اقلیت است، بیان داشت: حدود ۱.۷ درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند، ولی از نظر اجتماعی و تولیدی و حتی فرهنگی دارای شاخص‌های خاص و ویژه‌ای هستند.

قندالی اظهار داشت: حدود ۲۸ درصد دام سبک کشور متعلق به عشایر است و ۲۵ درصد تولید مواد پروتئینی که عمدتاً هم تولیداتی سالم است و همچنین ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود و از همه مهمتر حدود ۳۵ میلیون هکتار از بهترین مراتع کشور در حوزه قلمرو عشایر است.

وی گفت: در حوزه‌های اجتماعی و ساختاری ظرفیت اجتماعی بودن عشایر بسیار عالی است و نزدیک به ۲۴۰ تشکل عشایری در کشور داریم که تمامی عشایر عضو این تشکل‌ها هستند.

قندالی ابراز داشت: علاوه بر این عشایر در حوزه مباحث دفاعی زبانزد هستند و در طول دفاع مقدس بیش از ده هزار شهید و به همین تعداد هم جانباز تقدیم کشور کرده اند.

فوتی بر اثر کرونا در جامعه عشایری نداشتیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به موضوع کرونا، گفت: در زمانی که شیوع ویروس کرونا در کشور مطرح شد، دغدغۀ ما کوچ بهاره عشایر بود چون برخی از عشایر باید دو یا سه استان را طی کنند تا به مقصد ییلاقی خود برسند.

وی ادامه داد: احساس کردیم دو کار باید انجام بشود یکی اینکه کوچ به تأخیر بیفتد و یکی هم اینکه هماهنگی و همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت داشته باشیم که الحمدلله بسیار خوب انجام شد و جا دارد تشکر کنم از وزیر بهداشت و مخصوصاً معاون بهداشت وزارت بهداشت که خیلی جدی وارد کار شدند.

قندالی در خصوص تأخیر ۱۵ روزه تا یک ماهه کوچ عشایر نیز اظهار داشت: دلیل این تأخیر این بود که در قشلاق دسترسی به عشایر خیلی آسان‌تر است، مخصوصاً در چنین مواقعی که برای ما بسیار مهم است.

وی ابراز داشت: خوشبختانه با همکاری خود عشایر هیچ بحرانی ایجاد نشد و تا به امروز گزارشی از فوتی بر اثر ابتلاء به کرونا در جامعه عشایری نداشته ایم و فقط تعداد ۴۲ نفر در بیمارستانها بستری شده اند که روند درمان آنان ادامه دارد.

کد خبر 4955334

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی عشایر ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی بورس قیمت دلار عبدالناصر همتی سازمان امور مالیاتی تولید نفت قیمت نفت نهاده های دامی لوازم خانگی ایالات متحده آمریکا مصرف برق رئیس سازمان امور عشایر ایران زنجیره تولید انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۴۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر اداره امور عشایر همدان گفت: اداره امور عشایر همدان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری و با حضور راهداران و عوامل انتظامی، در راستای توسعه گردشگری و اجرای طرح نوروزی ۶۰-۳۰ و ایجاد نوروزگاه ها، سیاه چادرهای عشایری برای استقبال از میهمانان نوروزی در مبادی ورودی شهر همدان، نهاوند و تویسرکان برپا کرده است.

جعفر کاویانی دلشاد افزود: همچنین درمناطق گردشگری سطح شهر و نیز تپه تاریخی و باستانی هگمتانه سه سیاه چادر عشایری مستقر هستند.

وی کاویانی دلشاد افزود: این رویداد با هدف اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم عشایری و ارائه صنایع دستی معرف جامعه عشایری مورد استقبال میهمانان و گردشگران نوروزی انجام می شود و تا ۱۸ فروردین میزبان شهروندان و گردشگران هستند.

مدیر اداره امور عشایر همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ورودی و خروجی‌ها و نزدیک ۳۰ کیلومتر مانده به شهر اتفاق می‌افتد پویش طرح نوروزی ۳۰-۶۰ در استان همدان با هدف کاهش تصادفات راه‌اندازی شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۴ نوروزگاه عشایری در ایلام
  • وارد شدن خسارت به۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • بانوان استان سمنان در اهدای خون بیش از۶ درصد مشارکت دارند
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • رشد ۷ درصدی اهدای خون در اصفهان / شاخص اهدای خون بانوان به ۳.۵۱ درصد رسید
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی