Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@20:34:10 GMT

آتش سهل‌انگاری دامن‌گیر مراتع

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۶۹۹۹

آتش سهل‌انگاری دامن‌گیر مراتع

ایسنا/همدان هر ساله با آغاز فصل تابستان و خشک شدن گیاهان مرتعی دوستداران محیط زیست، نگران وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها هستند.

از طرفی بارندگی‌های خوب امسال موجب رویش قابل توجهی گیاهان مرتعی شده که با آغاز فصل گرما و در صورت رعایت نکردن، احتمال وقوع آتش افزایش می‌یابد.

آنچه همواره در آتش سوزی مراتع و جنگل‌های ایران به عنوان عامل اصلی یاد می‌شود عوامل انسانی است که به علت غفلت و بی‌توجهی مردم نسبت به این میراث گرانبها اتفاق می‌افتد البته نباید نقش افراد سودجو و مخل طبیعت را نادیده گرفت که به عمد نسبت به آتش زدن مراتع و جنگل‌ها اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان همدان دارای ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان ۸۲۳ هزار هکتار مرتع و ۴۵ هزار هکتار عرصه‌های جنگلی است. امسال با توجه به اینکه مراتع استان دارای پوشش گیاهی خوبی بوده و دمای هوا روز به روز بیشتر می‌شود زنگ خطر آتش سوزی در مراتع به صدا درآمده و نیازمند توجه بیش از پیش مردم و مسئولان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه میزان حریق در مراتع استان در سه سال گذشته به ۱۵۰ هکتار رسیده است، گفت: تا سال ۹۵ متوسط حریق در مراتع استان همدان حدود ۵۰۰ هکتار بود اما طی سه سال گذشته به ۱۵۰ هکتار رسیده است.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بارش های خوب امسال باعث شده مراتع وضعیت مطلوبی داشته باشند، افزود: اگر چه میزان بارش ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما به علت اینکه نرمال بوده و از طرفی کنترل چرای دام صورت گرفته وضعیت مراتع خوبی در استان داریم.

شناسایی نقاط بحرانی حریق

وی با بیان اینکه نقشه مناطق بحرانی استان تهیه شده است، تصریح کرد: نقشه مناطق بحرانی استان از نظر آتش سوزی مراتع تهیه شده است به طوریکه شهرستان های جنوبی استان از جمله همدان، نهاوند، ملایر و اسدآباد جزء بخش های بحرانی، مناطق شمالی مثل رزن و کبودراهنگ نیمه بحرانی هستند.

وی با اشاره به حضور دیده‌بان در نقاط بحرانی استان، ادامه داد: در نقاط بحرانی دیده بان گذاشته شده و در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی و افرادی که قصد آتش زدن مراتع و جنگل‌های استان را دارند، بلافاصله جلوگیری به عمل می‌آید ضمن اینکه عاملان آتش سوزی مراتع به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد.

۹۵ درصد از آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد

خزائی با تأکید بر اینکه امسال به لحاظ کاهش آتش سوزی مراتع وضعیت خوبی داریم، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری فقط چهار هکتار از مراتع درجه دو شهرستان ملایر دچار حریق شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ۹۵ درصد از آتش سوزی‌های مراتع استان همدان عامل انسانی دارد، تأکید کرد: تنها پنج درصد از آتش سوزی‌ها به علت عوامل طبیعی از قبیل صاعقه بوده است.

وی با تأکید بر فرهنگسازی در زمینه جلوگیری از آتش سوزی در مراتع، ادامه داد: امسال جهادکشاورزی استان و شهرستان ها به کشاورزان ابلاغ کرده است از آتش زدن کاه و کُلش مزارع خودداری کنند در غیر این صورت براساس قوانین و مقررات پیگیری خواهد شد.

صعب العبور بودن، مانع اصلی خاموش کردن آنی آتش

این مقام مسئول یکی از موانع اصلی برسر راه خاموش کردن آنی آتش سوزی مراتع را صعب العبور بودن مناطق دانست و تصریح کرد: براساس تفاهم نامه‌ای که سازمان جنگل‌ها با وزارت دفاع منعقد کرده است، در صورتی که نیاز به امداد هوایی باشد هلی‌کوپتری توسط نیروهای مسلح اعزام خواهد شد.

خزائی از تهیه تجهیزات جدید اطفاء حریق در مراتع استان خبر داد و گفت: دستگاه‌های دمنده در مراتع استان وارد کردیم و هر حریقی که در مراتع رخ داده در اسرع وقت اطفاء شده ضمن اینکه کارهای فرهنگسازی و پیشگیرانه نیز انجام گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در راستای تهیه تجهیزات اطفاء حریق در مراتع بیش از ۲۰۰ آتشکوب تهیه و تحویل شهرستان ها داده شده است و هر شهرستان دو دستگاه دمنده نیز دارد.

بهره‌‌برداران در اطفاء زودهنگام حریق کمک کنند

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه جنگل‌های استان همدان تحت مراقبت قرار دارند، یادآور شد:تا کنون در جنگل‌های استان حریقی صورت نگرفته و فقط ۱۰ درخت در شهرستان اسدآباد دچار آتش شد.

خزائی با اشاره به نقش بهره‌برداران در اطفاء سریع آتش سوزی مراتع، مطرح کرد: انتظار داریم مردم و به ویژه بهره‌برداران که در محل حضور دارند، تا زمان رسیدن نیروهای منابع طبیعی و آتش نشانی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

وی با تأکید بر نقش انجمن‌های مردمی و همیاران طبیعت در جلوگیری از آتش سوزی در مراتع، تصریح کرد: سمن‌ها و سازمان های مردم نهاد و همیاران طبیعت کمک زیادی در زمینه فرهنگسازی برای جلوگیری از حریق در مراتع و جنگل‌ها خواهند داشت و منابع طبیعی استان همدان آمادگی دارد سمن‌ها و همیاران طبیعت را شناسایی کرده و تحت آموزش قرار دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد می‌توانند با اداره ترویج منابع طبیعی هماهنگ باشند و آموزش ببینند، افزود: بیش از ۲۰۰۰ همیار طبیعت در استان همدان با منابع طبیعی همکاری دارند.

آتش؛ خطرناک ترین عامل نابوده کننده منابع طبیعی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز با بیان اینکه بیش از ۱۰ عامل نابودکننده برای منابع طبیعی شناسایی شده است که از بین آنها آتش، خطرناک‌ترین دشمن جنگل‌ها و مراتع به شمار می‌آید، گفت: از آنجایی که اکثر آتش‌سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها و مراتع، توسط انسان ایجاد می‌شود، لازم است تا به طور جدی در زمینه آگاه سازی عموم مردم نسبت به این موضوع و خطراتی که حتی می‌تواند جان انسان‌ها را تهدید کند، اقدام شود.

عباس قبادی با اشاره به اینکه لطمات آتش سوزی مراتع تا سالیان دراز جبران نمی‌شود، تصریح کرد: آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع چه به‌صورت عمد و یا غیرعمد می‌تواند باعث از بین رفتن آنها شود و تا سالیان دراز لطمات و صدمات آن جبران ناپذیر است.

آموزش و فرهنگسازی در حفظ منابع طبیعی نقش دارد

وی با بیان اینکه همیشه نمی‌توان علت آتش سوزی را به صورت دقیق تعیین کرد، گفت: همیشه انسان‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع می‌شوند از این رو می‌توان با فرهنگ‌سازی و بیش آگاهی ضمن افزایش آموزش و آگاهی بخشی مردم، به‌ویژه جوامع محلی و بهره‌برداران روستایی و عشایری در حفظ و حراست از منابع طبیعی تأثیر بسزایی ایفا کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به مثلث حریق، یادآور شد: برای وقوع حریق وجود سه عامل هوا، ماده سوختنی و حرارت ضروری است که به این عوامل اصطلاحأ مثلث حریق گفته می‌شود که اساس و پایه کنترل حریق، گسستن اضلاع این مثلث است.

