Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی در این باره اظهار کرد: این الواح شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران در سال گذشته هستند که با توجه به آمادگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای نمایش و معرفی در استان‌های مختلف، طی مذاکرات صورت گرفته و پس از بررسی کارشناسان اداره کل موزه‌ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری به صورت امانی در اختیار این اداره کل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این الواح حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه‌ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل ونوع بایگانی‌ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند و تاریخ‌گذاری آنها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می‌شود.

خزائلی با بیان اینکه قزوین نخستین استان میزبان این الواح است، بیان کرد: با نمایش الواح هخامنشی در موزه شهر مردم استان سریع‌تر و بدون طی مسافت تا تهران به این آثار فاخر ملی دسترسی خواهند داشت که با توجه به قرار داشتن در وضعیت شیوع کرونا آئین رونمایی و بازدید از آنها با شرایط خاص، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آئین رونمایی از گل نبشته های باروی تخت جمشید روز پنجشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۹ با حضور مسئولان کشوری و استانی در موزه شهر قزوین و مجموعه دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

تعداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط مؤسسه شرق شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از ۸۴ سال در پاییز سال گذشته استرداد شد و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

کد خبر 4956149

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی قزوین موزه ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین گرگان شیوع کرونا آتش سوزی ایلام مواد مخدر سازمان تبلیغات اسلامی استانداری سمنان بیرجند مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۳۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، گفت: همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه رایگان است. - اخبار استانها -

داریوش فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله شاهنامه‌خوانی و جشنواره‌های فرهنگی در اورامانات و حفظ و معرفی میراث ناملموس در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: همچنین به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی بازدید از محوطه‌های تاریخی و موزه‌های استان امروز پنجشنبه 30 فروردین ماه رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه با همکاری و همیاری معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه، شهرداری‌ها و شورای شهر احیا می‌شود گفت: این محور از گذر جلوخان از خیابان مدرس آغاز شده است.

فرمانی افزود: بیش از 100 بنای تاریخی از جمله حمام ها، خانه‌ها، بازارها و مساجد و سراها در محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه شناسایی شده که طرح احیای محور گردشگری در این بافت با توجه به این فراوانی آثار انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همه بناهای تاریخی استان که مالکیت آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد از طریق صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تاکنون بیش از هشت بنای تاریخی استان مانند خانه صارموالدوله و فیض مهدوی به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قرار است برخی از بناهای دیگر نیز بعد از پایان کار مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شود گفت: میراث فرهنگی استان آماده ارائه تسهیلات برای احیای خانه‌های تاریخی در تملک بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • رونمایی از سند مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود