Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان بیش از ۵۰۰ هزار راس گوسفند و گاو دارد، گفت: در سال ۹۸ بیش از ۸۷۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در بیماری کریمه کنگو انجام گرفت و خوشبختانه این بیماری در اصفهان مهار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شهرام موحدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹۵ سال از شروع دامپزشکی در کشور می گذرد و وظایف مختلفی به عهده دامپزشکی گداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۸ در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی ۱۴ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۷۹ نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است و همچنین در سال ۹۹ تا کنون بیش از ۳ میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بیماری های مهم تب برفکی است، افزود: استان اصفهان بیش از ۵۰۰ هزار راس گوسفند و گاو دارد که در سال ۹۸ بیش از ۸۷۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در بیماری کریمه کنگو انجام شد و خوشبختانه این بیماری در اصفهان مهار شد.

موحدی در ادامه با بیان اینکه بیماری های متعددی در حوزه دامپزشکی وجود دارد که برخی از آن ها می تواند وضعیتی مانند کرونا ایجاد کند، بیان کرد: در کمال آرامش و با برنامه ریزی و با نگاه ویژه به پیشگیری کار و فعالیت کردیم و از این رو هست که امروز کسی از بیماری هاری نمی پرسد چرا که در سال بیش از ۱۵ هزار قلاده سگ واکسن دریافت می کنند.

پیشگیری در کشور جدی گرفته نمی شود

شهرام موحدی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است اما جدی گرفته نمی شود، اذعان کرد: در حوزه طیور بومی در دو مرحله واکسیناسیون نیوکاسل انجام دادیم که تعداد ان در سال ۹۸، بیش از ۶۶۰ میلیون دز واکسن بوده است.

مدیر کل دامپزشکی ادامه داد: در حوزه آبزیان از استخرها بیش از ۷۰۰ مورد بازدید داشته و فعالیت آن ها تحت نظارت است و در جمعیت زنبور عسل از بازدید 185 واحد ۱۵۰ هزار کلنی زنبور عسلی نمونه داری و مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه با توجه به بارندگی خوب که در سال گذشته بود، عسل خوبی نیز تولید شد.

موحدی با بیان اینکه در طیور در واکسن آنفلوانزا بیش از ۲۱ میلیون دز انجام شد، عنوان کرد: برای هر گونه فراورده خام دامی گواهی دامپزشکی برای صادرات لازم است، در سال ۹۸، سه میلیون کلیوگرم پنجه مرغ صادر شده است که تا کنون استفاده ای از آن نمی شده و همچنین ۱۹۰ تن عسل صادر شد.

65 درصد خامه صادراتی به روسیه را استان اصفهان تامین می کند

شهرام موحدی خاطرنشان کرد: یکی از محصولات که به روسیه صادر می شود خامه است در سال ۹۸، ۱۳ هزار تن خامه به روسیه صادر کردیم که بیش از ۶۵ درصد این صادرات از استان اصفهان صادر شد و هیچکدوم از محصولات صادر شده برگشت داده نشده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ هزار ماهی زینتی صادر کردیم، گفت: مجموع صادرات در سال ۹۸، ۲۹ هزار بوده و ارزش دلاری بیش از ۳۰ میلیون دلار داشته است که در سال ۹۹ حدود ۱۴ هزار دلار ارزش صادرات بوده که به کشورهای مختلف صادر شده است.

اصفهان مقام اول تعداد کشتارگاه ها در کشور 

موحدی گفت: در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غدایی ۳۱ کشتارگاه داریم که بیشترین کشتارگاه ها در کشور است و ۲۶ سال پیش سرد از سال ۹۶ تا کنون تاسیس کردیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به نقش پیش سرد در کنترل بیماری تب کریمه کنگو ادامه داد: برای مقابله بیماری تب کریمه کنگو نیاز است گوشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در پیش سرد بماند تا ویروس کریمه گنگو بیماری برود؛ خوشبختانه ۹۹ درصد گوشت مصرفی هموطنان در اصفهان از پیش سرد عبور می کند و در سال ۹۸ هیچ مورد فوتی از این بیماری نداشتم.

شهرام موحدی گفت: ۱۷ کشتارگاه طیور داریم که دنبال کردیم که کد صادراتی را برای آن ها بگیریم و خط دو را برای کشتارگاه راه اندازی کردیم که اقلام داخل لاشه طیور خارج می شود و به سلامتی لاشه کمک می کند.

وی بیان کرد: در طرح نظارت نوروزی شش هزار واحد دامی بازدید و در ماه رمضان طرح تشدید بازرسی در دستور کار قرار گرفت که دستاوردهای خوبی داشته است.

مدیر کل دامپزشکی با اشاره به اقداماتی که در حوزه کرونا از سوی دامپزشکی انجام شده است، گفت: زمانی که کرونا آمد و این بیماری اشغالگری تخت داشت و محدودیت های در مقابله با آن وجود داشت، یک کمک بزرگ دامپزشکی در این زمان این بود که با فعالیت شبانه روزی مواد پروتینی و ... به اندازه کافی و سالم در اختیار بود.

وی ادامه داد: پرسنل دامپزشک استان در زمانی که محدودیت های شغلی وجود داشت، باز هم فعالیت داشته و دامپزشکی سربازان گمنام عرصه های پزشکی هستند.

در حوزه دامپزشکی با بحران کمبود دارویی رو به رو نیستیم

موحدی عنوان کرد: در حوزه تشخیص و درمان علی رغم همه تحریم هایی که وجود داشت با با بحران های کمبود دارویی رو به رو نشدیم البته در برخی موارد برخی از برندها نیز کمبود داشتیم.

وی با اشاره به نقش پر اهمیت آزمایشگاه مرجع دامپزشکی گفت: این ازمایشگاه توانایی تشخیص تقلبات گوشت را دارد و حتی گوشت چرخ کرده هم در این آزمایشگاه تشخیص داده شود؛ یکی از مشکلات در این زمینه تشخیص گوشت الاغ از بوفالو هندی بود که این تشخیص را برای اولین بار در استان انجام دادیم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ۵۷۳پرونده سال گذشته تشکیل شده است، گفت: از این تعداد پرونده ۳۹۹ رای صادر و ۵۷ مورد پلمپ واحدهای غیرمجاز اتفاق افتاد.

موحدی با بیان اینکه در کنترل کرونا در ضدعفونی بیش از ۳۳۹ هزار متر مربع ضدعفونی شد، تصریح کرد: در آموزش و پژوهش هم فعالیت هایی شده اما جای تاسف است که در سال ۹۸ اعتبار آموزش اداره کل دامپزشکی استان صفر ریال بوده است.

استان اصفهان در رتبه اول تولید گوشت بوقلمون کشور

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز رتبه اول تولید شیر خام را با حجم تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن داریم و بیش از ۱۴ استان کشور شیر تولید می کنیم؛ همچنین رتبه اول تولید گوشت بوقلمون، رتبه دوم تولید گوشت شتر مرغ؛ رتبه سوم تولید عسل در کشور، رتبه چهارم گوشت قرمز و رتبه اول پرورش واحدهای طیور به استان اصفهان اختصاص دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در حوزه بهداشت و درمان نگاه پیشگیرانه نبوده و نگاه درمان محور داریم؛ میزان مصرف شیر در کشور ۵۰ درصد میزان مصرف کشور پاکستان و حتی از سرانه مصرف در افغانستان نیز کمتر است.

موحدی با اشاره به مشکلات در فضای مجازی که ذهن و آرامش دامپزشکی را گرفته است، گفت: در کشور ما کنترل سلامت شیر تا پشت درب کارخانه به عهده دامپزشکی بوده و بعد از آن به عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

موحدی با بیان اینکه ۳۰۰ گاوداری صنعتی در استان فعال است که ۱۷۸ واحد صنعتی بالغ بر ۷۰ درصد شیر استان را تولید می کنند، گفت: در مورد واردات حساسیت های زیادی انجام می شود و گوشت های وارداتی که از مرزهای رسمی وارد می شود هم از لحاظ ذبح اسلامی و هم از لحاظ بهداشتی کیفیت خوبی دارد.

شهرام موحدی در ادامه با اشاره به گزارش تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر، گفت: در یکی از این نمونه ها سال گذشته یک بز کوهی تلف شده که مشخص شد «تاوان نشخورکنندگان کوچک» داشته است که فوری تمام دام های آن منطقه واکسن دریافت کردند و این بیماری پیشگیری شد.

