Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان اسلام فردا / عبد الباري عطوان – رای الیوم: استدلال و بحث در خصوص غیر قانونی بودن این قانون اقامه دلیل در این خصوص که مردم سوریه ، ملتی که اکثریت آنها زیر خط فقر زندگی می کنند بیش از هر کسی با اعمال این تحریم ها تحت فشار قرار می گیرند حاصلی ندارد. 30 سال پیش هم زمانی که تحریم های مشابهی علیه مردم عراق اعمال شد در نهایت نتیجه ای به جز جنگ خونریزی و شهادت دو میلیون نفر در این کشور نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایالات متحده مدعی است که با اینگونه مجازات ها ملت های را خار و ذلیل می کند ، مشکلاتشان را بیشتر می کند و امیدوار است موجب شود که آنها علیه حکومت های خودشان قیام کنند تا موجب اسقاط این حکومت ها شود. اما شکست این نظریه در تمامی موارد قبلی و کشورهایی که مورد آزمایش قرار گرفته به اثبات رسیده است. نمونه اول عراق است و نمونه دوم نوار غزه. در عراق گرسنگی موجب نشد که مردم علیه نظام صدام حسین قیام کنند بلکه پس از آن موجب شد علیه نظام اشغالگر آمریکا قیام کنند. در غزه هم تحریم و محدودیت همه جانبه موجب تقویت جنبش های آزادی بخش شد و نتیجه معکوس داشت که مهمترین آنها تقویت مقاومت و پیشرفت بیشتر آنها بود. مقاومت در غزه آنچنان قدرتمند شد که توانست هدف هایی هوشمندانه در سرزمین های اشغالی را تهدید کند و زندگی روزمره اشغالگران در این منطقه را مختل سازد.

نمی دانیم برنامه و نقشه حکومت سوریه برای مقابله با این قانون چیست اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم لازم است صحبت های اخیر سید حسین نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را مورد ارزیابی قرار بدهیم. صحبت هایی که موضوعات زیادی را در این خصوص روشن می کند. این یکی از مهمترین سخنرانی های نصرالله بود خصوصا پیرامون سلاح مقاومت و ایستادگی در برابر قانون سزار.

نصرالله در یک کلام گفت:"خطاب به آنها که به دنبال گرسنه کردن ما هستند می گوییم ما گرسنه نخواهیم شد و نمی گذاریم لبنان گرسنه شود و تسلیم آمریکایی ها نخواهیم شد و تحت فشار گرسنگی مقابل آنها سر خم نمی کنیم. آنها که در انتظار شکست مقاومت هستند شکست می خورند و مایوس می شوند. اگر می خواهند ما را به جایی برسانند که سلاح مقاومت را با نان معامله کنیم بدانند که ما معادله دیگری در نظر داریم که هنوز از آن رونمایی نکرده ایم. آن کس که ما را در دو راهی انتخاب کشته شدن با اسلحه یا گرسنگی قرار می دهد بداند اسلحه در دست ماست و او را می کشیم."

نکته های مهمی را می توان در بین این جملات و سطر ها یافت خصوصا حالت خشم و عصبانیت چهره سید حسن در زمانی که این جملات را بیان می کرد.

اولا: وجود طرحی در تقابل با عملیات گرسنه سازی مردم سوریه و لبنان از سوی سید حسن نصرالله جدا از روش های دیپلماتیک به نظر می رسد و برخواسته از تفکر مقاومت است همان مقاومتی که منجر به آزادسازی جنوبی لبنان از اشغال صهیونیست ها شد و شاید منظور سید حسن همین است زمانی که می گوید: " بدانند که ما معادله دیگری در نظر داریم که هنوز از آن رونمایی نکرده ایم"

دوم: توسعه یافتن دایره پاسخ های انتقام جویانه و هدف قراردادن اهداف آمریکایی و اسرایلی خارج از مرزهای لبنان و اسرائیل حتی در مکان های دیگر جهان چندان بعید نیست. اگر تحریم ها برخواسته از دلایل حمایت از تروریسم برای حزب الله و نظام سوریه درنظر گرفته شده آنها می توانند به این موضوع واکنش نشان ب دهند.

سوم:تغییر موضوع مقاومت و تبدیل تاکتیک آن از دفاع به حمله زمانی روی می دهد که طرف مقابل به دنبال استفاده از ابزار گرسنگی برای تسلیم شدن است و در این موقعیت امکان صلح طبی و پرهیز از درگیری وجود نخواهد داشت. در این شرایط اگر تقابل به آخرین انتخاب مبدل شود جای تعجب نیست.

چهارم: هنگامی که سید حسن نصرالله تاکید می کند آن کسانی که در این 9 سال و در جبهه های نبرد کنار سوریه ایستادن اجازه نمی دهند با سلاح تحریم نظام سوریه ساقط شود و آن ر ا تنها نمی گذارند به این معنی است که پاسخ به قانون سزار گروهی خواهد بود و انفرادی نیست. در واقع این تنها نظام حاکم بر سوریه نیست که برابر این قانونی می ایستد.

آنچه می خواهیم از این 4 نکته استخراج کنیم این است که سید حسن نصرالله و همپیمانانش در محور مقاومت اجازه نمی دهند که سناریوی عراقی گرسنگی در سوریه و لبنان هم پیاده شود به این معنی که در مقابل رفع تحریم ها سلاح خود را بر زمین بگذارند. این محور به خوبی می داند که وعده های آمریکا دروغ است و قابل اعتماد نیست. پس از خلع سلاح عراق و لیبی و اطمینان حاصل کردن از خالی شدن کامل این دو کشور زمان جنگ و تغییر نظام و فروپاشی این دو کشور رسید.

قانون سزار که امروز اجرا می شود نتایج عکس به همراه خواهد داشت و منجر به گرسنگی کردم سوریه و لبنان نخواهد شد یا باعث نمی شود که این دو حکومت در برابر شروط آمریکا تسلیم شوند. خواهیم دید سلاح مقاومت وسیله قدرتمندتری است که موجب شکست این قانون خواهد شد همچنین شکست آنها که علنی و یا پنهانی از آن حمایت می کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: محور مقاومت تحریم آمریکا سوریه و لبنان تحریم ها سید حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون اسرائیل

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رسانه‌های اسرائیلی، لحظاتی پیش از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون واقع در کوه‌های الجرمق در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

بیشتربخوانید: واکنش صهیونیست‌ها به اظهارات علی کریمی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

عصر دیروز سه‌شنبه نیز این پایگاه هوایی آماج موشک‌های حزب‌الله لبنان قرار گرفته بود و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از هدف قرار گرفتن این پایگاه مهم و راهبردی اسرائیل منتشر کرده بودند.

لحظاتی پس از انتشار این خبر، حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه و مقاومت آنها، با موشک‌ هدایت‌شونده، واحد کنترل هوایی پایگاه مرون را هدف قرار داده و موفق شده است تجهیزات آن را کاملا منهدم کند.

این پایگاه راهبردی هوایی رژیم صهیونیستی تاکنون بارها آماج موشک‌های مقاومت لبنان قرار گرفته است و متحمل خسارات متعددی شده است.

این پایگاه رژیم صهیونیستی پیش از این نیز بارها هدف حملات موشکی و پهپادی حزب الله لبنان قرار گرفته است.

کد خبر: 1227505 برچسب‌ها اسرائیل

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست
  • حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها
  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ می دهیم
  • حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی «المالکیه»
  • حمله حزب‌الله لبنان به ۲ مرکز نظامی صهیونیستی دیگر
  • شمار زخمی‌های حمله به اسرئیل به ۱۱ نفر رسید | حال دو نفر وخیم است
  • حمله مقاومت لبنان به اسرائیل
  • نتانیاهو؛ آقای شکست
  • صدای انفجار در پایگاه هوایی میرون اسرائیل
  • عملیات «وعده صادق» مهمترین گام ضد اسرائیل بعد از انقلاب بود