وی یکی از علل و عوامل ایجاد حریق و توسعه آن را بی احتیاطی برخی از رهگذران، شکارچیان، چوپانان، کشاورزان و گردشگران طبیعت دانست و افزود: برخی افراد سودجو و فرصت طلب که به خاطر منافع شخصی مبادرت به ایجاد حریق در اراضی جنگلی و مرتعی می‌کنند از دیگر عوامل آتش سوزی در مراتع و جنگل ها است.

آتش زدن بقایای مزارع، علت عمده آتش سوزی مراتع

وی با اشاره به اینکه وجود گونه‌های یک ساله خشک شده که دارای طول عمر کمتری هستند، قابلیت اشتعال بالایی دارند، خاطرنشان کرد: وجود گونه‌های سوزنی برگ در مناطق جنگل‌کاری با توجه به حساسیت به آتش باعث توسعه حریق می‌شوند همچنین آتش زدن بقایای گیاهان زراعی در اراضی مجاور جنگل ها و مراتع، آتش زدن بوته زارها و بیشه‌ها برای از بین بردن جانوران مضر از دلایل عمده آتش سوزی مراتع است.

وی با تأکید بر فرهنگسازی در راستای جلوگیری از آتش سوزی مراتع، تصریح کرد: شناخت ابعاد مختلف آتش سوزی، بررسی چالش های آتش سوزی، تعیین سیاست مدیریت آتش و اقدام‌های اجرایی برای مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نبود منابع علمی و آموزشی برای تقویت کارآیی نیروها

این کارشناس منابع طبیعی اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف مهم نبود منابع علمی و آموزشی، به منظور تقویت کارآیی نیروهای انسانی در مقابله با آتش سوزی و نیز کمک به بهبود برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی برای کنترل و مدیریت آن در کشور است به طوریکه در حال حاضر با فقدان این منابع پایه، برداشتن گام‌هایی برای ایجاد قابلیت همکاری در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه با کشورهای همسایه، با توجه به دارا بودن تجربه مدیریتی و منابع آموزشی با ارزش برای مدیریت بحران آتشسوزی حائز اهمیت است.

قبادی با بیان اینکه شیوه‌های مدیریت آتش در سراسر جهان به علت تغییرات در اقلیم، پوشش گیاهی و نیازهای اجتماعی، متفاوت است، گفت: با این وجود استفاده از استانداردهای تهیه شده در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی، برای آموزش و عملیات اطفاء حریق برای افزایش آمادگی‌ها برای همکاری ایمن و مؤثر در واکنش کارآمد به آتش سوزی ضروری است.

آتش سوزی مراتع در همدان به موضوعی جدی تبدیل شده

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز با بیان اینکه آتش‌سوزی مراتع و پوشش گیاهی در همدان به موضوعی مهم و جدی تبدیل شده است، گفت: هر سال با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان، وقوع آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی در نقاط مختلف شهر و حریم آن قابل توجه و رو به گسترش است.

محمدرضا بیاناتی با اشاره به انجام ۳۵۴۶ عملیات خاموش کردن آتش و امداد و نجات توسط آتش‌نشانان همدان در سال گذشته اظهار کرد: ۱۹۴۵ عملیات مربوط به خاموش کردن آتش بوده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد عملیات ۸۹۵ مورد پوشش گیاهی و مراتع، ۱۳۹ مورد باغات و فضای سبز و ۲۶ مورد زمین‌های زراعی بوده است، افزود: ۵۵ درصد عملیات‌ها مربوط به پوشش گیاهی و مراتع، باغات و فضای سبز بوده است.