19 ماه است آنفلوآنزا حاد پرندگان در اصفهان رخ نداده است

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه 19 ماه است آنفلوآنزا حاد پرندگان در اصفهان رخ نداده است، گفت: البته این به معنای از بین رفتن این بیماری نیست؛ کوچکترین اهمال باعث وارد شدن این ویروس به مرغداری ها می شود.

هیچ گواهی بهداشتی برای مصرف شیر الاغ صادر نشده است

وی با بیان اینکه هیچ گواهی بهداشتی برای مصرف شیر الاغ صادر نشده است، خاطرنشان کرد: تعجب می کنم گاهی که مردم شیر فله ای می خرند چرا که خرید یک محصول بدون شناسنامه توصیه نمی شود؛ پیشنهاد است که رستوران های تحت نظارت سازمان غذا و دارو اقلام شناسنامه دار تهیه کنند تا به این وسیله از تخلفات احتمالی جلوگیری شود

یکی از مشکلات حوزه عسل تقلبات گسترده است

موحدی گفت: یکی از مشکلات حوزه عسل تقلبات گسترده در این‌زمینه است، در زمینه صادرات عسل مسئولیت به عهده دامپزشکی است که تا کنون هیچ میزان از عسل صادر شده بازگشتی نبوده است.

محمد کشتکار در ادامه این نشست با بیان اینکه شیر تولیدی در واحدهای صنعتی کیفیت بالایی دارد، گفت: البته تخلفاتی هم در این زمینه و خارج از این تولید انجام می شود، برای مثال سال گذشته چند مورد شیر تقلبی داشتیم.

معاون بهره برداری دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه آخرین مورد از آنفلوآنزا پرندگان مربوط به هشتم آذر 97 در اصفهان است، تصریح کرد: در این چند سال خوب کار کردیم و برای ۲۱۸ واحدهای تخم گذار و همچنین واحدهای بوقلمون واکسن انفلوانزا در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه طرح رتبه بندی واحدهای تخم گذار در حال انجام است، بیان کرد: در تولید عسل در زنبورستان ها بررسی ها انجام شود اما بررسی کیفیت ها در کارخانه ها بر عهده سازمان عذاها و دارو است.

رشد 100 درصدی صادرات در سه ماه ابتدایی امسال

کشتکار با اشاره به کاهش صادرات خامه به روسیه با توجه به بیماری کرونا، عنوان کرد: با این وجود  ۱۱۰ تن پودر آب پنیر و کنساتره شیر، ۸۰ تن خامه پاستوریزه، ۴۴۰ تن شیر و ۷۸۱ هزار تن شیر خشک  از استان صادر شده است که در این قلم میزان صادرات در سه ماه ۹۸ صفر بوده است.

معاون بهره برداری دامپزشکی اصفهان در پایان گفت: در سه ماه اول سال ۹۸، ۵ هزار ۳۴۸ تن صادرات صورت گرفته اما در سه ماه اول امسال ۱۰ هزار ۶۶۰ تن صادرات داشتیم که حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده که ارزش آن به ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می رسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نوبت سر واکسیناسیون کریمه کنگو سال گذشته سال ۹۸ سه ماه انجام شد رتبه اول صادر شده مصرف شیر صادر شد پیش سرد تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نایین گفت: در راستای اجرای طرح تشدید کنترل نظارت بهداشتی دامپزشکی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳، ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی توسط این نهاد معدوم شد.

بهزاد متولی‌زاده نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در شهرستان نائین، شبکه دامپزشکی این شهرستان نیز هم‌زمان با سراسر کشور و با بهره‌گیری از یک اکیپ ثابت و یک اکیپ سیار اقدام به نظارت بهداشتی بر کلیه واحدهای عرضه فراورده‌های خام دامی از تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پایان روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ کرد.

وی ادامه داد: با انجام بازرسی‌های مستمر از کشتارگاه دام و فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی، مقدار ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی ضبط و معدوم و ۳ واحد متخلف به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نائین از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را تنها از فروشگاه‌های مجاز عرضه تهیه و به برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا محصول و همچنین رعایت شرایط نگهداری آن توجه کنند.

کد خبر 747690

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است