Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@06:15:59 GMT

این حرف همتی یعنی قیمت دلار به زور پایین نمی آید

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۱۳۷۳

این حرف همتی یعنی قیمت دلار به زور پایین نمی آید

ساعت 24 -حالا عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی واقعیت های اقتصاد ایران را بهتر از حتی چند هفته پیش درک می کند و می داند نمی تواند از ابزار حرف وعده و بمباران یک سویه شهروندان که ارز نخرید زیرا ضرر می کنید یا اینکه وضعیت ارزی ما اینقدر خوب است که بخواهیم می توانیم نرخ را پایین بکشیم استفاده کند.

او حالا دربرابر تحولات بازار فروتنی می کند وبرخی دشواری ها درعرضه ارز را قبول می کند و با صراحت می گوید نمی خواهد ارز پاشی کند که معنایش این است که به زور دلار را به پایین نخواهیم کشید تا عرضه ارز بر تقاضا فزونی یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تسنیم همتی درباره دخالت بانک مرکزی در بازار به منظور کاهش التهاب ارزی گفت: برای دخالت در بازار یک روش، ارز پاشی است که اگر ضروری نباشد انجام نمیدهیم؛ ما برای نوسانات کوتاه مدت، سیاست پولی را تغییر و ذخایر ارزی را هدر نمیدهیم؛ این نوسانات هم کوتاه مدت است.رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر دخالت ما در بازار ارز این باشد که با نرخ پایین ورود کنیم که کاری ندارد و این همان است که آمریکا می خواهد و برای ما ثبات بازار مهم است.وی با بیان اینکه اگر احساس کنیم نوسانات ارزی میان و بلند مدت است، حتما دخالت میکنیم، تصریح کرد: کل حجم معامله در بازار اسکناس، زیر 4-5 میلیون دلار و کمتر از 5 درصد است؛ ما ذخایرمان را حفظ میکنیم و ثبات بازار ارز برایمان مهم است.رییس کل بانک مرکزی درباره روند تامین ارز گفت: گشاده دستی برای واردات با ارز ترجیحی نمیکنیم، ولی مانعی برای ثبت سفارش و پرداخت ارز نیمایی نداریم؛ تامین کالای اساسی و دارو را کماکان انجام میدهیم.همتی تصریح کرد: حتما نوسانات کوتاه مدت ارزی مهار می شود؛ در کشور عراق نیز مذاکرات درباره پول گاز بود نه نفت! ضمن اینکه موظف هستیم برای مردم کالای اساسی و دارو بخریم و از تمام ابزارها در این راستا استفاده می کنیم.

همتی میانگین رشد نقدینگی در بلند مدت 6 واحد درصد افزایش یافته که این میزان قطعا نمیتواند دلیل التهاب بازار ارز باشد.همتی ضمن اشاره به اثرات شیوع کرونا و اختلال در صادرات و ... گفت: به طور حتم اتفاقات ناشی از کرونا در 2 ماه اخیر و تضعیف ارزش افزوده فراورده ها و نفت و .. در التهابات نقش داشته است البته بعد از بازگشایی مرزها، ناترازی بین عرضه و تقاضا ایجاد شد.وی با بیان اینکه شوک ناشی از قطعنامه ای که به ناحق علیه کشومان صادر شد، گذراست، افزود: قیمت ارز از معاملات سامانه نیما مشخص می شود و در این سامانه نیز دلار زیر 16 هزار تومان قیمت خورده است و طی امروز 120 میلیون دلار و دیروز نیز بیش از 120 میلیون دلار در این سامانه عرضه شده است؛این نوساتات کوتاه مدت است و بزودی مهار می شود.همتی تاکید کرد که در روزهای اینده با تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نیما، اوضاع بهتر می شود.وی‌درباره میزان ارز صادراتی که به کشور بازگشته است، گفت: از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل، 45 میلیارد دلار برگشته ولی هنوز 27 میلیارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پایان تیر فرصت دارند ارزهای صادراتی را برگردانند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزی کوتاه مدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۱۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیریابی دلار با خروج احساسات

کاهش التهابات منطقه یک روز کاهشی دیگر را برای بازار تهران رقم زد. پس از اتمام پاسخگویی ایران به تحرکات چند هفته اخیر رژیم صهیونیستی ریسک‌های سیاسی بازار کاهش یافت و نرخ دلار و سکه افت کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که قیمت دلار در بازار روز‌های نخست هفته در معاملات نقدی و فردایی تا کانال‌های ۷۱ و ۷۲ هزار تومانی پیشروی کرده بود، روز گذشته این ارز در کانال ۶۵ هزار تومانی به فروش رسید.

ورق بازی دلار و سکه برگشت. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های پیشین خود اشاره کرده بود که پس از اتمام فرآیند پاسخگویی ایران به رویداد‌های نظامی منطقه، هیجانات موجود در بازار ارز و طلا تخلیه می‌شود. بازار ارز در نوروز سال جاری نسبت به سال‌های پیش فعالیت کم‌نوسانی را پشت سر گذاشته بود که در روز‌های میانی فروردین، حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سطح انتظارات تورمی فعالان جامعه افزایش یافت.

رسانه‌های داخلی و خارجی با انتشار احتمالاتی از نحوه پاسخگویی ایران به این امر سبب شکل‌گیری یک بازی روانی در بازار ارز و طلا شده و به همین دلیل حباب ارز و طلا رشد چشمگیری را تجربه کرد. در همین زمان بود که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند پس از صورت گرفتن اتفاق مذکور، حباب بازار‌های ذکر شده به سرعت تخلیه شده و نرخ‌ها کاهش می‌یابند. در همین راستا در ۲ روز اخیر نرخ دلار و سکه افت قیمت‌های قابل توجهی را تجربه کردند. سکه از کانال ۴۵ میلیون تومانی فاصله گرفت. دلار نیز با افت قیمت ۵-۶ هزار تومانی به کانال ۶۵ هزار تومانی رسید.

در همین راستا روز گذشته نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، در آخرین اظهارنظر خود نسبت به تحولات اخیر بازار گفت: «با وجود اینکه تا روز شنبه ۲۵ فروردین ماه، افزایش قیمت زیادی را در بازار طلا همراه با افزایش اونس جهانی داشتیم از روز گذشته شاهد کاهش نرخ طلا و سکه در بازار هستیم.»

در ادامه رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه افزایش قیمت طلا و سکه به خاطر افزایش اونس جهانی از یک ماه گذشته است، گفت: «رکورد اونس جهانی باعث تغییر در بازار‌های جهانی شد همچنین نوسانات نرخ ارز و تنش‌های سیاسی و اقتصادی نیز در روند افزایشی بازار طلا تاثیرگذار بود.»

دیروز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. دلار آزاد که در بازار روز یکشنبه افت قیمت چشمگیری را تجربه کرده بود در بازار روز گذشته نیز با هزار و ۱۰۰ تومان کاهش در رقم ۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. یورو و پوند در همراهی با شاخص ارزی به ترتیب ۸۰۰ و ۸۵۰ تومان افت کرده و در ارقام ۷۱ هزار و ۳۵۰ تومان و ۸۳ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسیدند. اما در این میان روند کاهشی بازار سکه طلا شدید‌تر بود.

هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته حدود ۲ میلیون تومان ارزان‌تر از نرخ پیشین در رقم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

دیگر خبرها

  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • دولت به جای مداخله قیمتی در بازار ارز مداخله مقداری کند
  • ادامه کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی | قیمت هر دلار چند شد؟
  • قیمت دلار بازار غیررسمی در سراشیبی
  • دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
  • تنش منطقه‌ای، عامل تحریک نرخ ارز در بازار غیر رسمی
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • مسیریابی دلار با خروج احساسات