وی افزود: با گرم شدن هوا و خشک شدن این مناطق احتمال وقوع آتش‌سوزی در این قسمت‌ها بیشتر می‌شود که بخشی از این موضوع به‌ علت بی‌احتیاطی شهروندان است بنابراین باید به‌منظور نگهداری این مناطق آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

بیاناتی اظهار کرد: این سازمان در سال‌های اخیر به‌منظور پیشگیری و کاهش آمار حوادث در این مناطق و مراتع در اختیار دستگاه‌ها، مکاتباتی با سازمان‌ها و ادارات مرتبط انجام داده تا پیش از آغاز فصل گرما اقدامات پیشگیرانه اعم از چینش یا مهار کردن اصولی علفزارها را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی آمادگی خود را برای ارائه آموزش و مشاوره به نهادها و ادارات اعلام کرده است، گفت: هنوز به اوج گرما وارد نشده‌ایم اما با شدت گرفتن گرما آمار حوادث در پوشش‌های گیاهی، مراتع، باغات و فضای سبز افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید مراقب عدم وقوع این اتفاق و پیشگیری در این زمینه باشیم.

از برپا کردن آتش در تفرجگاه‌ها و باغات پرهیز کنید 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان از شهروندان درخواست کرد از برپا کردن آتش در تفرجگاه‌ها و باغات پرهیز کرده و در صورت بر افروختن آتش در این اماکن از خاموش شدن قطعی آتش مطمئن شوند.

وی از باغداران و کشاورزان خواست نسبت به از بین بردن اصولی پوشش گیاهی و هرس آنها اقدام کنند تا شاهد کاهش آتش‌سوزی در این مناطق باشیم.

بیاناتی با بیان اینکه امسال آتش‌نشانان همدان ۶۶۹ مورد عملیات خاموش کردن آتش و امداد و نجات انجام دادند، افزود: ۳۶۳ مورد مربوط به مهار آتش در مراکز و اماکن مختلف بوده است.

به گزارش سازمان آتش نشانی همدان،وی در پایان اظهار کرد: در این مدت خاموش کردن آتش در پوشش گیاهی و مراتع، باغات و فضای سبز با ۱۸۳ مورد معادل ۵۰ درصد عملیات را شامل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آتش سوزي منابع طبيعي مراتع منابع طبیعی استان همدان آتش سوزی در مراتع سازمان آتش نشانی باغات و فضای سبز جنگل ها و مراتع مراتع و جنگل ها استان همدان مراتع استان آتش سوزی مراتع خاموش کردن آتش حریق در مراتع پوشش گیاهی آتش سوزی ها آتش سوزی اطفاء حریق وقوع آتش آتش زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان 

موسی ملائیان بخشدار رحمت آباد در بازدید از مناطق کوهستانی شهرستان ریگان گفت: به دنبال بارش باران، این رحمت الهی، گیاه دارویی اسپند در زیستگا‌ه های این بخش رویشی دوباره یافتند.

وی، مناطق چاه قنبر، سیف الدینی و سرزه ورس سیف الدینی را از رویشگاه های اصلی اسپند در شهرستان ریگان عنوان کرد.

ملائیان با اشاره به اینکه امسال گیاه دارویی اسپند در این مناطق رویش خوبی داشته است، تصریح کرد: این گیاه هم اکنون در حال گلدهی است. 

وی افزود: گیاه دارویی اسپند به علت دارا بودن آلکالوئید‌هایی نظیر ارمین و هارمالول مورد توجه خاص محققین قرار گرفته است.

ملائیان بیان داشت: مردم از قدیم در طب سنتی از دود دانه‌های اسپند برای در امان ماندن از بلایای طبیعی استفاده می کرده اند ولی با گذشت زمان مشخص شد، این دود بسیاری از میکروب ها و باکتری ها را از بین می برد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • نتانیاهو برای آرام کردن جبهه لبنان دست به دامن مکرون شد
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی
  • نتانیاهو دست به دامن فرانسه شد
  • نتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شد
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان