Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با توجه به معضل جدی ورود فاضلاب شهری و صنایعی نظیر شرکت "راشا کاسپین" به زنجان‌رود و خطر آن برای سلامت مردم، دادستان با اخطار به برهم‌زنندگان امنیت جانی و روانی مردم اعلام کرد: دستور توقف طرح توسعه شرکت مذکور صادر شد. ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، از دور که به مسیر زنجان‌رود می‌نگری سرسبزی و طراوتش به قدری جذاب است که شیفته همین زیبایی‌اش می‌شوی و دوست داری برای چند دقیقه کوتاه هم که شده وارد این منطقه شوی و از نزدیک تمام این لذت‌ها را حس کنی؛ وجود انواع میوه‌های درختی، مزارع شاداب کشت‌شده سبزی و صیفی‌‌جات به چشمانت طراوت می‌بخشد اما حقیقت با آنچه که رخ‌نمایی می‌کند کاملا متفاوت است و این زیبایی‌ها فریبی بیش نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان مرحله نخست با ورود به زنجان‌رود نمی‌توان تنها محو تماشای زیبایی این منطقه شد و چرا که بوی نامطبوع و آزار دهنده برخواسته از فاضلاب ورودی به این رودخانه به قدری حال گردشگران را دگرگون می‌کند که ناخودآگاه از ورود به این ناحیه احساس پشیمانی می‌کنند و فرار را بر قرار در محل ترجیح می‌دهند.

شناسایی یک فساد بزرگ مالی در زنجان / ‌تشکیل پرونده برای 304 مفسد اقتصادی ‌احیاء 4 هزار میلیارد تومانی حق‌الناس به روایت دادستان زنجان / متخلفان فساد شهرداری به اشد مجازات ‌می‌رسندرئیسی: شفافیت، سلامت اداری را افزایش می‌دهد/ خط قرمزی جز ادعای غیرمستند در مبارزه با فساد نداریم/ قضات تا می‌توانند محکومیت غیرحبس بدهند

این‌روزها دیگر نمی‌توان ادعا کرد زنجان دارای زنجان‌رود است چرا که دیگر رودی از آن نمانده است و خشکسالی‌های پی‌در‌پی از یک سو، ورود فاضلاب شهر زنجان، فاضلاب شرکت راشاکاسپین، شرکت‌های شهرک صنعتی از سویی دیگر این روخانه را به فاضلاب‌رود تبدیل کرده است، محیطی که سراسر آلودگی است و تبدیل به محل تجمع انواع زباله و مناسب‌ترین محل برای زندگی حیوانات موزی شده و بوی مشمئز کننده آن تحمل ورود به منطقه را از انسان ربوده است.

علاوه بر مشکلات مذکور، فاضلابی که در فصل انتهایی بهار و تابستان از این رودخانه عبور می‌کند گاهاً به شکل مستقیم مورد استفاده کشت و زراعت در زمین‌های اطراف قرار می‌گیرد و در برخی اوقات نیز همین آب آلوده با نفوذ عمقی و عدم تصفیه توسط خاک به آب‌های زیر زمینی نفوذ یافته و آلودگی آب چاه‌های کشاورزان را سبب می‌شود، مسئله‌ای که در دراز مدت می‌تواند حتی کیفیت زندگی کشاورزان و روستانشینان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با این که حدود نه سال قبل تصمیم‌هایی برای ساماند‌هی زنجان‌رود مطرح شد و قرار بر تبدیل آن به مرکز تفریحی و گردشگری خصوصا در جنوب شهر زنجان  شد، در مرحله نخست مسئولان شهری به سرعت ضلع غربی پل بیجار تا پل میربها را ساماندهی و ظرف سه ماه از آن بهره برداری کردند اما عملیات عمرانی برای ساماندهی این رودخانه در همین مرحله متوقف شد و اقدامی برای ادامه عملیات در مراحل بعدی انجام نشد.

حال سوال این است آیا ادامه روند آلودگی این رودخانه همچنان ادامه‌دار خواهد بود؟ چرا طرح شروع‌شده حالا دیگر همچون هزاران پروژه دیگر استان به حال خود رها شده است؟ آیا فکری کارساز در راستای حل مشکلات زیست محیطی این رودخانه خواهد شد؟ روستانشینان و کشاورزان تا چند سال دیگر باید با بوی نامطبوع این فاضلاب رود زندگی کرده و خود را دل‌خوش به رفع آلودگی آب این رودخانه کنند؟

حسین ولی‌بیگلوئی، بخشدار زنجانرود در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اظهار گله‌مندی از این موضوع که مردمان بخش زنجان‌رود بیش‌تر از راه کشت و زراعت امرار معاش می‌کنند اما فاضلاب ورودی به این رودخانه مشکلاتی را برای روستانشینان حاشیه رود ایجاد کرده است گفت: ورود فاضلاب شهری به رودخانه زنجان‌رود از یک سو و پساب شرکت راشا کاسپین از سویی دیگر این رودخانه را از حالت طبیعی خود خارج کرده و بیش‌تر به فاضلاب تبدیل ساخته است.

وی افزود: آلودگی آب این رودخانه که در حال حاضر بستر عبوری برای فاضلاب‌ شده است به حدی است که گاهی با نفوذ همین فاضلاب به چاه‌های کشاورزی حتی سبب بیماری عده‌ای از افراد که به عنوان آب شرب از آن استفاده کرده‌اند، شده است.

بخشدار زنجان‌رود با تاکید بر این که فاضلاب راشا کاسپین به یک معضل استانی تبدیل شده است عنوان کرد: امیدواریم با کمک مسئولان امر استانی قدمی موثر در راستای این مشکل برداشته شود و مشکل ‌آلودگی آب این رودخانه هر چه سریع‌تر برطرف گردد.

علی اسدی، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان زنجان نیز با اشاره به این که محیط زیست استان تایید کننده آلودگی آب رودخانه زنجانرود است، به خبرنگار تسنیم گفت: این رودخانه از فاضلاب‌های شهر زنجان، شرکت‌هایی همچون راشا کاسپین و سایر شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی زنجان  سر‌چشمه می‌گیرد و این خود منبع آلودگی آب این رودخانه است که در سال‌های اخیر این امر بیش‌تر نمود یافته و بوی نامطبوع بیش‌تر آزار دهنده شده است.

به گفته وی، با ورود آب از مسیل‌ها به رودخانه زنجانرود دبی آب در آن بالاتر رفته، در طی مسیر تلاطم ایجاد شده و بعد از طی مسافتی رودخانه خود پالایی انجام می‌دهد و آلودگی موجود در آن تا حدودی کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم نیز درباره اقداماتی که در جهت ممانعت از آلودگی آب این رودخانه خواهد شد گفت: زنجان‌رود آلوده است و در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در همین راستا اقدامات اساسی در ارتباط با شرکت راشا کاسپین که یکی از منابع آلوده کننده این رودخانه است صورت گرفته است.

این مقام قضایی افزود: دستور صادر شده تا طرح توسعه راشاکاسپین متوقف شود؛ شاید در تصور عده‌ای این موضوع باشد که چرا در سال جهش تولید مانع از طرح توسعه این شرکت می‌شویم اما باید عنوان کرد که دستگاه قضا با مدیرعامل و شرکت متخلف که به حقوق مردم توجه نمی‌کند مخالف است زیرا این دیگر جهش تولید نیست بلکه این آلودگی ایجاد شده توسط شرکت، "جهش آسیب" است.

کرمی با اشاره به این که اقدام این شرکت به نحوی جمع‌آوری زباله‌های کاغذی و تبدیل به مقوا است که در پیشگیری از آلودگی زیست محیطی موثر است گفت: اما این شرکت روزانه قریب به 4 میلیون و 500 هزار لیتر آب مصرف می‌کند اما حدود 90 درصد آب مصرفی را به صورت پساب خارج می‌کند و موجب آلودگی رودخانه زنجان‌رود می‌شود.

این مسئول ادامه داد: طرح توسعه شرکت ممنوع است مگر به دو شرط یک آب مورد استفاده برای طرح توسعه را از آب‌های غیر از سفره‌های آب زیر‌زمینی تامین کند و دوم نسبت به پساب پاسخ معقول به مردم بدهد زیرا پساب شرکت بعد از تصفیه به دلیل آلودگی و غلظت بالا نمی‌تواند مورد استفاده دوباره در خود شرکت قرار گیرد‌ اما همین آب تصفیه‌شده می‌تواند در صنعت سرب و روی استفاده شود.

دادستان استان زنجان با تاکید بر این که تا این دو شرط مذکور انجام نشود طرح توسعه راشا کاسپین اجرا نمی‌شود گفت: هر مدیر در هر مقامی که باشد در این زمینه با راشا کاسپین همکاری کند به‌شدت مورد برخورد قرار می‌گیرد.

با تمام آن‌چه که گفته شد، زنجانرودی که نام خود را در تاریخ این استان به ثبت رسانده است دیگر در این روز‌ها حال و روز خوبی ندارند و چشم به‌راه ناجی است، تا علاوه بر نجات خود، کشاورزان و حاشیه‌نشینان را نیز از حال خوب بهره‌مند ساخته و مثمر برای اهالی این مناطق شود و این میسر نمی‌شود مگر این‌که مسئولان با جدیت به این مشکل ورود یابند و گام‌هایی موثر در رفع و دفع آلودگی این رودخانه بردارند.

گزارش از فرید حائری

انتهای پیام/ر/ش

R7707/P/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رودخانه زنجان طرح توسعه راشا کاسپین زنجان رود بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۴۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویض بیش از پنج هزار کنتور فرسوده آب مشترکین در استان یزد

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: با هدف کاهش هدررفت آب، شناسایی آب‌های بدون درآمد و شناسایی دقیق مصرف آب، در سال گذشته بیش از پنج هزار کنتور فرسوده تعویض شده است.

او افزود: برای تعویض کنتور هیچ وجهی از مشترکان دریافت نمی‌شود و مشارکت مردم در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکید کرد: در صورت سهل انگاری مشترک در نگهداری از کنتور و احتمال خسارت به کنتور از قبیل یخ زدگی، شکستگی و…. هزینه تعویض از مشترک دریافت می‌شود.

علمدار با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار کنتور فرسوده در استان وجود دارد، ادامه داد: هزینه ریالی تعویض کنتور‌های خراب در سال گذشته بیش از هشتاد میلیارد ریال بوده که از سوی این شرکت تامین شده است.

او کنتور‌های فرسوده مشترکین آب را یکی از عوامل مهم در افزایش میزان آب بدون درآمد دانست و گفت: عمر کنتور‌های مشترکین، حداکثر هشت سال است که معمولا به علت محدودیت‌های مالی، شرکت‌های آب و فاضلاب قادر به تعویض تمامی کنتور‌های فرسوده نیستند نقش کنتور‌های فرسوده در هدررفت ظاهری آب در بسیاری از موارد از نقش کنتور‌های خراب بیشتر است، زیرا برای مشترکین دارای کنتور خراب، بر اساس میانگین مصرف دوره‌های مشابه قبل قبض صادر می‌شود در حالیکه برای کنتور‌های فرسوده، اعداد قرائت شده، معیار صدور قبض است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصریح کرد: شهروندان می‌توانند برای درخواست تعویض کنتور و کلیه خدمات از طریق سامانه ۱۲۲، درگاه اینترنتی ساحل به آدرس eg.abfayazd.it و یا دفاتر پیشخوان دولت اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جهش تولید در بخش ورزشی با مشارکت مردم انقلاب ایجاد می‌کند
  • تعویض بیش از پنج هزار کنتور فرسوده آب مشترکین در استان یزد
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • فراهم شدن فضای خلق ایده‌های جدید تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • آلودگی آب‌های سطحی در مناطق سیل زده، عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • لزوم پرهیز شهروندان زنجانی از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها
  • قطعی آب در برخی مناطق تبریز
  • بارش‌های رگباری و وزش باد شدید در خراسان رضوی/ خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها