Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان در مورد تاثیر درمان دگزامتازون در بیماران مبتلا به کرونا گفت: تاثیر درمانی این دارو تنها در مبتلایان به نوع حاد کرونا بررسی شده است.

ساحل جوانبخت در گفت‌وگو با ایسنا در مورد داروی دگزامتازون، اظهار کرد: دگزامتازون نوعی کورتیکواستروئید(کورتون) است که برای درمان برخی از بیماری ها مانند مشکلات خونی، بیماری های غدد آدرنال، بیماری های پوستی و البته آسم و برخی بیماری های تنفسی به کار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این دارو در سال ۱۹۶۰ کشف شد و تاکنون جهت کاهش التهابات در موقعیت‌های مختلف از جمله موارد ذکر شده به کار می رود، در مورد تجویز این دارو در درمان مبتلایان به کووید ۱۹ گفت: طی چند ماه گذشته با شیوع کووید ۱۹ و با توجه به مشخص نبودن درمان این بیماری، درمان‌های کلینیکی متعددی طبق تجربه و آزمایش‌های پزشکان و دانشمندان برای کنترل و درمان بیماران مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می‌توان به داروی دگزامتازون اشاره کرد.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان، تصریح کرد: به دنبال تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد انگلستان دانشمندان این دانشگاه در تاریخ ۱۶ ژوئن اعلام کردند دگزامتازون می تواند سبب کاهش مرگ و میر در مبتلایان به این بیماری شود و این اظهارات که توسط سازمان جهانی بهداست نیز ارائه شده است.

به گفته جوانبخت بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی این دارو توانسته مرگ و میر بیماران مبتلایی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند را به حدود یک سوم و نیز مرگ و میر بیماران بستری که نیازمند اکسیژن در فاز درمانی خود هستند به حدود یک پنجم برساند.

وی با بیان اینکه این دارو اولین داروی اثبات شده است که در کاهش مرگ ومیر مبتلایان مؤثر واقع شده، تاکید کرد: با این وجود پژوهش های تکمیلی در این زمینه در سازمان جهانی بهداشت در جریان است.

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان اضافه کرد: دگزامتازون برای درمان بیماری SARS (سندرم حاد تنفسی شدید) که مشابه کروناویروس جدید نیز بوده است به کار رفت و نکته حائز اهمیت در این بحث این است که درمان با دگزامتازون فقط و فقط در افراد بستری (در افرادی که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند و یا افرادی که اکسیژن تراپی می شوند) مورد ارزیابی قرار گرفته و نتیجه مثبت به دنبال داشته است.

جوانبخت در خصوص استفاده این دارو در ایران گفت: در کشور نیز در صورت صلاحدید پزشک مربوطه با در نظر گرفتن تمام شرایط بیمار ممکن است تجویز شود، اما به هیچ عنوان برای بیماران با درجات خفیف و متوسط بیماری توصیه نمی شود.

وی ادامه با اشاره به برخی عوارض این دارو تصریح کرد: بی قراری، بی خوابی، درد قفسه سینه، افزایش قند خون، ضعف عضلانی و سردرد از جمله عوارض این دارو است. از عوارض مهم دیگر این دارو تضعیف سیستم ایمنی بدن است که خود احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف را افزایش و فرد مصرف کننده را در معرض خطر جدی قرا می‌دهد.

برای درمان کرونا بدون تجویز پزشک از دگزامتازون استفاده نکنید

مسئول تولید محتوای علمی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان، گفت: این دارو همچنین در بعضی موارد ممکن است با پوشاندن علائم بیماری سبب شود فرد احساس بهبودی کرده و به زندگی عادی برگردد و سایر افراد را آلوده کند و در عین حال با پیگیری نکردن بیمای خود، سبب تشدید آن شود.

جوانبخت تاکید کرد: فراموش نکنید در صورت ابتلا به کووید ۱۹ به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از داروی دگزامتازون استفاده نکنید، چرا که نه تنها به سیستم ایمنی خود برای مبارزه با این ویروس کمک نمی کنید، بلکه آن را در این مبارزه خلع سلاح می کنید.

وی در پایان یادآور شد: افرادی که به دلیل بیماری های خاص مانند لوپوس، برخی سرطانها، آسم و ... پیش از شیوع کروناویروس جدید از این دارو استفاده می کرده اند، باید درصورت صلاحدید پزشک خود همچنان به مصرف این دارو ادامه دهند و جهت حفظ سلامتی پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده برای گروه‌های پرخطر را رعایت کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس دگزامتازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون در دومین همایش بیماری سلیاک در این شهرستان از خانواده‌های دارای فرزند سلیاکی خواست برای دریافت کارت شناسایی و بهره مندی از بسته‌های حمایتی دولت به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنند.

این همایش امروز و همرمان با چهارمین روز از هفته سلامت در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کازرون برگزار شد.

بیماری سلیاک مشکل خود ایمنی است که به پوشش روده کوچک آسیب می‌رساند. گلوتن که پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است نشانه‌های این بیماری را تحریک می‌کند.

در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری سلیاک وجود ندارد به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی پیروی کنند که گلوتن در آن کاملاً محدودشده باشد.

شهرستان کازرون در غرب فارس و در فاصله ۱۳۲ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • هوش مصنوعی به زودی امکان درمان در خانه را فراهم خواهد کرد
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • کلاهبرداری مرگ‌آلود با داروی درمان آلزایمر
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون