Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: مذاکرات نمایندگان آمریکا و روسیه درباره تسلیحات هسته‌ای دو کشور پس از یک سال وقفه امروز (دوشنبه) با گارد بسته دو طرف در وین، پایتخت اتریش آغاز شد.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ،در این مذاکرات «مارشال بیلینگزلی» فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور کنترل سلاح و "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امورخارجه روسیه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دو طرف اظهارنظرهای محافظه‌کارانه‌ای را پیش از آغاز مذاکرات مطرح کردند. بیلینگزلی در پاسخ به سووال خبرنگار رویترز که پرسید انتظار شما از نتیجه  مذاکرات چه خواهد بود؟ گفت؛ باید منتظر ماند و دید چه می‌شود. ریابکوف هم در اظهار نظر مشابهی افزود؛ ما همواره امیدوار هستیم.
انتظار می‌رود رایزنی‌های روسیه و آمریکا در وین که تا فردا (سه‌شنبه) ادامه دارد، با تمرکز بر سرنوشت پیمان استارت جدید باشد. این آخرین توافق کنترل تسلیحاتی بین دو قدرت اتمی است که فوریه (بهمن/اسفند) ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.
چین که گمان می‌رود زرادخانه اتمی کوچکتری نسبت به آمریکا و روسیه داشته باشد، پیشتر دعوت برای حضور در این نشست مشترک را رد کرده و امیدواری‌های واشنگتن را برای سه‌جانبه کردن توافق استارت جدید نقش بر آب کرد.
بیلینگزلی در همین رابطه در توئیتی نوشت؛ چین در این مذاکرات که اوایل امروز (دوشنبه) در وین برگزار شد، حضور نیافت. پکن هنوز خودش را پشت دیوار بزرگ رازداری پنهان می‌کند. با وجود این‌، ما با روسیه گفت‌وگو می‌کنیم.
با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین چندی پیش تصریح کرد؛ هنوز زمان مناسب برای مشارکت چین در مذاکرات خلع سلاح نرسیده است.
به گزارش گاردین؛ مقام‌های آمریکایی خواهان دست‌یابی به توافق گسترده‌تری با روسیه هستند که تسلیحات غیر-راهبردی را هم شامل شود. اما به نوشته این روزنامه انگلیسی، چنین دستاوردی مستلزم سال‌ها مذاکره میان دو کشور خواهد بود.
از سویی اگر توافق موجود منقضی شود، برای اولین بار در طول نیم قرن گذشته منعی در خصوص گسترش تسلیحات هسته‌ای برای دو کشور وجود نخواهد داشت.
کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا امیدوارند که واشنگتن با تمدید پیمان استارت جدید موافقت کنند. اما بیلینگزلی چندی پیش در نشست شورای آتلانتیک شمالی چندان رغبتی به این مساله نشان نداد. 
این مساله به ویژه پس از اعلام تمایل ترامپ برای خروج از پیمان موسوم به «آسمان‌های باز»، با ادعای افزایش نگرانی نسبت به نقض توافقنامه کنترل تسلیحات توسط مسکو موجب نگرانی متحدان آمریکا شده است. برچسب ها: روسیه ، آمریکا

منبع: خرداد

کلیدواژه: روسیه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

سرگئی ریابکوف هشدار داد که روسیه تسلیحات هسته‌ای خارجی در لهستان را به عنوان یک هدف نظامی اولیه در نظر خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، ورشو در حال مذاکره با واشنگتن در مورد میزبانی احتمالی تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از برنامه ناتو است و «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان بر تمایل لهستان برای میزبانی از این سلاح‌ها تاکید کرده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه و در واکنش به این تحولات گفت که مسکو هرگونه گسترش توافق هسته‌ای ناتو را ماهیت «بی‌ثبات‌کننده» و «در واقع تهدیدکننده» روسیه می‌داند.

او گفت که این امر در مورد مأموریت‌های مشترک، جایی که اعضای غیرهسته‌ای بلوک تحت رهبری ایالات متحده برای استفاده از سخت‌افزار آمریکایی آموزش می‌بینند و حتی بیشتر از آن در مورد استقرار دائمی چنین تسلیحاتی که سر‌های داغ در ورشو درباره آن صحبت می‌کنند، صدق می‌کند.

ریابکوف تاکید کرد سیاستمداران لهستانی که برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود رقابت می‌کنند، «باید درک کنند که هرگونه تغییر در آن جهت، امنیت بیشتری را برای لهستان فراهم نخواهد کرد، زیرا سایت‌های مربوطه قطعاً به هدف تبدیل خواهند شد».

این دیپلمات ارشد افزود: برنامه ریزان نظامی ما آن‌ها را در اولویت قرار خواهند داد.

دودا روز دوشنبه به روزنامه فکت گفت که شخصاً از ایالات متحده خواسته است تا بخشی از زرادخانه هسته‌ای خود را در لهستان مستقر کند. وی گفت: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما برای تقویت امنیت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما برای آن آماده‌ایم.»

«دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان که به یک نیروی سیاسی رقیب تعلق دارد، اظهارات رئیس‌جمهور دودا در همان روز را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مایل است دودا روشن کند که قصدش از بیان آن‌ها چیست. او با توضیح اینکه لهستان هیچ برنامه خاصی برای میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای خارجی ندارد، افزود: «این ایده بسیار عظیم است، من می‌گویم بسیار جدی است».

به گفته منابع، آمریکا برخی از بمب‌های گرانشی هسته‌ای خود را در پنج کشور غیرهسته‌ای ناتو نگهداری می‌کند: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه. دولت محافظه‌کار قبلی لهستان به رهبری قانون و عدالت (PiS) که دودا به آن تعلق دارد، سال‌ها به دنبال پذیرش در این باشگاه بوده است. تاسک رهبر پلتفرم مدنی است و دسامبر گذشته به عنوان نخست وزیر به قدرت بازگشت.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه در صورت اتخاذ اقدامات عملی برای مصادره دارایی‌های این کشور، گزینه کاهش وضعیت روابط دیپلماتیک با آمریکا را بررسی می‌کند.

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود